Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.
Topics - PKHG
46
« Gepost op: 14 juni 2014, 08:50:01 am »
Hallo Dit heb ik ooit gedaan en vandaag herontdekt: http://wiki.blender.org/index.php/Doc:2.4/Tutorials/Animation/BSoD/Character_AnimationHet is OUD, maar laat veel over het gebruik van Blender zien, wat ook in 2.7 nog geldig is of wat ik/wij zullen aanpassen. En alhoewel het begin inderdaad eenvoudig te volgen is ben ik van plan al die stappen in mijn addon over stapsgewijs werken in te bouwen als zeg s_eerste_annimatie.py ... HIer een sript t/m de linker helft van een 'Plane' import bpy #http://wiki.blender.org/index.php/Doc:Tutorials/Animation/BSoD/Character_Animation
bpy.ops.object.select_all(action='TOGGLE') bpy.ops.object.select_all(action='TOGGLE') bpy.ops.object.delete(use_global=False) bpy.ops.mesh.primitive_plane_add(radius=1, view_align=False, enter_editmode=False, location=(4.84111, 11.1991, 0.193558), layers=(True, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False)) bpy.ops.object.location_clear() bpy.ops.object.editmode_toggle() bpy.ops.mesh.subdivide(smoothness=0) #select left vertices 0 1 5 def selectVertices(vertList): bpy.ops.mesh.select_all(action='DESELECT') bpy.ops.object.mode_set(mode='OBJECT') obj = bpy.context.active_object.data.vertices for i in vertList: obj[i].select = True bpy.ops.object.editmode_toggle() #edit mode! selectVertices([0,1,5]) bpy.ops.mesh.delete(type='VERT')
En hoe gebruik je dit nu? Gaat zo: -1- haal de code met copy past en berg het op als halve_plane.py -2- open Blender en kies (boven klikken) voor Scripting! -3- in het Text gedeelte haal je het script binnen (Alt O of via klikken op Text ...) -4- run script Dat levert bij mij: Wil iemand meedoen het hele tutorial project aan te passen en in Python te vangen? EDIT: En dit om de Mirror te activeren: #nodig? JA! modifiers in object mode! bpy.ops.object.editmode_toggle()
mirror = bpy.ops.object.modifier_add(type='MIRROR') m = bpy.context.active_object.modifiers['Mirror'] m.use_y = True
EDIT EDIT net ontdekt: gebruik ander knoopunten om weg te halen .. (van wege x modifier richtiing in de tutorial) selectVertices([1,3,6]) en m.use_x = True en not tovoegen onderaan m.use_clip = True Zo, dat was deel 1, next: creating the mouth ... (later)
47
« Gepost op: 09 juni 2014, 17:20:32 pm »
Elk 'gewoon mesh' bestaat uit knooppunten, die wel of niet met een lijn verbonden zijn of met (meer dan 2) een vlak vormen. Al deze 'dingen' zijn genummerd en Bart Crouch heeft lang geleden een addon ervoor geschreven om dat op wens te kunnen zien, alle of alleen geactiveerde ... De addon onder addons van 2.64 heb ik dat bestand dan maar overgehaald naar 2.70a, met : het werkt niet. Een beetje kijken en proberen, wijzigen, en ja het werkt weer! Kijk maar naar het plaatje! Heel erg nodig als men met Python aan een mesch gaat 'rommelen' Via PM verkrijgbaar ...
48
« Gepost op: 26 mei 2014, 14:55:17 pm »
Het duurt een poos, voordat men een 'Motor' constaint animaie voor elkaar krijgt. (Half begrepen). Zie http://blenderbits.com/2014/03/02/motor-constraint-tutorial/Maar uiteindelijk heeft de leerling dit plaatje geproduceerd. Wat ik ongeveer gedaan heb: een Cube en en tandrad als active element gekozen een 'hinge' toegevoegd, daarvan de X-as naar de z richting laten wijzen dan nog een motor constraint ... na ja zie de tut Wat ik dus nodig heb: de preciese stappen, die nodig zijn ... Een gedeelte als png laten maken met gimp in een gif omgezet (ging ook maar half ..., moest helft weglaten) Even zien of de GIF hier echt naar voren komt (MAD ... we zullen zien!) EDIT: GIF werkt nu weer niet: WAT DOE IK NIET GOED? UITLEG VOOR OPA NODIG!
50
« Gepost op: 13 mei 2014, 18:58:10 pm »
Zo hier nu mijn eerste medeling, toegelicht met een gif-plaatje. De eerste bedoeling is het, om te laten zien hoe Blender eigenlijk (bijna) alles wat men met de muis en toetsen doet, onderwater (wel/ of niet?) via Python commando's doet! Start Blender maar op en kijk dan naar het gif! Er zijn 2 dingen te leren: 1) Een extra window van Blender te voorschijn halen waar men de Python commando's kan zien 2)Hoe het verwijderen van objecten, hier de Cubus, die er toch meestal na het opstarten van blender is met een Python commando zou kunnen verwijderen! Alle 3 plaatjes in de gif blijven elk 2 sec staan (te kort of te lang?) Het eerste laat zien waar je de muis kunt neerzetten om een extra venster, waar we later de commando's vandaan halen kunnen zien. Precies op de rand zodat de dubbele pijl te voorschijn komt en dan maar naar beneden slepen. Het tweede, daar heb ik de standard Cube geactiveerd en met X en dan op Delete gebruiken verwijdert Het derde plaatje laat zien hoe dat met Python er uit ziet! Daarover MEER in het volgende deel. Algemeen: voeg hier of in de shout-box commentaar toe, over wat beter kann, onduidelijk is ...OK? Moeten we nog gaan leren of een forum geschikt is ... (Mark hoe doet men dat?) Edit1 Oh, het gif moet men downlaoden??? Nee slechter, werd als jpg geupload, gRRRRRRRRRR Mark hoe kan dat beter?
51
« Gepost op: 09 mei 2014, 20:00:20 pm »
Wie kan mij helpen met dit probleem: M.b.v. van UV projecteren krijg ik in de 3D View precies wat ik wil zien maar bij gebruik van de Blender Render wordt het niet zo stralen als het moet zijn (ook de bijbehorende avi wordt 'flets') ??
52
« Gepost op: 03 mei 2014, 17:49:44 pm »
Hi, Wie geinteresseerd is om Blender m.b.v. Python te leren gebruiken, dan heb ik hier: https://www.youtube.com/watch?v=aZRIRZIPtDoeen (wel Engelstalige) serie van 4 gesproken videos (gisteren) ontdekt. En ik was verschrikkelijk blijven hangen met deel 2, hou je een textuur op de puzzel stukken kunt projiceren! EINDELIJK EINDELIJK alles voor elkaar! Wie de blend-file wil hebben (2.7.0 Blender) kan mij een PB sturen En ik zou kunnen helpen indien je een onderdeel (nog) niet snapt. Ga nu aan slag met deel 3 .... Groeten Peter
53
« Gepost op: 23 november 2012, 12:17:39 pm »
Raar maar vermodelijk toch leuk (free) programma. Exporteert *.obj die naar Blender importeren kan dus! Hier een voorbeeld: En dit plaatje is met de originele kleurindeling van Synth gemaakt, een script heeft de kleuren van de naam geplukt
55
« Gepost op: 20 oktober 2012, 18:03:12 pm »
Beste Mark en Wil! ik zie net jullie 100 staan bij het aantal 'reacties' of meer (bij Mark) Toch even bij stil staan en feliciteren! Peter
56
« Gepost op: 20 oktober 2012, 18:01:27 pm »
Mijn nieuwste speelgoed is Pythonista op een Ipad ... (Python 3.2 denk ik met leuke voorbeelden) ...
(heb een Ipad aangeschaft om mijn kleinzoon, ver weg toch af en toe te kunnen zien ;-) )
57
« Gepost op: 17 oktober 2012, 20:54:00 pm »
Hi, Heb net een oud script naar 2.64 geconverteerd, een plaatje zegt ...
58
« Gepost op: 12 oktober 2012, 17:29:04 pm »
Ook in onderstaande link zie je een prachtige Auto! Deze: En het is de bedoeling, dat WIJ elkaar verschillende manieren laten zien om zo'n auto te modelleren! De start was een uitleg over hoe je met 'Blaupausen' zou kunnen omgaan. http://www.youtube.com/watch?v=aZ3YFQntXuM&feature=relmfu en opvolgers. Je hebt vier plaatjes: zij-, top-, front-, achter-aanzicht en dan maar aan slag! In de link (peter...) is een .blend te downloaden waar de vier plaatjes reeds als achtergrond aanwezig zijn, alsmede (dat ga ik proberen) een opgeschneden Cube met 'Mirror Modifier'. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon 'anders' beginnen, b.v. met een 'Plane' en 'extruden' maar. Of kijken of je de 'oude' tutorials in een nieuwe Blender >= 2.61 (a.u.b.!!!!) kunt gebruiken. http://www.petergragert.info/pmwiki/pmwiki.php/BlenderFiles/BlenderFilesPlaatje
59
« Gepost op: 22 september 2012, 17:32:52 pm »
Heb je ooit van 'Smalltalk' gehoord? Het is een TOTAAL object georienteerde taal, alles maar ok alles wordt een 'object' (zelfs meta-objecten). Wat 'rare' eigenschappen: Het is een 'virtuele' machine, die images gebruikt en een image is altijd de stand van het laatste keer 'saven' Dus je werkt aan iets je stopt (met oplsaan niet vergeten) en je gaat later weer HIER verder .. en dat is alles in EEN window. Na ja niet zo duidelijk ... je kunt wel een indruk krijgen door maar de versie 'etoys' te installeren http://www.squeakland.org/ waar na het opstarten minstens 3 leuke (Engels ;-() aanmoedigingen op het beeldscherm ter activatie verschijen. De, als u wilt, baas is Squeak (etoys is in Squeak geprogrammeerd) bevalve dat zijn nog aan te bevelen Scratch en supersnelle Pharo! Bij seniorweb ik ook het een of ander verteld: http://www.seniorweb.nl/webcontact/forum/default.aspx?g=posts&t=6384 er is dacht ik ook een link naar "Elsje ..." (kinderliedje) als applet (helaas will mijn FF het niet meer) en Chrome will java eerst weer installeren. EDIT: nee de geproduceedred applet lijkt verouderd, gaat dus niet meer ;-( Scratch princiepe (net als bij etoys iets anders) is als volgt: Aan de linker kant heb je opdrachten die je in het midden net als lego-blokken aan elkaar kunt vastmaken en dan maar laten 'draaien = lopen laten = runnen'.
60
« Gepost op: 20 september 2012, 09:20:31 am »
Een super begin om Blender te leren gebruiken, modellere en RIGGING is de vernieuwde handleiding van 2.6! http://wiki.blender.org/index.php/Doc:2 ... rbread_Man(helaas kan ik met een safari/ipad geen goede link zetten) Dit en deel 1 is in het Engels. De vraag is, zou men dit niet ook in het Nederlands moeten hebben??? Als, dan zou men er als groep aan kunnen/moeten werken. En dat, denk ik, zou kunnen, omdat het in een WIKI staat. De paginaas copiƫren odat de plaatjes-links al goed staan en dan maar de Engelse tekst door Nederlandse vervangen??? Als, dan zou men zich bij de Blender-Wiki moeten aan melden ... Maar misschien heeft al iemand een begin gemaakt (oud?), ik hoor het wel.
|