Topic: zomaar wat (domme) vragen  (gelezen 53418 keer)


Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #90 Gepost op: 27 mei 2015, 12:52:14 pm »
Nog even een tip m.b.t. versies van je model: als je onder 'File' kiest voor 'Save as', dan kun je in het scherm daarna achter de naam op het plusje klikken om het onder een nieuwe bestandsnaam met oplopend nummer te op te slaan. Zo kun je altijd teruggrijpen naar een eerdere versie.

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #91 Gepost op: 27 mei 2015, 22:19:20 pm »
Dus modeleer het hoofd maak hierbij ook regelmatig gebruik van Smooth vertex en remove doubeles.

Kan je daar iets meer over kwijt?
Dat remove doubles, als ik op die knop druk  gebeurt er niets?

en dat smooth vertex,  waarzit dat ...en wat doe je er mee?

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #92 Gepost op: 27 mei 2015, 23:01:27 pm »
Met smooth vertex kun je een gedeelte of een heel object mooi strak maken.
Selecteer maar eens een loop Vertex de druk smooth vertex.

Remove doubles zijn dubbele vertex en die kunnen behoorlijk in de weg zitten die moet je regelmatig verwijderen als je aan het modeleren bent.



Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #93 Gepost op: 27 mei 2015, 23:42:00 pm »
Nog even een tip m.b.t. versies van je model: als je onder 'File' kiest voor 'Save as', dan kun je in het scherm daarna achter de naam op het plusje klikken om het onder een nieuwe bestandsnaam met oplopend nummer te op te slaan. Zo kun je altijd teruggrijpen naar een eerdere versie.

waar ik erg last van heb is dat ik bijvoorbeeld in zo dropdownbox  waar je een image kan kiezen, nu een heel hoop heb staan, ook van bestanden die ik al gewist heb.... maar ze blijven wel in het lijstje staan...

is dat niet op te schonen?

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #94 Gepost op: 28 mei 2015, 00:02:01 am »
Als er een grijze 0 voor de naam staat worden ze nergens meer gebruikt, en worden ze bij het opslaan van de file niet meegenomen. Als er geen 0 voor staat worden ze nog wel ergens gebruikt, bijvoorbeeld in een texture of een material, zelfs als die material zelf ook niet gebruikt wordt.

Het is dus zaak om eerst eens alle materials waar een 0 voor staat te verwijderen, en te kijken of je images dan niet ook een 0 hebben gekregen.

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #95 Gepost op: 28 mei 2015, 00:14:17 am »
Met smooth vertex kun je een gedeelte of een heel object mooi strak maken.
Selecteer maar eens een loop Vertex de druk smooth vertex.

Remove doubles zijn dubbele vertex en die kunnen behoorlijk in de weg zitten die moet je regelmatig verwijderen als je aan het modeleren bent.



en je hoef alleen op die knop te drukken... of moet ik eerst alles selecteren?
ik heb beide  gedaan... en zag nix... maar ik heb niet op die bovenste regel gelet.

Als er een grijze 0 voor de naam staat worden ze nergens meer gebruikt, en worden ze bij het opslaan van de file niet meegenomen. Als er geen 0 voor staat worden ze nog wel ergens gebruikt, bijvoorbeeld in een texture of een material, zelfs als die material zelf ook niet gebruikt wordt.

Het is dus zaak om eerst eens alle materials waar een 0 voor staat te verwijderen, en te kijken of je images dan niet ook een 0 hebben gekregen.

morgen nog eens alles zoveel mogelijk weg gooien... (had ik vandaag ook gedaan , maar er bleef veel in die lijstjes staan)...
ook in die lijstjes waar je UV-maps kan kiezen staan er ook veel die ik niet meer heb, of hernoemd heb...

maar als ze dus in de lijstjes blijven staan, gebruik ik ze nog ergens?


Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #96 Gepost op: 28 mei 2015, 08:32:06 am »
hmmm zoek me rot....

ik blijf 1 image houden die weg moet uit het lijstje....  maar waar ik die nu gebruikt heb???

ik heb ook ergens een zwart puntje... en die staat op een gp layer ....  kan ik die ook nog ergens weg krijgen...?

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #97 Gepost op: 28 mei 2015, 10:09:12 am »
De Gp Layer verwijderen.
Bij Grease pencil in het N menu Staat opject aan zet deze op scene en nu zie je GP_L druk op de  -  en daarboven op  x dus niet de + maar daarboven de  x

Als je helemaal opnieuw wil beginnen haal ook je Vertex Group weg.
Verwijder ook je oog en maak een nieuwe voeg deze toe in opject mode.
Succes.

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #98 Gepost op: 28 mei 2015, 15:19:00 pm »
oog had ik al gewist....   ik probeer alles helemaal schoon te krijgen....  dus heel veel wissen,  en dat valt al niet mee....    dat heb je met dit soort software pakketten... zo groot....  daar moet je echt even de weg in vinden....

maar technische dingen teken ik veel met Solid Works... en daar begreep ik in het begin ook niet veel van.... dus  tis vooral doorzetten...  tutorials kijken... lezen   en vragen....

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #99 Gepost op: 28 mei 2015, 16:19:44 pm »

« Laatst bewerkt op: 28 mei 2015, 23:12:08 pm door swets »

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #100 Gepost op: 28 mei 2015, 20:00:30 pm »
Ik zie niks.

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: 28 mei 2015, 20:02:46 pm »
Ave, morituri te salutant.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #102 Gepost op: 28 mei 2015, 22:54:55 pm »
Ik heb hem even gezien maar nu is hij ook weg ik zie dus geen image meer. ::) 8)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #103 Gepost op: 28 mei 2015, 22:57:10 pm »
Net was hij er nog..... ???

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #104 Gepost op: 28 mei 2015, 22:58:35 pm »
nou ja.... weet ff niet waarom het niet werkte....?   maar nu doet tie het....


het begint dus te lukken....

maar toch nog een vraag...   ik zie de texture alleen bij texture paint, of als ik de 3D view op render zet...
als ik me 3D view op texture of materiaal zet zie ik nix...
ik moet het daar toch ook kunnen zien?


« Laatst bewerkt op: 29 mei 2015, 00:12:30 am door swets »