Dutch Blender Community

Algemeen => Leuterhoek => Topic gestart door: Nick Van den Broeck op 29 september 2014, 11:02:35 am

Titel: Blender education: Library
Bericht door: Nick Van den Broeck op 29 september 2014, 11:02:35 am
Hallo allemaal,

ik heb een vraagje en ik zou graag jullie mening horen.

Zoals jullie misschien weten ben ik bezig met het volgende onderdeel van de Blender Education website te coderen. Dit gaat een grote bibliotheek van tutorials en dergelijke zijn. Het gaat een open, peer-reviewd, zoekbare lijst van infofiches worden met links naar de echte websites waar de tutorials op te vinden zijn.

De bedoeling is dat de infofiche een hele hoop informatie gaat bevatten waarop je kan zoeken. o.a. de auteur zodat je die kan volgen en meer tutorials van dezelfde auteur kan vinden. Verder gaat de lijst peer-reviewed zijn, wat wil zeggen dat elke geregistreerde gebruiker een score aan de tutorial kan geven en er een korte review over kan schrijven (vooral nuttig voor betaalde items).

Maar ik wil de bibliotheek ook open houden. Dat wil zeggen dat enerzijds iedereen er toegang toe heeft. Maar ook anderzijds dat iedereen items kan toevoegen, ook als die niet van hemzelf zijn (kwestie van niet alle verantwoordelijkheid bij de auteurs te leggen). De auteur kan dan later de tutorial claimen en aan zijn profiel linken.

Ik zit dan echter met de vraag hoe ik best het bewerken van zo'n infofiche organiseer. Ideaal zou zijn om een systeem zoals wikipedia op te zetten, maar ten eerste vind ik dat een beetje overkill en ten tweede ben ik alles zelf aan het programmeren en dat zou wel heeel veel werk zijn.
Een andere optie die ik bedacht was  enkel de gebruiker die het item heeft toegevoegd en de auteur die het geclaimd heeft te laten veranderen (en ikzelf natuurlijk). Maar dat is dan weer wat  te beperkt. Niet?
Maar om het nu helemaal open te trekken en iedereen dingen te laten veranderen is ook niet ideaal. Wat als er 1 slecht gezinde gebruiker een infofiche om zeep helpt? Moet ik versies gaan bijhouden? En hoe voorkom ik dat twee tegengestelde meningen een oorlog van veranderingen beginnen. De inhoud is natuurlijk wel iets objectiever dan sommige dingen op wikipedia, maar toch.

Bedenk ook dat ik niet in staat zal zijn om zelf alles te modereren. Er zijn ontelbaar veel tutorials online en waarschijnlijk nog veel meer in talen die ik totaal niet begrijp. Ik kan misschien met moderators werken, maar dan moet ik die ook weer vinden. En zelfs dan blijft de vraag staan wie ik toelaat om veranderingen te suggereren?

Dus, wat is jullie kijk hierop? Hou zouden jullie het graag georganiseerd zien. Zowel idealistische als realistische oplossingen zijn welkom.
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: PKHG op 29 september 2014, 16:55:09 pm
Nick,
Hi, ik zou je aanraden om de PmWiki.org te bekijken.
Dat is een wiki, die geen gebruik maakt van een database maar alleen gewone tekst-files.
Voordeel: men kan aan elke bladzijde verschillende rechten toekennen, men kan gebruikers groepen met EEN inlognaam en wachtwoord aanmaken ...
Uploaden kan van ... kan ook ingesteld worden ...
Men kan aan verschillende, die willen op instelbare tijdstippen, een email over gewijzigde paginas van het systeem laten sturen ...
Het lijkt op een wikipedia maar is toch in veel opzichten 'anders', alle websites, die ik in de laatste jaren heb gemaakt zijn PmWiki's ;-) ...

Daar zijn een aantal mensen, die ook bij speciale wensen helpen ...

Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: IJp op 29 september 2014, 19:02:13 pm
Een bibliotheek van tutorials zou heel handig zijn en dan hoef ik alleen maar jou website in mijn favorieten te hebben staan ;)
Mijn favorieten staat namelijk helemaal vol met tutorials en daardoor start internet explorer niet zo snel meer op ;)
Het is jammer dat ik kan je niet helpen met een Wikipedia systeem maar heel veel succes met je website.
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: Nick Van den Broeck op 29 september 2014, 20:27:39 pm
Alvast bedankt voor de antwoorden, maar laat met het even verduidelijken:

ik hoef niet echt hulp met het systeem. Het coderen en zo lukt prima. Ik zit eerder met de vraag: wat wil ik dat het doet.

Je zou me dus kunnen helpen door eenvoudig uit te leggen wat je zelf zou verwachten van zo'n bibliotheek.


Leg me uit wat jij zou willen van zo'n bibliotheek. Het coderen doe ik wel.(traag maar zeker)
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: JvL op 29 september 2014, 20:51:48 pm
Dat is best lastig omdat er zoveel mogelijkheden zijn maar ik zal mijn best doen.

- Het plaatsen en claimen van tutorials lijkt mij vrij duidelijk dus dat behoeft geen toelichting denk ik.

- Het rechtzetten van fouten door iedereen lijkt mij niet handig in verband met wildgroei. En misschien vindt iemand wel iets fout terwijl het dat niet is, er zijn tenslotte meerdere   manieren om hetzelfde doel te bereiken. Misschien is de mogelijkheid om een fout of misbruik te rapporteren een betere optie?
Daarnaast kun je ook de mogelijkheid bieden voor gebruikers om een reactie of een review onder de tutorial te plaatsen.

- Om de kwaliteit van tutorials in kaart te brengen zou je misschien ratingsystem kunnen gebruiken, eventueel gekoppeld aan de persoon die ze plaatst.

- De tutorials met de hoogste rating automatisch bovenaan plaatsen bij zoekopdrachten.

- Als het bovenstaande lukt dan denk ik dat deze mensen ook zelf wel alles up to date zullen houden al zijn moderators ook geen overbodige luxe om een bepaalde kwaliteit te waarborgen.


Zomaar een paar ideetjes Als er mij nog meer te binnen schiet zal ik het posten.
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: Mark aka Dark op 29 september 2014, 21:31:38 pm
Hey Nick,

Cool dat je dit doet, had zelf dit idee al eens gehad, maar dit past perfect bij jou site.

Ik zal morgen even uitgebreid reageren. Ik vind het namelijk een interessant onderwerp, en had ook wel mijn ideeën er over.
Nu had ik nog 1 opmerking: Heb je ook iets bedacht tegen dubbel posten? Ik kan een youtube filmpje linken, maar JvL kan dezelfde natuurlijk linken maar dan in een andere node (is volgens mij de officiele term voor de term fiche die jij gebruikt).

Morgen de rest!
MAD
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: IJp op 29 september 2014, 22:46:40 pm
Wat ik verwachten van zo'n bibliotheek

Vraag 1: Stel dat je een fout tegen komt? Zou je die zelf willen rechtzetten?   
              Nee maar wel de mogelijkheid om het te melden.

Vraag 2: Stel dat je zelf een tutorial toevoegt (dus niet per sé eentje die je zelf gemaakt hebt) Zou je dan verantwoordelijkheid
              dragen over de inhoud en die up to date houden? Of verwacht je dat de webmaster dat doet? Of een team van
              moderators?
              Als je zelf tutorials kunt toevoegen krijg je volgens mij veel tutorials met dezelfde inhoud dus een tutorial alleen
              toelaten als deze op inhoud is getoetst.

 
Vraag 3: Wat vind je dat zo'n website moet doen om misbruik tegen te gaan? Stel dat iemand verkeerde informatie begint in
              te voeren? Verwacht je dat er iemand continu alles checkt om dat na te gaan, of kan je accepteren dat de community
              zelf dit moet onderhouden? (en dus je steentje bijdragen?) Wat moet er gebeuren er als iemand tutorials toe-eigent
              die niet van hem zijn?
              Verkeerde informatie kan een community zelf wel oplossen maar volgens mij moet er wel een webmaster of
              een moderator zijn om bij grove taal en scheldpartijen dit weer in goede banen lijden en het weer gezellig te
              maken. :) 
              Als het echt duidelijk is dat iemand met een tutorial van een ander zit te pronken dan zou deze persoon geblokeerd
              moeten worden.
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: Mark aka Dark op 30 september 2014, 09:09:52 am
Hallo allemaal,

ik heb een vraagje en ik zou graag jullie mening horen.

Zoals jullie misschien weten ben ik bezig met het volgende onderdeel van de Blender Education website te coderen. Dit gaat een grote bibliotheek van tutorials en dergelijke zijn. Het gaat een open, peer-reviewd, zoekbare lijst van infofiches worden met links naar de echte websites waar de tutorials op te vinden zijn.

De bedoeling is dat de infofiche een hele hoop informatie gaat bevatten waarop je kan zoeken. o.a. de auteur zodat je die kan volgen en meer tutorials van dezelfde auteur kan vinden. Verder gaat de lijst peer-reviewed zijn, wat wil zeggen dat elke geregistreerde gebruiker een score aan de tutorial kan geven en er een korte review over kan schrijven (vooral nuttig voor betaalde items).

Maar ik wil de bibliotheek ook open houden. Dat wil zeggen dat enerzijds iedereen er toegang toe heeft. Maar ook anderzijds dat iedereen items kan toevoegen, ook als die niet van hemzelf zijn (kwestie van niet alle verantwoordelijkheid bij de auteurs te leggen). De auteur kan dan later de tutorial claimen en aan zijn profiel linken.

Ik zit dan echter met de vraag hoe ik best het bewerken van zo'n infofiche organiseer. Ideaal zou zijn om een systeem zoals wikipedia op te zetten, maar ten eerste vind ik dat een beetje overkill en ten tweede ben ik alles zelf aan het programmeren en dat zou wel heeel veel werk zijn.
Een andere optie die ik bedacht was  enkel de gebruiker die het item heeft toegevoegd en de auteur die het geclaimd heeft te laten veranderen (en ikzelf natuurlijk). Maar dat is dan weer wat  te beperkt. Niet?
Maar om het nu helemaal open te trekken en iedereen dingen te laten veranderen is ook niet ideaal. Wat als er 1 slecht gezinde gebruiker een infofiche om zeep helpt? Moet ik versies gaan bijhouden? En hoe voorkom ik dat twee tegengestelde meningen een oorlog van veranderingen beginnen. De inhoud is natuurlijk wel iets objectiever dan sommige dingen op wikipedia, maar toch.

Bedenk ook dat ik niet in staat zal zijn om zelf alles te modereren. Er zijn ontelbaar veel tutorials online en waarschijnlijk nog veel meer in talen die ik totaal niet begrijp. Ik kan misschien met moderators werken, maar dan moet ik die ook weer vinden. En zelfs dan blijft de vraag staan wie ik toelaat om veranderingen te suggereren?

Dus, wat is jullie kijk hierop? Hou zouden jullie het graag georganiseerd zien. Zowel idealistische als realistische oplossingen zijn welkom.

Zo, zit in de trein, dus kan even op mn toetsenbord rammelen.

Eerste wat ik me afvroeg: embed je de youtube/vimeo/etc ook op de site? of alleen de link naar het fimpje/tutorial. Ik zou video tut's direct op je site willen zien. Dus als ik zoek op "photorealistic" dan wil ik een lijst zien met embedded youtube fimpjes zodat ik in 1 klap kan zien hoe of wat. Ik ben visueel ingesteld en knap altijd af op een lijst met linkjes. (ook al kan dat wel nuttig zijn).

Ik zou wel registratie afdwingen voor het posten/linken en bewerken van referenties naar filmpjes. Anders heb je in no-time een shitload aan spam op je site staan.

Wat betreft bewerken: hoeveel valt er eigenlijk te bewerken? Titel, referentie, tags, taal, auteur, uploader, datum van upload, (datum van filmpje? lijkt me erg belangrijk als je op zoek bent naar iets actueels). Van al deze velden zou in principe maar 2 velden bewerkbaar moeten zijn. tags en datum van filmpje. Datum valt geen ruzie over te krijgen, dat staat op youtube. wat betreft tags kun je inderdaad verschillende dingen doen. een idee kan zijn om te werken met weighted tags. Laat iedereen tags kunnen toevoegen, ook tags die al bestaan. Hoe vaker een tag toegewezen wordt aan een referentie, hoe meer gewicht die tag krijgt ten opzichte van de andere meegegeven tags. Hiermee kun je rekening houden binnen zoekresultaten. stel ik zoek op "plane", dan krijg ik een overzicht met tut's met bovenaan de referentie waarvan de tag plane heel zwaar is tov de andere tags van die referentie, daaronder degene die iets minder gewicht heeft tov van de andere tags van die referentie, en zo verder. Mooie is dat werkt voor zowel nieuwe als oudere tut's. en als 1 keer iemand een foutieve tag meegeeft, dan zal die automatisch een heel laag gewicht krijgen, waardoor hij niet hoog in de zoekresultaten komt.

Je krijgt dan verschil in sortering. Ik zou dan willen kunnen sorteren op relevantie, maar ook op score willen kunnen sorteren. En als ik op relevantie zoek, de scores natuurlijk ook te zien krijgen.

Verder zou ik de overige velden niet editable maken en zou ik een optie bij elke node beschikbaar maken om te melden dat er iets niet klopt. Ik zou het net als claimen wat ingewikkeld maken, zodat niet iemand met een rotbui een keer overal op gaat zitten klikken en jou een hoop werkt bezorgt.

Oh en zorg dat je iemand vind die in zijn spare-time moderator wil spelen op je site. scheelt jou een bak werk, en vinden anderen erg leuk om te doen. Oh, lees nu dat je dat aan het eind van het verhaal al had staan. Ik denk dat mods die engels kunnen voldoende zijn. de andere taal heb je alleen nodig als je wilt weten wat er in de tut staat, en dat wordt bepaald door de tags die door gebruikers gegeven worden. En mods zou ik niet direct aan het begin aantrekken. vaak loop je wel tegen gebruikers aan waarvan je naar verloop van tijd weet dat ze mod zouden willen zijn, en je echt geen loer zullen draaien. Je kunt mods dan wat extra velden laten editen. Je zou ook een overzicht kunnen maken met de laatste 20 comments die alleen beschikbaar is voor jou en de mods. Dan is censuur uitoefenen vrij makkelijk. Tenzij je meerdere talen toestaat op het forum. :-)

Ik denk dat je je ten aanzien van inhoud op dit gedeelte jezelf moet beschouwen als provider van een platform. De inhoudt en de correctheid hiervan is afhankelijk van de gebruikers zelf. Meestal gaat dat gewoon goed. Blender gebruikers zijn niet zulke hele moeilijke mensen is mijn ervaring, meestal heel begripvol en behulpzaam.

wauw, ik heb ook echt zitten rammelen. sorry. Maar hopelijk heb je er wat aan.
ben er bijna, dus smeer em nu.

Succes!
MAD
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: PKHG op 01 oktober 2014, 07:48:46 am
Mijn idee over tutorials (addons?) ...

De maker van een iets zal (ergens) moeten aangeven welke copyright er op zit.
DAT altijd "gehoozamen" ;-)

Wat doen met iets ZONDER copyright? De auteur er om vragen het alsnog te doen.
Zo niet mogelijk, dan of niet opnemen of iemand anders moet auteur worden maar dan WEL met een copyright van zijn gading (liefst met vermelding van de 'basis').

Fouten: in elk geval met voorbeelden WAT fout is laten melden ...
Afhankelijk van de copyright mag men een verbeterde NIEUWE versie toevoegen, niet in een oude knoien ... Helpers laten bepalen of de NiEUWE versie alles kan wat de 'foutieve' kan en de fout echt weg is ... dan pas accepteren.
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: Mark aka Dark op 03 november 2014, 14:25:44 pm
Hoi Nick,

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de voortgang is?

MAD
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: Nick Van den Broeck op 04 november 2014, 16:09:50 pm
Dag Mark,

bedankt voor de interesse, maar voortgang is zeer traag. Ik heb het zo druk dat ik amper tijd vind om te werken aan de website.

Het formulier om nieuwe items toe te voegen is al in orde. Mijn aandacht gaat nu naar de pagina voor het aanpassen van items. Allemaal nog zonder javascript, want je weet dat een website in eerste instantie ook zonder scripts toch bruikbaar moet zijn.

Eigenlijk ben ik dus nog niet zover, wat vooral komt door de enorme hoeveelheid checks op de invoer pagina. allemaal met het oog op gebruiksvriendelijkheid natuurlijk.

Ik ben ook nog aan het nadenken over de vormgeving van de overzichtspagina. Hoe kan ik de lijst van (gevonden) tutorials mooi weergeven?

Pff, nog veel werk voor de boeg en zo weinig tijd om het te doen.

Groetjes Nick
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: Mark aka Dark op 07 november 2014, 19:59:07 pm

Ik ben ook nog aan het nadenken over de vormgeving van de overzichtspagina. Hoe kan ik de lijst van (gevonden) tutorials mooi weergeven?

Youtube style?  8)
Het ligt er aan hoeveel informatie je op de overzichtspagina wilt weergeven denk ik. De meest voorkomende manieren zijn volgens mij wel de gewone lijst (kun je redelijk veel info in kwijt) of de thumbnail style (vrij weinig info). Youtube gebruikt beide stylen.

MAD
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: Nick Van den Broeck op 11 november 2014, 23:57:22 pm
Bedankt voor de tip,

ik ben inderdaad bij youtube  gaan kijken en ik heb er wel iets moois uit kunnen puren. Thumbs zijn mooi, maar veel informatie maakt de website dan weer praktischer. Ik heb nu iets tussenin. Zodra ik alles (ooit) in elkaar gepuzzeld heb zal ik wel eens een werkende versie in een afgesloten omgeving online gooien en dan mogen jullie er als eerste naar kijken en je mening spuien.

Tot dan ga ik alvast nog eens naar meningen polsen:

Mijn huidige plan, gebaseerd op MAD zijn tips, is om elke (geregistreerde) bezoeker toe te staan om relevante tags aan te duiden. Op die manier krijgt elke tag van een tutorial een soort score (met name, hoeveel bezoekers vonden deze tag relevant). Binnen een tutorial is dit logisch en krijg je dan een orde voor de relevantie van de tags voor de tutorial.

Maar ik kan dit nu ook gebruiken om in zoekopdrachten de meest relevante tutorials bovenaan te zetten. Er zijn echter twee manieren waarop ik deze relevantie kan gebruiken: absolute of relatief. Beiden hebben voor en nadelen, vandaar dus dat ik even pols naar de meningen.

Naar mijn mening heeft absoluut het voordeel dat als veel mensen de tutorial bekijken en erop stemmen, die ook heel hoog komt te staan. Dat is op zich logisch. Nadeel zal echter zijn dat oudere tutorials, die al langer meedraaien en dus al meer stemmen vergaard hebben dan lang bovenaan blijven staan. Nieuwe tutorials gaan het heel moeilijk krijgen om zich omhoog te murwen. Gezien de snelle evolutie van Blender is dit misschien niet ideaal.

Gebruik ik relatieve sortering, waarbij de relevantie wordt bepaald door: aantal stemmen op de tag/totaal aantal stemmen voor die tutorial. Dan krijg je juist een heel ander verhaal. Een gloednieuwe tutorial heeft dan automatisch relevantie 1 en komt bovenaan te staan. Maar het systeem is dan ook heel gevoelig. Een tweede stem kan de relevantie immers ineens naar 0.5 doen zakken. Als veel mensen stemmen op tags, dan convergeert het geheel snel en krijg je wel een eerlijke situatie waarin jonge en oude tutorials inderdaad een eerlijke vergelijking krijgen.

Dus, wat denken jullie?
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: IJp op 12 november 2014, 10:01:18 am
Relatieve sortering lijkt mij beter.
Ik zie graag nieuwe Tutorials 8)
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: Ellajiw op 13 november 2014, 10:47:17 am
Ja, ben ook voor relatieve. Vooral gezien de snelheid waarmee Blender zich ontwikkeld.
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: Mark aka Dark op 13 november 2014, 12:36:24 pm
ik wil absolute!  ;D

Ik denk dat je hier een methode zult moeten gebruiken die veel andere sites met zoekfuncties ook hanteren: diverse filters.
Wat je bijvoorbeeld vaak ziet op product sites is dat je kunt filteren op relevantie (tags), maar ook op datum en prijs.

Jij zou dan 2 filters krijgen:
1. die gebaseerd is op de tags en deze sorteert op weging
2. die gebaseerd is op aanwezigheid van tags (die dus niet gewogen worden), en sorteert op upload datum.

MAD
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: Mark aka Dark op 11 januari 2015, 14:41:38 pm
Hoi Nick,

Hoe gaat het? Nog steeds zo druk?
Er veranderd weinig op je site?

Groet,
Mark
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: Nick Van den Broeck op 11 januari 2015, 16:30:07 pm
Dag Mark,

ja het gaat niet zo goed vooruit als ik gehoopt had. Een druk leven heeft daar zeker mee te maken. ik had gehoopt dat de kerstverlof me wat tijd zou gunnen, maar over en weer reizen naar Nederland en ziek worden heeft mij tegengehouden.

Wat de huidige toestand is:

Ik heb trouwens ook een systeem in werking gebracht die, mits wat onderhoud van de tags, ook synoniemen en enkelvoud, meervoud moet kunnen onderscheiden. Zo zullen de de tags 'volumetric' en 'volumetrics' dan hetzelfde resultaat opleveren. De zoek engine is ook grotendeels zelf geschreven, al steunt hij hard op de natural language search van MYSQL. Wat dus ook betekent dat hij sleutelwoorden zoals AND OR en NOT verstaat, maar ook beperkt overweg kan met wildcards en letterlijke dingen tussen aanhalingstekens.

Wat ik dan nog wil doen:

Alles dat ik tot nu toe klaar heb is zonder scripts zodat in theorie elke browser het aankan. Nadien wil ik via scriptjes en ajax nog wat extra dingen toevoegen. Maar dat moet ik dus nog allemaal doen.

Je ziet, het is niet alsof er niets gedaan is, maar er staat nog meer werk voor de boeg. En op dit moment heb ik er eigenlijk weinig leut aan en zie ik het vooral als een (zware) taak. Niet echt de ideale instelling.

Hoe box jij eigenlijk je websites in elkaar? Want ik heb steeds het gevoel alsof ik opnieuw het warm water uitvind. Maar ik heb ook altijd een beetje schrik van dingen zoals wordpress, joomla of drupal. Ga ik daar nooit mee tegen een beperking aanlopen? Iets willen dat ik nu wel kan en dan niet meer? Bovendien ken ik totaal niets van deze systemen.

Hier een paar voorbeelden van de huidige layout en toestand:
de indexpagina
(https://www.blendereducation.com/Blender/voorbeeld-indexpagina.PNG)

de infofiche:
(https://www.blendereducation.com/Blender/voorbeeld-infofiche.PNG)

en onderaan de info fiche een plekje voor commentaar van anderen (annoniem):
(https://www.blendereducation.com/Blender/voorbeeld-infofiche-ratings.PNG)

Groetjes Nick
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: JvL op 11 januari 2015, 16:44:46 pm
Je hebt aardig wat werk verzet, indrukwekkend hoor! Ik blijf dit op de voet volgen.
Als je het op het moment als een taak ervaart en het niet met plezier doet dan zou ik toch maar even rustig aan doen tot de zin weer terug is.

Succes!
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: IJp op 11 januari 2015, 18:33:43 pm
Daar gaat wat tijd inzitten maar het wordt al een mooie website.
Succes. 
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: Mark aka Dark op 12 januari 2015, 09:38:57 am
Wow, dat is een erg mooie voortgang. Ik vind het knap dat je het allemaal zelf maakt. Je zult er vast een hoop van leren. Maar dat is precies waar dat warme water gevoel vandaan komt.

Hoe box jij eigenlijk je websites in elkaar? Want ik heb steeds het gevoel alsof ik opnieuw het warm water uitvind. Maar ik heb ook altijd een beetje schrik van dingen zoals wordpress, joomla of drupal. Ga ik daar nooit mee tegen een beperking aanlopen? Iets willen dat ik nu wel kan en dan niet meer? Bovendien ken ik totaal niets van deze systemen.

Ik gebruik voor dit soort sites eigenlijk altijd drupal of, als het een pure informatie site is zonder al te veel snufjes, het Yii framework. Alles zelf doen kost (mij) een bak tijd, en ik loop ook nog eens het risico dat ik iets qua veiligheid over het hoofd zie. bij bijvoorbeeld drupal heb je dat minder.

Ik ken drupal, joomla en wordpress redelijk. Enige (gratis) manier om daar iets van te leren is door er mee te werken. Ik heb joomla gebruikt voor een webshop en een website die ik voor mijzelf bouwde. Daarna heb ik wordpress leren kennen. Wordpress is ideaal voor een blog: simpel, handig en overzichtelijk. Ik heb daar mijn eigen site op draaien. Daarna leerde ik drupal kennen, en daar heb ik een aantal keer mee lopen spelen. Drupal is volledig rondom het node (fiche) concept gebouwd en heeft veel basis functionaliteiten (het warme water dus). Je kunt daar eenvoudig templates maken en zo (point and click). Drupal barst van de modules om functionaliteit uit te breiden. En het mooie is, als drupal iets niet kan: het is php, dus je kan zelf gewoon functionaliteit toevoegen. Verder kun je heel makkelijk thema's installeren om de layout van je site aan te passen. Ik ben niet zo'n grafisch vormgever, dus voor mij is dat een uitkomst.

blenchmark.com draait bijvoorbeeld op drupal. heb ik in 2 dagen opgezet. inclusief de mogelijkheid om vanuit Blender nieuwe benchmarks in te schieten.

Als ik blendereducation had moeten opzetten was ik echt voor Drupal gegaan. Dat is misschien een beetje mosterd na de maaltijd. Ik was echter in de veronderstelling dat ik dat al eens tegen je gezegd had, maar dat je graag wilde leren en het dus zelf wilde doen. Ik kan daar echter niets over terug vinden op het forum, dus dat heb ik dan waarschijnlijk alleen gedacht.  :-[ Sorry...

MAD

P.S. Ik heb joomla al heel lang niet meer gebruikt. Ik heb het destijds afgeschreven toen ik drupal en wordpress leerde kennen. Ik heb echter geen idee hoe Joomla ontwikkelt is de laatste jaren, dus misschien is dat ook een goede optie.
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: Nick Van den Broeck op 12 januari 2015, 10:08:30 am
Geen probleem,

ik heb inderdaard heel veel geleerd van het allemaal zelf in elkaar steken. Bovendien houd ik er wel van dat ik perfect weet wat er allemaal aan de hand is en gaande is. De veiligheid is inderdaad wel iets waar ik veel aan denk, maar aangezien ik op dit moment daar een mooie php classe voor heb geschreven, denk ik die wel goed onder controle te hebben.

En ik was zelf ook aan het twijfelen om Drupal te gebruiken. Eigenlijk al een heel tijdje, maar ik was op zoek naar een goed boek of zoiets om dat uit te leren. Is er dus gewoon nog niet van gekomen. Maar misschien moet ik daar dan toch eens tijd in steken. Ik denk dat ik toch een heel deel van de website ga moeten herzien omdat het stuk dat nu online staat gewoon totaal niet gebruikt wordt (was ook een slechte lancering van mezelf, ook weeral van geleerd).

Ik weet dat ik begin vorig jaar naar Drupal had gekeken (ook omdat dit bij ons in antwerpen ontwikkeld is) en dat men toen heel hoog sprak van Drupal 8 dat weldra ging uitkomen. Die weldra is er ondertussen nog altijd niet. Ik had toen zoiets van: hmm die drupal 8 gaat kennelijk toch wat anders zijn dan de huidige Drupal 7, dus misschien nog even wachten en ineens met de nieuwe versie in zee gaan. Maar tja, die nieuwe versie is er dus nog steeds niet. Misschien dan toch maar al eens met 7 van start gaan.

Mark, of iemand anders, nog enige tips? Of goede intro's, ... ?
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: Mark aka Dark op 12 januari 2015, 12:29:28 pm
Hoi Nick,

Ik zou inderdaad drupal 7 pakken. Want met de eerste RC zijn alle dan bekende kritieke bugs opgelost. Dus eigenlijk nog niet klaar voor productie. En als ie eindelijk klaar is voor productie, dan moeten alle modules die additioneel kunt installeren ook nog geupdate zijn. Dus ik zou met 7 beginnen, en over een jaar ofzo nog eens kijken. Er zijn migratie modules enzo in de maak, dus die zouden dan kunnen helpen om van d7 naar d8 te gaan.

Als je denkt dat het gedeelte wat nu online staat klaar is voor gebruik, waarom laat je dan niet eens een bericht achter op blendernation.com? Ik doe dat met mijn BlenchMark addon ook. Heb ik eind vorige week gedaan, en dan weet iedere blenderaar je ineens te vinden. :-). Ik krijg van over de hele wereld reacties, suggesties en allerlei feedback en alleen al afgelopen 7 dagen heb ik zo'n 350 benchmarks binnen zien komen. en laat ik het dan nog niet hebben over de pageviews (duizenden).

Een inkoppertje voor een goede start: drupal.org documentation (https://www.drupal.org/documentation).
Ik heb het vooral geleerd door gewoon te beginnen, en zodra ik vastloop gebruik ik google. Er is zat te vinden op internet. Veel mensen lopen tegen dezelfde problemen/vragen aan, en die posten ze online. Daar komt bijna altijd antwoord op.

Ik kan je natuurlijk uitleggen hoe drupal in elkaar steekt, en wat dingen kunnen laten zien. Dat is dan basiskennis van waaruit je verder kunt. Het is daarvoor wel nodig dat ik dingen kan tekenen/ laten zien (al dan niet op een scherm). En daar zullen we dan een oplossing voor moeten vinden.

Ik weet niet in hoeverre je het anders fijn vind om die site met iemand samen op te zetten? Ik wil best helpen dit te realiseren. Zoals ik al eerder heb gezegd: het is dat jij het al doet, anders had ik een dergelijke site zelf opgezet (althans: het library gedeelte).

Je mag me ook mailen met vragen en bellen is ook geen probleem. Met het laatste zal ik natuurlijk niet altijd direct een antwoord hebben. :-)

MAD

Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: Nick Van den Broeck op 12 januari 2015, 12:57:33 pm
Ik zal er eerst zelf nog eens naar kijken en dan laat ik het wel weten of ik zelf gestart raakt of niet. Ik moet gewoon in het begin de gedachte achter de software even begrijpen. Gewoon: hoe zit het juist in elkaar, wat vonden de makers 'logisch'. Als ik er dan niet kom, dan laat ik nog wel iets weten en kunnen we dan nog zien of we eens (digitaal) kunnen samenzitten.

Op zich heb ik geen probleem om de website samen met iemand anders te maken. Als ik alles zelf in php en html en zo type, dan is dat natuurlijk lastig. En ik heb ook nog geen ervaring met het samen coderen.
Een andere reden dat ik niet snel iemand laat meewerken is omdat er ook een financieel aspect aan is. Momenteel nog niet dankzij de regeltjes in België, maar het is wel mijn bedoeling om op deze website ook betaalde stuken te zetten (ongeveer zoals het CGCookie lidmaatschap of de blender market). Allemaal heel ambitieus en zo, maar de vraag is of dit ooit gaat renderen? Zou het genoeg zijn om ooit van te kunnen leven: zo'n gigantische website onderhouden en tevens nog wat Blender werk? Maar als ik anderen laat meewerken, tja, dan is het maar eerlijk dat die ook een deel van de inkomsten krijgen. Maar gaat de site dat wel aankunnen. Ach, ik weet niet of dat eigenlijk wel een obstakel is, daar is het gewoon nog te vroeg voor.

ik had trouwens de website niet via BlenderNation gelanceerd omdat Bart vond dat het nog te vroeg was. Ik praat af en toe wel met Bart, maar hij vond dat de website eerst wat tractie moest krijgen alvorens hij hem op BlenderNation wou zetten. En die tractie is er dus nooit gekomen. Waarschijnlijk vooral omdat het huidige stuk steeds de interactie tussen 2 personen nodig heeft. Alleen kan je dus helemaal niets doe op de website en dat schrikt veel mensen af. Daarom dat ik nu mijn hoop op die library zet, waar je op je eentje wel iets uit kan halen.

Maar goed, ik ga dus eens met die drupal aan de slag. Zien of ik eenvoudig kan reconstrueren wat ik al heb en zo begrijpen hoe dat ding juist in elkaar zit.

Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: Mark aka Dark op 12 januari 2015, 13:13:57 pm
Je kunt het ook andersom doen. Eerst proberen het library gedeelte te bouwen in Drupal. Dat lijkt me vrij straight forward. Probeer daarmee je tractie te genereren, en plak dan het tutor gedeelte eraan vast. Tegen die tijd weten mensen je dan toch te vinden, en komt dat dan wel van de grond. In Drupal heb ik eens een spellensite gebouwd. Die werkte bijna hetzelfde als jou library. Er konden spellen opgezet worden, en mensen konden een rating geven, tags toevoegen, dubbel merken of rapporteren. Er zaten ook overzichten in zoals jij ze wilt, met thumbnails enzo. dus dat kan allemaal in drupal.

wat betreft samenwerking. Kijk eerst maar eens of je er zelf uitkomt. zo niet, dan ligt de keuze toch anders. En qua inkomsten ben ik niet zo moeilijk. Ik host tenslotte 3 sites, waarvan er 2 volkomen voor de blender community zijn en ik alleen de kosten voor draag. Niet dat het veel is, maar hopelijk geeft het iets aan. :-)

Succes, en als je eens (digitaal) wil sparren, laat het me dan maar weten.
MAD
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: Nick Van den Broeck op 20 januari 2015, 15:52:34 pm
Hallo allemaal,

ondertussen ben ik al een paar dagen met Drupal aan de gang. Het hele weekend is eigenlijk opgegaan aan het bekijken van tutorials. Ik heb een redelijk goede serie gevonden die duidelijk een hele hoop uitlegt: https://www.youtube.com/playlist?list=PL15BE2E8313A4E809 (https://www.youtube.com/playlist?list=PL15BE2E8313A4E809)

Maar ik moet wel zeggen dat Drupal echt wel zijn eigen taal een aanpak heeft. Heel weinig van de concepten die je als programmeur in php en sql gebruikt komen terug aan bod. Ik ben ondertussen al zo ver dat ik begrijp dat wat ik in mijn database een tabel met kolommen noem in Drupal een content type met fields wordt genoemd (corrigeer me als ik het verkeerd zie). En wanneer ik informatie via een query zou opzoeken, dan zou ik in Drupal een view opzetten.

Wat me nog niet duidelijk is zijn database relaties. Wat juist de sterkte van een database is, heb ik nog niet direct gevonden hoe ik dat aan Drupal vertelt krijg. Hoe maak je bijvoorbeeld een many-to-many relatie?
Een voorbeeldje: we hebben een bibliotheek van tutorials en gebruikers kunnen tuts als favoriet aanduiden. Hoe doe ik dat in de database en hoe bereik bouw ik dan een view die een bepaalde gebruiker al zijn favorieten laat zien?

Gebruikers zelf zijn trouwens ook nog een vraagteken. Drupal kan goed met gebruikers overweg, maar hoe pas ik dat systeem wat aan? Hoe kan ik bijvoorbeeld een pagina maken waar de gebruikers hun instellingen kunnen zien en aanpassen. Liefst zonder dat iedereen de Drupal interface moet gebruiken?

Maar ik begrijp wel hoe je inderdaad snel een website kan bouwven in Drupal. Op dat punt is het wel handig. En voor alles bestaat een module. Echt alles.
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: Mark aka Dark op 22 januari 2015, 12:08:15 pm
Hoi Nick,

Wat me nog niet duidelijk is zijn database relaties. Wat juist de sterkte van een database is, heb ik nog niet direct gevonden hoe ik dat aan Drupal vertelt krijg. Hoe maak je bijvoorbeeld een many-to-many relatie?
Een voorbeeldje: we hebben een bibliotheek van tutorials en gebruikers kunnen tuts als favoriet aanduiden. Hoe doe ik dat in de database en hoe bereik bouw ik dan een view die een bepaalde gebruiker al zijn favorieten laat zien?
Simpel antwoord misschien: Voor favorieten is een module. Had ik ook op mn game site.

Gebruikers zelf zijn trouwens ook nog een vraagteken. Drupal kan goed met gebruikers overweg, maar hoe pas ik dat systeem wat aan? Hoe kan ik bijvoorbeeld een pagina maken waar de gebruikers hun instellingen kunnen zien en aanpassen. Liefst zonder dat iedereen de Drupal interface moet gebruiken?
Serieus: Module.

:-) zoals je al zei, alles kan met modules, echt alles.

MAD
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: Nick Van den Broeck op 02 februari 2015, 09:54:17 am
Hallo,

Ondertussen heb ik mijn eerste testversie in elkaar geflanst. Deze is eigenlijk vooral om te proberen hoe Drupal werkt en eens te zien naar wat die modules allemaal kunnen. Want het draait echt wel om modules (ondertussen heb ik er er op mijn testserver al zo'n 50 staan). Op die testserver heb ik al gebruikers die zich kunnen aanmelden zoals op mijn eigen site, affiliaties via organic groups, een bibliotheek dat je kan sorteren, maar nog niet op zoeken.

De dingen die ik nu nog moet experimenteren/uitzoeken:

Dit gewoon om te laten weten waar ik mee bezig ben. Voor iedereen die wat van Drupal kent: alle tips zijn welkom.

Groetjes Nick
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: Mark aka Dark op 03 februari 2015, 11:59:35 am
De dingen die ik nu nog moet experimenteren/uitzoeken:
  • Het verbinden van content types (zoals bijvoorbeeld die favorieten, of een soort van playlists)
  • Hoe ik de formulieren van Drupal wat meer kan kneden tot wat ik wil. Bijvoorbeeld de formulieren voor het aanmelden van nieuwe gebruikers of het aanmaken van nieuwe content. Hoe voeg ik bijvoorbeeld een eenvoudig tekstje tussen? Ik weet al dat ik een stringreplace module of zoiets kan gebruiken om de bestaande titeltjes te veranderen. Maar, en misschien weet jij daar meer van Mark, Ik heb ook iets gelezen dat het misschien mogelijk zou zijn om via webform zelf een formulier te maken en dat te koppelen achter de schermen zodat de informatie door Drupal op het juiste formulier wordt ingevuld en zo de content wordt aangemaakt
Pagina layout ligt vast in tpl files. Dit zijn template files die je met de hand (html) kunt aanpassen zodat eea eruit ziet zoals jij wil.
Citaat
  • User reviews voor tutorials ben ik ook nog aan het bekijken, want de modules daarvoor zijn allemaal uit ontwikkeling en voor oudere versies van Drupal.
Wil je echt tekstreviews? Je kunt ook een sterren score doen ofzo. Daar zijn wel goede modules voor.
Citaat
  • Waar ik ook nog niet uit ben: elke ingelogde gebruiker kan iets aan de bibliotheek toevoegen. Maar nadien zou ik dat moeten kunnen connecteren aan de eigenaar van het item. Hoe doe ik dat? Hoe kan ik iemand een item laten claimen en dus de auteur van een item veranderen (en natuurlijk slechts 1 maal)?
is de module Anonymous Publishing iets?
Citaat
  • En als ik daar allemaal door ben zal ik de layout eens bekijken. Zien wat ik met thema's en CSS allemaal kan.

Dit gewoon om te laten weten waar ik mee bezig ben. Voor iedereen die wat van Drupal kent: alle tips zijn welkom.

Groetjes Nick

Volgens mij zit de views module standaard in drupal tegenwoordig, toch? want dat is een hele handige module die ook met relaties overweg kan.

MAD
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: Nick Van den Broeck op 03 februari 2015, 13:02:04 pm
Neen, views zit nog niet standaard in Drupal 7, wel in Drupal 8. En views kan op zich niet met relaties overweg, daarvoor heb je nog een andere module nodig. Ik denk dat Entity reference daarvoor dient, maar dat moet ik dus nog uitzoeken.

En dat van die template pagina's ga ik nog eens bekijken. Ik heb altijd een beetje schrik bij het knoeien in de code van Drupal zelf. Ik probeer altijd eerst een andere oplossing te vinden.

Voor ster ratings heb ik fivestar in gebruik en dat werkt goed. Maar ik vind zelf dat een korte uitleg vaak meer zegt dan 3, 4 of 5 sterren.

Bedankt voor de tips alvast.
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: Mark aka Dark op 03 februari 2015, 16:50:29 pm

En dat van die template pagina's ga ik nog eens bekijken. Ik heb altijd een beetje schrik bij het knoeien in de code van Drupal zelf. Ik probeer altijd eerst een andere oplossing te vinden.
Volgens mij was er ook een module panels ofzo. Heb ik mee gewerkt, maar naar mijn idee werd de site daar een stuk trager van.
Citaat
Voor ster ratings heb ik fivestar in gebruik en dat werkt goed. Maar ik vind zelf dat een korte uitleg vaak meer zegt dan 3, 4 of 5 sterren.
Kun je daar de comments niet voor misbruiken? noem het geen comments, maar reviews en klaar. :-)

MAD
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: Nick Van den Broeck op 12 maart 2015, 10:56:53 am
Hallo, nog eens een update,

ik ben er nog altijd aan bezig, maar (zoals ik mogelijk al eerder heb vermeld) ben ik eerst de website van mijn vereniging in Drupal aan het hermaken. Kwestie van een oefenproject te hebben alvorens ik naar het echte werk over ga.

Daarrond nog een paar vraagjes waar Mark het antwoord misschien op weet:

Groetjes Nick
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: Nick Van den Broeck op 15 maart 2015, 21:39:22 pm
Spijtig,

omschakelen naar Drupal heeft me veel tijd gekost en nu blijkt dat iemand anders (die er toch ook al een jaar aan bezig is) mij voor is (naar mijn gevoel ook in Drupal of gelijkaardig).

Om in competitie te gaan is niet slim denk ik. Zo te horen hebben ze er een team achter zitten en daar kan ik waarschijnlijk toch niet tegen op. Spijtig. Want ik had nog wel een paar andere ideeën om aan de website te koppelen.
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: Mark aka Dark op 15 maart 2015, 22:11:32 pm
Waar heb je het nou over? Het education gedeelte of de tuts library?

Wel jammer dat je er een hoop tijd in hebt zitten, maar dat het uiteindelijk voor niets wordt. Je hebt wel veel geleerd waarschijnlijk, en dat is altijd mooi meegenomen.

Wie zit(ten) je dwars?

EDIT: ik zie het al, Blender hub. Maar dat is alleen voor het tutorial gedeelte. Dus niet het education gedeelte. Ga je daar nog mee verder?

MAD
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: JvL op 15 maart 2015, 23:07:43 pm
Dat is zeker jammer van al je inspanningen maar zoals Mark zegt, het zal toch een leerzame ervaring geweest zijn.
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: Mortalae op 16 maart 2015, 00:15:24 am
Spijtig,

omschakelen naar Drupal heeft me veel tijd gekost en nu blijkt dat iemand anders (die er toch ook al een jaar aan bezig is) mij voor is (naar mijn gevoel ook in Drupal of gelijkaardig).

Om in competitie te gaan is niet slim denk ik. Zo te horen hebben ze er een team achter zitten en daar kan ik waarschijnlijk toch niet tegen op. Spijtig. Want ik had nog wel een paar andere ideeën om aan de website te koppelen.

Wat kan dat jou schelen?  :o Gewoon doen. Waarom moet per se competitie zijn?
Bovendien zonder concurrentie kan geen kwaliteitsverbetering plaatsvinden. Juist omdat je nog "paar andere ideeën" hebt, moet je doorgaan.

Succes,
Mocht je hulp nodig hebben, al heb ik weinig kennis van codes etc, wil ik je best helpen. Misschien met het testen?

P.S.: "daar kan ik waarschijnlijk toch niet tegen op" - Je twijfelt hierover zo te zien, misschien kan je het toch wel.
Als hij een team achter heeft zitten, heb jij een heel forum! 8)
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: Mark aka Dark op 16 maart 2015, 14:53:01 pm
Wat kan dat jou schelen?  :o Gewoon doen. Waarom moet per se competitie zijn?
Bovendien zonder concurrentie kan geen kwaliteitsverbetering plaatsvinden. Juist omdat je nog "paar andere ideeën" hebt, moet je doorgaan.

Succes,
Mocht je hulp nodig hebben, al heb ik weinig kennis van codes etc, wil ik je best helpen. Misschien met het testen?

P.S.: "daar kan ik waarschijnlijk toch niet tegen op" - Je twijfelt hierover zo te zien, misschien kan je het toch wel.
Als hij een team achter heeft zitten, heb jij een heel forum! 8)

ik zou je ook niet direct uit het veld laten slaan. Hou het even in de gaten. De site die er nu staat, die is nogal basic en mist nogal wat features:

- geen connectie met youtube; -> waarom? uploaden dmv het ingeven van een youtube link is wel heeeeel handig. youtube API doet de rest.
- lijst worden niet logisch gesorteerd
- om tuts te registreren moet je ingelogd zijn.
- geen mogelijkheid om op tags te zoeken
- geen mogelijkheid om tags toe te voegen
- geen mogelijkheid om playlists te maken zodat je tut-series kwijt kunt.
- geen reclames (die je eventueel kunt delen met je tut-makers, waardoor het interessant kan zijn om tuts te uploaden).
- tuts toevoegen met 1 knop vanuit youtube (oh ja, dat is mogelijk :-) )

moet ik nog even doorgaan? :-)

Er staan nu ruwweg 30 tuts op, dat is niet veel. Ik moet nog zien hoeveel mensen moeite gaan doen om daar te uploaden. dus wat ik zeg: ga nog even door (misschien wat lager pitje). Houd die site in de gaten, en als het niet uitwerkt daar, dan doe jij het beter. :-)

Mark
Titel: Re: Blender education: Library
Bericht door: Nick Van den Broeck op 17 maart 2015, 19:41:31 pm
Mannen,

jullie hebben gelijk. Bedankt voor de woorden van steun. Ik heb er zelf ook nog eens over nagedacht en ik ben tot een besluit gekomen: ik ga niet opgeven.

Maar, ik ga het wel over een andere boeg gooien. Het doel blijft ongeveer hetzelfde, maar de methodologie verandert.

Ik moet nog eerst een ander project afwerken en dan, binnen een maand of zo, horen jullie nog van me.