Dutch Blender Community

Hulp => Modelleren => Topic gestart door: Zaph op 22 november 2015, 00:24:32 am

Titel: Onregelmatige vormen
Bericht door: Zaph op 22 november 2015, 00:24:32 am
Ik zat naar aanleiding van het virtuele supermarktverhaal eens te kijken naar het soort dingen dat je tegen zou komen, en ik merkte dat ik van iets dat ik tegenkwam werkelijk niet zou weten hoe ik dat het beste zou kunnen aanpakken. Zie hieronder het duivelse dilemma - het flesje is simpel, maar die kronkel rond het etiket is de boosdoener. Wordt dat sculpten?

(http://www.goedkope-schoonmaakartikelen.nl/images/dreft.jpg)
Titel: Re: Onregelmatige vormen
Bericht door: rozz op 22 november 2015, 00:51:17 am
Teveel poly's voor de opdracht denk ik...denk toch box modeling...side view inschatten en gaan met die banaan...
Titel: Re: Onregelmatige vormen
Bericht door: Nick Van den Broeck op 22 november 2015, 01:00:11 am
Ja, daar heb je een moeilijke vorm voor je neus staan.

Ik zou eerst bij boxmodelling blijven. Misschien met het mes een aantal loopcuts langsheen de kronkel doen en dan via proportional editing de indruk maken?

Mijn tweede keus is inderdaad sculpting. Heel voorzichtig, misschien met het bovenstaande reeds als basis.

Rozz heeft in het kader van de opdracht waarschijnlijk gelijk met het aantal pixels. Maar los daarvan, best een moeilijke vorm.

Is misschien ook nog wel een leuke opdracht: wie kan deze type fles het beste namaken? (los van poly count) en dan mag iedereen zijn technieken komen uitleggen. Is maar een idee. Eens in mijn agenda kijken of ik binnenkort tijd heb. Heb me deze avond geamuseerd met het maken van een spoelbak (voor in de keuken).
Titel: Re: Onregelmatige vormen
Bericht door: Zaph op 22 november 2015, 01:16:47 am
Het was ook niet zozeer voor die opdracht - dat was meer inspiratie om eens te kijken naar wat verschillende verpakkingen.

Knife had ik al geprobeerd, maar dan heb je echt flink wat subdivision nodig om een soepele cut te krijgen.
Titel: Re: Onregelmatige vormen
Bericht door: JvL op 22 november 2015, 01:32:25 am
Waarom niet boxmodeling voor de basisvorm van de fles en vervolgens sculpten voor de golf/kronkel? Daarna kun je een retopo doen om weer een aanvaardbare polycount te krijgen.
Titel: Re: Onregelmatige vormen
Bericht door: Zaph op 22 november 2015, 03:01:20 am
Tsja...ik heb totaal geen ervaring met sculpt en retopo - zou misschien een aardige eerste kennismaking kunnen zijn...  ;)
Titel: Re: Onregelmatige vormen
Bericht door: koos2 op 22 november 2015, 08:17:19 am
Jvl's oplossing lijkt mij goed. Maar waarom niet een simpel glad felsje en de kromming met een normal map. Alleen die indeuking zou dan extra gemodelleerd moeten worden.
Titel: Re: Onregelmatige vormen
Bericht door: IJp op 22 november 2015, 14:38:05 pm
Ik zou het ook niet weten hoe en wat het beste is maar als oefening probeer ik hem wel te modeleren.

(http://s24.postimg.org/7v7kwnv69/Dreft2blend_blend.jpg) (http://postimg.org/image/7v7kwnv69/)
Titel: Re: Onregelmatige vormen
Bericht door: rozz op 22 november 2015, 14:41:28 pm
Ga er straks ook aan beginnen...
Titel: Re: Onregelmatige vormen
Bericht door: IJp op 22 november 2015, 16:41:24 pm
Ik heb al een platte fles hopelijk kan ik hier de juiste vorm in krijgen.

(http://s23.postimg.org/nqgklnkbb/Dreft3.jpg) (http://postimg.org/image/nqgklnkbb/)

Verder zal ik dit topic van Zaph niet verder bevuilen met mijn render ik post hem wel als het iets geworden is. ;-)