Dutch Blender Community

Creaties => Onderhanden werk => Topic gestart door: halfmonk op 22 augustus 2015, 22:47:57 pm

Titel: fat hippo
Bericht door: halfmonk op 22 augustus 2015, 22:47:57 pm
Het sculpten duurt niet zo lang. Maar de retopology......... ::)

zo te zien lukt me nog niet om low poly te krijgen...vooral in mond gedeelte :(

(http://s11.postimg.org/t0wbu6pan/Screen_Shot_2015_08_22_at_22_43_03.jpg) (http://postimg.org/image/t0wbu6pan/)
Titel: Re: fat hippo
Bericht door: Ruud op 22 augustus 2015, 23:00:12 pm
Ziet er heel grappig uit goed werk, wat je kunt doen is edgeloops verwijderen, met alt en op een draad klikken x en edgeloop.
Titel: Re: fat hippo
Bericht door: halfmonk op 22 augustus 2015, 23:31:45 pm
bedankt Ruud. En bedankt voor de tips :)

als ik de edgeloops verwijder, ben ik bang dat de detail weg is, bijvoorbeeld de rimpels en zo...maar ik ga het wel proberen later als de hippo gespiegeld is en een back up heb gemaakt want als ik fout doe, moet ik misschien wel overnieuw. De mondgedeelte is echt lastig
Titel: Re: fat hippo
Bericht door: Ruud op 23 augustus 2015, 01:42:16 am
Ja probeer t maar je zal zien dat de shape redelijk behouden blijft mits je niet teveel weg haalt, maak eerst een kopie van je werk :) van de auto heb ik drie kopies het is belangrijk.
Titel: Re: fat hippo
Bericht door: Ruud op 23 augustus 2015, 02:00:01 am
Er is een mogelijkheid om een highpoly om te zetten naar low poly en beidden te behouden ik was even aan het graven in me geheugen, ik zal t is opzoeken voor je.
https://www.youtube.com/watch?v=ApzVWuPa4A4
Titel: Re: fat hippo
Bericht door: halfmonk op 23 augustus 2015, 10:48:22 am
oh wow! Bedankt voor de tips! dit is echt een top idee met de normal maps! Ik ga zeker proberen.

Titel: Re: fat hippo
Bericht door: IJp op 23 augustus 2015, 11:04:24 am
Hele leuke hippo ziet er top uit.

Als je je hippo helemaal hebt gemaakt met retopology pas dan een subsurf toe nu heb je een behoorljike highres.
Verwijder handmatig je edge Loops die je opject niet verstoren.
1 Selecteer met Alt een edge loops druk X en kies Edge Loop.
2 Selecteer een nieuwe edge loop en druk F3 dit is Repeat History.
Werk zo je opject.

Dit is wel een werk maar het is wel heel gecontroleerd. ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=FpeA1wmDWX4
Titel: Re: fat hippo
Bericht door: Ruud op 23 augustus 2015, 12:51:33 pm
Werken met subsurf is even wennen in mijn start had ik de voorkeur voor subdevide nu wil ik niet meer anders als met subsurf werken low poly modeleren is de sleutel tot alles.
Titel: Re: fat hippo
Bericht door: halfmonk op 23 augustus 2015, 13:10:36 pm
update:

aangepast, edgeloops gebruikt, gespiegeld. Nu probeer ik, na een andere back up, decimate te gebruiken en normal maps.

oh ja, hij heeft nog geen staart, haha!


(http://s22.postimg.org/f5elxmohp/Screen_Shot_2015_08_23_at_13_07_42.jpg) (http://postimg.org/image/f5elxmohp/)
Titel: Re: fat hippo
Bericht door: halfmonk op 23 augustus 2015, 15:36:00 pm
zonder subsurf heb ik nu 9k tris. ik kan geen edgeloops meer doen. misschien als ik twee hippo's heb, eentje met high res met subsurf, eentje low res zonder, endan bake normal maps, ik dan goede resultaat zal krijgen met low res. Even proberen...
Titel: Re: fat hippo
Bericht door: IJp op 23 augustus 2015, 16:53:09 pm
Als ik de image zie kunnen er nog veel meer edge loops weg bv. in en rond de de neus op zijn romp en poten.
Titel: Re: fat hippo
Bericht door: halfmonk op 23 augustus 2015, 22:55:51 pm
ijp: heb wel gedaan vanmiddag, thx

na veel edge loops verwijderen endan bake normal maps, dit is wat ik nu heb:


(http://s10.postimg.org/qzj1mkt1x/Screen_Shot_2015_08_23_at_22_45_27.jpg) (http://postimg.org/image/qzj1mkt1x/)

en het resultaat in rendered:

(http://s28.postimg.org/xdqdac315/Screen_Shot_2015_08_23_at_22_46_10.jpg) (http://postimg.org/image/xdqdac315/)

dit is edit mode: veels te lelijk.



(http://s21.postimg.org/jylwvmtdf/Screen_Shot_2015_08_23_at_22_54_45.jpg) (http://postimg.org/image/jylwvmtdf/)
Titel: Re: fat hippo
Bericht door: swets op 23 augustus 2015, 23:28:23 pm
ik dacht dat je zoveel mogelijk vierkanten moest maken?
Titel: Re: fat hippo
Bericht door: halfmonk op 24 augustus 2015, 00:06:14 am
ik dacht dat je zoveel mogelijk vierkanten moest maken?

als u scroll up en keek vorige fotos en leest de verhalen, weet u wel dat ik wist dat ik vierkanten moet maken. de laatste images moest ik weer gaan editen. veel werk! heb maar besloten om alleen met edge loops te werken, zonder meshlab, zonder decimate.
Titel: Re: fat hippo
Bericht door: halfmonk op 24 augustus 2015, 00:10:36 am


Heb maar besloten om mijn eerste te gebruiken ipv die lelijke tris hippo. de hippo in deze afbeelding heeft 4k vertices.
(http://s23.postimg.org/smlo4su9z/lafable.jpg) (http://postimg.org/image/smlo4su9z/)
Titel: Re: fat hippo
Bericht door: koos2 op 24 augustus 2015, 09:32:47 am
Wat een gezellig plaatje, daar wordt je toch vrolijk van.
Titel: Re: fat hippo
Bericht door: IJp op 24 augustus 2015, 13:46:03 pm
Zo!! dat is een heele mooie lopoly image.

Dat bedoel ik dus ook bewerk je retopology opject. ;-)

Hele leuke hippo ziet er top uit.

Als je je hippo helemaal hebt gemaakt met retopology pas dan een subsurf toe nu heb je een behoorljike highres.
Verwijder handmatig je edge Loops die je opject niet verstoren.
1 Selecteer met Alt een edge loops druk X en kies Edge Loop.
2 Selecteer een nieuwe edge loop en druk F3 dit is Repeat History.
Werk zo je opject.

Dit is wel een werk maar het is wel heel gecontroleerd. ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=FpeA1wmDWX4

Titel: Re: fat hippo
Bericht door: Ruud op 24 augustus 2015, 14:03:39 pm
Wat een gezellig plaatje, daar wordt je toch vrolijk van.
Ja echt leuk om te zien.
Titel: Re: fat hippo
Bericht door: halfmonk op 24 augustus 2015, 18:41:39 pm
vandaag toch wel geprobeerd te retopology. Nu is het veel beter dan gisteren, dit zonder edge loop te verwijderen. yayyyyy


(http://s27.postimg.org/g7j6130zj/Screen_Shot_2015_08_24_at_18_35_54.jpg) (http://postimg.org/image/g7j6130zj/)