Dutch Blender Community
Hulp => Modelleren => Topic gestart door: Rezzy777 op 16 april 2018, 13:51:19 pm
-
Ik heb vanuit Illustrator een etiket als .svg-bestand geïmporteerd. Zodra ik er echter een Mesh van maak, zorgt Blender voor lelijke kruislingse Edges over de twee 'hoofd' Faces (de voor- en achterkant van het etiket). Ik heb uiteindelijk van deze twee Faces nGons weten te maken, met de hoop ze zelf te kunnen 'Loop Cutten'. Ik wil het etiket wat bending geven voor een realistischer effect, dus heb ik alleen een stel horizontale Loop Cuts nodig.
Maar de Loop Cut-tool (Ctrl+R) werkt nu opeens niet meer (wel bij andere objecten). Ook heb ik de dubbele Vertices al verwijderd. Ook staan de Normals goed. Alle Faces zitten netjes aan elkaar vast. Ik heb veel tutorials over dit onderwerp gezien, maar nergens eentje waarbij je na afloop de aangemaakte Mesh zelf kunt 'Loop Cutten'.
Ik snap ook dat ik de Mesh gewoon een eind kan subdividen maar ik hou van 'cleane Meshes' ;)
Iemand een idee?
(https://s17.postimg.cc/imhp392az/Schermafbeelding_2018-04-16_om_13.50.20.png) (https://postimg.cc/image/imhp392az/)
-
Zou het zo niet weten maar kreeg al aardig wat resultaten als ik op youtube de zoekopdracht svg to blender tutorial gebruik.
-
Ik heb veel tutorials over dit onderwerp gezien, maar nergens eentje waarbij je na afloop de aangemaakte Mesh zelf kunt 'Loop Cutten'.
;)
-
Volgens mij kun je geen loop cut maken omdat in de mesh die ontstaat geen goeie loops staan. Het wordt een beetje brakke topology, vandaar.
-
Ik heb helaas ook weleens, dat mijn loopcuts niet werken...
ik kan je er niet bij helpen, helaas... klinkt lastig...
-
Ik ben het eens met Koos.
Maar toch een tip: Gooi de Ngons Faces maar weg en extrude scale de buiten randen een paar keer naar binnen.
Het gat wat overblijft vullen met Ctrl F Grid Fill.
wil je er op een andere plaats nog een gat in gebruik Booltools ;)
-
Re topology is misschien de oplossing?
-
Re topology is misschien de oplossing?
Klopt hoor, dat is altijd een oplossing. Maar hoopte op wat eenvoudigers ;)
Toch bedankt allen, ik weet voldoende!
-
Eens met Ruud, retopo of misschien de remesh modifier.
-
Het is heel simpel met blender of wat voor software je ook neemt maak je objecten ,bij import zal je naar de maatstaven van 3d het moeten corrigeren, ja soms is het veel werk .
Te licht denken over modeleren is niet goed en het dan makkelijker maken met addons of import klinkt leuk en super echter zijn dit geen oplossingen maar hulp middelen.
Ook als je een object verder uitwerkt met een onjuiste topology krijg je problemen met materiaal of animatie dan wordt je werk pas zichtbaar.
Nu is het ook zo door dit soort dingen te proberen leer je veel je gaat de valkuilen ook zien en daar door wordt je handig met modeleren :P