Topic: beeld wijzigen  (gelezen 5385 keer)


Offline ,./,./

  • Member
  • *
  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 30 april 2014, 16:56:49 pm »
hoe ik ben nieuw, en weet dus totaal niet hoe het werkt. ik heb turtiol gekeken. die uitleg gaf over de basis. ik dee maar alles na. en kijken of het mij ook lukte. maarja hij wijzidigde het beeld met door 7 in te toetsen of door 0 in te toetsen. maar als ik dat doe dan ga ik helemaal na een leeg vel en als ik dan 1 in vul komt mijn oude weer te voorschijn.

ik gebruik een mac, kan dit uitmaken?
of is dit in de nieuwe versie verwerkt ik gebruik 2.7 en die gene die uitleg geefde gebruikte 2.68

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 30 april 2014, 18:53:59 pm »
De toetsen die hij indrukt om de view te veranderen moet je op de numpad intoetsen. Als je de gewone cijfertoetsen bovenaan je toetsenbord gebruikt ga je naar een andere layer dus als je daar geen objecten hebt staan zie je dus een lege view.
Je kunt ook van layer wisselen door op die kleine vierkantjes onderaan in je scherm te klikken. Als je een stip in een vierkantje ziet betekend dat dat er objecten op die layer staan.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 30 april 2014, 19:52:15 pm »
Mocht je geen numpad hebben op je toetsenbord dan leggen ze het hier heel duidelijk uit op de play tijd 2:50
http://www.youtube.com/watch?v=DSOKnKjVEiY

Deze tutorial is voor de Mac usser instelligen, misschien zijn sommige instellingen ook handig voor jou dus deze zeker kijken.
https://www.youtube.com/watch?v=nCgt4ODsWYQ
« Laatst bewerkt op: 30 april 2014, 20:23:04 pm door ijp »

Offline ,./,./

  • Member
  • *
  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 30 april 2014, 20:54:11 pm »
ik ben alleen niet zo goed in engels, dus begrijp niet alles/minder....

Offline ,./,./

  • Member
  • *
  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 30 april 2014, 20:58:23 pm »
De toetsen die hij indrukt om de view te veranderen moet je op de numpad intoetsen. Als je de gewone cijfertoetsen bovenaan je toetsenbord gebruikt ga je naar een andere layer dus als je daar geen objecten hebt staan zie je dus een lege view.
Je kunt ook van layer wisselen door op die kleine vierkantjes onderaan in je scherm te klikken. Als je een stip in een vierkantje ziet betekend dat dat er objecten op die layer staan.


kan ik die layer zien als een andere science. of hoe moet ik dit zien?

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #5 Gepost op: 30 april 2014, 21:06:40 pm »
Nee, die layers horen allemaal bij een scene. Je kunt ook objecten op verschillende layers zetten zodat je ze makkelijker kunt bewerken of andere dingen mee kunt doen.
Als je Shift ingedrukt houdt en je klikt op meerdere layers dan krijg je die layers allemaal te zien zoals hieronder in een screenshot van mijn bestand te zien is.


Alle objecten hebben hier hun eigen layer. Layers die niet aan staan worden niet automatisch gerendered.

Bovenaan je scherm kun je extra scenes aanmaken die ook weer hun eigen layers hebben.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 30 april 2014, 21:26:24 pm »
Deze tutorial is ook in het Engels ik heb nog geen Nederlandse kunnen vinden. :-\
Dit is voor jou is het niet handig maar door goed te kijken en info van JvL moet dit toch duidelijk worden
http://www.youtube.com/watch?v=-J4qrlFo6xE
succes ;)

Offline ,./,./

  • Member
  • *
  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 30 april 2014, 21:30:23 pm »
alleen een vraag, hoe maak jij die bomen. kan je dat (makkelijk) maken in blender?
bij mijn oude animatie programma moest ik object downloaden van het internet (wat vaak geld koste)

nog een vraag. stel je voor dat ik 2 kubussen heb, en naar 200 frames wil ik dat er 1 eentje weg gaat maar dat die andere blijft. hoe doe je dit dan?

ook andersom als ik 1 kubus heb en naar 200 frames er 2 kubussen wil hebben?

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #8 Gepost op: 30 april 2014, 21:57:16 pm »
Bomen maken kan op heel veel manieren die allemaal zo hun voor- en nadelen hebben. De methode die je kiest is meestal afhankelijk van wat je doel is of hoe dicht de boom bij de camera staat.
De makkelijkste manier is om een afbeelding op een plane te zetten (2D boom, meestal ver van de camera als achtergrond). Dit kun je doen door een image van een boom met een transparante achtergrond binnen te halen met de addon Import>image as plane (deze moet je eerst aanzetten in User preferences.
Daarna moet je zorgen dat overal de Alpha (transparantie) aanstaat.
De andere manier is om een vector image te maken van een boomsilhouet en deze dan in blender met behulp van uv mapping een texture (plaatje) van de echte boom te geven.

Verder kun je de addon Tree generator gebruiken voor 3D bomen maar dan heb je wel de keus uit heel veel instellingen (deze addon moet je ook eerst aanzetten want dat staat niet standaard aan in blender).

Je kunt ook zelf een boom modelleren (stam en takken) om vervolgens met weightpaint de takken te kleuren zodat je daarna met een particle system bladeren die je zelf gemodelleerd hebt over de boom te verdelen. Ik gebruik op het moment al deze methodes door elkaar in mijn animatie.

Heel veel manieren dus. Welke je kiestr is ook voornamelijk afhankelijk van hoe realistisch je boom moet zijn.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #9 Gepost op: 30 april 2014, 22:04:32 pm »
Ik heb eens gezocht en ik heb wat Nederlandse Blender tutorials gevonden dat is voor jou heel handig.
http://www.youtube.com/watch?v=M1XNDdzvgGg
Deze man heeft 20 tutorials.

Cube animeren.
Je ziet in het begin scherm je cube beneden het scherm zie je de tijdlijn met de groene streep op frame 1 druk  i en kies location
Klik in de tijdlijn op bijvoorbeeld 100 en je ziet nu daar de groene lijn staan.
Verplaats je cube en druk weer 1 druk  i en kies location en nu is je animatie klaar druk play.
« Laatst bewerkt op: 30 april 2014, 22:08:16 pm door ijp »

Offline ,./,./

  • Member
  • *
  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 30 april 2014, 22:36:33 pm »
dankje,

nog een klein vraagje, als je dit filmpje ziet: https://www.youtube.com/watch?v=Z8l8WNHwTOg
en je kan blender super gebruiken, je kent alle functies etc... hoelang zou je er dan mee bezig zijn om dit te maken. een week?

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #11 Gepost op: 30 april 2014, 22:45:40 pm »
Dit filmpje is een demoreel van de absolute toppers uit de Blenderwereld op het gebied van modelleren, animeren, VFX, Compositing en ga zo maar door. De afzonderlijke projecten die je voorbij ziet komen kosten voor een heel team soms al maanden (zelfs jaren) om te maken dus ik denk dat je met een week de lat wel erg hoog legt voor je zelf.  ;)