Topic: 3D Printen van onderdeel van modelauto  (gelezen 1441 keer)


Offline Harm

  • Member
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 30 december 2022, 20:48:43 pm »
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum.
Ik heb een model auto getekend. Nu wil ik de verschillende onderdelen 3D printen om deze samen weer tot 1 auto op te bouwen. Met lijm de onderdelen in elkaar knutselen.

Ik heb dus eerst de auto getekend in blender en daarna de verschillende onderdelen "los geknipt".
Nu wil ik deze onderdelen laten 3D printen. Maar de deur in dit voorbeeld heeft geen volume. Het is alleen de buitenkant. 3D printen lukt dus niet. Hebben mensen een idee hoe ik dit kan oplossen?
Zie ook blenderfile

Groet Harmen

Offline Harm

  • Member
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2022, 22:49:43 pm »
.....Blend file toevoegen kan volgens mij niet..... Image van deur dan maar

Gr Harm


Offline roobol

  • Member
  • *
  • Berichten: 191
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 02 januari 2023, 07:20:43 am »
Ik heb geen ervaring met 3D printen, maar je kan de deur een dikte geven met een solidify modifier en deze vervolgens toepassen om er echte geometrie van te maken.
met vriendelijke groet,  kees.    https://www.pinterest.com/keesroobol/_saved/

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #3 Gepost op: 08 januari 2023, 11:32:03 am »
Dan heb ik nog een vraag, als je je object door Blender 3D Toolbox is nagekeken en je object heeft nog wat fouten, kun je het dan met die fouten toch laten printen?

Offline Somers

  • Member
  • *
  • Berichten: 33
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2023, 09:57:57 am »
ligt denk ik aan de fouten, heb wel eens een fout gehad maar dan print ie t wel gewoon.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2023, 17:19:41 pm »
Roobol heeft gelijk en volume is noodzakelijk voor de 3d print software.
Wat Ijp vraagt , volgens mij hangt het ervan af wat voor soort fout , bijvoorbeeld een balk die vergeten hebt af te sluiten maar die wel door iets heen steekt hoeft geen probleem te zijn.
De 3D software werkt met wat een afgesloten buitenkant heeft , omdat het zijn eigen instellingen heeft voor volume.
Bijvoorbeeld de dikte van de wand in combinatie met een ruitjespatroon voor de stevigheid zodat je print plastic bespaard , en dan daar weer de dikte en maat van...
Dus niet alle fouten zorgen dat je de file niet kunt omzetten naar het formaat voor de 3D software formaat om te kunnen printen.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2023, 15:03:50 pm »
Nou ik heb nu een onderdeel gemodelleerd en met solidify een rim gegeven en daarna helemaal dicht gemaakt.
Met Blender 3D Toolbox nagekeken en bij Zero Faces is heel het object oranje wat moet je hier mee?
Ik heb ook nog wat overhang face maar dat wordt wel door de 3d printer opgelost denk ik zo.
Verder geen fouten meer in het object.
Dus hier mijn vraag, is het object te printen met Zero Faces die de Blender 3D Toolbox aangeeft?

Offline Somers

  • Member
  • *
  • Berichten: 33
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2023, 13:46:11 pm »
Wie gaat t printen, doe je dat zelf? Ik ken de toolbox niet. Dat wat ik ooit uit blender gehaald heb om te printen heb ik in de slice software van de printer gestopt en dan zie je meestal geloof ik ook wel wat er evt nog aan schort.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #8 Gepost op: 24 januari 2023, 10:33:18 am »
Nee ik ga het niet zelf printen die dingen zijn mij te duur ::)
De 3D Toolbox is een addon die in Blender zit en daar kun je de problemen in je object opsporen en sommige probleemen oplossen.
https://youtu.be/0rgrLWFUjlk

Ik ben er nu achter dat je het probleem met Zero Faces kunt oplossen door je object wat op te schalen.
Ik ben al een heel eind maar het blijft moeilijk op alle problemen op te lossen   ::)