Topic: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart  (gelezen 34923 keer)


Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: 20 maart 2021, 20:02:56 pm »
Hoezo niet Ijp ?

Ik zit de systeem eisen te bestuderen maar zie nergens dat je voor 2.92 of hoger een speciaal systeem nodig zou hebben ... ?
Ik moet overstappen vanaf 2.79 dus ben wel nieuwsgierig.
Meteen naar 2.92 of 2.93 lijkt het meest logisch.

Wat zijn de eisen dan ?

Groetjes  ::)

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: 20 maart 2021, 20:04:44 pm »
Oh ja en schrijf eens wat in de shoutbox... nu lijkt het net alsof ik de enige schreeuwlelijk ben hier...  ;D

ExLibris

« Reactie #62 Gepost op: 20 maart 2021, 21:19:08 pm »
Hoezo niet Ijp ?

Ik zit de systeem eisen te bestuderen maar zie nergens dat je voor 2.92 of hoger een speciaal systeem nodig zou hebben ... ?
Ik moet overstappen vanaf 2.79 dus ben wel nieuwsgierig.
Meteen naar 2.92 of 2.93 lijkt het meest logisch.

Wat zijn de eisen dan ?

Groetjes  ::)

Dit zijn de minimale eisen die Blender aan een systeem stelt:

Minimum
64-bit dual core 2Ghz CPU with SSE2 support
4 GB RAM
1280×768 display
Mouse, trackpad or pen+tablet
Graphics card with 1 GB RAM, OpenGL 3.3
Less than 10 year old

Ik gebruik zelf twee laptops: een MSI gamelaptop met een i7 processor 16Gb RAM en een GTX 1070 videokaart en een Microsoft Surface 2 met een i5 processor, 8 Gb RAM en een geïntegreerde videokaart. 

Het verschil is wel heel groot, vooral als je viewport shading toepast (in EEVEE al en helemaal met Cycles natuurlijk). Voor rendering gebruik ik eigenlijk altijd mijn gamelaptop.

https://www.blender.org/download/requirements/

ExLibris

« Reactie #63 Gepost op: 20 maart 2021, 21:31:46 pm »
kan je hier niet mee helpen kan niet hoger dan Blender 2.90 dus geen geometry nodes.
Maar met snap aan kun je je object plaatsen waar je maar wilt, kost wel wat tijd  ;)
Je kunt je object met een array plaatsen en met de instellingen verplaatsen dan kun je ook nog een Empty met object offset bvb in een ronding plaatsen.
Misschien is dit wat. ;)

Dank voor je antwoord. Het doel van dit projectje is om een oude kaart in minder dan 10 minuten om te zetten naar een 3d model, ook door iemand die geen verstand heeft van Blender (da's een beetje de lat die ik misschien wel heel hoog leg hoor). Ik zou mijn doel inderdaad kunnen bereiken met een array in combinatie met een curve, maar dat is niet heel eenvoudig uit te leggen ben ik bang. Als ik een Curve gebruik ben ik altijd aan het stoeien om deze goed uitgelijnd te krijgen, Met mijn oplossing zou ik alleen een plane hoeven te plaatsen die ik vervolgens verander in de vorm die ik wil en dan de geo nodes toevoegen. Zoals je kan zien in mijn filmpjes en voorbeelden kan ik inmiddels de textures en bomen al heel eenvoudig plaatsen. Ik zou de boel nog verder kunnen vereenvoudigen om door middel van Python een aantal taken nog te automatiseren (denk aan een soort user interface).  Naar zoiets ben ik dus ook ook zoek voor huizen en stadsmuren,

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #64 Gepost op: 21 maart 2021, 11:39:31 am »
Dan zo ik geen Curve gebruiken maar een Empty aan Array koppelen dan kun je veel instellen om je objecten uit te lijnen en zelfs je huizen in een boog te plaatsen.

Dan nog even de minimale eisen die Blender aan een systeem stelt:

64-bit dual core 2Ghz CPU with SSE2 support
4 GB RAM
1280×768 display
Mouse, trackpad or pen+tablet
Graphics card with 1 GB RAM, OpenGL 3.3
Less than 10 year old

Ik heb een laptop met een intel Core t/m  i7 720QM processor en een Ati mobility Radeon met 1 gb en hiermee start Blender niet meer op >:( :( ??? ::) :-[ :-[
Er zijn ook geen updates meer voor Ati mobility Radeon dus ik zit nu vast aan Blender 2.90 ::)
Balen!

ExLibris

« Reactie #65 Gepost op: 21 maart 2021, 13:12:14 pm »
Dan zo ik geen Curve gebruiken maar een Empty aan Array koppelen dan kun je veel instellen om je objecten uit te lijnen en zelfs je huizen in een boog te plaatsen.

Dan nog even de minimale eisen die Blender aan een systeem stelt:

64-bit dual core 2Ghz CPU with SSE2 support
4 GB RAM
1280×768 display
Mouse, trackpad or pen+tablet
Graphics card with 1 GB RAM, OpenGL 3.3
Less than 10 year old

Ik heb een laptop met een intel Core t/m  i7 720QM processor en een Ati mobility Radeon met 1 gb en hiermee start Blender niet meer op >:( :( ??? ::) :-[ :-[
Er zijn ook geen updates meer voor Ati mobility Radeon dus ik zit nu vast aan Blender 2.90 ::)
Balen!

Is bij jou de OpenGL versie de bottle neck?

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #66 Gepost op: 21 maart 2021, 13:21:07 pm »
Nee het is de Driver ExLibris maar allemaal bedankt, door jullie reacties ben ik toch maar eens gaan zoeken of er een andere driver te vinden was bij AMD.
Ik heb nu een laatst Beta versie Crimson gevonden.
En warempel Blender 2.92 start nu op  :)
Ik ben weer happy ;D

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #67 Gepost op: 21 maart 2021, 15:29:18 pm »
En nu weer naar het topic van ExLibris
Ik heb wat hulp nodig met ideeën om mijn map2model verder uit te kunnen werken. Wellicht dat er iemand goede ideeën heeft.

Wat ik graag wil bereiken is dat ik een plane plaats in mijn scene en dat afhankelijk van de vertices er objecten op geplaatst worden. Dit is om twee dingen te bereiken:

- De stadsmuren te plaatsen
- De huizen in een stad plaatsen.

Het lukt mu nu al om de torens op de vertices te plaatsen door middel van geometry nodes, dat is super simpel als je weet hoe het werkt. Het probleem zit m in de rotatie en de lengte van de muren bij het een en de rotatie van de huizen in de ander.

Misschien moet ik nog gewoon afwachten tot er nieuwe blokjes komen in geometry nodes die dit wel kunnen hoor, er komt bijna dagelijks nieuwe functionaliteit bij.

Bedankt alvast voor het meedenken in ieder geval :)




https://www.youtube.com/watch?v=sZhRcpJGqjs

Ik ben de tutorial aan het bekijken en ik denk dat Geometry nodes het helemaal gaat maken in Blender.
hopelijk komen we wat tegen om je verder te helpen.
Dus iedereen aan de Geometry nodes.

ExLibris

« Reactie #68 Gepost op: 22 maart 2021, 08:46:30 am »
En nu weer naar het topic van ExLibris


Ik ben de tutorial aan het bekijken en ik denk dat Geometry nodes het helemaal gaat maken in Blender.
hopelijk komen we wat tegen om je verder te helpen.
Dus iedereen aan de Geometry nodes.

De geometry nodes zijn echt een aanvulling voor Blender. Het nadeel in deze tijd dat er in de de alpha versie 2.93 bijna dagelijks dingen veranderen. v2.92 is wel stabiel, maar daar ontbreekt nog heel veel. De geometry nodes in combinatie met de nieuwe spreadsheet is ook heel interessant, helemaal om te zien wat er nu precies gebeurt in de nodes.




« Laatst bewerkt op: 22 maart 2021, 09:06:44 am door ExLibris »

ExLibris

« Reactie #69 Gepost op: 07 februari 2022, 19:27:37 pm »
Een jaar later en ik ben weer verder gegaan dit keer met Geometry Nodes (en Shader Nodes). Hiermee kan en de huizen en stadsmuren relatief eenvoudig plaatsen, zoals in dit filmpje te zien is:

https://www.youtube.com/watch?v=waIftCU4akU&ab_channel=ExLibris

Nu moet ik eigenlijk een heleboel assets gaan maken, zoals bruggen, poorten, molens, kerken, kapellen enz. Daarnaast wil ik nog een aantal procedurele dingen inbouwen zoals

- Hoe dichter naar het centrum hoe dichter gebouwen bij elkaar staan
- In het centrum zijn de huizen anders dan in de buitenwijken dan op het platteland

Ik gebruik nu 1 zwart/wit afbeelding om te bepalen waar land en water is. Er moeten ook nog maps gemaakt worden voor platteland, wegen, tuinen, bos enz.





« Laatst bewerkt op: 07 februari 2022, 19:30:51 pm door ExLibris »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: 07 februari 2022, 22:52:37 pm »
Tip , gebruik om de zwart wit afbeeldingen te gebruiken geen zwart wit.
Het werkt met grijswaarden. Dus hoe diep je land is word door grijswaarden bepaald.
Als je in bv Photoshop of Gimp tekent , gebruik dan een brush met de hardheid op half of minder.
Spuitbus effect.

Zo kun je subtielere overgangen maken en krijg je mooie softe overgangen in de diepte.

Alleen je diepste punt is helemaal zwart. Of helemaal wit. De map inverteren kan altijd.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: 07 februari 2022, 22:56:48 pm »
Ik heb zelf eens een map gemaakt met enorm veel voetstappen.
Was voor in woestijnzand.

Als ik de hele map nu lichtgrijs had gemaakt , en rond de donkergrijze voetstapjes een lichtere tint dan de map , grijze randjes ,
had ik een opstaand randje gekregen... Kan altijd nog maar dan in een nieuw project...
Lichtgrijs is dan je mid-level , je kunt zowel dieper naar zwart toe , als omhoog door naar wit te neigen...  ::)

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #72 Gepost op: 08 februari 2022, 10:32:10 am »
Knap en mooi gemaakt ExLibris.
Je kan er al goed mee overweg met die Geometry Nodes en ook nog een duidelijk filmpje ziet er goed uit.

ExLibris

« Reactie #73 Gepost op: 08 februari 2022, 21:40:22 pm »
Vandaag bezig met het procedureel maken van bruggen. Het gaat me in eerste instantie om het principe aan de praat te krijgen. Ik wil uiteindelijk een aantal soort bruggen maken. Ik heb er nu twee en het werkt bijna (de houten brug past nog niet helemaal, maar dat komt wel).

Weer een filmpje om het te laten zien, dat is duidelijker dan als ik het probeer uit te leggen:

https://youtu.be/SbYASXSU7Ao

Ik wil dit ook nog doorvoeren naar kerken bijvoorbeeld.


ExLibris

« Reactie #74 Gepost op: 10 februari 2022, 23:03:31 pm »
Na de bruggen lijkt het me ook wel leuk om kerken procedureel te kunnen maken dmv geometry nodes. Middeleeuwse kerken hebben gelukkig een redleijk vaste vorm, bijvoorbeeld zaalkerken en kruiskerken. Ik ben al een heel eind, maar er moet nog veel gebeuren. Hoe meer je duikt in zoiets als architectuur, hoe meer je procedureel wilt maken. In het volgend filmpje zie je hoe ver ik nu ben:


https://www.youtube.com/watch?v=UxfXx5gvWo4&ab_channel=ExLibris