Topic: uv unwrap  (gelezen 9978 keer)


Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #15 Gepost op: 28 augustus 2015, 09:33:56 am »
Dag Denis,

Om de kleur van de achtergrond te veranderen gaan we alvast even de nodetree wat verder aanpassen.
Hier is wat je moet bekomen, maar we gaan er rustig door:


Wat we gaan doen is tegen Blender zeggen dat hij 2 shaders moet gebruiken. In dit geval 2 diffuse shaders. De ene shader (wat eigenlijk een moeilijk woord is voor materiaal) bevat de afbeelding en die heb je al gemaakt. Bij jou gebruikt Blender overal die ene shader en dus krijg je veel zwart te zien. Daarom gaan we een tweede shader toevoegen die de achtergrondkleur van het schild gaat bepalen.

Wat heb je dan nodig:
  • Ten eerste een tweede shader voor de achtergrond kleur. Dit kan bijvoorbeeld gewoon een tweede diffuse shader zijn zoals in mijn voorbeeld, maar hier kan je ook iets heel complex zetten.
  • Ten tweede moet Blender weten hoe hij die twee shaders moet combineren. Daarvoor gaan we een mix-shader gebruiken. Deze shader heeft een 'factor' die een waarde tussen 0 en 1 is. Zet je die op 0, dan wil dat zeggen: neem shader 1. Zet je die op 1, dan zeg je neem shader 2. Zet je die op 0.3, dan zeg je: neem 30% shader 1 en 70% shader 2.
    voor Shader 1 kiezen we de achtergrond. Shader 2 wordt de texture. (deze volgorde is hier enkel belangrijk omdat er nog een derde stap is)
  • Het 3de dat je moet doen is Blender de 'factor' laten aanpassen per positie op het schild. Met ander woorden: daar waar we de achtergrond willen zien moet die 0 zijn, daar waar de tekening is moet die 1 zijn. Zoiets heet eigenlijk een 'mask' toevoegen. Het definieert gebieden waar de ene of de ander shader zijn ding moet doen. In ons geval is die 'mask' makkelijk gemaakt. Je trein heeft immers nog een alpha kanaal. waar deze 0 is (=afbeelding is transparant) nemen we de achtergrond. is deze 1 (=trein) dan nemen we de ander shader. Kortom, verbind de alfa uitgang van de image texture met de fac van de mixshader.

Nu zou je de achtergrond moeten kunnen veranderen van kleur, zonder dat de trein teveel veranderd.
Nog enkele tips:
  • Steek een keer dat alfa kanaal rechtstreeks in een diffuse shader. Dan zie je hoe die eruit ziet. Altijd handig om te weten waar je mee werkt.
  • Groepeer eens een stel nodes. Bijvoorbeeld, in mjin afbeelding de magenta/paars gekleurde nodes. Selecteer en druk ctr+g. Je krijg dan 1 node in de plaats (tab om in en uit die node te gaan). Zo kan je stukken van je tree onderverdelen. Geef de groep een logische naam en je gaat je tree veel makkelijker begrijpen en onderhouden.

Omtrent mijn afbeeldingen: ik upload die, laat 'origineel formaat' staan. Dan kopieer ik de 2de link die ik krijg (diegene die op .png of .jpg of zo eindigt). Dan, hier in het forum klik ik op de afbeelding zodat er 'img' tussen vierkante haakjes komt te staan en daartussen plak ik die link. Enige probleem is dat mijn afbeeldingen dan meestal best groot uitvallen.

Als dit gelukt is, zullen we de stier fixen. Wat je trouwens kan proberen is de 'diffuse' achtergrond veranderen door iets dat wat meer metaal, schildachtig is. Probeer maar door die shader 1 uit het verhaal hierboven naar wens aan te passen of te vervangen door één of een combinatie van andere shaders. Zo'n nodetree kan behoorlijk complex worden.

Groetjes Nick

Offline dE.niz

  • Member
  • *
  • Berichten: 57
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 30 augustus 2015, 21:19:48 pm »
Zo mijn trein staat op het schild en ja ik heb wat zitten wisselen met shades en instellingen om het effect te zien van die veranderingen.
Ook heb ik een poging gewaagd om de stier op het schild te krijgen . Gedeeltelijk gelukt maar met een foute kleur en hij staat op de trein.



 
en hier staat de stier maar de kleur en de plaats is niet goed




alvast bedankt
dE.niz
Roland PSR 800 - Yamaha T4 Black
Apple Macbook - Imac 27

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #17 Gepost op: 31 augustus 2015, 01:30:38 am »
Dat ziet er al goed uit. En je hebt zelf al zo'n mapping en alles toegevoegd voor de tweede texture, dat is ook goed, want dat gaan we nodig hebben.

De reden dat nu alles over elkaar staat is omdat je met 1 UV-map werkt. Blender gaat de trein en de stier dus volgens dezelfde procedure mappen en dat is niet wat we willen. Wat je nu kan doen is, zoals blenderbrammetje ooit suggereerde beide afbeeldingen samenvoegen tot 1 afbeelding die geeft wat je wil. Dat is nog niet zo makkelijk als het klinkt om helemaal goed af te stellen. Daarom gaan we iets anders doen: we gaan een tweede UV-map maken. Dat is niet moeilijk, maar je moet er wel je hoofd wat bij houden.

We gaan de huidige UV-map een naam geven: ga naar de properties (met je schild geselecteerd uiteraard) en kies daar voor de 'object data' tab. Die properties editor stond in je vorige screenshots helemaal rechts. De object data tab ziet eruit als een driehoekje met de punt omlaag. Klik je daarop, dan zie je wat lager ergens 'UV Maps' staan met normaal gezien 1 map (meestal heet die 'UVMap'). Dubbelklik op de naam een maak die wat betekenisvol (bvb UVMap-trein).

Nadien klik je op het + symbool naast dat kadertje en er zal een tweede uv map verschijnen. Noem die UVMap-stier.

Voila, we hebben 2 maps, nu gaan we die tweede map goed zetten voor de stier. Ga naar je UV/image editor (tweede van rechts in je screenshot) en verander de afbeelding in die van de stier. Pas op: blijf van je UV af, het is niet omdat de afbeelding van de stier er staat dat je de juist UV aan het aanpassen bent. Wat je moet doen is met je muis over de 'header' van je uv/image editor gaan hangen en scrollen (dus daar waar je net de stier hebt geselecteerd). Je gaat dan helemaal rechts 'UVMap-trein' zien staan (met en bolletje met zwart-witte vierkantjes in). Klik daarop en selecteer UVMap-stier. Vanaf nu ben je de andere uvmap aan het aanpassen.
De reden dat ik dus eerder zei 'je moet je hoofd erbij houden' is omdat dit vakje dus het enige is dat aangeeft met welke UV map je bezig bent. Als je iets aanpast dus altijd goed naar dit vakje kijken.

Nu schuif je de UV-map op zodat de stier komt staan waar je wil op het schild.

We moeten nog een laatste ding doen: Blender uitleggen voor welke figuur hij welke uv moet gebruiken. Dus terug naar de node layout en daar de UV-input aanpassen. Echter, je zal zien dat je bij de 'texture coordinate' node niet verder de UV kan specifiëren. Deze zal standaard steeds de bovenste UV gebruik in de lijst van eerder. Vanwege historische redenen is er een andere node om met meerdere UV's te werken. Doe dus de twee 'texture coordinate's weg en vervang ze door de 'uv map' node (die staat ook onder 'input', helemaal onderaan). Daar kan je wel de UV in selecteren. Kies UVMap-trein voor de trein en UVMap-stier voor de stier. Verbind alles en het zou moeten werken.

Het zou kunnen dat je nu enkel de stier ziet. Als je alles wat ik hierboven heb uitgelegd correct hebt doorlopen, dan ligt dat niet aan die kant van de nodetree, maar aan het laatste stuk. Je ziet nu al dat je (het overigens cole) effect hebt dat de trein enkel zichtbaar is in de stier. Dat komt door de manier waarop je de UV-maps hebt aan elkaar geknoopt. Wat je moet doen is de volgorde omdraaien: combineer de achtergrond met 1 van je afbeeldingen, steek dit in de bovenste shader van je volgende mix node en combineer zo met je volgende afbeelding. Je moet uiteindelijk slechts 3 shaders hebben en geen 4 zoals in jou afbeelding.

Laat maar weten als er nog iets mis loopt. En zou je de afbeelding nog net iets groter kunnen uploaden? Dan kan ik de tekst lezen.


Offline dE.niz

  • Member
  • *
  • Berichten: 57
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 03 september 2015, 13:08:32 pm »
Nick

Ik heb heel braaf de les gevolgd en dit is het resultaat , hopelijk vind je het goed
maar ik heb liever dat je aanmerkingen hebt  zodat ik die kan oplossen en wat bijleren
zoals ik nu al heb gedaan.

Nogmaals super bedankt    :D :D :D



Roland PSR 800 - Yamaha T4 Black
Apple Macbook - Imac 27

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #19 Gepost op: 03 september 2015, 13:28:21 pm »
Dag Denis,

ik hoop vooral dat je het zelf goed vind. Ik denk dat het resultaat er in ieder geval al goed uitziet en ik heb eigenlijk niet veel op te merken op je node tree en zo.

In je tweede figuur zie ik dat je de bedoeling hebt om een soort embleem te maken met het schild en een leuze erboven. De achtergrond ziet er daar wel interessant uit. Hoe heb je die gedaan? Het ziet er een texture uit, maar het lijkt ook alsof je het texture hebt gebruikt als een diplacement modifier op je achtergrond.

Merk ook op, maar dat is misschien je bedoeling, dat je schild een schaduw werpt op de achtergrond. Waarschijnlijk door een lamp aan de linker kant van je scene.

Wat betekent trouwens de latijnse leuze? Ik heb nooit Latijns gehad, maar wat ik kan lezen zou ik vrij vertalen als 'sterkte door verdamping' :).

Offline dE.niz

  • Member
  • *
  • Berichten: 57
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 03 september 2015, 20:20:00 pm »
 
Citaat
ik hoop vooral dat je het zelf goed vind. Ik denk dat het resultaat er in ieder geval al goed uitziet en ik heb eigenlijk niet veel op te merken op je node tree en zo.

In je tweede figuur zie ik dat je de bedoeling hebt om een soort embleem te maken met het schild en een leuze erboven. De achtergrond ziet er daar wel interessant uit. Hoe heb je die gedaan? Het ziet er een texture uit, maar het lijkt ook alsof je het texture hebt gebruikt als een diplacement modifier op je achtergrond.

Merk ook op, maar dat is misschien je bedoeling, dat je schild een schaduw werpt op de achtergrond. Waarschijnlijk door een lamp aan de linker kant van je scene.

Wat betekent trouwens de latijnse leuze? Ik heb nooit Latijns gehad, maar wat ik kan lezen zou ik vrij vertalen als 'sterkte door verdamping' :)/quote]

Zelf vind ik het nog niet helemaal af maar ik weet niet wat er nog moet gebeuren.
De achtergrond is gewoon een bewerkte "plane" ik heb wat zitten knoeien in sculp mode.
En ja , die shaduw is een probleem , ik weet dat je een shaduw niet mee hoeft te renderen
maar ik vind de optie niet om dit uit te zetten ,ik heb dit geweten
het is iets met " cast shadows "
Dit wapen schild heb ik gemaakt voor een goede vriend
een springlevendige 80 jarige rakker
hij heeft mij alles bezorgd , ook de text maar wat het betekend weet ik niet
hier is het huidige schild






greetz
Roland PSR 800 - Yamaha T4 Black
Apple Macbook - Imac 27

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #21 Gepost op: 03 september 2015, 20:28:09 pm »
Dit is wat je zoekt. Dit is de makkelijke manier.



Je kunt de schaduw ook verwijderen door te spelen met renderlayers maar dat is een stuk omslachtiger.


Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #22 Gepost op: 03 september 2015, 23:04:45 pm »
Nu ik erover nadenk: een trein (->stoom) en stier (->kracht), dan is mijn vertaling 'sterkte door verdamping' nog niet zover af. Waarschijnlijk is het dan eerder 'de kracht van verdamping' of 'verdampingskracht' of zoiets.

Hoe dan ook, als je die schaduwen wegwerkt gaat het er al een stuk beter uitzien. Verder zal je toch zelf moeten beslissen wat je juist wil. Je kan altijd een kopie maken van je opstelling (of zelfs de hele .blend file) en met het kopie aan het spelen gaan om te zien welke ideeën je kan verwezenlijken en welke mooi zijn.

Een richting die ik zou proberen, maar dat hangt dus volledig af van waar je wilt eindigen, is kleur. Bij het maken van een mooie afbeelding werk je meestal met kleurcontrast (of juist het gebrek aan contrast) om die wat van het scherm te laten afspringen. Kijk eens van ver naar je afbeelding. Dan ziet het er overwegend oranje uit. Op zich heb je mooie kleuren gekozen die goed samengaan, maar ik zou proberen of er niet wat blauw in past (het tegenovergestelde van oranje in het kleuren wiel). Dit gaat mooi contrast opleveren. Maar dat moet je dus uitproberen.

Ik zou ook je schild iets puntiger maken. Je embleem gaat over ruwe kracht, een bulderende trein, donkere (en dus zware) stier. Je kiest ook voor een serif font. Dat geeft stijl, maar met zijn puntige randjes ook iets assertief, krachtig. Dat zou ik ook in je schild proberen te steken. Google ook eens wapenschild en je zal zien dat die ook vaak puntiger zijn.

Ik heb er ook mijn vriendin bij gehaald en die zei ongeveer hetzelfde. Zij suggereerde dat je ook eens moet proberen om de vaandel met de leuze lager te zetten, mogelijk zelfs overheen de onderkant van je schild. Dan ga je meer van je 3D hebben omdat de vaandel voor je schild staat, en door dan de vaandel misschien blauw te zetten en je achtergrond wat lichter of donkerder ga je ook meer contrast hebben. Je gaat ook meer het gevoel hebben dat de 3 delen van de tekening samenhoren in plaats van dat er drie dingen naast elkaar staan. Moet je ook maar eens proberen.

Trouwens, wat geeft het als je de achtergrond donker maakt (eventueel met blauw of oranje tint)? Komt je schild dan niet beter uit?

Allemaal maar ideeën met als bedoeling om jou hersenpan aan het draaien te krijgen. Je moet wat proberen en verschillende opstellingen maken om te zien wat het best overkomt.

Nog iets over die schaduw: wat JvL zegt zou ik ook als eerste proberen. Maar het kan zijn dat er zich dan ook een probleem voordoet: je achtergrond is immers gemaakt met sculpting en die heuvels zie je uiteraard enkel dankzij de schaduw. Weg schaduw, weg achtergrond detail. Denk ik, probeer maar.
Wil je dat toch voorkomen, dan zal je, zoals JvL suggereert, met renderlayers aan de slag kunnen. Dat kan ook een voordeel hebben: door het schild, de banners en de achtergrond in aparte lagen te renderen kan je ze via compositing individueel bewerken en zo snel verschillende kleurencombinaties uit proberen zonder heel je materiaal om zeep te helpen. Maar dat is soms inderdaad wat omslachtiger.

Groetjes Nick

Offline dE.niz

  • Member
  • *
  • Berichten: 57
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 09 september 2015, 21:22:45 pm »
nick

bedankt voor de fijne uitleg en tips
nu weet ik dat ik niet te vlug blij mag zijn maar eerder een beetje kritisch
voor mezelf

dE.niz
Roland PSR 800 - Yamaha T4 Black
Apple Macbook - Imac 27