Dutch Blender Community

Creaties => Onderhanden werk => Topic gestart door: Xan op 02 maart 2023, 10:07:53 am

Titel: Studie
Bericht door: Xan op 02 maart 2023, 10:07:53 am
(https://i.postimg.cc/Mn9XMjSJ/studie.png) (https://postimg.cc/Mn9XMjSJ)

Mijn eerste opzet, een beetje doedelen om de weg te vinden door Blender. Ik moet nog wat bijpassende lampen maken dus het licht komt op het moment nog van een vuurvliegje met kapsones buiten [ik werd melig toen ik Sun zag staan].

Het meeste loopt zoals verwacht. Het verdient nu nog wat fijnafstelling en daarvoor moet ik aan de slag met shaders. Maar mijn huidige kennis bestaat vooral uit spinnenwebben en veel stof.

Is er ergens een goed startpunt waar ik dieper kan gaan graven?

Edit: Ik ben gewent alles zelf te maken, incl. materiaal. Het is fun en je loopt niet tegen copyrights aan
Titel: Re: Studie
Bericht door: IJp op 02 maart 2023, 15:59:47 pm
Je image ziet er leuk uit wel jammer van de plafond schaduw.
Hier kun je in shaders materialen duiken hij is de Blender man Blender Guru!
De video is al 5 jaar oud maar geeft de juiste uitleg om alle shaders materialen te maken.
https://youtu.be/4H5W6C_Mbck

Succes.
Titel: Re: Studie
Bericht door: roobol op 02 maart 2023, 16:28:15 pm
Ziet er leuk uit, compliment. Zijn die lijnen Freestyle of GreasePencil?

Wat betreft je vraag, toen ik ben overgestapt van Cinema4D naar Blender heb ik honderden videotutorials bekeken en daar redelijk gestructureerde aantekeningen van bijgehouden (1.4 gigabyte, 200+ bladzijden, veel bronbestanden).  Als je wil kan ik je die doorsturen, heb ik wel je e-mail adres nodig (kan je eventueel via PM sturen).

Sam Bowman heeft een heel uitgebreide reeks over shader nodes (60 delen) die begint op https://www.youtube.com/watch?v=Uvc2P911rZk
Titel: Re: Studie
Bericht door: Xan op 02 maart 2023, 21:41:12 pm
@IJp
@roobol

Super, veel buis plezier.

Ja idd. vooral die witte streep, ik moet nog uitzoeken waar die vandaan komt. Ik vermoed de vuurvlieg. Ach de schat doet hard zijn best, hij helpt me als zaklamp. Ik heb het kapje al klaar voor de Ard Deco lampjes, niet lang, dan kan hij rust nemen. De kat op het schilderij heb ik wel een stukje duidelijker gekregen.

Ik wilde met deze opstelling vooral uitproberen hoe ik via script een scene met layers kon opzetten. Dit draait daarop, de lijnen zijn alleen Freestyle, 3 sets. Grease pencil heb ik nog niet geprobeerd.

Ik heb nog genoeg ideeën te gaan. Ik hou bv van Retrofuturism. Industrial, Steampunk, Diezelpunk, Giger past er ook wel een beetje in. Aan de andere kant, Escher natuurlijk, maar ook Manara, Schuiten en Schuiten, Paul Kirchner., Andieas, enz. Ik kan me ook wel vinden in Art Deco, Jugendstil. Dus kijken waar het schip strand.
Titel: Re: Studie
Bericht door: Xan op 02 maart 2023, 22:14:54 pm
@roobol

Het is lief aangeboden maar het is een hotmail, denk dat 5mb limmit is bij hun. Ik heb ook al jaren geen Dropbox meer.

A maakt niks. Ik zoek het op als ik er tegen aan loop en dan staat hij zo op mijn systeem. En met dat scripten krijg je vlug zicht hoe blender in elkaar is gezet. Ik moet ook zeggen dat ik heel wat meer tegenstand van Blender had verwacht. Als je soms de sites leest.

Die pakketten ken ik niet, ook die je laatst noemde. Van Adobe ken ik alleen Photoshop en Flash van Macromedia, maar die laatste hebben ze dood geknepen. Ik heb vroeger wel wat veel gespeeld met een afgeslankte versie van 3DMax. Die was aangepast om Mods te maken voor Fallout en blender dan voor kleine dingetjes.
Titel: Re: Studie
Bericht door: roobol op 03 maart 2023, 16:08:03 pm
Hmm..., ik zou je een download link van WeTransfer hebben opgestuurd, dat moet zelfs hotmail aankunnen ;-)))
Titel: Re: Studie
Bericht door: Xan op 03 maart 2023, 20:06:10 pm
@roobol

Ja ik weet. Het was meer een, hoe wijs je iets beleeft af zonder de gene te kort te doen.

Ik ben ergens in het verleden eens gestopt met dat soort data te bewaren, het veroudert snel en vaak kijk je er niet eens naar. Daar zijn de buis en stackexchange beter geschikt voor. Ik heb vaak genoeg aan een woord of met de neus in de juiste richtig gezet worden. En ik heb al gemerkt dat jullie index beter is dan het zoekvenster van YouTube
Titel: Re: Studie
Bericht door: Xan op 03 maart 2023, 20:10:14 pm
O dat weet je vast nog niet.
Sam Bowman staat nu op 99

zo, Katten willen aandacht, pinerin

Titel: Re: Studie
Bericht door: Xan op 04 maart 2023, 10:29:49 am
Poging nummer 2

(https://i.postimg.cc/McxpcFzw/Studie-II.png) (https://postimg.cc/McxpcFzw)

het ziet er weer wat beter uit. Nu is het fouten zoeken, bij de boog muur onder de lambrisering wil hij nog geen schaduw werpen.

ik weet niet of ik juist zit met de aanname dat dit soort lichtbronnen meer voor de sfeer zijn en een algemene zonder schaduw dan voor de helderheid moet zorgen?

Ik kom zeker nog aan het licht te werken, hij is nu te hard
Titel: Re: Studie
Bericht door: IJp op 04 maart 2023, 11:14:45 am
Misschien kun je met hdri licht werken om het zachter te maken.
Hdri files kun je gratis downloaden bij Poly Haven
https://polyhaven.com/hdris
Als je op de site bent dan kun je bij Assets ook gratis textures en models vinden.
Titel: Re: Studie
Bericht door: Xan op 04 maart 2023, 20:41:20 pm
@IJp

Ik was al een buis tegen gekomen die de world gebruikte om het hele plaatje alvast wat licht mee te geven toen ik merkte dat Area maar deels kon wat ik wilde, ik vermoed polyhaven een meer uitgewerkte manier is. ik zal er morgen eens doorheen lopen.

In Cycles krijg ik een gelikt plaatje maar daar moet ik eerst even achter gaan zitten. ik draai op het moment B.360a en als ik daarin alleen de GPU kies jaagt die me de CPU over de 100. ik weet dat de i9 een heethoofd is maar dit was wat veel.

Daarnaast het moet ook in eevee mogelijk zijn, ik heb alleen de juiste instellingen nog niet gevonden.
Titel: Re: Studie
Bericht door: Xan op 05 maart 2023, 13:17:44 pm
(https://i.postimg.cc/F1gJ8V6Y/Studie-III.png) (https://postimg.cc/F1gJ8V6Y)

Het was dus niet wat ik dacht. Alleen iets waar ik nog niet naar gekeken had. Light lijkt me een combi te zijn van de licht en shaders samen

Ik weet dat de kleuren nog te wensen over laten maar dat is iets voor later. Eerst het lijnenspel 




Titel: Re: Studie
Bericht door: roobol op 05 maart 2023, 15:26:25 pm
Door de shaders gaat het lijnenspel inderdaad wat verloren.  Door alles wit te houden zou het meer naar de stijl van https://www.anastasiaparmson.art gaan (dat is overigens geen 3D, zij verft gewoon hele kamers wit...)..
Titel: Re: Studie
Bericht door: Xan op 05 maart 2023, 18:06:35 pm
Ik had net de lijnen nog wat verder terug gezet. ik moet nog uitzoeken hoe dat met diepte gaat werken. Ik kan in deze scene geen dikke lijnen gebruiken, het maakt alles meteen te zwaar. De stijl in de link van jou kan dat wel hebben, daar is het op gemaakt. Ik vind hem overigens geweldig, ik hou er wel van als men van de vaste wegen afwijkt. Er is al zoveel eenheidsworst.

Probleem van de lijnen komt meer omdat ik de image terug breng van 4K naar 800, daar gaan wat details verloren. Ik weet niet hoe groot de image mag zijn die ik hier zet voor men begint te foeteren.

wat kleuren betreft. helemaal wit zoals in je link weet ik even niet. Ik heb al verschillende nodes gevonden die reageren als , het is uitzoeken hoever ik de emissie open kan gooien voor er artifacts optreden. Ik heb nog meer Nodes gezien waarmee ik licht kan ophalen, ze functioneren net als de tekenprogjes. En wat de lijnen, vlekken, strepen betreft die ze heeft gebruikt, dat kan al zonder grease pencil, door de png'tjes snel in Inkscape te maken. De kat heb ik zo gemaakt om te kijken of ik ook bladeren van een boom zo kan maken. Helaas dat beest gaat ook verloren bij het kleiner maken.

Als deze af is wil ik grease pencil wel eens gaan proberen. Maar eerst moet ik nog een stoel maken.

O en ik hoop dat jullie het niet erg vinden, ik heb jullie voorlopig gebombardeerd tot proefkonijn voor mijn probeersels.

Maar niet meer vandaag. Netfilx heeft weer een zombie film die ik nog niet ken. Avondje verstand op 0 en je een breuk lachen. 
Titel: Re: Studie
Bericht door: Xan op 06 maart 2023, 16:23:05 pm
(https://i.postimg.cc/75yT7FqX/PStudie-IIII.png) (https://postimg.cc/75yT7FqX)

Stap 4. Hij ziet er al heel anders uit dan de eerste.

Ik heb gemerkt dat Postimage deze vorm van png niet graag heeft. De render is van 4k naar 1500p terug gebracht met Photodeamon en vervolgens met Caesium op 100% ingepakt en gestript van overbodige info om rond de 500kb te blijven zonder in te boeten op details.

als hij te moeilijk laad, laat het even weten

Twee effecten gingen me makkelijker af dan gedacht. het licht op de muur maakt even een sprong groter waar het kapje onder ophoud ... meen ik me ergens te herinneren, is al een paar jaar terug. En boven bij de kapjes moest het minder licht door laten omdat het melkklas daar dikker was.

Over het algemeen ben ik wel tevreden over mijn eerste poging. Maar ik kijk er als een beginneling naar. dus ik had graag geweten wat jullie vinden. 
Titel: Re: Studie
Bericht door: IJp op 06 maart 2023, 22:43:47 pm
Ik vind het knap gemaakt en een mooi eigen stijl.
Titel: Re: Studie
Bericht door: roobol op 07 maart 2023, 08:00:17 am
Ziet er heel goed uit, in deze grotere versie komen de lijnen en kleuren veel beter tot hun recht.

Kan je zo bij de eindresultaten zetten (en op https://blenderartists.org).
Titel: Re: Studie
Bericht door: Xan op 07 maart 2023, 12:22:51 pm
Hij is nog niet af, er komt nog een V. Dit was wel wat ik voor de geest had. Maar met het steeds verder openen van de tekendoos... Kijken dat ik hem iets geleefder kan krijgen. Die Nodes zijn echt leuk speelgoed.

O wel een vraag?, wat is eigenlijk de shortcut om meteen in de menu met search te komen in het Node venster. Als ik space druk kom ik in de 3d view terecht in het menu wat doorgaans in de balk zit [die balken heb ik verborgen]. Ik heb het geprobeerd in de shadow editor maar die opent een 3 keuze menu waar ik 3 x niks aan heb. de manual zegt Ctrl space maar dat opent een grote node venster. Ik ben al eens gaan zoeken maar ...
Titel: Re: Studie
Bericht door: roobol op 07 maart 2023, 13:15:09 pm
shift-A (werkt ook in andere editors waar een menu > add > search optie inzit).
Titel: Re: Studie
Bericht door: IJp op 07 maart 2023, 16:02:58 pm
De zoek optie kun je in Preferences/ Keymap veranderen, je kunt daar de spacebar action op search optie zetten.

Titel: Re: Studie
Bericht door: Xan op 08 maart 2023, 09:46:10 am
Het was idd. schift-A. Had al vaag het vermoeden dat het iets met de alpha te maken had. Die ik vanmorgen geüpdatet heb werkt Shift-A wel, in die van de afgelopen weken niet.

zitten nog wat dingetjes in waar ik de oorzaak van moet vinden. Ik heb de hele bediening van de pc in de tray lopen samen met de startmenu. Fullscreen is geen optie voor mij. Dus ik moest wat vinden om de titelbalk uit Blender te slopen gezien de command --borderless window niet meer werkt.

maar als hij nu saved komt af en toe een lege grijze balk naar beneden en schuift deels over de tabs. hij verdwijnt meteen als je er op klikt dus ik kan niet kijken wat het is. Ik vermoed dat hij sommige info naar de titelbalk stuurt en deze grijze genereert omdat die er niet meer is. de meeste info wordt gewoon in de tab balk getoond zonder dat hij iets extra toont, het is alleen als hij iets opslaat.

maar goed, eerst kijken hoe kleding werkt. Begrijp ik het goed dat als ik bv een jas over dat krukje wil leggen dat ik eerst een jas moet maken alsof die gedragen wordt en vervolgens over het object leg? Ik heb gisteren even vlug gekeken hoe iemand een deken op een bed maakte en vooral hoe hij de omslag maakt lijkt te doen wat ik wil bereiken.
Titel: Re: Studie
Bericht door: Xan op 13 maart 2023, 21:17:45 pm
Hoi hoi,

ik heb gemerkt dat buisfilmpjes niet altijd de oplossing bieden.

Ik ben al een week bezig een parasol in deze scene te renderen en daar zit een pluizig randje op, freestyle rekent zich een half uur suf waarop hij afstort. Op internet wezen ze hoofdzakelijk naar twee oorzaken. De blur of een geheugen tekort. Ik vermoed dat de eerste wint omdat ik depth of field aan heb staan. Wat geheugen betreft, ik heb een RTX 2070 8G en i9 64G met waterkoeling. Niet meer het snelste maar het moet wat kunnen hebben.

Ik moet de parasol anders benaderen met freestyle en daarvoor moet hij op een eigen layer. ik zoek nu vooral een goede instructie die me vertelt hoe ik layer voor layer render, hoe ik objecten dan moet uitsluiten in sommige layers en daarin zeker hoe het masken en doorgeven van schaduw werkt met de outliner. Die over het uitsluiten van collections gaan in freestyle op de googlebuis is maar de helft van het verhaal.