Topic: Vraag over modeleren: een levensgrote lampion  (gelezen 3879 keer)


Offline linaleehee93

  • Member
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 19 maart 2015, 15:48:17 pm »
Hoi allemaal,

Ik ben compleet nieuw en ben gisteren pas begonnen met Blender, het is een awesome programma en ik zou wat hulp van jullie willen.

Voor een project wil ik een concept in Blender uitwerken, renderen en animeren. Ik weet ongeveer wel wat voor stappen ik moet doen, maar het lukt me steeds niet. Zie afbeelding in bijlage. Hoe zou ik het beste kunnen modeleren?
 


Alvast bedankt ^^

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #1 Gepost op: 19 maart 2015, 17:34:05 pm »
Okay, quick and dirty:

maak een kubus, en resize die zodat hij de juiste afmetingen heeft voor een uitgeklapte lampion. Maak dan een aantal loop-cuts in de vertikale vlakken. Selecteer steeds de oneven loopcuts met Ctrl-Shift-rechtermuis en schaal die over de X- en Y-as een beetje naarbinnen.

Nu kun je met Z-schaling de lampion in- en uit laten vouwen.  :)

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #2 Gepost op: 19 maart 2015, 22:02:05 pm »
Wat Zaph schrijft is volledig juist, maar nog een tip:

Als je tijdens het schalen shift+z indrukt, dan schaal je automatisch enkel over x en y zonder dat z verandert. Het is een soort inverse operatie van gewoon z drukken.

Heb je nog hulp nodig bij het animeren?

Offline linaleehee93

  • Member
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2015, 13:14:56 pm »
Dank jullie wel voor de reacties, ik ga het meteen uitproberen!

Offline linaleehee93

  • Member
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2015, 14:08:45 pm »
Ik heb nu een cilinder met loop cuts lagen gemaakt. Ik heb geen idee hoe je de oneven lagen naar binnen kan brengen :S




UPDATE: Is al opgelost, ik heb een laag geselecteerd en met scale kleiner gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2015, 14:39:41 pm door linaleehee93 »

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #5 Gepost op: 21 maart 2015, 17:13:35 pm »
Aanvullend - met de Alt-toets ingedrukt met de rechtermuis op een horizontale edge klikken, en de hele edge-loop rondom wordt geselecteerd. Dan doe je hetzelfde, maar met Shift erbij om deze aan de selectie toe te voegen, met de volgende oneven horizontale edge-rij totdat je ze om en om geselecteerd habt.

Daarna toets je s(cale) en Shift-Z om niet over de Z-as, maar wel de X- en Y-as te scalen, en dan beweeg je je muis totast het goed is.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2015, 00:46:15 am »
Wat is je doel eigenlijk , wil je er een mooi plaatje van maken , dan kun je nog Edges kopieren met Shift - D , die kun je met "separate" ( gewoon de spatiebalk indrukken en in dt venstertje "separate" typen voldoet ... ) tot een apart object maken , dan kun je rechtsboven bij je menu i.p.v. materialen of camera , bij die symbooltjes dus , voor "modifiers" kiezen om hem te "Solidify" - en....

Of je kunt hem als apart object met de TAB toets in edit mode exrtruden en handmatig "solidify" -en...

Dat is mooi als je dan de lampion zelf half transparant maakt zie je de binnenringen er doorheen..... :)
groetjes en veel succes !