Dutch Blender Community

Creaties => Experimenten => Topic gestart door: RDL op 29 oktober 2013, 10:31:20 am

Titel: Water simulatie
Bericht door: RDL op 29 oktober 2013, 10:31:20 am
http://www.youtube.com/watch?v=IpKT3aLNMzg

eindelijk water shader goed gekregen (t'ziet er nu echt wel nat uit)
de snelheid valt te aanvaarden ,alhoewel nog niet perfect
 636 frames ....

+30 uur bakken water res 400 subdivide 2 geen partikels
+30 uur renderen resolutie 1280X720 sampling 500 clamp: 0.98

feedback en tips zijn welkom

mvg rdl
Titel: Re: water
Bericht door: Mark aka Dark op 29 oktober 2013, 10:55:30 am
Ik vind het mooi gedaan. Lijkt me ook errug leuk om met de materie te spelen.

Dr is nog wel wat met het water, ik vind het alleen moeilijk uit te leggen wat...
Is het te dik ofzo? mag wel wat vloeibaarder. Ik kan je helaas niet vertellen hoe je dat doet.

Wat ik wel weet is dat ik op blender guru een keer een tut tegenkwam waarin water gemaakt werd, en dat zag er volgens mij wel vet uit. Kun je hier (http://www.blenderguru.com/videos/create-a-realistic-fruit-splash/) vinden.

MAD
Titel: Re: water
Bericht door: RDL op 29 oktober 2013, 11:33:56 am
ja idd het water is nog wat te dik ...maar ik heb maar 8 gb ram en zat nu ver op de maximum resolutie ........
in blender gaf dat 6 gb aan
en als ik keek op mijn monitoring gebruikte die 7.8 gb
had al hoger geprobeerd maar crashte steeds

ben nu aan het kijken om me nog 16 gb ram aan te schaffen en een water koeling voor mijn cpu

mvg rdl
Titel: Re: water
Bericht door: JvL op 29 oktober 2013, 11:39:27 am
Heb je in de presets wel voor water gekozen? Zo uit mijn hoofd kun je 3 opties kiezen: water, honey en oil.
Ik zou eerst eens goed naar je instellingen in de fluidsimulator kijken want de meeste fluidsimulations zien er niet goed uit omdat ze door verkeerde tijdinstellingen te snel of te langzaam gaan.
Misschien kun je je daar een hoop geld mee besparen voor een upgrade van je pc.
Titel: Re: water
Bericht door: Mark aka Dark op 29 oktober 2013, 12:00:09 pm
Citaat van: "RDL"
...en een water koeling voor mijn cpu

Waarom dat?
zodat ie stiller is? > doen!
zodat ie koeler blijft? > is je airflow in de kast goed? Als je airflow goed is heb je niet eens een fan nodig op je cpu, alleen een groot koelblok.

MAD
Titel: Re: water
Bericht door: RDL op 29 oktober 2013, 12:25:28 pm
Citaat van: "JvL"
Heb je in de presets wel voor water gekozen? Zo uit mijn hoofd kun je 3 opties kiezen: water, honey en oil.
Ik zou eerst eens goed naar je instellingen in de fluidsimulator kijken want de meeste fluidsimulations zien er niet goed uit omdat ze door verkeerde tijdinstellingen te snel of te langzaam gaan.
Misschien kun je je daar een hoop geld mee besparen voor een upgrade van je pc.


preset is water
heb verschillende tuts gevolgd
de tijd instelling is nogal moeilijk omdat deze nooit klopt met het aantal frames word ook in de tutorials gezegd
heb daar dus een gokje moeten doen ...sta op 12 sec ...moest ik die echt op 27 sec gezet hebben dan was het helemaal naar de knoppen

heb heel wat zitten rekenen voor aleer ik aan deze versie begon
heb zelfs tassen zitten opmeten enz
Titel: Re: water
Bericht door: RDL op 29 oktober 2013, 12:28:42 pm
Citaat van: "Mark aka Dark"
Citaat van: "RDL"
...en een water koeling voor mijn cpu

Waarom dat?
zodat ie stiller is? > doen!
zodat ie koeler blijft? > is je airflow in de kast goed? Als je airflow goed is heb je niet eens een fan nodig op je cpu, alleen een groot koelblok.

MAD

airflow in m'n kast is zeer goed (cooler master stormtrooper kast )
wil water koeling om cpu naar 5 ghz te clocken

zodat het bakken wat vlugger gaat

en van de fx8350 is geweten dat die nogal heet word .......(heb een black edition zitten die naar 6.3 ghz kan geclockt worden)

heb daarnet die tut bekeken op blender guru die fruit splash  ....is niet wat ik nodig heb ...daar worden geen inflows enz gebruikt
Titel: Re: water
Bericht door: Mark aka Dark op 29 oktober 2013, 12:53:35 pm
Citaat van: "RDL"
airflow in m'n kast is zeer goed (cooler master stormtrooper kast )
wil water koeling om cpu naar 5 ghz te clocken
tsja, ik snap, met zulke snelheden kun je beter voor safe gaan.
Citaat van: "RDL"
heb daarnet die tut bekeken op blender guru die fruit splash  ....is niet wat ik nodig heb ...daar worden geen inflows enz gebruikt
Helaas... zoals ik al zei, geen idee hoe het werkt. dus dan wordt een tut matchen lastig.

MAD
Titel: Re: water
Bericht door: JvL op 29 oktober 2013, 13:12:48 pm
Citaat van: "RDL"
Citaat van: "JvL"
Heb je in de presets wel voor water gekozen? Zo uit mijn hoofd kun je 3 opties kiezen: water, honey en oil.
Ik zou eerst eens goed naar je instellingen in de fluidsimulator kijken want de meeste fluidsimulations zien er niet goed uit omdat ze door verkeerde tijdinstellingen te snel of te langzaam gaan.
Misschien kun je je daar een hoop geld mee besparen voor een upgrade van je pc.


preset is water
heb verschillende tuts gevolgd
de tijd instelling is nogal moeilijk omdat deze nooit klopt met het aantal frames word ook in de tutorials gezegd
heb daar dus een gokje moeten doen ...sta op 12 sec ...moest ik die echt op 27 sec gezet hebben dan was het helemaal naar de knoppen

heb heel wat zitten rekenen voor aleer ik aan deze versie begon
heb zelfs tassen zitten opmeten enz

Als zal na mijn werk even kijken wat de rekenregel ook alweer was en dan post ik dat wel hier.
Titel: Re: water
Bericht door: Jogai op 29 oktober 2013, 15:28:44 pm
Volgende keer zou ik eerst naar losse frames renderen. Dan kan je achteraf nog wat spelen met losse frames. In dit geval zou iets langzamer al realistischer overkomen.
Titel: Re: water
Bericht door: RDL op 29 oktober 2013, 16:15:29 pm
Citaat van: "Jogai"
Volgende keer zou ik eerst naar losse frames renderen. Dan kan je achteraf nog wat spelen met losse frames. In dit geval zou iets langzamer al realistischer overkomen.
jep daar heb je gelijk in ......

ben dan ook maar een amateur in dit soort zaken he

ben nu toch al zeer tevreden dat ik dit resultaat heb in enkele weken blenderen
Titel: Re: water
Bericht door: JvL op 29 oktober 2013, 16:34:00 pm
Het renderen in losse frames heeft ook als bijkomend voordeel dat als je pc crashed tijdens het renderen dat je gewoon verder kunt gaan na de laatste frame. Bij renderen naar een filmpje moet je weer opnieuw beginnen.
Titel: Re: water
Bericht door: IJp op 29 oktober 2013, 17:02:32 pm
Citaat van: "Jogai"
Volgende keer zou ik eerst naar losse frames renderen. Dan kan je achteraf nog wat spelen met losse frames. In dit geval zou iets langzamer al realistischer overkomen.

Het loopt lekker dat water maar het lijkt wel een beetje op kwik daarik wil ik wel even bijzeggen dat ik het niet beter kan. ;)
Voor losse frames renderen heb je hier een tutorial over hoe je het beste een animatie kan renderen .
http://www.blenderguru.com/videos/rendering-animations/ (http://www.blenderguru.com/videos/rendering-animations/)
Titel: Re: water
Bericht door: RDL op 29 oktober 2013, 18:08:17 pm
Citaat van: "ijp"
Citaat van: "Jogai"
Volgende keer zou ik eerst naar losse frames renderen. Dan kan je achteraf nog wat spelen met losse frames. In dit geval zou iets langzamer al realistischer overkomen.

Het loopt lekker dat water maar het lijkt wel een beetje op kwik daarik wil ik wel even bijzeggen dat ik het niet beter kan. ;)
Voor losse frames renderen heb je hier een tutorial over hoe je het beste een animatie kan renderen .
http://www.blenderguru.com/videos/rendering-animations/ (http://www.blenderguru.com/videos/rendering-animations/)

dank u ijp   dit is echt wel nuttig


mvg rdl
Titel: Re: water
Bericht door: JvL op 29 oktober 2013, 18:18:10 pm
Citaat van: "RDL"


preset is water
heb verschillende tuts gevolgd
de tijd instelling is nogal moeilijk omdat deze nooit klopt met het aantal frames word ook in de tutorials gezegd
heb daar dus een gokje moeten doen ...sta op 12 sec ...moest ik die echt op 27 sec gezet hebben dan was het helemaal naar de knoppen

heb heel wat zitten rekenen voor aleer ik aan deze versie begon
heb zelfs tassen zitten opmeten enz


Ik denk dat ik wel weet wat het probleem is.

Normaal moet je aanhouden dat voor elke seconde fluidsimulation je 25 frames nodig hebt maar dan gedraagt het water zich nog steeds vrij "zenuwachtig" Dit kun je verhelpen door je speed aan te passen.

(http://s8.postimg.org/jye4q8e9h/Knipsel.jpg) (http://postimage.org/)

In dit voorbeeld heb ik een filmpje van 3 seconden gemaakt en de speed op 0.35 gezet om het water te temmen.  ;)
Het aantal frames heb ik in de timeline op 75 gezet en dat levert het volgende resultaat op.
http://www.youtube.com/watch?v=zxRLnRZk3t4&feature=c4-overview&list=UUEAD6VKjRDFy771vbnrdWNA

De bake duurde ca. 20 minuten (final resolution op 180) dus jouw bake van 30 uur lijkt mij niet helemaal in orde. Mijn pc heeft overigens slechtere specs dan die van jouw (6Gb).
Misschien is het handig als je screens van je fluidinstellingen post ter controle en dan met name die van je domain.
Titel: Re: water
Bericht door: RDL op 29 oktober 2013, 19:37:43 pm
dit werkt zonder obstakels enz
probeer eens een beker te vullen met die settings




ik ben wel bezig met deze settings ...maar de resolutie moet omhoog

dank u voor de tip en de moeite

mvg rudi
Titel: Re: Water simulatie
Bericht door: JvL op 29 oktober 2013, 20:44:41 pm
Klopt, ik heb dit voorbeeld ook alleen gemaakt om te laten zien dat je het gedrag van het water wel zo kunt beinvloeden dat het zich rustiger gaat gedragen. Maar ik zal nog een testje doen.
Titel: Re: Water simulatie
Bericht door: RDL op 29 oktober 2013, 22:38:53 pm
http://wiki.blender.org/index.php/Doc:2 ... al_details (http://wiki.blender.org/index.php/Doc:2.6/Manual/Physics/Fluid/Technical_details)


nog wat rond gesnuffeld in de wiki
en heb dit gevonden
Titel: Re: Water simulatie
Bericht door: JvL op 29 oktober 2013, 22:47:27 pm
Plannen om een vloedgolf te gaan maken?  ;)
Maar het klopt wat daar gezegd wordt. Watersimulaties draaien heel veel om dingen op een goede wijze faken (geldt ook wel voor andere dingen in 3D software.
De animatie die ik deze week of begin volgende week hoop af te ronden maakt daar ook gebruik van.
Titel: Re: Water simulatie
Bericht door: RDL op 30 oktober 2013, 00:01:38 am
Citaat van: "JvL"
Plannen om een vloedgolf te gaan maken?  ;)
Maar het klopt wat daar gezegd wordt. Watersimulaties draaien heel veel om dingen op een goede wijze faken (geldt ook wel voor andere dingen in 3D software.
De animatie die ik deze week of begin volgende week hoop af te ronden maakt daar ook gebruik van.



neen nie echt
enkel spelen met blender
k'ga nu aan een ander projectje beginnen in de game engine  
die fluid doe ik later nog wel eens

mvg rudi
Titel: Re: Water simulatie
Bericht door: IJp op 30 oktober 2013, 16:59:14 pm
Niet zo snel opgeven  ;)
Bekijk deze tutorial maar eens het interessante begint bij de tijd 12:15

http://www.youtube.com/watch?v=CAEOq5hP15A (http://www.youtube.com/watch?v=CAEOq5hP15A)
Titel: Re: Water simulatie
Bericht door: RDL op 30 oktober 2013, 20:33:37 pm
Citaat van: "ijp"
Niet zo snel opgeven  ;)
Bekijk deze tutorial maar eens het interessante begint bij de tijd 12:15

http://www.youtube.com/watch?v=CAEOq5hP15A (http://www.youtube.com/watch?v=CAEOq5hP15A)


dank u,
gezien en notities genomen ...

volgend experiment zal hopelijk goed  zijn

mvg rudi