Dutch Blender Community
Hulp => Post Processing en Compositie => Topic gestart door: IJp op 09 mei 2015, 00:12:14 am
-
Wie kan mij helpen bij dit probleempje.
Ik heb een scene met 2 renderlayers de eerste layer is de achtergrond met twee opjecten.
De tweede layer de voorgrond heeft een opject.
Nu is dit het probleem ::)
De achtergrond layer 1 blijft je zien door het opject op layer 2
Wie heeft hier een simpele oplossing voor.
-
Dat kun je doen door in de renderlayer voor de achterste objecten in te stellen dat het voorste object als mask moet dienen.
(http://s27.postimg.org/4ot2jp9zj/Knipsel.jpg) (http://postimg.org/image/4ot2jp9zj/)
-
Dit heb ik zo al gedaan en verder van alles al uitgeprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar. :-\
Ik moet er nog wel even bij zeggen dat ik in Blender render werk.
-
Hmm, vteemd. Normaal werkt dit gewoon hetzelfde in blender render en cycles.
Hoe is je node setup voor je renderlayers?
-
Bekijk het maar eens even ik kom er niet uit.
(http://s29.postimg.org/agdh57n9v/Node1.jpg) (http://postimg.org/image/agdh57n9v/)
-
Ik weet natuurlijk niet precies wat je probeert te maken maar je zou het op de volgende manier kunnen oplossen (er zijn altijd meerdere oplossingen).
(http://s14.postimg.org/3z7plblzx/image.jpg) (http://postimg.org/image/3z7plblzx/)
(http://s14.postimg.org/j6np5odul/image.jpg) (http://postimg.org/image/j6np5odul/)
Ik neem aan dat je de renderlayers een transparante achtergrond hebt gegeven. In dit voorbeeld heb ik ook geen masklayer gebruikt zodat de achterliggende kubus gewoon helemaal zichtbaar is als je de voorste uitschakeld.
Laat het maar even weten als dit niet werkt voor jou scene dan kijk ik daarna wel of ik je nog een andere oplossing kan geven.
-
JvL ik krijg het niet goed voor elkaar.
Mijn opzet is een renderlayer daar staan twee opjecten op en met een alpha Over een is er ook een image aan gekoppeld.
Dit moet samen de achtergrond worden.
Renderlayer 2 heeft een opject en dat moet de voorgrond worden maar dat krijg ik niet voor elkaar :-[
-
In jouw plaatje heb je 'Renderlayer 2' als bovenste image in de 'Alpha over' node gekoppeld - volgens mij moet dat de onderste zijn.
-
In jouw plaatje heb je 'Renderlayer 2' als bovenste image in de 'Alpha over' node gekoppeld - volgens mij moet dat de onderste zijn.
Nee dat is het ook niet alle opties al geprobeerd. :-\
-
En naar aanleiding van die Mask-opmerking van JvL - is Layer 1 of 2 die met de achtergrond? De bedoeling is namelijk dat de achtergrondlayer de mask-instelling krijgt, en jij hebt die aan layer 2 toegevoegd wat bij jou volgens mij de voorgrond-layer is.
-
Volgens mij ben ik helemaal de klus kwijt ik krijg het niet voor elkaar.
Ik krijg de layers wel gemixt maar niet de ene voor de andere geplaatst.
Het zal zeker wel met dat masking te maken hebben en daar heb ik nog geen kaas van gegeten. ::)
-
In mijn laatste voorbeeld heb ik ook geen mask gebruikt.
Heb je wel de slider van de alpha over node op 1 of 0 gezet want als je die op 0.5 laat staan dan blijf je ze ook door elkaar zien.
-
Kan het te maken hebben dat ik op layer 1 twee halo opjecten heb staan en daar met alpha Over een image aan toegevoegd.
Layer 2 daar staat een opject wat uit 4 delen bestaat.
Ik weet het gewoon niet meer ::) :-[ :-\ :'(
-
Zet de file anders even online ergens - kunnen we er even naar kijken!
-
Ja dat is het hem nou juist het is voor de challenge ;)
Het is niet leuk als ze al weten wat ik aan het maken ben dan is de lol eraf :)
Ik zal wel zoiets namaken en dat posten.
-
ironie....niet vrij.... 8)
-
Made me laugh! ;D
ironie....niet vrij.... 8)
Dat dacht ik al, daarom vroeg ik maar niet om hem online te zetten. :)
Ja dat is het hem nou juist het is voor de challenge ;)
Het is niet leuk als ze al weten wat ik aan het maken ben dan is de lol eraf :)
Ik zal wel zoiets namaken en dat posten.
-
Ja dit is toch te erg ;D ;D ;D
Maar ik heb het voor elkaar met een test file daar lukt het wel bij maar waar ik mee bezig ben gaat het niet helemaal goed.
Het is nu toch door de test file zo goed als gelukt.
Dus heren hartelijk dank voor de hulp.
Nu kan ik verder met modeleren ;)