Topic: GPU koeling: N2 (stikstof)  (gelezen 7390 keer)


Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 15 januari 2015, 23:06:14 pm »


L.S,

Ik ben van plan om op mijn CPU/GPU (waarschijnlijk GPU) stikstof koeling te plaatsen.

Voor de mensen die niet mee bekend zijn:<a href="http://nl.hardware.info/nieuws/15334/cpu-koeler-voor-vloeibaar-stikstof">CPU cooling</a>

Een groot voordeel is dat je PC op -1 C kan laten draaien met constante temperatuur. Met stikstof kan je in principe -178 C bereiken.

Waar zou ik stikstof kunnen kopen? Ik heb echter geen 100 L stikstof nodig.
Volgende vraag is natuurlijk, hoeveel ik nodig heb. Als je een soort hermetische pomp hebt, is één vulling in principe voldoende.
Uit de praktijk weet ik dat je het niet constant moet bijvullen, tenzij het niet hermetisch afgesloten is. Ik werk zelf op een röntgen afdeling en wij maken gebruik van MRI (Magnetic Resonance Imaging). MR gebruikt meer dan 1500 L N2 om te koelen. (Zeer gevaarlijk  ;D) Je hoeft geen N2 bij te vullen, tenzij een noodsituatie is geweest.

Dus, jah... Heeft iemand van jullie al N2 CPU/GPU cooling? Ervaringen?

Vale,
Mortalae

P.S. Waterkoeling is in principe goedkoper en veiliger...Dat weet ik. Het gaat me om de principe dat het kan. :D


Ave, morituri te salutant.

Offline ReckLess

  • Member
  • *
  • Berichten: 24
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2015, 08:09:45 am »
Stikstof koeling voor een 'daily' pc is ver van ideaal want de stikstof die opwarmt verdwijnt als gas en is niet te hergebruiken. Dus je zou om de zoveel tijd je stikstof moeten bijvullen. Ik heb veder geen ervaring met stikstof koeling, het zou in ieder geval wel vet zijn! Voor een effectieve koeling zou ik gewoon een waterkoeler gebruiken.  ;)

Edit:
Nog even wat gegoogled hier een paar citaaten:
'over minimaal enkele tientallen liters per uur. Aangenomen dat je in staat bent voldoende stikstof aan te slepen voor 8 uur per dag, houdt je CPU het waarschijnlijk geen maand vol met het voltage dat nodig is voor 4,4GHz.'

'1. niet alleen gaat stikstof dus op zoals ik al zei, je componenten gaan er aan kapot. De miniumum temperatuur van de core ligt dacht ik op -60 en stikstof gaat daar ver onder. Stikstof wordt over het algemeen alleen voor record pogingen gebruikt en die computers draaien een paar uur en kun je vervolgens weggooien.
2. die 75% haal je nooit, omdat je ook een hele hoge Vcore nodig hebt. Je moet dan dus bovenop dat je proc een hele korte levensverwachting heeft ook nog eens de soldeerbout op je moederbord zetten'

Stikstof is dus niet aan te raden ;)
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2015, 08:22:38 am door ReckLess »

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2015, 09:41:18 am »
Ik heb weinig tot geen verstand van hardware. Toen ik dit topic las dacht ik dat het om een grap ging. Prachtig dat mensen hier mee bezig zijn. Naast mij ronkt gezellig mijn ventilatortje. Ooit zal ik dat dus missen net als die heerlijke piepjes van de inbelmodem.

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2015, 10:10:39 am »
Ja, je ziet N2 vaak enkel in recordpogingen passeren en voor een goede reden. Hier op de universiteit gebruiken we N2 om experimenten mee te koelen. Ik weet dat ze hier elk 1 of 2 weken een nieuw vat van 160 liter leveren.

Een gesloten systeem met vloeibare N2 is trouwens gevaarlijk. Om dat aan te tonen doe ik altijd een experiment voor de studenten: neem een goede 10 cl N2 en giet dit in een halve liter cola flesje. Draai de dop erop en maken dat je weg bent. Vloeibare stikstof is op 77K ofte -196°C. Als je het daarboven opwarmt, dan zal de stikstof verdampen en gas worden. Als je dan gaat rekenen dat 1 mol (een chemisch eenheid) uitdraait op 24 liter gas, dan kom je al snel uit dat N2 zo'n 650 keer uitzet als het opwarmt richting kamertemperatuur. Het cola flesje ontploft uiteraard aangezien geen enkel colaflesje een druk van 30 bar aankan. Welk systeem je dus ook in elkaar knutselt, zie dat het stevig genoeg is of je blaast je hele kamer op.

Kwestie van het aankopen van N2. Dat kan je bijvoorbeeld bij Air Liquide doen, die in heel de benelux leveren. Een andere leverancier is praxair. Beide tonen geen prijzen op hun websites. Maar ik meen mij te herinneren dat die wel meevielen.

Trouwens, maar als je ermee werkt bij de MRI dan zal je dit vast weten, stikstof is zuurstof verdrijvend. Heb je dus een lek in je systeem, dan is een dag later alle zuurstof uit je kamer weg. Aangezien stikstof kleurloos, geurloos en smaakloos is, zijn er geen natuurlijke waarschuwingssignalen. Je gaat binnen en 5 minuten later zak je gewoon op de grond en val je  zowat in slaap. Nog eens 10 minuten later zo dood als een pier. Stikstof in kleine afgesloten omgevingen is een zeer gevaarlijke sluipmoordenaar. En het ergste: iemand anders ziet je liggen, weet niet wat er aan de hand is, loopt naar binnen en ligt 5 minuten later netjes mee dood op de grond. Niet dat ik je wil beangstigen, maar gewoon waarschuwen voor de gevaren. Bezint eer je begint.

Offline ReckLess

  • Member
  • *
  • Berichten: 24
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2015, 10:43:39 am »
Ja, je ziet N2 vaak enkel in recordpogingen passeren en voor een goede reden. Hier op de universiteit gebruiken we N2 om experimenten mee te koelen. Ik weet dat ze hier elk 1 of 2 weken een nieuw vat van 160 liter leveren.

Een gesloten systeem met vloeibare N2 is trouwens gevaarlijk. Om dat aan te tonen doe ik altijd een experiment voor de studenten: neem een goede 10 cl N2 en giet dit in een halve liter cola flesje. Draai de dop erop en maken dat je weg bent. Vloeibare stikstof is op 77K ofte -196°C. Als je het daarboven opwarmt, dan zal de stikstof verdampen en gas worden. Als je dan gaat rekenen dat 1 mol (een chemisch eenheid) uitdraait op 24 liter gas, dan kom je al snel uit dat N2 zo'n 650 keer uitzet als het opwarmt richting kamertemperatuur. Het cola flesje ontploft uiteraard aangezien geen enkel colaflesje een druk van 30 bar aankan. Welk systeem je dus ook in elkaar knutselt, zie dat het stevig genoeg is of je blaast je hele kamer op.

Kwestie van het aankopen van N2. Dat kan je bijvoorbeeld bij Air Liquide doen, die in heel de benelux leveren. Een andere leverancier is praxair. Beide tonen geen prijzen op hun websites. Maar ik meen mij te herinneren dat die wel meevielen.

Trouwens, maar als je ermee werkt bij de MRI dan zal je dit vast weten, stikstof is zuurstof verdrijvend. Heb je dus een lek in je systeem, dan is een dag later alle zuurstof uit je kamer weg. Aangezien stikstof kleurloos, geurloos en smaakloos is, zijn er geen natuurlijke waarschuwingssignalen. Je gaat binnen en 5 minuten later zak je gewoon op de grond en val je  zowat in slaap. Nog eens 10 minuten later zo dood als een pier. Stikstof in kleine afgesloten omgevingen is een zeer gevaarlijke sluipmoordenaar. En het ergste: iemand anders ziet je liggen, weet niet wat er aan de hand is, loopt naar binnen en ligt 5 minuten later netjes mee dood op de grond. Niet dat ik je wil beangstigen, maar gewoon waarschuwen voor de gevaren. Bezint eer je begint.

Ben het eens met Nick, als ik zo'n systeem zou bouwen in een gesloten ruimte zou ik sowieso een o2 sensor plaatsen met een alarm (kan makkelijk met een arduino) en voor een gesloten systeem is het natuurlijk mogelijk om een overdruk ventiel toe te passen waardoor er geen hoge druk kan ontstaan.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2015, 13:01:24 pm »
Heel goed Nick Van den Broeck
Een gewaarschuwd mens telt voor 2. ;)

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 17 januari 2015, 23:17:54 pm »
Ach Mortaele...

Als je perse je hand in duizend stukjes uitéén wilt laten spatten dan zijn daar ook gewoon goede Blendertutorials voor hoor. :)
Maar goed ik ga je niet tegenhouden.

Ik ben het ééns met de gene die zij "Begint eer ge bezint." ;)

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 18 januari 2015, 18:40:08 pm »
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb niet het vermogen om alles aan te schaffen en ook nog onderhouden.
Bij nader inzien, toen ik mijn box aan het meten was, merkte ik op dat mijn PC's dicht bij de verwarming staat. ;D
Stikstof en warmte gaan niet goed samen. (BOEM) :o

Toch maar waterkoeling :)

Over de MR. Daarom is een sterke luchthoeveelheidsregelaar geplaatst; ook om de temperatuur laag te houden. Mocht toch een lek of nood situatie ontstaan, kan je altijd paniek slaan (mocht je dat kunnen doen). Meer dan 1500L N2 gaan via pijpen naar buiten. Brandweer en politie worden automatisch ingeschakeld. Huh, en ambulance :D
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2015, 20:06:36 pm door Mortalae »
Ave, morituri te salutant.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #8 Gepost op: 18 januari 2015, 19:58:14 pm »
Waterkoeling!!! :o  vergeet niet een sensor te plaatsen voor tsunami gevaar. ;) ;D