Topic: Blender education: Library  (gelezen 16533 keer)


Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 783
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #15 Gepost op: 13 november 2014, 12:36:24 pm »
ik wil absolute!  ;D

Ik denk dat je hier een methode zult moeten gebruiken die veel andere sites met zoekfuncties ook hanteren: diverse filters.
Wat je bijvoorbeeld vaak ziet op product sites is dat je kunt filteren op relevantie (tags), maar ook op datum en prijs.

Jij zou dan 2 filters krijgen:
1. die gebaseerd is op de tags en deze sorteert op weging
2. die gebaseerd is op aanwezigheid van tags (die dus niet gewogen worden), en sorteert op upload datum.

MAD
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 783
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #16 Gepost op: 11 januari 2015, 14:41:38 pm »
Hoi Nick,

Hoe gaat het? Nog steeds zo druk?
Er veranderd weinig op je site?

Groet,
Mark
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #17 Gepost op: 11 januari 2015, 16:30:07 pm »
Dag Mark,

ja het gaat niet zo goed vooruit als ik gehoopt had. Een druk leven heeft daar zeker mee te maken. ik had gehoopt dat de kerstverlof me wat tijd zou gunnen, maar over en weer reizen naar Nederland en ziek worden heeft mij tegengehouden.

Wat de huidige toestand is:
  • Ik heb al een pagina die als info fiche dient voor elke tutorial. Hierop kan iedereen ook zijn commentaar achterlaten, evenals de tags beoordelen.
  • Een overzichts pagina met alle tutorials op. Daar staat ook een zoekfunctie op die best slim is. Die zoekt niet enkel op de inhoud van titels, beschrijvingen, auteur en andere velden, die houd ook rekening met de tags en hun respectievelijke gewicht. De ordening gebeurt op een combinatie van de gewichten van de tags van de tutorial in vergelijking met de gewichten van de andere tutorials, en gecombineerd met de relevantie van de woorden gevonden in de 'natural language search' van de titel, beschrijving, ... Deze laatste houdt rekening met hoe vaak woorden voorkomen in het algemeen, hoe vaak ze voorkomen in de tekst van het item en hoe groot deze tekst dan wel is (een zeldzaam woord dat vaak voorkomt in een kleine tekst krijgt meer gewicht dan een woord dat vaak voorkomt in een lange tekst). De bedoeling is dat er later, via javascript, ook nog filters bij komen zodat je binnen deze zoekresultaten verder kan grasduinen en sorteren.
  • Er is uiteraard ook een pagina om tutorials toe te voegen. Tot op heden is die best dom en heeft die nog wat liefde nodig, maar ze werkt wel en controleert de inhoud op alle mogelijke fouten. De bedoeling is dat ik bij deze nog een soort automatische invullen van informatie via javascript toevoeg (bvb nadat je de youtube link invult).
  • ik ben nu bezig aan een pagina waarop de gebruikers een tutorial kunnen claimen. zodat de eigenaar kan worden gelinkt aan een profiel indien deze er eentje heeft. Dat gaat gebruikers de optie bieden om van een tutorial naar de auteur te gaan en vandaar naar andere tutorials van diezelfde auteur. het gaat een auteur ook in staat stellen om zijn tutorials te beheren en bijvoorbeeld, indien gewenst, te verwijderen van de website (als in niet tonen in de searches).

Ik heb trouwens ook een systeem in werking gebracht die, mits wat onderhoud van de tags, ook synoniemen en enkelvoud, meervoud moet kunnen onderscheiden. Zo zullen de de tags 'volumetric' en 'volumetrics' dan hetzelfde resultaat opleveren. De zoek engine is ook grotendeels zelf geschreven, al steunt hij hard op de natural language search van MYSQL. Wat dus ook betekent dat hij sleutelwoorden zoals AND OR en NOT verstaat, maar ook beperkt overweg kan met wildcards en letterlijke dingen tussen aanhalingstekens.

Wat ik dan nog wil doen:
  • ik wil ook affiliaties toevoegen zodat je niet enkel op auteur, maar bijvoorbeeld ook, alle tutorials van blenderguru of cgcookie kan bekijken. De database is daarvoor al bijna in orde, maar daar moet ik alle pagina's nog rond maken.
  • Iets dat ik in een tweede fase nog ga toevoegen is een soort lijst (ala een bugtracker) van tutorial aanvragen, zodat er ook een globale, voor iedereen toegankelijke lijst bestaat voor hoeveel mensen iets willen horen over welke onderwerpen. Later (als in veel later) wil ik dit misschien uitbreiden naar een soort kickstarter idee of zoiets voor tutorials.

Alles dat ik tot nu toe klaar heb is zonder scripts zodat in theorie elke browser het aankan. Nadien wil ik via scriptjes en ajax nog wat extra dingen toevoegen. Maar dat moet ik dus nog allemaal doen.

Je ziet, het is niet alsof er niets gedaan is, maar er staat nog meer werk voor de boeg. En op dit moment heb ik er eigenlijk weinig leut aan en zie ik het vooral als een (zware) taak. Niet echt de ideale instelling.

Hoe box jij eigenlijk je websites in elkaar? Want ik heb steeds het gevoel alsof ik opnieuw het warm water uitvind. Maar ik heb ook altijd een beetje schrik van dingen zoals wordpress, joomla of drupal. Ga ik daar nooit mee tegen een beperking aanlopen? Iets willen dat ik nu wel kan en dan niet meer? Bovendien ken ik totaal niets van deze systemen.

Hier een paar voorbeelden van de huidige layout en toestand:
de indexpagina


de infofiche:


en onderaan de info fiche een plekje voor commentaar van anderen (annoniem):


Groetjes Nick

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #18 Gepost op: 11 januari 2015, 16:44:46 pm »
Je hebt aardig wat werk verzet, indrukwekkend hoor! Ik blijf dit op de voet volgen.
Als je het op het moment als een taak ervaart en het niet met plezier doet dan zou ik toch maar even rustig aan doen tot de zin weer terug is.

Succes!

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #19 Gepost op: 11 januari 2015, 18:33:43 pm »
Daar gaat wat tijd inzitten maar het wordt al een mooie website.
Succes. 

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 783
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #20 Gepost op: 12 januari 2015, 09:38:57 am »
Wow, dat is een erg mooie voortgang. Ik vind het knap dat je het allemaal zelf maakt. Je zult er vast een hoop van leren. Maar dat is precies waar dat warme water gevoel vandaan komt.

Hoe box jij eigenlijk je websites in elkaar? Want ik heb steeds het gevoel alsof ik opnieuw het warm water uitvind. Maar ik heb ook altijd een beetje schrik van dingen zoals wordpress, joomla of drupal. Ga ik daar nooit mee tegen een beperking aanlopen? Iets willen dat ik nu wel kan en dan niet meer? Bovendien ken ik totaal niets van deze systemen.

Ik gebruik voor dit soort sites eigenlijk altijd drupal of, als het een pure informatie site is zonder al te veel snufjes, het Yii framework. Alles zelf doen kost (mij) een bak tijd, en ik loop ook nog eens het risico dat ik iets qua veiligheid over het hoofd zie. bij bijvoorbeeld drupal heb je dat minder.

Ik ken drupal, joomla en wordpress redelijk. Enige (gratis) manier om daar iets van te leren is door er mee te werken. Ik heb joomla gebruikt voor een webshop en een website die ik voor mijzelf bouwde. Daarna heb ik wordpress leren kennen. Wordpress is ideaal voor een blog: simpel, handig en overzichtelijk. Ik heb daar mijn eigen site op draaien. Daarna leerde ik drupal kennen, en daar heb ik een aantal keer mee lopen spelen. Drupal is volledig rondom het node (fiche) concept gebouwd en heeft veel basis functionaliteiten (het warme water dus). Je kunt daar eenvoudig templates maken en zo (point and click). Drupal barst van de modules om functionaliteit uit te breiden. En het mooie is, als drupal iets niet kan: het is php, dus je kan zelf gewoon functionaliteit toevoegen. Verder kun je heel makkelijk thema's installeren om de layout van je site aan te passen. Ik ben niet zo'n grafisch vormgever, dus voor mij is dat een uitkomst.

blenchmark.com draait bijvoorbeeld op drupal. heb ik in 2 dagen opgezet. inclusief de mogelijkheid om vanuit Blender nieuwe benchmarks in te schieten.

Als ik blendereducation had moeten opzetten was ik echt voor Drupal gegaan. Dat is misschien een beetje mosterd na de maaltijd. Ik was echter in de veronderstelling dat ik dat al eens tegen je gezegd had, maar dat je graag wilde leren en het dus zelf wilde doen. Ik kan daar echter niets over terug vinden op het forum, dus dat heb ik dan waarschijnlijk alleen gedacht.  :-[ Sorry...

MAD

P.S. Ik heb joomla al heel lang niet meer gebruikt. Ik heb het destijds afgeschreven toen ik drupal en wordpress leerde kennen. Ik heb echter geen idee hoe Joomla ontwikkelt is de laatste jaren, dus misschien is dat ook een goede optie.
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #21 Gepost op: 12 januari 2015, 10:08:30 am »
Geen probleem,

ik heb inderdaard heel veel geleerd van het allemaal zelf in elkaar steken. Bovendien houd ik er wel van dat ik perfect weet wat er allemaal aan de hand is en gaande is. De veiligheid is inderdaad wel iets waar ik veel aan denk, maar aangezien ik op dit moment daar een mooie php classe voor heb geschreven, denk ik die wel goed onder controle te hebben.

En ik was zelf ook aan het twijfelen om Drupal te gebruiken. Eigenlijk al een heel tijdje, maar ik was op zoek naar een goed boek of zoiets om dat uit te leren. Is er dus gewoon nog niet van gekomen. Maar misschien moet ik daar dan toch eens tijd in steken. Ik denk dat ik toch een heel deel van de website ga moeten herzien omdat het stuk dat nu online staat gewoon totaal niet gebruikt wordt (was ook een slechte lancering van mezelf, ook weeral van geleerd).

Ik weet dat ik begin vorig jaar naar Drupal had gekeken (ook omdat dit bij ons in antwerpen ontwikkeld is) en dat men toen heel hoog sprak van Drupal 8 dat weldra ging uitkomen. Die weldra is er ondertussen nog altijd niet. Ik had toen zoiets van: hmm die drupal 8 gaat kennelijk toch wat anders zijn dan de huidige Drupal 7, dus misschien nog even wachten en ineens met de nieuwe versie in zee gaan. Maar tja, die nieuwe versie is er dus nog steeds niet. Misschien dan toch maar al eens met 7 van start gaan.

Mark, of iemand anders, nog enige tips? Of goede intro's, ... ?

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 783
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #22 Gepost op: 12 januari 2015, 12:29:28 pm »
Hoi Nick,

Ik zou inderdaad drupal 7 pakken. Want met de eerste RC zijn alle dan bekende kritieke bugs opgelost. Dus eigenlijk nog niet klaar voor productie. En als ie eindelijk klaar is voor productie, dan moeten alle modules die additioneel kunt installeren ook nog geupdate zijn. Dus ik zou met 7 beginnen, en over een jaar ofzo nog eens kijken. Er zijn migratie modules enzo in de maak, dus die zouden dan kunnen helpen om van d7 naar d8 te gaan.

Als je denkt dat het gedeelte wat nu online staat klaar is voor gebruik, waarom laat je dan niet eens een bericht achter op blendernation.com? Ik doe dat met mijn BlenchMark addon ook. Heb ik eind vorige week gedaan, en dan weet iedere blenderaar je ineens te vinden. :-). Ik krijg van over de hele wereld reacties, suggesties en allerlei feedback en alleen al afgelopen 7 dagen heb ik zo'n 350 benchmarks binnen zien komen. en laat ik het dan nog niet hebben over de pageviews (duizenden).

Een inkoppertje voor een goede start: drupal.org documentation.
Ik heb het vooral geleerd door gewoon te beginnen, en zodra ik vastloop gebruik ik google. Er is zat te vinden op internet. Veel mensen lopen tegen dezelfde problemen/vragen aan, en die posten ze online. Daar komt bijna altijd antwoord op.

Ik kan je natuurlijk uitleggen hoe drupal in elkaar steekt, en wat dingen kunnen laten zien. Dat is dan basiskennis van waaruit je verder kunt. Het is daarvoor wel nodig dat ik dingen kan tekenen/ laten zien (al dan niet op een scherm). En daar zullen we dan een oplossing voor moeten vinden.

Ik weet niet in hoeverre je het anders fijn vind om die site met iemand samen op te zetten? Ik wil best helpen dit te realiseren. Zoals ik al eerder heb gezegd: het is dat jij het al doet, anders had ik een dergelijke site zelf opgezet (althans: het library gedeelte).

Je mag me ook mailen met vragen en bellen is ook geen probleem. Met het laatste zal ik natuurlijk niet altijd direct een antwoord hebben. :-)

MAD

MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #23 Gepost op: 12 januari 2015, 12:57:33 pm »
Ik zal er eerst zelf nog eens naar kijken en dan laat ik het wel weten of ik zelf gestart raakt of niet. Ik moet gewoon in het begin de gedachte achter de software even begrijpen. Gewoon: hoe zit het juist in elkaar, wat vonden de makers 'logisch'. Als ik er dan niet kom, dan laat ik nog wel iets weten en kunnen we dan nog zien of we eens (digitaal) kunnen samenzitten.

Op zich heb ik geen probleem om de website samen met iemand anders te maken. Als ik alles zelf in php en html en zo type, dan is dat natuurlijk lastig. En ik heb ook nog geen ervaring met het samen coderen.
Een andere reden dat ik niet snel iemand laat meewerken is omdat er ook een financieel aspect aan is. Momenteel nog niet dankzij de regeltjes in Belgiƫ, maar het is wel mijn bedoeling om op deze website ook betaalde stuken te zetten (ongeveer zoals het CGCookie lidmaatschap of de blender market). Allemaal heel ambitieus en zo, maar de vraag is of dit ooit gaat renderen? Zou het genoeg zijn om ooit van te kunnen leven: zo'n gigantische website onderhouden en tevens nog wat Blender werk? Maar als ik anderen laat meewerken, tja, dan is het maar eerlijk dat die ook een deel van de inkomsten krijgen. Maar gaat de site dat wel aankunnen. Ach, ik weet niet of dat eigenlijk wel een obstakel is, daar is het gewoon nog te vroeg voor.

ik had trouwens de website niet via BlenderNation gelanceerd omdat Bart vond dat het nog te vroeg was. Ik praat af en toe wel met Bart, maar hij vond dat de website eerst wat tractie moest krijgen alvorens hij hem op BlenderNation wou zetten. En die tractie is er dus nooit gekomen. Waarschijnlijk vooral omdat het huidige stuk steeds de interactie tussen 2 personen nodig heeft. Alleen kan je dus helemaal niets doe op de website en dat schrikt veel mensen af. Daarom dat ik nu mijn hoop op die library zet, waar je op je eentje wel iets uit kan halen.

Maar goed, ik ga dus eens met die drupal aan de slag. Zien of ik eenvoudig kan reconstrueren wat ik al heb en zo begrijpen hoe dat ding juist in elkaar zit.


Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 783
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #24 Gepost op: 12 januari 2015, 13:13:57 pm »
Je kunt het ook andersom doen. Eerst proberen het library gedeelte te bouwen in Drupal. Dat lijkt me vrij straight forward. Probeer daarmee je tractie te genereren, en plak dan het tutor gedeelte eraan vast. Tegen die tijd weten mensen je dan toch te vinden, en komt dat dan wel van de grond. In Drupal heb ik eens een spellensite gebouwd. Die werkte bijna hetzelfde als jou library. Er konden spellen opgezet worden, en mensen konden een rating geven, tags toevoegen, dubbel merken of rapporteren. Er zaten ook overzichten in zoals jij ze wilt, met thumbnails enzo. dus dat kan allemaal in drupal.

wat betreft samenwerking. Kijk eerst maar eens of je er zelf uitkomt. zo niet, dan ligt de keuze toch anders. En qua inkomsten ben ik niet zo moeilijk. Ik host tenslotte 3 sites, waarvan er 2 volkomen voor de blender community zijn en ik alleen de kosten voor draag. Niet dat het veel is, maar hopelijk geeft het iets aan. :-)

Succes, en als je eens (digitaal) wil sparren, laat het me dan maar weten.
MAD
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #25 Gepost op: 20 januari 2015, 15:52:34 pm »
Hallo allemaal,

ondertussen ben ik al een paar dagen met Drupal aan de gang. Het hele weekend is eigenlijk opgegaan aan het bekijken van tutorials. Ik heb een redelijk goede serie gevonden die duidelijk een hele hoop uitlegt: https://www.youtube.com/playlist?list=PL15BE2E8313A4E809

Maar ik moet wel zeggen dat Drupal echt wel zijn eigen taal een aanpak heeft. Heel weinig van de concepten die je als programmeur in php en sql gebruikt komen terug aan bod. Ik ben ondertussen al zo ver dat ik begrijp dat wat ik in mijn database een tabel met kolommen noem in Drupal een content type met fields wordt genoemd (corrigeer me als ik het verkeerd zie). En wanneer ik informatie via een query zou opzoeken, dan zou ik in Drupal een view opzetten.

Wat me nog niet duidelijk is zijn database relaties. Wat juist de sterkte van een database is, heb ik nog niet direct gevonden hoe ik dat aan Drupal vertelt krijg. Hoe maak je bijvoorbeeld een many-to-many relatie?
Een voorbeeldje: we hebben een bibliotheek van tutorials en gebruikers kunnen tuts als favoriet aanduiden. Hoe doe ik dat in de database en hoe bereik bouw ik dan een view die een bepaalde gebruiker al zijn favorieten laat zien?

Gebruikers zelf zijn trouwens ook nog een vraagteken. Drupal kan goed met gebruikers overweg, maar hoe pas ik dat systeem wat aan? Hoe kan ik bijvoorbeeld een pagina maken waar de gebruikers hun instellingen kunnen zien en aanpassen. Liefst zonder dat iedereen de Drupal interface moet gebruiken?

Maar ik begrijp wel hoe je inderdaad snel een website kan bouwven in Drupal. Op dat punt is het wel handig. En voor alles bestaat een module. Echt alles.

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 783
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #26 Gepost op: 22 januari 2015, 12:08:15 pm »
Hoi Nick,

Wat me nog niet duidelijk is zijn database relaties. Wat juist de sterkte van een database is, heb ik nog niet direct gevonden hoe ik dat aan Drupal vertelt krijg. Hoe maak je bijvoorbeeld een many-to-many relatie?
Een voorbeeldje: we hebben een bibliotheek van tutorials en gebruikers kunnen tuts als favoriet aanduiden. Hoe doe ik dat in de database en hoe bereik bouw ik dan een view die een bepaalde gebruiker al zijn favorieten laat zien?
Simpel antwoord misschien: Voor favorieten is een module. Had ik ook op mn game site.

Gebruikers zelf zijn trouwens ook nog een vraagteken. Drupal kan goed met gebruikers overweg, maar hoe pas ik dat systeem wat aan? Hoe kan ik bijvoorbeeld een pagina maken waar de gebruikers hun instellingen kunnen zien en aanpassen. Liefst zonder dat iedereen de Drupal interface moet gebruiken?
Serieus: Module.

:-) zoals je al zei, alles kan met modules, echt alles.

MAD
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2015, 14:28:14 pm door Mark aka Dark »
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #27 Gepost op: 02 februari 2015, 09:54:17 am »
Hallo,

Ondertussen heb ik mijn eerste testversie in elkaar geflanst. Deze is eigenlijk vooral om te proberen hoe Drupal werkt en eens te zien naar wat die modules allemaal kunnen. Want het draait echt wel om modules (ondertussen heb ik er er op mijn testserver al zo'n 50 staan). Op die testserver heb ik al gebruikers die zich kunnen aanmelden zoals op mijn eigen site, affiliaties via organic groups, een bibliotheek dat je kan sorteren, maar nog niet op zoeken.

De dingen die ik nu nog moet experimenteren/uitzoeken:
  • Het verbinden van content types (zoals bijvoorbeeld die favorieten, of een soort van playlists)
  • Hoe ik de formulieren van Drupal wat meer kan kneden tot wat ik wil. Bijvoorbeeld de formulieren voor het aanmelden van nieuwe gebruikers of het aanmaken van nieuwe content. Hoe voeg ik bijvoorbeeld een eenvoudig tekstje tussen? Ik weet al dat ik een stringreplace module of zoiets kan gebruiken om de bestaande titeltjes te veranderen. Maar, en misschien weet jij daar meer van Mark, Ik heb ook iets gelezen dat het misschien mogelijk zou zijn om via webform zelf een formulier te maken en dat te koppelen achter de schermen zodat de informatie door Drupal op het juiste formulier wordt ingevuld en zo de content wordt aangemaakt
  • User reviews voor tutorials ben ik ook nog aan het bekijken, want de modules daarvoor zijn allemaal uit ontwikkeling en voor oudere versies van Drupal.
  • Waar ik ook nog niet uit ben: elke ingelogde gebruiker kan iets aan de bibliotheek toevoegen. Maar nadien zou ik dat moeten kunnen connecteren aan de eigenaar van het item. Hoe doe ik dat? Hoe kan ik iemand een item laten claimen en dus de auteur van een item veranderen (en natuurlijk slechts 1 maal)?
  • En als ik daar allemaal door ben zal ik de layout eens bekijken. Zien wat ik met thema's en CSS allemaal kan.

Dit gewoon om te laten weten waar ik mee bezig ben. Voor iedereen die wat van Drupal kent: alle tips zijn welkom.

Groetjes Nick

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 783
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #28 Gepost op: 03 februari 2015, 11:59:35 am »
De dingen die ik nu nog moet experimenteren/uitzoeken:
  • Het verbinden van content types (zoals bijvoorbeeld die favorieten, of een soort van playlists)
  • Hoe ik de formulieren van Drupal wat meer kan kneden tot wat ik wil. Bijvoorbeeld de formulieren voor het aanmelden van nieuwe gebruikers of het aanmaken van nieuwe content. Hoe voeg ik bijvoorbeeld een eenvoudig tekstje tussen? Ik weet al dat ik een stringreplace module of zoiets kan gebruiken om de bestaande titeltjes te veranderen. Maar, en misschien weet jij daar meer van Mark, Ik heb ook iets gelezen dat het misschien mogelijk zou zijn om via webform zelf een formulier te maken en dat te koppelen achter de schermen zodat de informatie door Drupal op het juiste formulier wordt ingevuld en zo de content wordt aangemaakt
Pagina layout ligt vast in tpl files. Dit zijn template files die je met de hand (html) kunt aanpassen zodat eea eruit ziet zoals jij wil.
Citaat
  • User reviews voor tutorials ben ik ook nog aan het bekijken, want de modules daarvoor zijn allemaal uit ontwikkeling en voor oudere versies van Drupal.
Wil je echt tekstreviews? Je kunt ook een sterren score doen ofzo. Daar zijn wel goede modules voor.
Citaat
  • Waar ik ook nog niet uit ben: elke ingelogde gebruiker kan iets aan de bibliotheek toevoegen. Maar nadien zou ik dat moeten kunnen connecteren aan de eigenaar van het item. Hoe doe ik dat? Hoe kan ik iemand een item laten claimen en dus de auteur van een item veranderen (en natuurlijk slechts 1 maal)?
is de module Anonymous Publishing iets?
Citaat
  • En als ik daar allemaal door ben zal ik de layout eens bekijken. Zien wat ik met thema's en CSS allemaal kan.

Dit gewoon om te laten weten waar ik mee bezig ben. Voor iedereen die wat van Drupal kent: alle tips zijn welkom.

Groetjes Nick

Volgens mij zit de views module standaard in drupal tegenwoordig, toch? want dat is een hele handige module die ook met relaties overweg kan.

MAD
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #29 Gepost op: 03 februari 2015, 13:02:04 pm »
Neen, views zit nog niet standaard in Drupal 7, wel in Drupal 8. En views kan op zich niet met relaties overweg, daarvoor heb je nog een andere module nodig. Ik denk dat Entity reference daarvoor dient, maar dat moet ik dus nog uitzoeken.

En dat van die template pagina's ga ik nog eens bekijken. Ik heb altijd een beetje schrik bij het knoeien in de code van Drupal zelf. Ik probeer altijd eerst een andere oplossing te vinden.

Voor ster ratings heb ik fivestar in gebruik en dat werkt goed. Maar ik vind zelf dat een korte uitleg vaak meer zegt dan 3, 4 of 5 sterren.

Bedankt voor de tips alvast.