Topic: The way of the samurai  (gelezen 391970 keer)


Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #75 Gepost op: 14 januari 2014, 00:32:11 am »
Tijd voor de eerste bewegende beelden! Ik ben nog niet klaar met de chick maar ik wilde toch alvast even een testje doen met de gezichtsuitdrukkingen. Verder niet gelet op timing en dergelijke maar gewoon om te kijken hoe het er uitziet als het gezicht beweegt dus bij deze:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=T8d4tBhYDeU

Ik heb er nog wel voor gezorgd dat haar ogen ook kunnen trillen bij woede en verdriet.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: 14 januari 2014, 09:09:09 am »
Werkt dus  :)
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
Doei
       Peter

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #77 Gepost op: 14 januari 2014, 12:49:17 pm »
Het werkt aardig. Ik ben zeker niet ontevreden.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #78 Gepost op: 14 januari 2014, 20:02:21 pm »
Mooi hoor het ziet er heel goed uit.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #79 Gepost op: 14 januari 2014, 22:20:30 pm »
Het begint er inderdaad wel op te lijken al denk ik dat ik nog meer shapekeys moet maken voor gezichtsuitdrukkingen (ik heb er meer dan in het filmpje te zien zijn hoor) en ook voor verschillende mondvormen voor klanken (a,o,i u etc.). Er komt alleen muziek bij de animatie maar ik wil het er wel uit laten zien alsof ze praat.

Helaas heb ik ook een kleine tegenslag (of een nieuwe uitdaging  ;) ). Ik kom er voor de rok niet uit met alleen weightpainting mede door de vorm van de rok (vouwen en plooien) dus het ziet er naar uit dat ik ook een clothing rig zal moeten maken want ik wil absoluut geen cloth sim gebruiken. Dat schiet zijn doel een beetje voorbij met het eindresultaat dat ik wil bereiken.

Maar we gaan gewoon stug door.... :lol:
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #80 Gepost op: 15 januari 2014, 21:36:09 pm »
Weight painting revisited!

Ik heb mij toch nog maar eens wat verder ingelezen in dit onderwerp voordat ik definitief besluit om een clothing rig te maken. De boodschap is overal hetzelfde: weight painting schijnt een kunst op zich te zijn binnen Blender maar ik heb gelukkig ook wat tools gevonden die je nog meer controle over de weights en vertices geven dan ik zelf tot nu toe wist.
Ik heb goede hoop dat het nu wel zal gaan lukken en anders schakel ik uiteindelijk toch nog over op een clothing rig wat op zich ook wel interessant is omdat je dan behoorlijk diep in de bone constraints moet duiken.
Dit heb ik natuurlijk ook al voor haar staarten gebruikt.

« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #81 Gepost op: 16 januari 2014, 19:00:40 pm »
Na gepruts met weight painting gisteravond heb ik toch gekozen om een clothing rig te maken want met weight painting alleen krijg ik niet het resultaat wat ik wil.
Een deel van de rig is al gemaakt en een eerste test zag er goed uit dus ik hoop later op de avond de eerste plaatjes te kunnen posten en anders wordt het morgen.
Het Japanse gezegde "Ook een weg van duizend mijlen begint met een eerste schrede" (ik had hem overigens verkeerd geciteerd aan het begin van het topic) begint nu echt op te gaan  maar met elke "schrede"wordt de weg interessanter en leerzamer.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #82 Gepost op: 16 januari 2014, 22:30:12 pm »
De eerste afbeelding van de opzet van mijn clothing rig voor de rok. Het is nog even zoeken welke constraints het beste werken en met welke instellingen dus het is allemaal nog experimenteel. Op de afbeelding zijn de weights van de rok nog gekoppeld aan de benen. Eerst maar de juiste set up zien te vinden.



Misschien was strakke kleding makkelijker geweest..... :lol:
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline RDL

  • Member
  • *
  • Berichten: 314
    • Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: 16 januari 2014, 22:47:38 pm »
zoveel bones zeg ......
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #84 Gepost op: 16 januari 2014, 23:21:36 pm »
Het zijn er nu wel erg veel inderdaad. Ben nog op zoek naar hoe dit efficienter kan.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #85 Gepost op: 16 januari 2014, 23:57:34 pm »
Ik ben ook eens met weight paint bezig geweest en bij mij was het een doffe ellende ;) dus ik snap dat je wat anders probeert.
Maar met die bones ziet het er ook niet simpel uit ;) dus wens ik je heel veel geduld en heel veel succes.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: 17 januari 2014, 07:31:09 am »
Zouden wij niet met zijn 'allen' moeten helpen?
Maar daarvoor is het volgende nodig:
Precies omschrijven wat je met de rock wilt doen:
1.) Kleuren of patroon geven? Laten bewegen ?
2.) Een uitgeklede *.blend met het/de onderdeel (onderdelen) die bewerkt moeten worden

Ik zou wel mee op zoek naar oplossingen gaan  ;)

EN men (ik) zou ook b.v. Andrew Price kunnen vragen (en anderen, die ik weet te bereiken) ...
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
Doei
       Peter

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #87 Gepost op: 17 januari 2014, 13:27:30 pm »
Bedankt voor het aanbod Peter maar ik kom er zelf wel uit. Ik weet precies wat er moet gebeuren maar het is sowieso een lastig klusje.
Mocht ik er nu helemaal op vastlopen dan laat ik het wel horen.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: 17 januari 2014, 19:28:59 pm »
Citaat van: "JvL"
Bedankt voor het aanbod Peter maar ik kom er zelf wel uit. Ik weet precies wat er moet gebeuren maar het is sowieso een lastig klusje.
Mocht ik er nu helemaal op vastlopen dan laat ik het wel horen.

OK ... geen probleem!
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
Doei
       Peter

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #89 Gepost op: 18 januari 2014, 10:09:24 am »
Citaat van: "ijp"
Ik ben ook eens met weight paint bezig geweest en bij mij was het een doffe ellende ;) dus ik snap dat je wat anders probeert.
Maar met die bones ziet het er ook niet simpel uit ;) dus wens ik je heel veel geduld en heel veel succes.


Nou dat geduld wordt wel op de proef gesteld op het moment en het succes blijft ook nog even uit geloof ik.  ;)
Ik heb nu verschillende rig stups geprobeerd maar dat heeft ook nog niets opgeleverd waar ik tevreden mee kan zijn. Alles wat ik op internet kan vinden schets hetzelfde beeld:

Als je dus een lange, wijde rok wilt painten/riggen zul je inderdaad veel geduld en doorzettingsvermogen moeten hebben. Het is een van de lastigste dingen om onder de knie te krijgen.
Het voordeel is dat als het je eenmaal is gelukt dat je voor een volgende rok je de weights kunt kopieren van de eerste.

Ik heb nog gekeken voor tutorials of .blend downloads maar die heb ik niet kunnen vinden behalve mensen die middels een filmpje showen wat ze hebben gemaakt. Op zich wel logisch want het is zo lastig en tijdrovend dat ik wel snap dat ze dat niet gratis uit handen geven.

Ik zal dus nog even door de zure appel heen moeten bijten! Ik hou jullie op de hoogte en prettig weekend.  ;)
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »