Topic: nog meer ( maar nu nieuw) domme vragen  (gelezen 61290 keer)


Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #75 Gepost op: 18 juni 2015, 23:56:45 pm »
in deze tutorial:
https://www.youtube.com/watch?v=tf3QZL8ahGo

rond de 9:10 maakt hij van de inner en outer eye 1 object... en zegt daarbij dat die er later weer ongedaan maakt....   de volgende tutorials heeft hij opeens wel weer een inner en een outer eye... maar ik kan nergens terug vinden in de tutorials hoe je dat weer uit elkaar haal?   maar later bij UV mapping heb ik er wel maar 1 nodig?

weet iemand hoe dat moet?

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #76 Gepost op: 19 juni 2015, 00:17:57 am »
Ja zeker. Selecteer het oog en ga in Edit mode. Daarna P > By loose parts. Als je nu terug gaat naar Object mode dan heb je weer twee losse objecten.

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #77 Gepost op: 19 juni 2015, 00:46:10 am »
tis allemaal zo simpel he?... als je het weet....

en hoe deel je 1 object in meerder objecten?

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #78 Gepost op: 19 juni 2015, 01:27:31 am »
Op dezelfde manier. Selecteer de vertices die je los wilt maken gevold door P > Selection.

Als je het weet is het altijd simpel.  ;)

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #79 Gepost op: 20 juni 2015, 00:28:05 am »

heb me inner en outer oog uit elkaar gehaald maar nu ben ik alles kwijt....

ik zie alleen de ogen nog maar.... de oogjes in de boom rechts staan wel aan?    iemand enig idee?
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2015, 23:17:37 pm door swets »

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #80 Gepost op: 20 juni 2015, 00:57:41 am »
gevonden  indrukken  / en alles was er weer...goed ik was wel 20 minuten verder  :(  toestand....  ;D



begint allemaal een beetje te lukken....  oke... ziet er nog een klein beetje uit als een zwaar ziek kind , maarja... kijken of we dat nog op kunnen poetsen...
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2015, 23:23:38 pm door swets »

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #81 Gepost op: 21 juni 2015, 22:58:56 pm »
nou ben ik bezig met botten in het poppetje te zetten (volgens een tutorial)....

en dan gaat hij bepaalde botten dmv ctrl P aan elkaar hangen... er komt dan zo dun stippel lijntje tussen de botten....
maar wat ik ook doe, het stippellijntje gaat steeds aan de verkeerde kant van het bot?  hoe kan je dat goed krijgen?

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: 22 juni 2015, 10:33:48 am »
Vreemd verhaal. Regelmatig CTRL-P doen is niet gebruikelijk. ALs je begint is het volgens mij verstandiger eerst aan de slag te gaan met een bestaand "skelet" rig in het 3D wereldje. Kijk liever eerst naar tutorials over rigify. Dat is een kant en klare rig. Dan kun je daar een beetje mee vertrouwd raken voordat je er zelf een maakt.

Misschien dat het antwoord op je vraag is dat het stippellijntje altijd gaat naar de root van het bot.

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #83 Gepost op: 23 juni 2015, 00:03:26 am »
https://www.youtube.com/watch?v=A-BQslvG8lU

rond de 3:30 zie je hem een bot pakken en ff heen en weer bewegen....
maar hoe doet hij dat.... mijn plaatje ziet er het zelfde uit.... ik selecteert dat bot... maar krijg hem niet bewogen?  en als ik r gebruik, zie ik wel het roteer stippellijntje, maar er beweegt niets...  ?

misschien moet ik een filmpje maken?

https://youtu.be/9P_5rNRAd9o
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2015, 00:14:06 am door swets »

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: 23 juni 2015, 00:26:51 am »
Heb je de mesh al gekoppeld aan de bones?
In object mode selecteer de mesh dan de armuture dan ctrl P en kies weightpaint.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: 23 juni 2015, 00:31:53 am »



Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #86 Gepost op: 23 juni 2015, 08:13:00 am »
Heb je de mesh al gekoppeld aan de bones?
In object mode selecteer de mesh dan de armuture dan ctrl P en kies weightpaint.
jawel...  als ik ook in de Pose Mode een bot selecteerd, en ik doe dan bijvoorbeeld de X-rotatie... dan zie ik bijvoorbeeld zijn been buigen...  of zijn rug....

maar het lukt mij dus niet in dat weight paint mode....?


kijk hem rennen  ;D

@Ruud: in de tutorial zat dat stippelijntje (zie orange pijl) vast aan het onderste balletje van het kontbot... maar bij mij zit hij steeds aan de bovenste... maar ik vraag me af of het wat uit maakt? en hoe ik dat omdraai?
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2015, 11:59:07 am door swets »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #87 Gepost op: 23 juni 2015, 13:15:11 pm »
Wat betreft het stippellijntje dat staat bij jou goed. Je kunt het wel omdraaien als jij dat wilt maar dan beweegt je armature niet meer goed.
Het stippellijntje geeft aan welke bone de parent is en welke de child. Als je hier meer over wilt weten zou ik gewoon even zoeken op het parenten van bones.

Voor je rotatie probleempje moet je even uit weightpaint mode gaan naar object mode. Onderaan je scherm even op het dubbele pijltje met de 3 stippen erboven klikken. Waarschijnlijk is het daarna opgelost.

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #88 Gepost op: 23 juni 2015, 13:25:28 pm »
Voor je rotatie probleempje moet je even uit weightpaint mode gaan naar object mode. Onderaan je scherm even op het dubbele pijltje met de 3 stippen erboven klikken. Waarschijnlijk is het daarna opgelost.

Inderdaad... Dat helpt!  :-) 

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #89 Gepost op: 24 juni 2015, 00:27:36 am »
hmmm weer wat geleerd...   ik zag hier en daar nog een foutje in de vertexen enzo... dus ik denk dat knap ik even op....  maar daarna kan je bijna alles over nieuw doe... UV map klopt ook niet meer.... dus voortaan iets beter opletten.... :-)  gelukkig wel alles steeds gesaved... dus ik kon een stukje terug stappen.....   al doende leert men...