Topic: hulp tekenprogramma?  (gelezen 8393 keer)


Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Gepost op: 30 maart 2021, 11:19:18 am »
Ik dacht ik zal het ook eens hier vragen.... hier komen ook vrij veel slimme mensen, zeker op het gebied van andere tekenprogramma's , anders dan Blender...

Het gaat over het volgende... Ik heb op mijn CNC machine een (led) Laser gezet .
Deze laser kan je PWM aansturen. wat eigenlijk wil zeggen, ik kan de sterkte van die laser aan sturen in 256 stappen (8bits)

nu moet je misschien eerst even naar deze pagina kijken van mijn homepage: https://www.arjan-swets.com/hardware/cnc/Laser/laser_conclusie.html

Hier zie je een aantal proefwerkstukjes, waar ik een foto in hout wil branden. in zoveel mogelijk "grijs"tinten....  en dit is dus best lastig, zoals ik op die pagina ook beschrijf...

maar nu dus de vraag... Als je die foto's bekijk op mijn home page, zie je dat ik onder de meeste proefwerkstukjes een balk heb getekend waarin dus de kleuren staan die gebruikt zijn in dat plaatje....

ook zie ik dat in het resultaat niet zoveel verschil is te zien in de 256 en bijvoorbeeld de 16 kleuren versie....
wel zie je (bij de foto's van test 2) in het kleuren balkje onder de foto ( als we praten in kleur waarden van 0 is wit tot 255 is zwart)
dat boven de helft... (dus boven de 128) het eigenlijk allemaal zwart wordt.  en dat onder ongeveer 64 ook gewoon alles weg valt....

dus de foto is op gedeeld van zwart naar wit in stappen van 255 stappen.... het regel gedeelte zit dus in 64 tot 128 (is 64 stappen)

maar ik zou nu eigenlijk , via een tekenprogramma, een bitmap willen verdelen in bijvoorbeeld 64 kleuren/stappen... maar nu dat wit kleur (grijswaarde) 64 krijgt  en zwart grijswaarde 128... 

Pff ik hoop dat ik eht een beetje goed heb uitgelegd....

en ik hoop dat er iemand weet of er iets voor bestaat? of een workflow hoe ik dat voor elkaar zou kunnen krijgen....
Ik teken bijna altijd met PaintShopPro.... maar me dochter is weer bekent via school met PhotoShop...

al vast bedankt voor het meedenken!!!





Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 30 maart 2021, 19:57:20 pm »
Als dat lukt kun je mooie dingen maken.
Je kunt zo mooi portreten maken in plaats van een schilderij.
Ik ken wel een paar Tekenprogramma's die ik zelf ook heb,

PaintShop pro.
Kun je in afbeelding/ grijswaarden misschien gebruiken.
Of in afbeelding/Splitsen in kanalen/splitsen in RGB.
Dus ik weet niet of het hier mee kan dus uitproberen maar.
Ik heb er nog el een idee over kun je de laser minder sterk instellen en het in stappen laseren.

Dit is top software en gratis net als Blender open source.
Gimp.
Krita.
Inkscape


Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 30 maart 2021, 21:11:16 pm »
In photoshop kun je rasteren  zoals een krantenfoto, bedoel je dat? dan krijg je de grijswaarden in puntjes.

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #3 Gepost op: 30 maart 2021, 22:53:01 pm »
ja ..wat wil ik nu eigenlijk... :-)

nu is de foto bijvoorbeeld verdeeld van wit naar zwart in 255 stappen....
waarbij wit =0  en zwart = 255....

maar ik wil eigenlijk een bitmap in 64 grijstinten....    van 64 tot 128....

dus wit uit de foto =0  ,zou ik eigenlijk kleur 64   en zwart zou ik ipv 255 op 128 zien te krijgen.... :-)   snap je me nog...


ik denk dat ik het verkeerd vertel.... kleur wit zal wel 255 zijn (FF)   en de kleur zwart 0.... 

ik denk wel dat ik weet hoe ik het met de hand moet doen... maar dat is gekke werk....   als ik het plaatje eerst overzet naar  grijs tinten.... dan naar een pallette van 64 kleuren... dan heb ik dus een zwart/wit plaatje in 64 stappen... als ik hem dan weer terug zet naar een pallette van 255 kleuren....

ja..laat maar ...ik wil geloof ik weer iets onmogelijk...  :-)...  ik weet niet eens hoe ik het uit moet leggen....

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2021, 07:09:09 am »
Ik snap het, ik dacht alleen dat dit misschien een goed manier zou zijn om het probleem te omzeilen en toch een groot aantal grijstinten hebben.

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #5 Gepost op: 31 maart 2021, 11:22:11 am »
https://www.troteclaser.com/en/knowledge/tips-for-laser-users/grayscale-matrix/

volgens mijn bestaat er wel zoiets....
hier op deze pagina... ik begrijp (heb het ff snel door gekeken... ik zit op me werk... :-) )

dat je die testplaatje een keer moet leseren, met die blokjes...

en dat je dan met die gevonden waardes de kleuren (grijswaarden) kloppend kan krijgen....
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2021, 11:23:53 am door swets »

Offline eddybeerke

  • Member
  • *
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 14 augustus 2021, 17:13:41 pm »
Als je een soort krante zwart/wit foto wil maken dan kan dat met blender, daar heb ik een keer een filmpje van gezien.
Als je wilt kan ik dat eens opzoeken.
Anders is het misschien wat script (python) werk on de waardes om te zetten met bv Gimp