Topic: Jammer, geen baas meer  (gelezen 2080 keer)


Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 21 juli 2021, 15:09:36 pm »
Hallo, lid of bezoeker van dbc  ???
Ben sinds jongsleden weer bezig met Blender, versie 2.93 en heb zelfs 3alpha al geprobeerd.
De makers zullen alle nieuwe Versies een jaar of twee blijven verbeteren.

Vergeleken met oudere versies (ook niet slecht ;-) ) zijn de 2.9 versies iets waar men weer flink moet leren en studeren.

Helaas zijn, zeker voor mij, de video tutorial via YouTube niet echt leuk, men gaat er meestal van uit dat men al alles min of meer weet. De films zijn bij mij vaak veel te onduidelijk het gaat te snel

Zo nu over dit Forum, helaas is Mark niet meer bereikbaar , heel erg jammer, je hebt gewoon een ADMIN nodig.

De  Simple Machines Forum software, zie dit forum, is wel lekker uitgebreid, ik denk 'Te uitgebreid'. Zelf heb ik voor 55plus (Enschede) de eerste website als admin beheerd maar met een pmwiki , en ook dito voor de senioren van de UT.
Beide zijn op andere systemen (Wordpress en ... van de UT) overgestapt. leuk en niet leuk gelijktijdig.
Een WIKI is naar mijn mening gewoon VEEL leuker.

Als men zin heeft, zou men hier kunnen antwoorden, dan kan ik laten zien welk soort tutorial ik voor (o.a. Blender) mij voor ogen staat.

En het nieuwste plan is een oud Blender idee weer te activeren, via Python stapsgewijs objecten met ... te kunnen aanmaken en omdat het Python code zal zijn , gamakkelijk (na ja ...) aan te passen aan andere wensen ...

Misschien hoor ik van jullie.
Fijne dat nog ... (gazon maaien staat nu op het programma ;-) )
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 21 juli 2021, 18:04:24 pm »
om te laten zien wat ik bedoel,
Kijk m/aar op https://blender29.pkhg.nl/
inloggen hoeft niet, er is een HTML link, die heb ik niet beschermd met inlognaam en wachtwoord.

Het gaat over uitleg van nummering van blenderdata
Vertices, of Edges of Faces, die hebben namelijk van elk meshobject een intern nummer en die heeft men soms gewoon nodig ...
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 22 juli 2021, 19:58:20 pm »
Voor mij gaat Python een stap te ver maar hopelijk zijn er nog andere die helemaal voor Python zullen gaan.
En dat je Mark niet kunt bereiken is geen goede zaak voor dit forum en dat betekent ook dat niemand zich als nieuw lid kan inschrijven en dat is mooi balen :( :( :(

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 23 juli 2021, 10:02:10 am »
Hi Wil,
Heb je een idee, wat en hoe wij dbc elders, nieuw leven zouden kunnen geven?

https://blender29.pkhg.nl   <== dat is een wiki onder mijn hoede ..
PKHG = Peter Karl Hermann G... bij de server one.com ...
Om aldaar echt me te doen zou men mij moeten vragen om een inlognaam (met een geschikt wachtwoord) .
Men zou bestaande pagina's kunnen bekijken en aanpassen etc en als men wil kan men mij (dus one.com) een email adres kunnen geven. daarmee zou men zich een email van de website kunnen laten sturen (onmiddellijk of na een dag , of week), als er een pagina of ... (vele ) [ waar men geïnteresseerd is] is gewijzigd en

Interesse groepen zijn ook mogelijk. Dat gaat bij deze wiki zo:

zoals de windows explorer een directory met zijn sub-directories kan laten zien.
Wacht ik maak er een voor Interesse in  (ik wil graag meedoen ...)

OK  ...
Ben overigens bezig om Gus de gingerbread man voor (versie 2.9) te bouwen ... met ...
Dat dan later op de wiki ... even zien wanneer het af is , duurt niet meer lang ....

Plaatjes uploaden (als die niet te groot zijn) is nu in principe nu al mogelijk, andere wensen tenminste voorstellen.  da zeg ik :
Met een computer kan bijna alles  ;)

Tot horens en fijne dag verder

blender29.pkhg.nl (aanmelden als proef is nu mogelijk)  :D



l
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2021, 11:19:09 am door PKHG »
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2021, 12:35:20 pm »
Hi Wil,
Zelf echt Python leren is met Blender niet echt nodig, zoo weinig dat ook jij het kunt , tenminste met een blenderversie >= 2.8
Na het opstarten

staat in het venster "Scripting", daarop klikken kun je.
Dat levert dan dit venster op


Aan de linker kant  zijn dan 3 venstertjes, de bovenst verkleind waar je net bezig was voordat je op Scripting kliktje.
Dan komt er een Console voor Python. Ja ja.
Maar wat mij voor ogen staat zou ik je tekst geven, dat je slechts via KOPIETEN in het Console venster hoeft te plakken en dat kun je ook, blijft over op Enter te drukken en je hebt Python voor Blender iets laten doen!

Toch even iets anders: het gebruik met Python opdrachten in de console is voor alledaagse dingen is ook iets wat iedereen die een toetsenbord kan bedienen een makkie:
voorbeeld : stel je wilt weten wat 23/11 is  dan type je dat in de console: 23/11  en sluit af met de Enter toets en hoera Python vertelt je dan
>>> 23/11
2.090909090909091

de >>> betekent:  het Python programma wacht op een opdracht en wat je ziet er staat: reken voor mij uit wa 23/11 is hi hi. en de antwoord is dan weliswaar afgerond twee en een beetje.

MAAR ik zou je tekst voorstellen die via Copy-Paste Blender dinge doen, eerst super eenvoudig en dan naar ... wensen ook iets (of meer) ingewikkeld.

Dit is niet slechts voor Wil bedoelt , maar voor iedereen die een Blender versie (nieuw genoeg) gebruikt, Apple of Linux of Windows, het is overal hetzelfde (Apple gegarandeerd en Linux ben ik ook overtuigd dat het hetzelfde is)

Zo dat was het dan, ik kijk maar naar iets spectaculaire eenvoudiger Python opdracht  (OM alle niet Python gebruikt hebbende te overtuigen, dat het wel voordelig is IETS daarover in Blender te weten)  :)

Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #5 Gepost op: 24 juli 2021, 14:18:09 pm »
Nou Peter laat maar eens een stukje text komen dat ik kan kopiëren en plakken maar het moet wel wat zijn waarvan mijn mond van zal open vallen.
 ;) 

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 782
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #6 Gepost op: 25 juli 2021, 12:51:55 pm »
Grappig om te lezen dat ik niet meer te bereiken ben.

Het is namelijk kinderlijk eenvoudig om mij te bereiken.
Boven in het forum overzicht staat een mail adres waarop ik te bereiken ben. Diverse forumleden hebben mij de afgelopen periode dan ook via een PM of het mailadres weten te bereiken.

Ik heb de aanmeld procedure aangepast waardoor spammers geen kans meer hebben. Ik krijg nu eens in de paar weken een serieuze aanmelding en die mensen krijgen direct toegang. Dat aanmelden nog werkt toont het Leden stellen zich voor topic wel aan denk ik.

Dus: stuur een PM of een mail naar info@dbc-3d.nl en dan probeer ik zsm te reageren.

P.S. leuk idee om een wiki op te zetten. Kan heel leerzaam zijn!

Groet,
Mark
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 25 juli 2021, 17:04:00 pm »
Kijk maar in de SHOUT box, Mark is er nog, heel erg fijn

Zo wil Kijk here wat er van vroeger nu is gemaakt:
https://blender29.pkhg.nl/GusCubeMakenInCenter.html
eerst kijken   ;)

Als je het wilt doen dan komt hier de code, probeer ik nu

Hoe ging dat hier nog met `  of met en [\code]

Het is namelijk in Python belangrijk, NOODZAKELIJK dat regels
op de goed manier in een functie definitie naar rechts zijn verschoven (indented  Engels)
[code]
def step1():
    print("cursor is set at center!")
    if bpy.context.area.type != 'VIEW_3D':
        bpy.context.area.type = 'VIEW_3D'
    if bpy.context.active_object:
        bpy.ops.object.mode_set(mode='OBJECT')   
    bpy.ops.view3d.snap_cursor_to_center()
    bpy.context.area.type = 'CONSOLE'

def step2():
    print("step2 voeg een Cube met naam Gus toe")
    bpy.ops.mesh.primitive_cube_add( enter_editmode=False, location=(0, 0, 0), rotation=(0, 0, 0))
    bpy.context.active_object.name = "Gus"

Ha code tussen vierkante haakjes is ok, lijkt het ;-)
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 25 juli 2021, 17:21:05 pm »



Eerbetoon aan Mark in mijn wiki - Kalendar ;-)
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #9 Gepost op: 25 juli 2021, 23:24:13 pm »
Peter de code werkt niet  :-X :-[ ::)
Maar doe verder geen moeite voor mij want Phyton is niets voor mij.
Sorry Peter.
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2021, 23:31:10 pm door IJpe »

Offline eddybeerke

  • Member
  • *
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 25 juli 2021, 23:36:53 pm »
Heel erg bedankt voor het toelaten van mij op dit forum.  ;)
Vond het al gek om deze post te lezen nadat ik toegelaten was.
En tof dat je ,ondanks dat je minder met Blender doet, toch dit forum onderhoudt.
Ik denk dat het erg belangrijk is voor de Nederlandstaligen die net even wat minder doen met engels, dat dit forum door blijft gaan en blijft bestaan.
Heel erg bedankt daar voor.