Dutch Blender Community

Algemeen => Over Blender => Topic gestart door: JvL op 07 september 2014, 23:05:16 pm

Titel: Edge Roundifier addon
Bericht door: JvL op 07 september 2014, 23:05:16 pm
Dit is een addon die dient als hulpje tijdens het modelleren. Je kunt er best wl aparte vormen mee maken die op de normale manier eenstuk lastiger voor elkaar te krijgen zijn.
De downloadlink vindt je weer onder het filmpje op Youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=nY56eZuvAtM#t=59
Titel: Re: Edge Roundifier addon
Bericht door: PKHG op 08 september 2014, 13:32:13 pm
 Een minifoutje kun je zelf verbeteren

de lijn met cos = (breuk van twee ..)  in getAngle
 cos = round(distance1 / distance2)

Standard Cube levert meteen een fout van acos op ... (aan maker al medegedeeld)

Titel: Re: Edge Roundifier addon
Bericht door: JvL op 08 september 2014, 13:42:20 pm
Dank je Peter, dan pas ik hem zelf wel aan i.p.v. wachten op een update van de maker.
Titel: Re: Edge Roundifier addon
Bericht door: PKHG op 08 september 2014, 14:03:27 pm
Het ging meteen mis, toen ik een DOBBELSTEEN ...

en dat is i.d.d. zo opgelost ;-)

Ik knutsel nog verder ...
Titel: Re: Edge Roundifier addon
Bericht door: PKHG op 10 september 2014, 13:26:01 pm
Hmm, het addon zoals die nu is is nog niet echt goed ..
slechts voor de voorbeelden goed maar in andere gevallen moet er nog veel gebeuren ...
(zie mijn opbmerkingen op de youtube ... ;-) )
Titel: Re: Edge Roundifier addon
Bericht door: PKHG op 11 september 2014, 13:56:31 pm
Wie wil kan een beetpje experimenteren HEEL ERG EENVOUDIG!
Do het volgende:
Open Blender met een Cube in het centrum. en EDIT mode
Activeer  'Scripting'  (in plaats van Default)
maak een tekst met de code (van beneden) er in en executeer!
Activeer, als nog niet gedaan de console, omdat daar tussenresultaten van de print komen te staan.
Voor meer info kijk http://www.blender.org/documentation/blender_python_api_2_71_release/bmesh.ops.html?highlight=spin#bmesh.ops.spin

Plezier ermee ;-)

import bpy
import bmesh
from math import pi, radians, degrees
cud = bpy.data.objects['Cube'].data
space = bpy.data.objects['Cube'].matrix_local
bm = bmesh.from_edit_mesh(cud)
print(len(bm.verts))
e0 = bm.edges[0]
e0v0 = e0.verts[0]
e0v1 = e0.verts[1]
midpoint = (e0v0.co+e0v1.co) * 0.5
print("************ midpoint = ",midpoint)#OK (-1,-1,0)
print(e0v0,e0v1) #0 4 OK!
loop = e0.link_loops
print(loop[:])
#print(dir(e0))
f0 = loop[0].face
print(f0)
#print(dir(loop[0]))
print(f0.normal)
f3 = loop[1].face
print(f3.normal)
axis = f0.normal + f3.normal
print(f0.normal + f3.normal)

#bmesh.ops.spin(bm, geom, cent, axis, dvec, angle, space, steps, use_duplicate)
res = bmesh.ops.spin(bm, geom=[e0v0], cent = midpoint, axis = axis, dvec = (0,0,0), angle = radians(180), space = space, steps = 4, use_duplicate = False)
print(res)
Titel: Re: Edge Roundifier addon
Bericht door: PKHG op 13 september 2014, 15:02:51 pm
Min of meer volledig
zie : http://blenderartists.org/forum/showthread.php?348432-Addon-Edge-Roundifier-mesh-modeling-tool-for-building-arcs-on-selected-edges&p=2725893#post2725893


't is de spin operatie (in addon gebruikt + een beetje extra) :

(http://s8.postimg.org/dhbwok4up/rounding_pkhg_2.jpg) (http://postimg.org/image/dhbwok4up/)
Titel: Re: Edge Roundifier addon
Bericht door: PKHG op 02 oktober 2014, 17:32:21 pm
Zo, er wordt met Piotr samengewerkt .. maar ik ben er bijna naar wens:

Kijken jullie maar,
Ik kan nu een 'boog' open of gevuld maken, samenpersen, aantal knooppunten kiezen en een boog om zijn as (de 'edge' waarover de boog is gekonstureerd) draaien ...

(http://s3.postimg.org/8r1i8imsv/rounding_pkhg_5.jpg) (http://postimg.org/image/8r1i8imsv/)

Nu via shapekeys een animatie: of wat kan (roteren rond een edge)
http://pkhg.nl/COCwithWWW/uploads/Roundifier/roundifier_06.ogv

Titel: Re: Edge Roundifier addon
Bericht door: PKHG op 18 oktober 2014, 18:49:25 pm
versie11 voor gewoon in addons plaatsen zie:
 
http://blenderartists.org/forum/showthread.php?348432-Addon-Edge-Roundifier-mesh-modeling-tool-for-building-arcs-on-selected-edges&p=2747214&posted=1#post2747214