Topic: blender 2.71 sluit zichzelf af bij renderen  (gelezen 3575 keer)


Offline erwinvs

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 14 januari 2018, 21:00:45 pm »
Hallo,

Na lang zoeken en proberen heb ik (nieuweling in BLENDER gebruik) een male base helemaal van kledij kunnen voorzien zoals ik het wil en... nog beter, ben ik kunnen beginnen met een animatie. Het vordert zeer traag maar gestaag en ik ben zelf redelijk trots op mijn kleine resultaat.

Nu wil ik de animatie renderen en opslaan als avi, whatever filmpje om te kunnen showen aan anderen. Maar na enkele frames sluit blender gewoon af zonder boe of ba zonder mededeling gewoon knal boem weg.

Van mijn gerenderd filmpje is dus niets terug te vinden.

Het gaat hier over 170 frames, met een buigende kereltje. Zie foto van kereltje

Wat kan hier de oorzaak zijn? ALs je details wil, stel zeer uitgbreid je vraag want ik ben heel erg nieuw in blender en weet niet direct waar je op doelt.

Alvast bedankt.

« Laatst bewerkt op: 14 januari 2018, 21:06:27 pm door erwinvs »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2018, 23:36:48 pm »
Update Blender naar Blender 2.79.
Bekijk de tutorial en render je Animatie in png's
https://www.youtube.com/watch?v=5RKeDJtMT-Q

Offline erwinvs

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2018, 10:33:23 am »
ik gebruik al blender 2.79, maar ik probeer zeker de tutorial uit.

Ik heb deze ochtend ook gemerkt dat als ik de render kwaliteit naar beneden breng (deze stond op 100, vraag me niet waarom), en op 50 zet dan rendert alles verder tot frame 10 en dan blijft alles hangen, heb ik de indruk.

Ik hou jullie op de hoogte

Bedankt alvast

erwin

Offline erwinvs

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2018, 11:09:30 am »
IK heb de procedure in de film gevolgd maar zelfs dan sluit blender zich af na x aantal beeldjes.

Ik kan nu idd wel verder van het laatste beeld maar na de eerste keer flikkert blender me eruit na 10 frames dan na de 2 volgende, dan blijft hij hangen op frame 26, daarna weer 2 verder.

Deze animatie is maar een heel kleine van 170 frames, maar bevat dan ook maar de eerste 3 sec van wat het moet worden. 

Is er een instelling die mss niet juist staat of gebeurt dit meer bij "zwaardere" animaties?

Kan het zijn dat mijn laptop de processing niet aankan?

Intel core i7-2670QM cpu @2.20 Ghz  2.2 GHz met 6 Gb ram

« Laatst bewerkt op: 15 januari 2018, 11:29:58 am door erwinvs »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2018, 15:27:53 pm »
Je zou zo je animatie af kunnen maken je hebt nu een aantal frames gerenderd in png files dus als hij is gestopt bij frame 10 ga je weer renderen vanaf frame 10 ;)

Begin opnieuw maar dan wel met een andere render output de FF mpeg video met deze output heb je meer opties maar probeer eerst de standaard opties.

kwaliteit gewoon op 100% zetten.

Offline erwinvs

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2018, 19:28:10 pm »
Hey,

Ik weet niet waarom maar in alle demos en filmpjes van renderen kiest men telkens als video output over h.264 en dergelijke. Ik heb deze keuzemogelijkheden niet in mijn blender versie 2.79.

Ik heb ook gemerkt dat als ik de render qualiteit op 100 % zet, dan flikkert mijn oc het programma eruit na enkele frames. Mijn processor occupation gaat dan met elkee frame naar 100%. Bij een resolutie van 50%, gaat de processor maar naar 78%.

Ik vermoed dat de belasting dus te zwaar. Is voor de pc.

Waar vind ik die output video logelijkheden van h.264 en of mpeg. Ik kan alleen een avi raw en avi jpeg video output kiezen.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2018, 22:41:33 pm »
Die keuze heb je wel  kies FF mpeg video en je krijgt er onder meer opties bij Encoding.



Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2018, 09:23:53 am »
Volgens mij moet je om h.264 te kunnen renderen Quicktime installeren  (gratis). Zelf render ik altijd naar een png sequentie en maak daarna een filmbestand.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2018, 10:13:19 am »
Als je goed kijkt op de afbeelding dan kun je zien dat je daar de h.264 codec kunt selecteren ;)

Hier kun je zien hoe het voorheen was in de Blender video editing en hoe het nu moet instellen in Blender 2.79
https://www.youtube.com/watch?v=qzhYAlW5lMA
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2018, 10:19:42 am door ijp »