Topic: Blender Gooseberry en ontwikkeling Blender site voor NL kinderen  (gelezen 11250 keer)


Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 31 juli 2015, 09:55:51 am »
Jaaaaa, gisteren was de pre-premiere van het Gooseberry Project in Eye in Amsterdam. Nou indrukwekkend mooie trailer gezien van het zwarte schaapje in de laundromat... Prachtige graphics!!!n :o :o :o ::) :P 8)
https://gooseberry.blender.org/pre-premiere-30-july-eyefilm/ Ontwikkelaars waren er natuurlijk ook allemaal en Ton Roosendaal zelf. Mooi om hun ervaringen te horen.

Een ontwikkelaar van het team, One Mind, wil een blender site voor kinderen in het Nederlands op gaan zetten (ook gevraagd door Ton Roosendaal), omdat het voor kinderen extra moeilijk is om een nieuw programma te leren en al helemaal als alle filmpjes en gebruiksaanwijzingen in het Engels zijn. Dus, wellicht ook iets voor de enthousiast blenderende kids van de mannen hier? Ze vroeg of ik nog mensen wist die tutorials konden maken in het Nederlands.... Nou, wel meerdere mensen hier denk ik! Dus als iemand leuke ideeën heeft of wil helpen, dan is ze daar heel blij mee! Moet dus in het Nederlands zijn en makkelijk te volgen voor kleine kinderen, dus best opgeknipt in korte stukjes. Format in filmpje of in plaatjes met tekst kan allemaal. Helemaal zonder tekst mag ook natuurlijk, als je alles helemaal grafisch uit kan leggen.

Ik ga zelf denk ik een tutorial maken voor het bouwen van een huisje..

En dan nog een ander puntje waar het team wel wat hulp bij kan gebruiken: het vertalen van de interfaces in het Nederlands. Ook wel fijn voor kinderen. Ik heb al gevraagd om een patch waarin we de vertaling kunnen invullen als een soort lijst. To be continued...

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 01 augustus 2015, 14:13:42 pm »
Mooi initiatief.
Vond het altijd al een beetje raar dat er van het Nederlands programma Blender bijna niets in het Nederlands te vinden is ::).
 
Volgens mij zijn er al wel eens leden bezig geweest om Blender te vertalen in het Nederlands maar of er al iets van uit is gekomen weet ik niet.

Misschien kan ik ook eens een tutorial proberen te maken ;)

Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 01 augustus 2015, 16:14:31 pm »
Nou dat zou super zijn ijp!

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #3 Gepost op: 03 augustus 2015, 13:32:20 pm »
Voor vertalingen ben ik ook altijd bereikbaar. Al is het bij mij wel even druk nu, maar ik wil er wel mijn steentje aan bijdragen.
Hoe gaat de vertaling van de Blender Interface in zijn werk?

En als ik ooit nog eens een tutorial maak (nadat fase 1 van de website klaar is) dan zal ik er ook een Nederlandse versie van maken.

Offline mdewanchand

  • Member
  • *
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 04 augustus 2015, 21:29:19 pm »
Wat leuk!

ik ben van At Mind, tevens Blender developer. Het zoemt reeds enige tijd door mijn hoofd om iets voor Blender en kinderen op te zetten.
Ik heb als vrijwilliger voor het VHTO 2 Blender workshops gegeven aan kinderen tussen de 8 - 16 jaar. Er waren kinderen die Blender reeds kende.
Er was veel enthousiasme van de kinderen. De kinderen wilden er verder mee, maar hoe? Voor die vraag kwam ik te staan en realiseerde mij dat ik geen antwoord had.

Vandaar het initiatief om een open site/platform (of zoiets) te creëren waar kinderen techniek leren w.o. Blender en Python.

Echter zie ik voor Blender een aantal uitdagingen. Wat is een goede format?
Voor de korte termijn kunnen we kinderen op een leuke, leerzame manier kennis laten maken met Blender. Maar voor de langere termijn is mijn vraag, hoe we kinderen van diverse leeftijden een 'leerprogramma' kunnen bieden.

Graag zou ik met jullie hierover willen nadenken. Tevens zou het heel fijn als jullie kunnen helpen met tutorials (onder eigen naam op de site) en vertalingen.

T.a.v. de vertalingen, ik (of Jeroen) probeer z.s.m een lijst van te vertalen woorden op te leveren.

Offline Ezra

  • Member
  • *
  • Berichten: 206
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 04 augustus 2015, 21:53:25 pm »
Ik heb er wel eens over gedacht blender tutorials te gaan maken voor beginners (dat is tenslotte net zo leerzaam voor jezelf) maar dacht iedere keer dat ik vanwege mijn leeftijd de veelal volwassen blendergebruikers niet aan zou spreken. Misschien kan ik wel een poging wagen voor iets speciaal gericht op kinderen.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 04 augustus 2015, 23:12:59 pm »
Hier ontstaat iets Blenders moois.  ;)

Offline jbakker

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2015, 19:57:34 pm »
Hey allemaal,

Wij hebben contact gehad met het blender translation project (het project dat alle vertalingen beheert). Hun advies was om gebruik te maken van POEdit. POEdit is een open-source programma dat beschikbaar is op Linux, Mac en Windows, waarbij je PO files kunt bewerken. Een PO bestand bevat alle vertalingen van een taal voor een applicatie.

de PO bestanden van Blender zijn op de volgende locatie te vinden: https://git.blender.org/gitweb/gitweb.cgi/blender-translations.git/tree/refs/heads/master:/po

Het Nederlandse bestand bevat maar liefst 119 teksten. Terwijl de beste vertaling (Frans) 21845 teksten bevat. Er is dus flink werk te verzetten.

Het lijk mij het handigst om de PO bestand te splitsen naar kleinere eenheden (zeg maar 250 teksten per bestand). Deze kunnen we later eenvoudig samenvoegen. Zo kunnen er makkelijk meerdere mensen/teams aan vertalingen werken. We kunnen ook een sprint organiseren om een eerste stap te zetten in het vertalen van Blender naar Nederlands.

Wat vinden jullie van dit idee? en wie wilt helpen?

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 782
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #8 Gepost op: 11 augustus 2015, 21:16:53 pm »
staat het tegenwoordig op git? Zijn ze sinds kort over zeker? paar jaar terug werkte ze nog met svn.
Kunnen we dan niet beter met git gaan werken? ik heb git (met gui) op mijn laptop staan, op die manier kan iedereen die wil meehelpen gewoon aanpassen wat ie wil.

Kwestie van goed in en uit checken. Of mis ik nu iets? Ik werk niet zoveel met git, of eigenlijk: ik werk altijd in mn eentje met git.

MAD
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline jbakker

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 11 augustus 2015, 22:08:08 pm »
Ha,

was het maar zo simpel als dat. Voor het committen moet je aan een aantal regels houden.
"removing any non-translated/fuzzy/commented messages, as well as all comments"
Tevens wordt alles gereviewd via het development process, voordat we mogen committen.
Je zou als je met meerdere mensen werkt altijd moeten afstemmen wie wat doet.
Dit zijn een aantal redenen waarom het mij beter lijkt om in batches te werken.

Jeroen

Offline Ezra

  • Member
  • *
  • Berichten: 206
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 23 oktober 2015, 23:40:37 pm »
Toch een poging gewaagd om een tutorial te maken.
Ik zou graag willen weten of ik dit vaker moet doen, of moet stoppen de zoekresultaten van youtube te bevuilen met slechte tutorials.
https://www.youtube.com/watch?v=o3tTnZqTWSg&feature=youtu.be
(excuses voor het geluid van mijn toetsenbord, bij gebrek aan een microfoon heb ik zo'n ingebouwd ding van een laptop gebruikt die direct naast mijn toetsenbord stond)

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #11 Gepost op: 24 oktober 2015, 17:51:19 pm »
Heel duidelijk een Nederlandse tutorial en dat geluid van het toetsenbord valt best mee.
Dus van mij kun je lekker doorgaan met tutorials maken.

Offline jenw

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 30 oktober 2015, 17:23:57 pm »
 :)

Offline Maria

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 04 november 2015, 23:45:08 pm »
Beste Ezra,

Heb je tutorial 2x gemaakt.
Tip: (hoef je niet voor deze tutorial te verbeteren, maar wellicht voor een volgende tutorial handig):
Als je de verticale steunpilaren wil maken, zeg dat je aan de hoge dakzijde wil beginnen. Dit niet wetend, begon ik aan de kórte dakzijde. Je kunt dan eigenlijk niet zomaar verder. Zie printscreens foute resultaat op '1A' en '1B'.
Hiermee rekening gehouden: poging 2 ging goed: zie printscreen '2'.

Positief: Je was voor mij helder genoeg.
Wat heb ik hier van geleerd: de knife tool kende ik niet, wél de bisect tool. De knife tool is ook handig!
Verplaatsen van een object dmv shift S - 'selection to cursor', waarbij de (Shift D gekopiëerde) selectie dan naar het tevoren aangegeven punt verspringt, heb ik niet eerder gedaan, goede tip!

Als je dit leuk vindt, graag doorgaan. je voegt zeker iets toe.

Heb je dit schuurtje zelf bedacht?
Er is duidelijk over nagedacht, welke tools/technieken je wil tonen. Mijn complimenten!







« Laatst bewerkt op: 04 november 2015, 23:51:09 pm door Maria »

Offline Ezra

  • Member
  • *
  • Berichten: 206
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 06 november 2015, 13:41:28 pm »
-knip
Ik ben erg blij te horen dat je er wat van geleerd hebt. Deze tutorial was voornamelijk een test om te zien of ik in staat was met de middelen die ik hier heb een tutorial te maken, dus ik heb eerlijk gezegd niet heel veel tijd besteed aan het voorbereiden van hetgene waar de tutorial nou ook werkelijk over ging.
Mede dankzij jouw reactie kan ik concluderen dat de test geslaagd is, dus ik ben van plan om binnenkort (waarschijnlijk met een hoop uitstel) te beginnen aan een tutorial serie voor mensen die helemaal nieuw zijn met blender.