Topic: Herry  (gelezen 10044 keer)


Offline herry

  • Member
  • *
  • Berichten: 23
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 23 september 2012, 13:55:22 pm »
Hallo Blender fans
Mijn naaam is Herman Huiskamp,en ik ben nu ruim een jaar met Blender bezig,
Een erg goed programma,maar met erg veel verschillende mogelijkheden,die niet altijd met elkaar te combineren zijn.
Ik ben met veel verschillende onderdelen bezig zoals modelleren,animatie,render,nodes,textures met normals,wat ik maar tegenkom en wat me aanspreekt, er zit alleen geen lijn in  (ben een beetje chaotisch bezig)
Ik gebruik meestal engelse tutorials,maar afgelopen week ben ik ook een paar duitse tegengekomen (ook leuk) over het maken van een landschap en dan invullen met verschillende textures (rots,gras,zand).
Wat ik verwarrend vind is,dat je het landschap wel op 3 verschillende manieren kunt maken(addon ANT Landscape, met sculpt of met Noise) en het inkleuren met textures kan ook op verschillende manier (stencill,clone...en een derde methode,die niet lukt omdat mijn toolbar anders is dan die in de tut)  en dan moet je ze allemaal uitproberen voordat je weet welke het gemakkelijkst is of welke het meeste mogelijkheden bied of dat er alweer een verbeterde versie is.  
Ik ben blij met deze nederlandse side, en hoop om samen te kunnen werken aan een leuk project (het manga meisje heb ik al een keer gedaan (het jongste zusje).

groetjes Herman  (herry)

btw      3D printen en Shapeways erg interessant
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 782
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2012, 17:50:36 pm »
Hoi Herman,

Welkom op dit forum.
Ik hoop dat je er wat aan zult hebben.

Shapeways ben ik ook mee bezig geweest. wat simpele modellen gemaakt en gekeken of ze te printen waren en wat het dan zou kosten.
Op dit moment ben ik met een kerk bezig (ligt al poosje stil), ik hoop daarvan kleine modellen te kunnen printen via shapeways.

Groet,
MAD
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 24 september 2012, 00:18:09 am »
Hallo Herman,

Ook van mij welkom op dit forum.
Ik ben nu ook een jaar bezig met blender en ben door Peter op dit forum geïnspireerd om het manga meisje te gaan modeleren maar ik heb daar manga Zus van gemaak.
Je bent dus op de juiste plaats het is een perfecte plaats om wat van elkaar te leren.
Herman je komt uit Loon bedoel je Loon op Zand bij Waalwijk?

De laatste versie van blender is Blender 2.63a maar binnenkort komt versie 2.64

groetjes Wil.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline herry

  • Member
  • *
  • Berichten: 23
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 24 september 2012, 17:35:49 pm »
Mark aka Dark
bedamkt voor je hartelijke welkom.
het 3D printen kon nog wel eens heel snel gaan, en als je dan in Blender je eigen ontwerp kan maken en dat zomaar kan laten uitprinten dat is haast onvoorstelbaar.
Dus MaD, stijger om de kerk en dan het dak erop en dan kan je printen.   succes ermee

ijp
Ik heb het manga meisje gemodeleerd,maar het hoofd vond ik moeilijk,aan het haar niet toegekomen.
In de handleiding zag ik niks over de kleding,hehhen jullie die zelf bedacht (ontworpen)
De volgende stap is om haar te riggen.  Heb je daar al plannen voor?
niet loon op zand, maar Loon in Drenthe  (vlakbij Assen).............weinig tot geen Blender gebruikers in het noorden.

ik hoop dat er veel Blender fans bijkomen       herry
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Jogai

  • Member
  • *
  • Berichten: 238
    • Bekijk profiel
    • http://jogai.nl
« Reactie #4 Gepost op: 24 september 2012, 22:26:13 pm »
Citaat
... verwarrend  is, dat je ... op X verschillende manieren kunt maken
(selectieve quote  8-)  )
Iedere manier heeft zo zijn voordelen en specifieke bedoelingen. Dit zal je vaker in blender tegenkomen. Het is een pakket wat heel veel kan, en daarom nogal veel opties heeft. Het kan ook voor games gebruikt worden en vaak gelden er dan restricties (afhankelijk van de engine die je wil gebruiken) die met sommige methodes makkelijker te voldoen zijn.

In elk geval welkom, en hopelijk leer je hier veel.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline MagicBlender

  • Member
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 27 september 2012, 17:49:48 pm »
Hoi allemaal,

Via blender.org kwam ik achter dit forum. Eindelijk eens iets in het nederlands!!

Ik werk sinds januari 2012 met Blender en veel is voor mij nog abacadabra. Ik bekijk veel engelstalige tutorials en probeer dan het na te maken. En dat valt beslist nog niet mee!

Ik hoop hier op dit forum een boel te weten te komen om beter met Blender te kunnen werken!!

En tenslotte: Blender is Magic, vandaar mijn naam MagicBlender.

Groeten,
Marcel
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
Blender is Magic

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 27 september 2012, 21:44:35 pm »
Citaat van: "herry"
Mark aka Dark
bedamkt voor je hartelijke welkom.
het 3D printen kon nog wel eens heel snel gaan, en als je dan in Blender je eigen ontwerp kan maken en dat zomaar kan laten uitprinten dat is haast onvoorstelbaar.
Dus MaD, stijger om de kerk en dan het dak erop en dan kan je printen.   succes ermee

ijp
Ik heb het manga meisje gemodeleerd,maar het hoofd vond ik moeilijk,aan het haar niet toegekomen.
In de handleiding zag ik niks over de kleding,hehhen jullie die zelf bedacht (ontworpen)
De volgende stap is om haar te riggen.  Heb je daar al plannen voor?
niet loon op zand, maar Loon in Drenthe  (vlakbij Assen).............weinig tot geen Blender gebruikers in het noorden.

ik hoop dat er veel Blender fans bijkomen       herry

Herry,
Van het Manga meisje heb ik manga zus gemaakt en de kleding zelf gemaakt, wel heb ik de tutorial van het manga meisje bekeken en daar mijn eigen draai aangegeven.
Herry je bent al verder als mij want ik weet niet wat riggen is?  :roll:
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #7 Gepost op: 27 september 2012, 21:57:14 pm »
Citaat van: "MagicBlender"
Hoi allemaal,

Via blender.org kwam ik achter dit forum. Eindelijk eens iets in het nederlands!!

Ik werk sinds januari 2012 met Blender en veel is voor mij nog abacadabra. Ik bekijk veel engelstalige tutorials en probeer dan het na te maken. En dat valt beslist nog niet mee!

Ik hoop hier op dit forum een boel te weten te komen om beter met Blender te kunnen werken!!

En tenslotte: Blender is Magic, vandaar mijn naam MagicBlender.

Groeten,
Marcel

MagicBlender,
Welkom op dit leuke forum ik ben net zo als jij begonnen met blender veel tutotials bekijken.
Wil je verder je iets weten laat dan van je horen op dit forum, dan kunnen we misschien helpen en daar leren we zelf ook weer van.
Zelf ben ik bezig met een website en die is bijna klaar op die site komen ook wat links van tutorials en tips te staan.  ;)
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline herry

  • Member
  • *
  • Berichten: 23
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 28 september 2012, 11:12:13 am »
@ ijp
riggen is eigenlijk een skelet (armature) maken voor je model. Naast object en edit mode heb je dan ook de pose
(poseer) mode. In deze mode kun je Zus heel gemakkelijk een andere houdind geven...en dan wordt het leuk.......
Op de time-line kun je nu verschillende houdingen zetten en de computer maakt er een animatie van.
Ook kun je een loop of een ren animatie maken,die je later weer in een spelletje kunt gebruiken.


@MagicBlender
leuk dat je ook meedoet.  Veel handleidingen lezen en nadoen,daar leer je het meeste van.Vaak heb je het gevoel,dat je niks opschiet,maar als je terugkijkt,sta je te kijken wat je toch al kan.
als je vastloopt in een handleiding,geef aan in welke handleiding,en bij hoeveel minuten de problemen optreden, en er zijn vast wel mensen ,die je weer op gang kunnen helpen

succes herry
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #9 Gepost op: 28 september 2012, 12:17:20 pm »
Herry,
Als ik met mijn website klaar ben dan zal ik eens gaan proberen om wat beweging in manga zus te krijgen. ;)
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 01 oktober 2012, 09:58:00 am »
Hallo Herry,
Leuk om weer een Blender-fan tegen te komen ...

Misschien kunnen wij krachten bundelen om (een) het Manga-Meijsje (rigging) leven in te blazen  :D .
Ik hou heel veel van Blender-programmeren met addons en ben net bezig de Gingerbread Man http://wiki.blender.org/index.php/Doc:NL/2.6/Manual/Your_First_Animation/1.A_static_Gingerbread_Man
geleidelijk met Python te laten ontstaan en in de voortzetting is er een animatie van de Gingerbread beschreven, die
ga ik ook gelijdelijk nabouwen met Python  en zou dan, hoop/denk ik, ook voor het manga-meisje aangepast kunnen worden gebruikt ....

Overigens is er ook nog een andere soort of animaties maken met behulp van 'shape-keys', ik denk dat dat DE manier is om je figuren zelfs (synchroon)  te laten 'praten' ... maar dat is moelijksheidsgraad: hoog.

Van mijn addon en Gingerbread Man ... komt binnen kort een GIF hier of in een andere thread ...

EDIT:
Klaar:
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
Doei
       Peter

Offline herry

  • Member
  • *
  • Berichten: 23
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 01 oktober 2012, 15:21:08 pm »
Hallo PKHG
Als je het manga meisje wil riggen (met armature) ,dan doe ik mee , en ik denk dat ijp ook wel meedoet. Dit is een open uitnodiging aan iedereen, die dit ook leuk vind (je kunt je eigen model gebruiken of een model lenen)
Kun je vertellen hoe je die animatie van Gus maakt ( dat heeft toch niks met Python te maken:  of kan je Python ook gebruiken om te modelleren?)
Ik heb wel eens iets met shape keys gedaan,en dan kun je vrij makkelijk een ooglid, een wang of de mond laten bewegen,maar om bij een gesproken tekst, de mond (en gezicht) synchroon mee te laten bewegen,dat is gigantisch
veel werk.

herry
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 01 oktober 2012, 18:49:14 pm »
Uit de code snippets aangpast:
def createRig(name, origin, boneTable):
    # Create armature and object
    bpy.ops.object.add(
        type='ARMATURE',
        enter_editmode=True,
        location= Vector())
    ob = bpy.context.object
    #moet anders ob.show_xray = True
    ob.name = name
    amt = ob.data
    amt.name = name+'Amt'
    amt.show_axes = True
   
    # Create bones
    bpy.ops.object.mode_set(mode='EDIT')
    for (bname, pname, head, tail, connect) in boneTable:        
        bone = amt.edit_bones.new(bname) #creation of bone
       
        if pname:
            print("head=",head,"tail=", tail, bname,pname,connect)
            parent = amt.edit_bones[pname]
            bone.parent = parent
            bone.use_connect = connect
            if connect:                                
                bone.head = parent.tail
                print("====",parent.tail)
                bone.tail = Vector(tail)
            else:
                bone.head= Vector(head)
                bone.tail = Vector(tail)
            print("geworden",bone.head,bone.tail)
               
#            mat = parent.matrix.to_3x3() #rotation_part()
        else: #bones zonder parent
            print("head=",head,"tail=", tail, bname)
            bone.head = Vector(head) #(0,0,0)
            bone.tail = Vector(tail)
            print("geworden",bone.head,bone.tail)
#        bone.head = parent.tail

#        bone.tail = mat * Vector(bone.head) + vector #mat * Vector(vector) + bone.head
        '''
    bpy.ops.object.mode_set(mode='OBJECT')
    '''
    return ob


werkt e.g. met (voor de bones voor Gus)
  gusBones = [
        ('Arm.L', None, (1, 0, 0.58),(2.5,0,0.58),False),
        ('Dij.L', None, (0.5,0,-1.2),(0.75,0, -2.3),False),
        ('Kuit.L', 'Dij.L', None , (1,0,-3.7),True),
         ]
    gusRig = createRig("GusRig",(0,0,0),gusBones)

De animatie laat de stappen van mijn stepwize addon zien, 'gevangen' met Wink en als GIF met Gimp 2.0 gemaakt  :D

(binnen kort is Gus klaar, dan probeer ik mij met het manga meisje, ik denk, dat ik van Wil een redelijke .blend al heb,
vraag Wil erom ;-) )
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #13 Gepost op: 01 oktober 2012, 19:43:49 pm »
Ja ik doe natuurlijk mee en iedereen mag mijn laatste Manga Zus gebruiken.
Ik moet wel even kijken hoe ik dat op mijn website zet dat jullie Manga Zus kunnen dowloaden.
Als ik klaar ben dan zal ik een nieuw bericht Manga Zus Riggen plaatsen, als jullie het daar mee eens zijn.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline herry

  • Member
  • *
  • Berichten: 23
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 01 oktober 2012, 20:33:37 pm »
@PKHG
bedant voor je reactie, ik zie een blok met Python-code,maar dat gaat mijn pet te boven.Je schijnt met Python
wel heel veel mogelijkheden te hebben, maar ik probeer eerst de makkelijker delen van Blender.

@ ijp
leuk om met een groepje het manga meisje (zus) in beweging te krijgen.
Jouw voorstel om een nieuw blok  "Manga Zus Rippen" op het forum te zetten vind ik prima,dan blijft het mooi overzichtelijk

herry
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »