Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - pintuxgu

Pagina's: [1]
1
Onderbouwde kritiek / Re: Wijnglas
« Gepost op: 31 augustus 2012, 12:48:51 pm »
Waauw, ziet er goed uit.

Maar als je vraagt wat je er nog aan kunt verbeteren:
- Het glas van de kelk is veel te dik voor een echt wijnglas.
- De kelk is te groot ten opzichte van de voet en steel.
- Aan de bovenste rand van de kelk zit normaal gesproken een rond randje (verdikking) die zie ik hier niet terug.

Idee:
Maak eens een foto van een echt wijnglas voor de verhoudingen en zet ze naast elkaar.

2
Over Blender / Re: Bug in Blender?
« Gepost op: 03 augustus 2012, 13:22:31 pm »
Je hebt helemaal gelijk. Esc werkt nog gewoon.
Ik heb me om de tuin laten leiden door het van kleur verschieten, het verdwijnen van de cursor en de continue 99.5% processorbelasting.

Het andere "schoonheids foutje" met de array wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat ik sommige objecten zelf ondersteboven en gedraaid in de tekening heb geplaatst.

3
Leden stellen zich voor / Re: pintuxgu stelt zich voor.
« Gepost op: 03 augustus 2012, 13:14:02 pm »
Hoi Wil,

Blender is inderdaad een heel erg mooi programma. Het is misschien niet het beste programma voor CAD doeleinden, maar het is er wel heel bruikbaar voor.  Het 2d gedeelte lijkt wat beperkt, maar ik ben nog maar net begonnen en heb nog veel te leren.

De autodesk software draait niet op Linux, en is bovendien onbetaalbaar. Ik heb ook even naar sketchup gekeken, maar dat kost USD500 tot USD700 als je 3d objecten wilt exporteren en ik weet niet of hij met stl files overweg kan.
Andere produkten waar ik naar heb gekeken zijn Freecad, Qcad, Librecad, Openscad, draftsight, gcad3d en nog een aantal andere. Met openscad ga ik misschien nog verder aan de slag, maar voorlopig heb ik mijn handen vol aan Blender.  Verder is opencascade nog noemenswaardig. Geen compleet programma, maar een bibliotheek om 3d objecten te manipuleren op je pc.

Bemating is eigenlijk alleen maar nuttig als je iets uit wilt printen en handmatig wilt fabriceren. Ik bekijk mijn produkt liever in 3d en laat hem daarna door mijn pc maken.

Als je een uitgebreide tutorial wilt om Blender voor CAD doeleinden te gebruiken wil ik je aanraden om eens te kijken op:  http://www.rab3d.com/tut_blender.php
Op die site staat een pdf van 150 blz. om Blender voor CAD te gebruiken en er staan ook een aantal video's.
Daar ben ik zelf voorlopig nog wel even zoet mee.
In deze tutorial worden ook een paar maten in de tekening gezet, maar dat is wat omslagtig met Blender. Ik heb echter al gezien dat er verschillende plugins zijn voor Blender die betere CAD ondersteuning beloven.

4
Over Blender / Bug in Blender?
« Gepost op: 03 augustus 2012, 11:02:18 am »
<edit>
Het blijkt allemaal mijn eigen stomme schuld te zijn.
Blender is een fantaasties programma en valt niets te verwijten.
</edit>


Een paar dagen geleden ben ik driftig aan de slag gegaan met Blender en mijn talent om op verkeerde knoppen te drukken lijkt ook hier te werken :-)

Ik vind van mezelf dat ik voorlopig nog niet genoeg ervaring heb met Blender om "echte" bug reports in te dienen, want die mensen hebben het waarschijnlijk nogal druk. Ook weet ik niet of het echte bugs zijn in Blender, of dat het komt door erg specifieke configuratie probleempjes op mijn pc en daarom wil ik hier vragen of jullie wat eenvoudige dingentjes willen proberen. De laatse paar dagen heb ik al een paar schoonheidsfoutjes in dit overigens zeer mooie programma ontdekt.

De grootste gevonden bug lijkt Blender heel eenvoudig te kunnen laten crashen.
1). Start blender op met alle default instellingen. (kubus van 2x2x2 geselecteerd op 0,0,0).
2). Druk op de P van seParate.

Deze funktie werkt natuurlijk niet op dit nivo, maar Blender loopt hierop vast bij mij (de achtergrond wordt ineens licht grijs en de muiscursor verdwijnt als hij op het Blender scherm staat en processorbelasting gaat naar 99.5%. (Overigens zonder dat andere programma's er merkbaar trager van worden. Petje af voor Blender. Zelfs als hij crashed gedraagt hij zich nog netjes en is je project onbeschadigd opgeslagen. Erg indrukwekkend).

Een ander schoonheids foutje, wat echter niet in elk project naar voren komt
1).Selecteer een object in Object mode.
2). Properties -> Object Modifiers -> Add Modifier -> Array.
3). Deselect "relative Offs" en select "Const Off"

In een van mijn projecten zijn hier de assen door elkaar geraakt.
Verplaatsing bij X-as invullen geeft een array in -Z richting.
Verplaatsing bij Y-as invullen geeft een array in -X richting.
Verplaatsing bij Z-as invullen geeft een array in +Y richting.
Geprobeert dit te verifieren, maar in een nieuw project is dit niet reproduceerbaar.

Groet,
pintuxgu

5
Leden stellen zich voor / pintuxgu stelt zich voor.
« Gepost op: 03 augustus 2012, 10:19:42 am »
Een tijdje terug heb ik "raampjes" achter me gelaten en sindsdien ben ik verschillende linux distributies aan het uitproberen. Vroeger gebuikte ik af en toe autocad om wat dingetjes te teken. Autocad heb ik de dos tijd geleerd op een 386sx met een coprocessor emulater en een tekening "regenereren" duurde toen wel een minuut of 2. Sinds die tijd is er aardig wat veranderd...

Onder Linux ben ik al een tijdje op zoek naar een 3d cad programma, ik heb verschillende uitgeprobeerd met nogal teleurstellend resultaat en een paar dagen geleden ben ik bij blender beland en mijn eerste indruk heeft best hoge verwachtingen gewekt. Op termijn wil ik met 3d cnc machine's aan de slag en ben nu o.a. bezig met zelfbouw van een machientje wat ik wil gaan gebruiken om kleine dingetjes te kunnen frezen in aluminium, plastic, pcb's en hopenlijk ook staal. Ook denk ik er aan om er een extruder op te zetten ala RepRap / Makerbot. Ideeen genoeg, maar eerst een tekenprogramma om mijn eigen freesmachine te tekenen... Blender heeft mijn intresse gewekt omdat hij .stl files kan lezen en genereren. Ik heb b.v. bij http://www.thingiverse.com/ een paar files binnengehaald die ik in Blender kon bekijken en aanpassen. Ik weet nog niet of ik gebruik wil gaan maken van de animatie mogenlijkheden van Blender.


Groet,
pintuxgu.

Pagina's: [1]