Topic: Spelen met kleuren  (gelezen 1331 keer)


Online Xan

  • Member
  • *
  • Berichten: 113
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 17 november 2023, 14:14:00 pm »
 


En ik weet weer wat meer van Blender

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 17 november 2023, 19:10:51 pm »
Mooi dat je weer wat Blender wijzer bent.
Maar weet je ook dat Blender 4.0.1 nu uit is?  ;)

Online Xan

  • Member
  • *
  • Berichten: 113
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 18 november 2023, 10:01:08 am »
Ja had ik al gezien, deze is gemaakt met 4.1a

alleen de gum en de text op het millimeterpapier zijn textures uit Inkscape, de rest is procedural. En die is kleurrijker dan in vorige versies, ook de schaduw werkt stukken beter [onder eevee dan, ik denk dat cycles dit wel standaard zal kennen].

Ik moest wel in de composer even puzzelen, wat ik op google voor 3.6 had geleerd werkt niet meer. De tekening mocht geen schaduw gooien op de rest maar moest dat wel op zich zelf tonen. Volgens iemand op de googlebuis moet dat via ID's gedaan worden, dat heb ik nog niet uit gezocht net als het schaduw renderen op een aparte layer maar dit werkt ook.
« Laatst bewerkt op: 18 november 2023, 10:07:09 am door Xan »

Offline roobol

  • Member
  • *
  • Berichten: 197
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 20 november 2023, 10:55:05 am »
Ziet er goed uit, Xan.  Geen schaduw op de achtergrond is nu overigens heel simpel met shadow linking en light linking.
met vriendelijke groet,  kees.    https://www.pinterest.com/keesroobol/_saved/

Online Xan

  • Member
  • *
  • Berichten: 113
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 21 november 2023, 08:21:02 am »
Ja gaat de goede kant uit.

Met wat ik kan zien is die shadow linking alleen in Cycles, geen EEVEE. Ik heb dit opgelost met het hardmatig uitzetten van de collections en in de composer de layers in omgekeerde volgorde zetten. Logisch lijkt het me niet maar het werkt. Moet even tot ik een nieuwe werkpaard heb.