Creaties > Onderhanden werk

3D scannen van historische voorwerpen

(1/5) > >>

ExLibris:
In het verleden ben ik wel eens bezig geweest met het maken van 3D modellen aan de hand van foto's. Dit heet fotogrammetrie (https://en.wikipedia.org/wiki/Photogrammetry). Op zich werkte dat wel, maar vaak kreeg je slechte resultaten door licht dat op het origineel schijnt, waardoor er veel nabewerking nodig is.

Ik ben toch weer met het scannen begonnen en heb daarvoor een 3D scanner aangeschaft. De modellen wil ik laten zien met behulp van Blender.

Ik heb goed rondgekeken naar een scanner en ik zocht dus een betaalbare 3d scanner die toch een redelijk resultaat neer kan zetten. Ik ben daarom gegaan voor de Einscan SE scanner. In de standaardinstelling kan deze objecten scannen van maximaal 20x20x20 cm, maar is ook te gebruiken op een statief en kan dan maximaal 70x70x70 cm aan.
 


De Einscan SE is een zogenaamde structured light scanner. Dit betekent dat de scanner patronen van licht straalt op het voorwerp. De veranderingen in de patronen zorgen er dan voor van de vorm van het object berekent kan worden.




Gisteren heb ik de scanner opgehaald en meteen een scan gemaakt natuurlijk. In dit geval een van een steengoed kannetje uit de 15e/16e eeuw. De resultaten zijn verrassend goed.









Vandaag een volgende uitdaging, een scan maken van het oudste boek uit mijn oud papier verzameling (gedrukt in Rouen in 1506) en vervolgens heb ik in Blender even snel een filmpje in elkaar geflanst. Hier het eerste resultaat:

https://youtu.be/7QIeI6N_cPk

Een boek is moeilijker te scannen dan een kannetje omdat een boek verandert van vorm als je het anders neerzet. Op zich ben ik tot zover niet ontevreden met het resultaat. Ik hou jullie op de hoogte van verdere resultaten.

koos2:
Enige tijd geleden ben ik ook met fotogrammetrie bezig geweest. Ik maakte dan foto's van alle kanten van een object. Vervolgens kon ik ze dan uploaden bij een site van Autodesk en werd er een 3d-object van gemaakt. Ik vond dit erg leuk, ik had het hoofd van mijn vrouw en dochter gedaan. Het zag er goed uit. Maar als je beter keek dan zag je dat de mesh erg grof was en dat de details meer door de fototexture werd bereikt dan door de topologie.

Hoe gedetailleerd werkt jouw scanner, kun je de mesh/topology tonen? Zou je er ook een portret mee kunnen scannen?

ExLibris:
Ja daar liep ik indertijd ook tegen aan. Ik wilde een representatie maken van Eindhoven in de Middeleeuwen en ik begon met met een 3D model van een maquette van het kasteel van Eindhoven. Dit deed ik toen met fotogrammetrie. Daar heb ik toen een filmpje van gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=uDsCRP1MkWk

Van een afstandje zag dat er best goed uit, maar het was niet te gebruiken voor een spel of rondleiding.

De Einscan scant op een hele hoge resolutie in. Vooralsnog breng ik de resolutie omlaag tot 10% van het totaal en dan nog kom ik op zo'n 4.000.0000 poligons. Ik heb een oud boekje ingescand (16e eeuw) met een blindgestempeld varkensleren bandje, waarop je goed kan zien hoe hoog de resolutie is.







Om het verschil tussen een model met en zonder de texture heb ik de volgende animatie in Blender gemaakt:

https://www.youtube.com/watch?v=aE4EaDW9FtY&feature=youtu.be

Het nadeel is dat Youtube wat van de details weghaalt, maar je je ziet de details nog steeds.

Ik denk wel dat er scans te maken zijn van hoofden, maar dan moet de persoon wel erg stil zitten en het gezicht mag niet bewegen. Omdat het zo gedetailleerd is zie je kleine foutjes ook veel sneller.


IJp:
Knap gemaakt het ziet er allemaal heel goed uit.
Ik wil ook een scanner!! ;)

koos2:
Ziet er goed uit. Bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Misschien een scannerclubje oprichten. ;-)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie