Creaties > Onderhanden werk

Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart

(1/15) > >>

ExLibris:
Jacob van Deventer heeft in de 16e eeuw honderden kaarten gemaakt van dorpen en steden in de Lage Landen. Hij was heel accuraat en consequent in het maken hiervan. Een paar jaar geleden heb ik de kaart van Eindhoven(https://uurl.kbr.be/1043877) dmv Blender, Substance Painter en Unity omgezet naar een VR rondleiding. Dit was allemaal handmatig en koste veel tijd. Nu ik Blender beter begin te kennen ben ik op zoek naar een manier om deze kaarten om te zetten naar een 3D model met zo min mogelijk moeite.

Eigenlijk zou ik het model in een uur willen maken en zo veel mogelijk procedureel. Dan gaat het vooral over de niet specifieke gebouwen (dus kerken en kastelen en zo zal ik toch na moeten bouwen). Ook de ondergrond, waarvoor ik de kaart wil gebruiken, zou bijvoorbeeld procedureel roughness en normal/displacement moeten krijgen. Hiervoor kan ik de kleuren van de kaart gebruiken (blauw is water en oranje zijn huizen). Geen idee hoever ik ga komen, maar ik zie wel.


Ik wil de volgende onderdelen verder gaan verkennen:

- Shader Graph
- Object Scatter add on
- Image to plane addon

Weten jullie nog onderdelen van Blender die ik kan gebruiken hiervoor?


Kan ik dmv van de kleuren bepalen wat water is?



Object scatter voor de huizen


IJp:
Ik weet niet of je je eigen map er in kan plaatsen maar kijk hier maar eens na.
OpenStreetMap
https://www.youtube.com/watch?v=9h3rLWPai9M

IJp:
En anders denk ik dat je dit nog kunt gebruiken.

https://blender.stackexchange.com/questions/57943/i-need-to-do-a-very-simple-terrain-with-texture-map

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=VY9vHdwUo98&feature=emb_logo

https://www.youtube.com/watch?v=BXDSfrzR0zI

koos2:
Ik hoop dat je veel gaat laten zien van dit project. Ik moet minstens 200 jaar worden om alles te doen wat ik wil doen. Een dergelijk project staat op mijn verlanglijst om te doen, maar er zal komende tijd niets van komen. Als jij het doet, kan ik er op dioe manier toch ook nog van genieten. Veel plerzier en sterkte met dit project en als ik kan helpen dan doe ik dit, maar ik heb er weinig verstand van.

ExLibris:
Het heeft even geduurd, maar ik ben nu echt begonnen met mijn projectje. Via Youtube heb ik een aantal voorbeelden bekeken van het bouwen van steden in Blender (dank je Ijp voor de voorbeelden!). De meeste oplossingen konden me helaas niet helpen. Een Amerikaanse stad bouwen met rechte straten en gebouwen is een stuk eenvoudiger dan onze organische dorpen en steden. Ik zal dus zelf een soort werkproces moeten verzinnen.

Om te beginnen heb ik een andere kaart van Van Deventer gebruikt dan die van Eindhoven (daar ben ik lang genoeg mee bezig geweest). Ik zocht een relatief eenvoudige kaart met meer water dan alleen rivieren. Op de website van de Koninklijke Bibliotheek van Belgiƫ (https://uurl.kbr.be/1043878) heb ik een schermafbeelding gemaakt van de kaart. Mijn uitgangspunt wordt dus een jpg afbeelding van 1430x1013 pixels groot.
 


Allereerst ga ik me bezighouden met het landschap, in een latere fase wil ik gebouwen, poorten, stadsmuren, molens en zo toe gaan voegen.

In een eerdere poging heb ik al geprobeerd om aan de hand van afbeeldingskleuren automatisch het verschillende grondgebruik te bepalen, maar dat bleek niet heel goed te werken. Als ik bijvoorbeeld alleen blauw als water zou zien en groen als land, dan wordt het geheel nogal rommelig. 

Daarom deze keer een poging gemaakt om met GIMP eenvoudige zwart/wit maps te maken. Ik ben er nog niet helemaal uit welke ik allemaal moet maken. Ik moet rekening houden met kleur, hoogte en eventueel later een mask voor plaatsen waar ik bijvoorbeeld huizen en bomen wil plaatsen. Tot nu toe heb ik de volgende gemaakt:

- Water
- Dijken
- Wegen
- Huizen
- Bebouwde kom





Vervolgens kan ik aan de slag in Blender. Binnen Blender wil ik een project maken dat eenvoudig mijn afbeeldingen omzet naar een landschap. Ik wil aan het einde eigenlijk geen gebruik meer maken van de originele kaart. In de shader editor ben ik nu bezig om mijn afbeeldingen om te zetten in base color, roughness en normal. Voorlopig werk ik nog alleen met een normal map, maar ik wil ook nog kijken of displacement een optie is. Hieronder twee maal hetzelfde shot, met en zonder de originele kaart.








In de volgende fase wil ik het landschap vullen met verschillende materialen aan de hand van mijn maps.


Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie