Dutch Blender Community

Creaties => Onderhanden werk => Topic gestart door: P D op 28 augustus 2014, 11:58:24 am

Titel: Monster Project
Bericht door: P D op 28 augustus 2014, 11:58:24 am
Monsterproject, ik ben gestart met een monsterproject, niet hetzelfde idee als The Way of the samurai maar een ander monster dat ik 40 jaar geleden heb getekend. De opdracht die ik toen had, was om zo’n lelijk soort mens te maken als mogelijk was. Dit was toen het resultaat. (Inmiddels ben ik er wel achter dat er nog wel lelijkere mensen rond lopen)

Inmiddels ben ik aan de modelering begonnen. het is de eerste keer dat ik een serieuze poging doe om te modelleren. Mijn bedoeling is om hem later te leren lopen en niet een echte movie te maken. Het lijkt me wel mooi om zo’n figuur, na 40 jaar tot leven te brengen.
ik denk dat ik de hulp van jullie wel zou kunnen gebruiken, dus brand maar los met jullie kritieken.
Mijn eerste vraag die ik nu heb; is er niet ergens op internet een standaard model te vinden dat ik alleen maar hoef te veranderen zodat ik niet voor de tweede keer het wiel hoef uit te vinden. Of is wat ik nu zeg, zoiets als vloeken in de kerk.


(http://s28.postimg.org/iijfch589/foto.jpg) (http://postimg.org/image/iijfch589/)

Het resultaat tot nog toe;

(http://s17.postimg.org/xz5oj78x7/Schermafbeelding_2014_08_28_om_11_28_20.jpg) (http://postimg.org/image/xz5oj78x7/)
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: JvL op 28 augustus 2014, 12:20:45 pm
Dat wordt een mooi topic om te volgen! Je hebt alvast 1 vaste lezer.

Het karakter dat je getekend heeft lijkt wel wat op dat ene figuur uit de film Lord of the Rings (gezien de tijd waarin je het getekend hebt is het eigenlijk andersom, het filmkarakter lijkt op jouw tekening).

Om je vraag maar even te beantwoorden, ja er is een website waar je blendermodellen kunt downloaden.

http://www.blendswap.com/

Je moet je wel even registreren voordat je kunt downloaden maar het is wel gratis.
Het valt altijd te proberen of er toevallig iets is wat er al een beetje op lijkt maar houdt er wel rekening mee dat het vaak nog niet zo eenvoudig is om een model van een ander aan te passen omdat veel mensen toch een beetje andere manier van werken en organiseren hebben.
Misschien een handige tip: Zoek naar een Low Poly model want die zijn het makkelijkst aan te passen qua basisvorm. Daarna kun je altijd de polycount verhogen om meer details toe te voegen. Andersom is veel lastiger.

Maar ik ben altijd bereid om je te helpen met dingen waar je niet direct uit komt en de andere forumleden vast ook wel.

Je karakter is echt gaaf en het model ziet er mooi uit maar waar ik benieuwd naar ben is naar de wireframe zodat je kunt zien hoe de mesh er uit ziet. Dat is ongeveer het belangrijkste punt om een model goed te kunnen laten bewegen.

Lijkt mij leuk om dit karakter rond te zien lopen over een tijdje.
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: IJp op 28 augustus 2014, 15:04:27 pm
Zelf ben ik op dit moment ook een figuur aan het modeleren dus hier heb je de 2e lezer al  ;)
Je karakter ziet er goed uit maar ik ben ook heel benieuwd naar de wireframe van je karakter.
Verder sluit ik me aan bij het verhaal van JvL.

Ik nog een hele mooie tutorial gevonden, hoe je de juiste Topology moet toepassen op je karakter.
https://www.youtube.com/watch?v=ggADPN06mSk
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: P D op 28 augustus 2014, 15:04:44 pm
Inmiddels weer een stukje gevorderd
(http://s30.postimg.org/424hac971/Schermafbeelding_2014_08_28_om_14_58_36.jpg) (http://postimg.org/image/424hac971/)           (http://s30.postimg.org/nl92jp7yl/Schermafbeelding_2014_08_28_om_14_59_59.jpg) (http://postimg.org/image/nl92jp7yl/)
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: JvL op 28 augustus 2014, 16:03:47 pm
De mesh is niet optimaal voor animatie maar het is niet onmogelijk.
De topology tutorial van ijp geeft aan hoe het in de ideale situatie zou moeten zijn maar dat is in dit geval nog niet nodig omdat je je karakter alleen wilt laten lopen.
Wil je ook het gezicht animeren. (spraak e.d.) dan moet je wel een stapje verder gaan.
Voor het lichaam kun je nog met heel wat schoonheidsfoutjes wegkomen.
Ik zou wel bij de knieen extra edgeloops toevoegen (net als bij de ellebogen) om meer ruimte te maken voor het buigen.
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: koos2 op 28 augustus 2014, 16:30:49 pm
Hopelijk raak je aan Blender verslaafd en ga je ons nog veel laten zien. Ik vind de opzet er veel belovend uitzien.
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: IJp op 28 augustus 2014, 16:42:14 pm
Goed opweg maar de mesh kan er inderdaad wel wat gelikter uitzien, dit kun je doen om een lijn vertex te selecteren en dan in het rechter menu smooth vertex te klikken dit kun je herhalen tot het er wat strakker uit ziet.
Je kunt natuurlijk ook heel je mesh selecteren en dan smooth vertex uitvoeren (wel even je werk van tevoren wegsaven).
Verder is de Human Topology heel belangrijk,  daar zou je je beter even in kunnen verdiepen.
Succes.
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: P D op 28 augustus 2014, 19:08:46 pm
Weer bedankt voor de tips. Ik heb de tutorial bekeken en daarvan weer veel geleerd.
Ook van Smoot vertex had ik nog niets gezien dat werkt goed daar werd alles veel strakker van.
Heb alles aangepast, ook zoveel mogelijk driehoekjes eruit gehaald.
Hier het resultaat.
(http://s28.postimg.org/kyhcblhdl/Schermafbeelding_2014_08_28_om_18_58_25.jpg) (http://postimg.org/image/kyhcblhdl/) (http://s28.postimg.org/em271rebd/Schermafbeelding_2014_08_28_om_18_58_59.jpg) (http://postimg.org/image/em271rebd/)
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: JvL op 28 augustus 2014, 23:41:13 pm
Het zorgen voor een goede mesh vergt wat oefening maar als je eenmaal de basis onder de knie hebt wordt het allemaal veel makkelijker. Zorg wel dat je alle gereedschappen een beetje kent (incl. de modifiers) want dat is vaak het halve werk.
Hier even een voorbeeld van een mesh die ik zelf een tijdje terug gemaakt heb om te oefenen.
Hij is redelijk lowpoly en dus grof van vorm maar na het gebruik van de subsurf modifier wordt de vorm al een stuk gladder.
Let vooral op de mesh rond de knie en de elleboog. Dit is een beetje de standaard methode om te zorgen dat de mesh ter plaatse van de gewrichten kan rekken zonder rare vervormingen.

(http://s11.postimg.org/8tg7n553z/Back.jpg) (http://postimg.org/image/8tg7n553z/)
(http://s11.postimg.org/tp2hye1b3/Front.jpg) (http://postimg.org/image/tp2hye1b3/)
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: koos2 op 29 augustus 2014, 15:26:39 pm
Je vraagt om kant en klare dingen zodat je niet opnieuw het wiel hoeft uit te vinden, een goede rig om mee te werken is de addon rigify. Als je deze activeerd kun je inplaats van een enkele bone een heel skelet plaatsen die goed animeerbaar is.
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: P D op 29 augustus 2014, 17:43:38 pm
Hallo Koos2, Ik doelde op de buitenkant van het lichaam, die addon rigify is mij bekend. Toch bedankt dat je mee denkt.
Inmiddels heb ik het monstertje globaal af, alle tips die ik heb gekregen heb ik zoveel als mogelijk is in het figuur verwerkt. Volgende keer hoop ik vanaf het begin hiermee rekening te houden.
Nu ga ik verder aan het figuur om het asymmetrisch te maken omdat ik tot nog toe met de mirror heb gewerkt.

Hier het laatste resultaat;

(http://s13.postimg.org/cdiyth2lf/Schermafbeelding_2014_08_29_om_17_28_58.jpg) (http://postimg.org/image/cdiyth2lf/) (http://s13.postimg.org/46qz1wcir/Schermafbeelding_2014_08_29_om_17_31_25.jpg) (http://postimg.org/image/46qz1wcir/)
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: IJp op 29 augustus 2014, 20:27:58 pm
P D,
Dit is wat voor jou hiermee kun je heel snel een figuur maken en bones zijn ook gelijk geplaatst. heel handig. ;)
Dus ik zou zeggen leef je eens uit.

https://www.youtube.com/watch?v=E4pSjOd94Lw
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: P D op 29 augustus 2014, 21:57:18 pm
Ijp
Dat gaat wel heel snel, ik zal het zeker wel een keer proberen.
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: P D op 30 augustus 2014, 13:13:22 pm
Vandaag de huid gemaakt
(http://s3.postimg.org/onvn3h0bj/Monster_Huid.jpg) (http://postimg.org/image/onvn3h0bj/)

Voor degene die wil weten hoe ik de huid heb gemaakt:

(http://s28.postimg.org/anzb24rqx/Schermafbeelding_2014_08_30_om_13_06_32.jpg) (http://postimg.org/image/anzb24rqx/)
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: IJp op 30 augustus 2014, 14:31:24 pm
Nou dat ziet er goed uit en ik ga gelijk de opzet van de nodes Kopiëren.
Goed bezig P D.
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: JvL op 30 augustus 2014, 14:34:31 pm
Zo, dat ziet er al goed uit. Mooi werk hoor!
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: P D op 31 augustus 2014, 10:48:12 am
Het resultaat tot nog toe.
Nu nog een stokje geven en botjes erin en dan kijken of ik er wat leven in kan blazen.
(http://s17.postimg.org/z9esskqi3/monstertje_af.jpg) (http://postimg.org/image/z9esskqi3/)
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: JvL op 31 augustus 2014, 11:22:48 am
De lichaamsbeharing voegt echt wel wat toe in dit geval. Mooi hoor.
Heb je ook een render waar de ogen beter op te zien zijn?
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: P D op 31 augustus 2014, 12:41:59 pm
Hier zijn de oogjes
Ik heb een beetje problemen met die kleine haartjes rond de ogen.
Als ik particle edit (de kam)gebruik, zie ik rond de ogen geen haartjes staan en kan ze daardoor niet goed modelleren.
(http://s27.postimg.org/g5y3tiapb/Ogen.jpg) (http://postimg.org/image/g5y3tiapb/)
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: koos2 op 31 augustus 2014, 13:16:41 pm
Prachtig. Lijkt me leuk om hem te zien lopen. Het ontwerp van de muis die ik onlangs met Blender gemaakt heb is ook al meer dan 20 jaar oud. Prachtig dat we dit nu tot "leven" kunnen wekken.
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: IJp op 31 augustus 2014, 20:50:30 pm
Mooi stukje werk gemaakt, nu inderdaad alleen nog wat leven erin blazen.
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: JvL op 31 augustus 2014, 21:11:45 pm
Die ogen zien er goed uit hoor, complimenten!

Heb je bij de hairparticles wel display op 100% staan? Dan zou je ze namelijk wel allemaal moeten zien. Ik heb dit bij de raaf die ik gemaakt heb pas geleden ook gehad. Ik ergerde me .... dat ik ze niet allemaal zag totdat ik zag dat display niet op 100% stond. daarna was het probleem opgelost.

(http://s29.postimg.org/3k29br077/Knipsel.jpg) (http://postimg.org/image/3k29br077/)
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: P D op 31 augustus 2014, 22:07:47 pm
Dat is niet het probleem, display stond al op 100%
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: JvL op 31 augustus 2014, 22:14:00 pm
Heb je de particles dan misschien op interpolated staan? Want dan moet je bij children de dispaywaarde hetzelfde instellen als de renderwaarde.
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: P D op 31 augustus 2014, 23:15:33 pm
Heb ook dat gecontroleerd, ik heb de instelling op  interpolated staan de waardes zijn hetzelfde. Morgen ga ik verder zoeken. Misschien komt het wel omdat ik zo weinig haren heb?
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: JvL op 31 augustus 2014, 23:23:16 pm
Misschien dat dat het is maar dat durf ik je niet te zeggen. Maar misschien is het een idee om het aantal hoger te zetten, te kammen en het aantal weer verlagen.
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: P D op 01 september 2014, 09:16:07 am
Heb ik ook al geprobeerd maar als gekamd heb kan ik het aantal haren niet meer instellen of al die instellingen gaan weer verloren.
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: JvL op 01 september 2014, 09:22:11 am
Maar je kunt nog wel met de instellingen van de children spelen als het goed is. Alleen weet ik niet zeker of dat in dit geval uitkomst bied vanwege het lage aantal haren.
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: koos2 op 01 september 2014, 09:50:41 am
Had je al geprobeerd om voor de ogen een apart particle system op te zetten?
Of die paar haartjes zou je toch ook als spline kunnen doen en dan een bevel geven.
Natuurlijk welkom in de club van ouwe mannen.  ;-)
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: P D op 01 september 2014, 19:22:03 pm
Het probleem is een beetje opgelost: ik had het vakje Childeren niet aangevink. het lost het probleem niet helemaal op want je kunt de childeren zelf niet modelleren.
Nu het volgende probleem: ik ben aan het proberen het monstertje te laten lopen maar de haren bewegen niet met het figuur mee.
Waarschijnlijk moet die aan de botten of aan het lichaam koppelen.
Kan iemand mij vertellen, hoe???
(http://s30.postimg.org/45ja3ngwt/Schermafbeelding_2014_09_01_om_15_24_51.jpg) (http://postimg.org/image/45ja3ngwt/)
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: JvL op 01 september 2014, 19:29:26 pm
Dit is waar je naar op zoek bent. Je moet de hair particles koppelen aan de armature zodat ze weten dat ze mee moeten bewegen.

(http://s12.postimg.org/63a3hqj1l/Hair.jpg) (http://postimg.org/image/63a3hqj1l/)
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: P D op 01 september 2014, 20:25:01 pm
Ijp mijn dank is groot, dit was de oplossing.
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: IJp op 01 september 2014, 21:26:37 pm
Ho Ho!!!! P D  :D
Het was JvL die deze super oplossing voor je had.
Goed werk JvL  ;)
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: JvL op 01 september 2014, 21:57:46 pm
Haha, die kale smileys lijken natuurlijk ook allemaal op elkaar.  ;)
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: P D op 01 september 2014, 22:25:19 pm
Sorry JvL  je ziet hier die twee namen zoveel, dat ik ze door elkaar haal.
Ik heb al weer een volgende vraag: welke instellinge gebruik men hier voor het maken van een movie en hoe zet je die op dit forum
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: JvL op 01 september 2014, 22:37:46 pm
Geeft niets hoor, ik begrijp de verwarring wel hoor.

Het maken van een filmpje kan natuurlijk op verschillende manieren, ook afhankelijk van of er geluid bij zit of niet.
Maar voor een kort testfilmpje (max. 100 tot 200 frames) zet ik hem zelf op H264 voordat ik begin met renderen.
Dit kun je vervolgens upladen op Youtube waarna je de link hier kunt plakken.
(http://s23.postimg.org/sx4fcl71z/image.jpg) (http://postimg.org/image/sx4fcl71z/)

Als het om een filmpje van hoge kwaliteit (lange rendertijd of heel veel frames) dan render ik losse .png's die ik later in Blender samenvoeg en dan pas render naar het uiteindelijke filmpje.
Dit heeft als voordeel dat als je computer vastloopt je niet het hele filmpje weer overnieuw hoeft te renderen maar gewoon verder kunt gaan bij de laatst gerenderde frame. Je kunt dan ook gewoon stoppen en later weer verder gaan.
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: Mark aka Dark op 02 september 2014, 16:13:34 pm
cool project hoor en wat een resultaat. wauw!
Ik heb nu vakantie, maar denk niet dat ik alsnog de tijd heb voor blender.  :-\

even offtopic, wat is dat mooie groene zwarte thema wat ik in de screenshots zie?

MAD
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: JvL op 02 september 2014, 16:26:58 pm
Dat is een speciale Blenderbuild die ik gedownload heb. Het is een voorloper van 2.72 compleet met Pie Menus enzo. Het theme is overigens ook van Blendswap te downloaden, hij heet Toxic geloof ik.
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: IJp op 02 september 2014, 16:48:30 pm
P D,
Hier een tutorial hoe je je animatie in png formaat kun saven en daarna er weer een animatie van kunt maken.
Als Blender crasht kun je met png weer verder waar Blender is gecrasht en dat is heel handig.
Dat kun je niet met een video formaat als die crasht moet je opnieuw beginnen en dat is niet leuk als je een lang animatie hebt.
https://www.youtube.com/watch?v=vZamuodzzqs
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: P D op 04 september 2014, 19:26:15 pm

Hier het resultaat van het monstertje.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=iu_D-8OWQTc
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: IJp op 04 september 2014, 20:03:01 pm
Heel mooi gemaakt en zeker omdat je nog niet zolang met Blender bezig bent, petje af hoor.
Het zou helemaal te gek zijn als je het monstertje ook nog rond laat lopen in de setting die je nog van plan was te maken.
Zie citaat. 

Zoiets had ik in gedachte voor mijn volgende project.
Om te laten zien dat ik daarin al wat ervaring heb, hier een foto van wat ik een jaartje geleden heb gemaakt. Dit heb ik gebouwd met hoofdzakelijk karton en wat gips  schaal 1;25 dat is modelbouw, zoiets is voor mij een uitdaging om dat nu in Blender te maken.
Als ik er aan begin laat ik dat wel weten op dit forum.
(http://s13.postimg.org/gn2umy6sz/P1040373.jpg) (http://postimg.org/image/gn2umy6sz/)
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: JvL op 04 september 2014, 20:05:52 pm
Nou dat eindresultaat mag er zeker zijn. Dit was je eerste animatie?
Er zijn nog wel een paar verbeterpuntjes te vinden maar complimenten hoor.
Erg mooi om een vroeger ontwerp van je in beweging te zien.
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: P D op 04 september 2014, 20:17:06 pm
Ijp, wie weet loopt hij daar ooit rond.
JvL animeren moet ik over laten aan mensen zoals jij. Ik kan goed overweg met realistische beelden maar zeer zeker niet als cartonist
Dat zijn twee totaal verschillende dingen. Ik heb daar altijd veel respect voor.
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: JvL op 04 september 2014, 21:24:01 pm
Dat zou ik niet willen zeggen hoor. Ten eerste ben ik zelf ook nog redelijk nieuw op het gebied van animeren en ten tweede is het een meer dan redelijke animatie gezien het feit dat je nog niet zo heel lang met blender werkt.

JvL animeren moet ik over laten aan mensen zoals jij. Ik kan goed overweg met realistische beelden maar zeer zeker niet als cartonist
Dat zijn twee totaal verschillende dingen. Ik heb daar altijd veel respect voor.
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: koos2 op 05 september 2014, 07:52:51 am
Applaus, het is te hopen dat je 100 wordt en nog veel met Blender gaat doen want ik vind het prachtig. Dat animeren gaat zeker lukken. Je gaat ook als een speer man. Een Razende Roeland. Wat een tempo. Heb je ook een site waar we jouw schilderijen kunnen zien? Ik ben erg benieuwd naar wat je verder allemaal maakt.
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: P D op 06 september 2014, 22:33:54 pm
Koos
Je vroeg naar een website van mij
http://home.zonnet.nl/peterdillen/
Het is een oude site waaraan ik al lang niet meer aan heb gewerkt.
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: Mark aka Dark op 07 september 2014, 16:13:09 pm
Koos
Je vroeg naar een website van mij
http://home.zonnet.nl/peterdillen/
Het is een oude site waaraan ik al lang niet meer aan heb gewerkt.

wauw, ik heb met stijgende verbazing zitten kijken op de site. Wat een mooie dingen heb jij gemaakt zeg!
Hoop dat ik dat ooit ook eens kan.

Groet,
MAD
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: blenderbrammetje op 08 september 2014, 16:02:17 pm
Mooi schilderwerk man ! :)
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: koos2 op 09 september 2014, 11:01:41 am
Late reactie, maar ik moet het werken op een forum nog een beetje leren. Prachtig die schilderijen. Ik heb het monster ook in metaal zien langskomen. Mijn broer maakte ook modelhuisjes. Fantastisch.Blender is voor mij een goed alternatief, want waar laat je op een gegeven moment al die reële 3D objecten. Blij dat ik naar je site gevraagd heb.
Titel: Re: Monster Project
Bericht door: P D op 09 september 2014, 15:36:29 pm
Dat wordt inderdaad een probleem om al die dingen op te bergen.
Mede daarom ben ik ook begonnen met Blender. Bovendien hoef ik nu ook geen materiaal meer te kopen. Alles is in blender voorhanden.