Dutch Blender Community

Hulp => Handleidingen => Topic gestart door: Ruud op 09 juli 2015, 13:18:25 pm

Titel: Tutorial voor een jeep.
Bericht door: Ruud op 09 juli 2015, 13:18:25 pm
Deze zeventien delige tutorial is een aanwinst voor ieder, elk aspect komt naar voren met veel aandacht en trukjes super.
https://www.youtube.com/watch?v=0vD3triKf5M
Titel: Re: Tutorial voor een jeep.
Bericht door: IJp op 09 juli 2015, 16:44:25 pm
Die gaan we eens rustig bekijken. ;)
Titel: Re: Tutorial voor een jeep.
Bericht door: Ruud op 15 juli 2015, 14:20:39 pm
Voor de aardigheid bezig met een jeep .
(http://s1.postimg.org/snn6ofrhn/jeep.jpg) (http://postimg.org/image/snn6ofrhn/)
Titel: Re: Tutorial voor een jeep.
Bericht door: IJp op 15 juli 2015, 14:37:07 pm
Dat ziet er al strak uit.
Titel: Re: Tutorial voor een jeep.
Bericht door: Ruud op 15 juli 2015, 14:47:56 pm
Een jeep is goed te doen het model bevat niet zoveel rondingen, ik merk dat ik moeite heb om auto's te maken, rondingen zijn het moeilijkste om te maken een ander project tegelijkertijd :)

(http://s10.postimg.org/tspe63cut/auto.jpg) (http://postimg.org/image/tspe63cut/)
Titel: Re: Tutorial voor een jeep.
Bericht door: koos2 op 15 juli 2015, 16:27:21 pm
Mooi. Ben benieuwd naar het eindresultaat. Is dit een opdracht of een oefening?
Titel: Re: Tutorial voor een jeep.
Bericht door: IJp op 15 juli 2015, 16:42:21 pm
Om rondingen te maken kun je gebruik maken van Proportional Editing Mode en Subsurf Modifier.

https://www.youtube.com/watch?v=_-87f_7j5rQ
Titel: Re: Tutorial voor een jeep.
Bericht door: Ruud op 15 juli 2015, 17:16:11 pm
Het is een oefening Koos, deze jeep is in de dikte opgebouwd met een soldifi modifier weer een andere methode om te bouwen en levert ook automatisch andere problemen op ,wat weer te verhelpen is door gebruik te maken van Shift E :) Deze methode kan handig zijn maar niet voor wat complexere bouwsels,er onstaan snel dubbele faces .

Lowpoly oefeningen en daarom zijn rondingen lastig, het beeld van donkere faces of lichte komt dan snel om de hoek kijken wat met veel geduld per vertex is op te lossen als het zich voor doet, de rondingen van auto's hebben een flow in de ronding en dit maakt het lastig.
Ik maak een aantal modellen en ga me daarna richten op de texture mogelijkheden, de krokodil was wat te complex om er mee te starten :)
Titel: Re: Tutorial voor een jeep.
Bericht door: IJp op 15 juli 2015, 20:11:21 pm
Als je last hebt van donkere of lichte faces dan moet je in editmode onder het tabblad Shading/UVs kijken daar heb je bij Normals Recalculate en Flip Direction.
Titel: Re: Tutorial voor een jeep.
Bericht door: Ruud op 16 juli 2015, 09:52:29 am
Er bestaan 3 verschillende kleuren, voor de normals om te draaien en 1 voor het oppervlak de juiste geometrie te geven een fijn tuning zeg maar, tenminste  zo ervaar ik het, Ik weet de benaming er niet van :)

(http://s16.postimg.org/6s1z6q15d/GEOMERTY.jpg) (http://postimg.org/image/6s1z6q15d/)
Titel: Re: Tutorial voor een jeep.
Bericht door: IJp op 16 juli 2015, 11:36:07 am
OOO die lichte en donkere faces daar hoef je je niet druk over te maken dat zo zie je dat in editmode als je subsurf modifier gebruikt.
Als je over schakeld naar opjectmode zie je daar niet meer van.
Je kunt wel in het N menu Bij Shading Matcap aan zetten en een kleur naar eigen keuzen kiezen dan heb je geen last meer van dat voor jou storende effect. ;)

Vergeet bijna je Jeep.
ziet er goed uit heel netjes gemodelleerd.
Titel: Re: Tutorial voor een jeep.
Bericht door: Ruud op 16 juli 2015, 14:04:05 pm
Toch is die fijn tuning handig, ik noem het maar zo .
Ik merkte het met de battlebot op hoogglans lak dan is het toch wel van belang, menig uurtje aan gespendeerd en veel geleerd, ik zag het terug in mijn werk.:)
De optie om dan naar sculpt te gaan en met smooth te werken is zelfs te grof soms, er zijn zoveel methodes en trukjes om foutjes weg te werken lol, dat is het leuke van blender als je het een beetje door krijgt.
De simpelste is veel looplijnen gebruiken, ik werk naar de kracht van me pc en dan ben ik aangewezen op low poly en het is tevens het moeilijkste met modeleren en aan de andere kant leer je goed werken met de subdivide.
Ik werk vaak op level 4 van de modifier zonder dat de pc al te sloom wordt door low poly.
Alles hangt ook af van wat je wil maken een grote scene vereist rekenkracht, heb je tijd om te renderen en uren geduld om je resultaat te zien of heb je weinig geduld zoals ik :)
Low of high poly.
Titel: Re: Tutorial voor een jeep.
Bericht door: Ruud op 18 juli 2015, 11:17:57 am
Vandaag de banden afgemaakt, nu op naar de details.
(http://s2.postimg.org/3klnwmft1/jeep.jpg) (http://postimg.org/image/3klnwmft1/)

(http://s16.postimg.org/4hdnoct1d/jeep.jpg) (http://postimg.org/image/4hdnoct1d/)
Titel: Re: Tutorial voor een jeep.
Bericht door: IJp op 18 juli 2015, 11:36:40 am
Ziet er goed uit.
Titel: Re: Tutorial voor een jeep.
Bericht door: Ruud op 18 juli 2015, 12:11:33 pm
Deze tutorial werkt met de 2 arrays of je kunt kiezen voor een mirror en 1 aray, 2 keuzes die je kunt maken.
Hij werkt met een halve doorsnee  van een band met de uitleg, zelf ga ik liever voor een hele doorsnee en gebruik 1 array voor het profiel en 1 voor de ronding van de band, profiel en band gescheiden.
Titel: Re: Tutorial voor een jeep.
Bericht door: Ruud op 18 juli 2015, 12:20:25 pm
Deze tutorial laat de andere methode zien.
https://www.youtube.com/watch?v=bDx4TMKuHg4
Titel: Re: Tutorial voor een jeep.
Bericht door: Ruud op 20 juli 2015, 15:20:13 pm
Inmiddels vast een rig geplaatst,helaas werkt een script voor de follow path niet goed,het script berekend de lengte van het pad en vertaald dit naar de omwenteling van een wiel of blender herkend het niet zodra je blender opnieuw laad geeft het een fout aan terwijl het goed werkt, nog even uitzoeken.
https://www.youtube.com/watch?v=y72Pt1rNkzE&feature=youtu.be
Titel: Re: Tutorial voor een jeep.
Bericht door: Ruud op 20 juli 2015, 19:36:05 pm
Nu de half afgemaakte jeep kan rijden  lol stop ik met modeleren althans voorlopig, keyshapes krijgen nu de aandacht om de jeep te laten botsen zodat die er niet meer zo mooi uit ziet na het raken van een betonnen paal.
Animatie blijft toch het leukste om te doen met een beetje video editing en geluid blender is te groot om alles leuk te vinden en het laatste half jaar heb ik me gericht op de minder leuke dingen die je absoluut moet weten.
Nu (voorlopig)voor mij het leuke gedeelte :)
Titel: Re: Tutorial voor een jeep.
Bericht door: IJp op 20 juli 2015, 20:12:59 pm
Dat ziet er al heel goed uit.
Nu je met het leuke gedeelte begint kan het alleen maar super mooi worden.
Ben heel benieuwd naar je animaties.
Titel: Re: Tutorial voor een jeep.
Bericht door: Ruud op 20 juli 2015, 21:12:13 pm
Ik wilde ook met bouncy gaan testen als iets stuitert is het rubberachtig, wordt nog lache met die jeep:)
Het herinnert mij er aan. https://www.youtube.com/watch?v=yltlJEdSAHw
Titel: Re: Tutorial voor een jeep.
Bericht door: Ruud op 21 juli 2015, 00:15:00 am
Ik kan het niet laten bouncy kan echt grappig zijn
https://www.youtube.com/watch?v=Po7RpGzFEIY
Titel: Re: Tutorial voor een jeep.
Bericht door: IJp op 21 juli 2015, 09:53:04 am
Grappig.
Maar zo te zien hou jij ook van wat vollere vrouwen. ;D :) ;)
Titel: Re: Tutorial voor een jeep.
Bericht door: Ruud op 21 juli 2015, 12:57:47 pm
Niks mis mee Ijp :D
Inmiddels de totale rig klaar het meesturen het schommelen van de auto de wielen draaien, ik moest een vinkje aanklikken in user preference om scripts addons toe te laten en het script werkt nu fijn, op naar de volgende fase :)
Titel: Re: Tutorial voor een jeep.
Bericht door: Ruud op 21 juli 2015, 14:31:38 pm
Een pad gemaakt met wat extreme haakse bochten en extreme sturing laten de body van de auto goed zien die meeschommelt door een cloth generator.
https://www.youtube.com/watch?v=tIk0XVC_Fnw&feature=youtu.be
Titel: Re: Tutorial voor een jeep.
Bericht door: Ruud op 23 juli 2015, 16:04:01 pm
Bezig met een particel system en een explodemodifier , leuk om te doen.
https://www.youtube.com/watch?v=Z3RI3ttGNvg
Titel: Re: Tutorial voor een jeep.
Bericht door: Ruud op 31 juli 2015, 23:47:00 pm
Vanavond met de kleuren bezig geweest, morgen de teksten en de sterren er op.
(http://s4.postimg.org/dhri02rq1/COLORtest.jpg) (http://postimg.org/image/dhri02rq1/)