Dutch Blender Community
Creaties => Onderhanden werk => Topic gestart door: rozz op 29 maart 2015, 14:11:10 pm
-
Even een vraagje....
Ben bezig met een studio setup zodat ik standaard een mooie ruimte heb om mijn modellen te renderen..
Nu is mijn vraag dus..wat is/zijn de beste lampen hiervoor...spots, hemi`s, emitting planes, een combi hiervan...
Weet dat er heel wat tutorials zijn maar wou eigenlijk weten hoe jullie het doen. ;)
-
Dit is wat ik nu heb met 1 spot....
(http://s7.postimg.org/g4b9xocdj/untitled.jpg) (http://postimg.org/image/g4b9xocdj/)
-
En dit met 3 spots...
(http://s21.postimg.org/6g376f9dv/studio_setup1.jpg) (http://postimg.org/image/6g376f9dv/)
-
Wat voor materiaal zou ik de grond/achtergrond moeten geven voor een standaard `foto` studio...
De plane die ik nu gebruikt heb is `shaderless`...mooi woord 8)
-
Met de plane vergroot (zonder shader) en een anisotropic shader op de sphere...
(http://s12.postimg.org/silgss36x/studio_setupep4.jpg) (http://postimg.org/image/silgss36x/)
-
De laatste tijd heb ik niet veel met een studio setup hoeven doen maar zelf begin ik altijd met hemilampen waarvan er minimaal 2 aan de achterzijde van het te renderen object geplaatst worden als zogenaamde rimlights. Hiermee worden de randen van het object mooi verlicht en komt het object echt los van de achtergrond.
Dit is belangrijk als je het object er echt uit wil laten springen. Verder gewoon standaard belichting (main, fill en background).
Maar je belichting is natuurlijk per onderwerp verschillend en moet afgestemd worden op de vormen van het object.
-
Ik gebruik deze HDR als environment map...
(http://s3.postimg.org/otyvmi7rj/Studio.jpg) (http://postimg.org/image/otyvmi7rj/)
-
Mooi man die HDR als environment en die hemi`s als achtergrond...waar zou ik toch zijn zonder dit forum...
-
1 spot voor..2 hemis achter...waarom geven die hemis geen schaduw...cast shadow staat aan,,?
(http://s27.postimg.org/5sq8e62rz/studio_setupep5.jpg) (http://postimg.org/image/5sq8e62rz/)
-
Hemi's zijn de enige lampen die geen schaduw geven. Die zijn puur bedoelt om licht op het object te geven. Wil je schaduw van je rimlights hebben dan moet je ze inwisselen voor point of spotlights.
Daarom zij ik ook dat ik begin met hemi's. Ik zoek eerst de juiste belichting (en de bijbehorende intensiteit, kleur etc.) en daarna ga ik pas kijken naar schaduwen.
-
Thnx jvl....weer wat wijzer in de wereld die men blender noemt... ;D
-
Hier heb je wat info over driepuntsbelichting en je kun hier nog meer vinden over belichting.
http://blender3dwereld.lexankunst.nl/belichting-2/belichting-in-3d-praktijk/driepuntsbelichting.html
succes.
-
Gleb Alexandrov de licht specialist heeft veel tutorials over belichting.
Hier heb je er al een van. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=6KJKJff56Ds
-
Ik weet de tutorials wel te vinden maar ben benieuwd naar jullie setup...de echte mensen voor mij...
-
Even iets recht zetten JvL geef aan dat Hemi lampen de enige lampen zijn die geen schaduw geven maar in de nieuwe versies van Blender kun je de schaduw aan en uit zetten dus ook bij Hemi lampen.
In cycles zul je de lampen heel hoog moeten instellen om het effect ervan te zien dus probeer dat maar eens met de Hemi lampen.
Ik zelf heb geen standaard setup dus ik plaats de lampen net zolang tot ik een mooie sfeer in mijn image heb.
Ook gebruik ik HDR als environment map's of in de Sky Texruure in World.
Succes.
-
Ik had het misschien anders moeten zeggen want je kunt inderdaad bij alle lampen de schaduw uitzetten. Maar wat ik bedoelde is dat hemi lampen de enige lampen zijn die geen schaduw kunnen geven. Bij een hemi zie je ook in je properties geen schaduwopties.
PS Ik sprak in dit geval over Blender internal. In cycles kun je wel schaduw van een hemi krijgen
-
Sorry JvL je hebt gelijk dat in blender render de Hemi lamp geen schaduw geeft.
Maar gelukkig voor mij is rozz in cycles bezig. ;)
-
Tja, ik had het verschil met cycles even over het hoofd gezien. ;D
Weet iemand toevallig waarom dit verschil er is?
-
Ik ben op dit moment ook nog niet zo bezig met een basissetup. Het is wel een goed idee om zo'n setup te hebben. Van daaruit kun je dan natuurlijk accenten leggen met de belichting. Ik heb het op mijn to do list gezet. Maar eerst wil ik de mogelijkheid van de NLA editor blindelings kunnen benutten voor ik aan iets nieuws begin.
-
Wel leuk met licht spelen... ;D
Volume scatter on...en men creert gelijk een soort van sfeertje...
(http://s4.postimg.org/hi28u6kvt/untitled2.jpg) (http://postimg.org/image/hi28u6kvt/)
::) nu is de bal ineens de ster van de voorstelling... ;D
-
Dit kwam ik tegen op internet en dacht dit kan ik hier wel even plaatsen. ;)
Er is ook nog op deze site een tutorial over Studio setup.
http://www.chocofur.com/2-environment.html
-
De hemi lamp in cycles is exact hetzelfde als een sun lamp. Kijk maar in het properties menu. Daar staat "Not supported, interpreted as a sun lamp"
-
Klopt Speedthriller je hebt helemaal gelijk ik heb Not supported over het hoofd gezien. ::) ;)
-
Wel leuk met licht spelen... ;D
Volume scatter on...en men creert gelijk een soort van sfeertje...
(http://s4.postimg.org/hi28u6kvt/untitled2.jpg) (http://postimg.org/image/hi28u6kvt/)
::) nu is de bal ineens de ster van de voorstelling... ;D
Wat zijn je render instellingen?
Ik merk dat je niet veel ruis hebt...
-
Hier de settings.. :D
(http://s18.postimg.org/hb2qttvth/settings.jpg) (http://postimg.org/image/hb2qttvth/)
-
Clamp Indirect dus inderdaad op 3 - dat doet het hem hier
-
Yep...
-
Dank je, rozz :)