Topic: Vertices in edit mode gedragen zich vreemd  (gelezen 1469 keer)


Offline JokieHints

  • Member
  • *
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 24 februari 2023, 13:43:13 pm »
Hallo Ik ben Jokie en een nieuwe maar enthousiaste Blender gebruiker. Een fantastisch programma waar ik al wat uren aan heb besteed en ik verwonder mij wat je er allemaal mee kunt. Maar als nieuwe gebruiker kom ik er iedere keer achter dat ik heel veel nog moet leren.
Nu stuit ik op een probleem waar de vertices in de editmode zich raar gedragen. Het beste is dit zichtbaar waar de versies van de wenkbrauw wel een rare move maken. Is dit normaal of kan ik dit eenvoudig corrigeren? Zoals je ziet gebruik ik een aantal modifiers. Staan ze in de goede volgorde. Zijn er bepaalde 'vinkjes' die ik kan uitschakelen of juist moet inschakelen?
Ik hoop dat jullie mij iets verder kunnen helpen.


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 24 februari 2023, 15:57:18 pm »
Zet bij de Shrinkwarp modifier het driehoekje aan dan zit ten de vertex weer goed



Succes.

Offline JokieHints

  • Member
  • *
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 04 maart 2023, 17:35:50 pm »
Hallo IJp,

Ontzettend bedankt voor jouw tip. De vertices staan nu goed en begrijpelijk. Dankzij tips zoals die van jou leer ik telkens weer wat nieuws.
Misschien dat je mij ook kan helpen met een nieuw probleem waar ik tegenaan loop. Ik ben met mijn model verder gegaan en probeer nu de haren te doen. Maar naarmate de haren in aantal toenemen wordt het beeld waarop ik werk ook ingewikkelder (zie foto).
Bestaat er nu een mogelijkheid om alleen de geselecteerde vertices zichtbaar te krijgen en de wirwar aan vertices die ik op dat moment niet heb geselecteerd onzichtbaar te maken? Het is dan wel de bedoeling dat ik de geplaatste haren blijf zien. Met "hide" en "unhide" kom ik niet verder.
heb jij een tip hoe ik dit kan bereiken? 


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #3 Gepost op: 04 maart 2023, 18:44:19 pm »
Misschien is er nog een andere optie waar ik het bestaan niet van weet. ;)
Ik doe het op deze manier, Als in edit mode het object is geselecteerd druk p en kies Separate Selection nu is het een zelfstandig object en je kunt het nu rustig bewerken.
Als je klaar bent met je bewerkingen selecteer je het object in object mode  en met Shift selecteer je het Haren object en druk Ctrl j en dan is het weer een object

Offline Xan

  • Member
  • *
  • Berichten: 109
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 04 maart 2023, 20:44:37 pm »
A @IJp adviseert al het zelfde.

Offline JokieHints

  • Member
  • *
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 07 maart 2023, 15:09:09 pm »
Dank je wel @Ijp en @Xan. Fijn dat jullie zo meedenken. Groet