Coding > Hulp

Oude toch prachtige tutorial, maar nu met 2.7, Python, etc.

(1/2) > >>

PKHG:
Hallo
Dit heb ik ooit gedaan en vandaag herontdekt:
 http://wiki.blender.org/index.php/Doc:2.4/Tutorials/Animation/BSoD/Character_Animation

Het is OUD, maar laat veel over het gebruik van Blender zien, wat ook in 2.7 nog geldig is  of wat ik/wij zullen aanpassen.

En alhoewel het begin inderdaad eenvoudig te volgen is ben ik van plan al die stappen in mijn addon over stapsgewijs werken in te bouwen
als zeg s_eerste_annimatie.py ...
HIer een sript t/m de linker helft van een 'Plane'


--- Code: ---import bpy
#http://wiki.blender.org/index.php/Doc:Tutorials/Animation/BSoD/Character_Animation

bpy.ops.object.select_all(action='TOGGLE')
bpy.ops.object.select_all(action='TOGGLE')
bpy.ops.object.delete(use_global=False)
bpy.ops.mesh.primitive_plane_add(radius=1, view_align=False, enter_editmode=False, location=(4.84111, 11.1991, 0.193558), layers=(True, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False))
bpy.ops.object.location_clear()
bpy.ops.object.editmode_toggle()
bpy.ops.mesh.subdivide(smoothness=0)
#select left vertices 0 1 5
def selectVertices(vertList):
    bpy.ops.mesh.select_all(action='DESELECT')
    bpy.ops.object.mode_set(mode='OBJECT')   
    obj = bpy.context.active_object.data.vertices 
    for i in vertList:
        obj[i].select = True   
    bpy.ops.object.editmode_toggle() #edit mode! 
selectVertices([0,1,5])
bpy.ops.mesh.delete(type='VERT')


--- Einde van code ---

En hoe gebruik je dit nu? Gaat zo:
-1- haal de code met copy past en berg het op als  halve_plane.py
-2- open Blender en kies (boven klikken) voor Scripting!
-3- in het Text gedeelte haal je het script binnen (Alt O   of via klikken op Text ...)
-4- run script

Dat levert bij mij:


Wil iemand meedoen het hele tutorial project aan te passen en in Python te vangen?

EDIT:
En dit om de Mirror te activeren:

--- Code: ---
#nodig? JA! modifiers in object mode!
bpy.ops.object.editmode_toggle()

mirror = bpy.ops.object.modifier_add(type='MIRROR')
m = bpy.context.active_object.modifiers['Mirror']
m.use_y = True

--- Einde van code ---

EDIT EDIT
net ontdekt: gebruik ander knoopunten om weg te halen .. (van wege x modifier richtiing in de tutorial)
selectVertices([1,3,6])
en
m.use_x = True
en not tovoegen onderaan
m.use_clip = True

Zo, dat was deel 1, next: creating the mouth ... (later)

Ruud:
In het verleden heb ik me ooit verdiept in programmeren het verloor mijn interesse door de saaiheid ervan als ik heden ten dagen zie hoe visueel en programmeren tot elkaar is gekomen vind ik je stukjes mooi en lees ze terug zodra ik me hier in ga verdiepen, er is al zoveel visueel omgezet en dat leer ik eerst :)
Keep it up!

JvL:
Op zich een mooi project om aan te pakken maar ik ben bang dat ik tijd te kort kom op het moment. Al moet ik zeggen dat ik wel veel interesse heb in het deel waar de daadwerkelijke animatie via een script geregeld gaat worden.

PKHG:
Zo, loop-cut direct met Python ??? weet niet, nog denk ik dat het niet gaat,
dus voor dit doel maar iets geprogrammeerd.
Ging makkelijk ...

 

De plaajes blijvne ca 1.5 sec staan

Druk gebruik gemaakt van de index-visualiser!
(alleen de vertices met nummer >= 25 ;-) )

Mark aka Dark:

--- Citaat van: PKHG op 16 juni  2014, 10:51:32 am ---MARK de link laat een jpg zien, alhoewel het een gif is!

Zelfde en jpg maar kunstmatig door gif vervangen:

DAT is het dus niet, dus de upload wordt foutief gedaan door de forum software ??!!!

een tweede keer: lukt ook niet.


--- Einde van citaat ---

1. Wist je woorden in hoofdletters typen gelijk staat aan schreeuwen op internet? Ik houd er niet van als mensen tegen mij schreeuwen.
2. de jpg die ziet is het plaatje die als link geld naar de gif en is niet de gif zelf
3. zoals eerder aan je uitgelegd. Het uploaden zit niet in de forum software, maar gaat via een externe module.

Zou je screenshots willen maken van de schermen die je krijgt te zien tijdens het uploaden en wat je daar invult, en die hier posten? Dan kan ik even kijken of er iets anders bij gaat dan zoals dat bij mij gaat.

MAD

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie