Topic: Geschreven Blender tutorial  (gelezen 2859 keer)


Offline iDaan

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 07 november 2014, 18:25:46 pm »
Hey dbc'ers,

Ik ben me de laatste tijd aan het verdiepen in Blender. Het meeste heb ik youtube gebruikt om zo dingen onder de knie te krijgen, maar ik ben nu op zoek naar een (paar) goede geschreven tutorials dat vind ik persoonlijk fijner. Ik ben er al een tegengekomen die echt enorm groot was en daar heb ik dus helemaal niets op tegen :P

Kortom: Iemand suggesties voor geschreven tutorials (NL/ENG)?

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Laatst bewerkt op: 07 november 2014, 19:43:41 pm door ijp »

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 07 november 2014, 19:40:06 pm »

Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 07 november 2014, 19:51:57 pm »
Speciaal voor jou:

Vasen, kandelaars, lampen en kommen zijn super snel gemodelleerd met een Bezier curve. Voor deze uitleg kies ik als onderwerp een vaas.

1.  Druk op Shift+A en kies Curve > Bezier.
2.  Zet je viewport op orthogonaal (5 in je numpad, of als je op een laptop werkt, ga dan naar File>User preferences, kies het tabblad Input en vink daar Emulate numbers aan en dan kun je je gewone 5 gebruiken).
3.  Zet je viewport op vooraanzicht (1). Nu zie je de curve als een rechte lijn. 
4.  Roteer in object modus (R) de curve 90 graden (tik na "R" gewoon 90 in en druk dan op enter)
5.  Zet je viewport op zijaanzicht (tik in 3) zodat je curve goed zichtbaar is.
6.  Druk de tab in om in edit mode te komen. Maak de omlijning van een halve vaas (zonder de onderkant; die komt later) door de Bezier curve aan te passen met de 'handles'. Voor een extra vertex met 'handles', selecteer een vertex aan het uiteinde van de curve en druk je op Ctrl+LMB. N.B. zorg dat je alleen in het platte vlak blijft werken! De curve moet in het vooraanzicht een rechte lijn blijven.
7.  Ben je tevreden over de halve vorm? Ga dan met tab naar Object mode > druk dan op Alt+C > convert to mesh.
8.  Voor een vlakke ondergrond van je kandelaar selecteer je in edit mode de onderste vertex en druk dan op E (extrude) en dan op Y om de lijn te tekenen in de Y-richting, totdat je totale curve precies een 'halve vaas' vormt.
9.  Met deze vertex nog geselecteerd, druk Shift+S in en kies 'cursor to selected'.
10. Druk op B (boxselect) en selecteer alle vertices van de curve.
11. Druk op T indien je het tools menu nog niet ziet.
12. In het Tools menu ga naar Object Tools en kies voor spin. Vul onderaan in het spin menu in: x=0, y=0, z=1 angle: 360 en tot slotte steps: 15 (meer of minder afhankelijk van afwerkingsgraad).
13. In edit mode, selecteer al je vertices (A) en druk op W en kies remove doubles. Nu zal Blender de dubbele vertices van de 'naad' verwijderen.
14. Je kan nu in object mode je vaas, op lamp, of weet ik veel wat je gemaakt heb, op smooth zetten in het Tools menu.

Voila, een model van een vaas of lamp in 5 minuten ;D
Laat me maar even weten of er nog ergens een fout in mijn beschrijving zit.  ;)