Dutch Blender Community
Creaties => Onderhanden werk => Topic gestart door: Ruud op 08 september 2019, 12:02:39 pm
-
Een poging ondernemen om dit schip proberen te bouwen eerst nog wat studie en zoekwerk :P
Ik heb een aantal modelbouwers hun verslagen gelezen over de opbouw wel leuk om om te doen maar tijdrovend,zelf heb ik geen idee hoe dit schip er uit zag.
https://np.vlip-vlip.lv/video/KtdjloHJD%2BVEczQ%3D.html
Een start.
(https://i.postimg.cc/4mvMqSfp/VOC.png) (https://postimg.cc/4mvMqSfp)
-
Een leuke uitdaging Ruud.
Ben ook weer terug aan de Blender. Animeren van een scene.
Ontwerpen van nieuw karakter was mislukt , ook een uitdaging dus.
Heb betere tekeningen nodig waar voor en zij aanzicht echt uitgelijnd zijn.
Succes met je VOC schip !
-
Karakters is altijd een uitdaging het moeilijkste wat er is,We wachten het af ,goed dat je er weer bent :P
Inmiddels de legpuzzel een beetje uitgezocht ik heb geen beschrijving ergens van en een eerste setup gemaakt.
Wat je ziet is niet het model maar de hulplijnen of hulp model,Vanuit hier heb ik alle belijningen kromming enz.
Nu kan ik het model starten. Meer denk werk als model werk :P
Het model gaat veel MB vreten wat ik probeer is met image as plane te gaan werken met het tuig :P de touw constructies vreten natuurlijk mega dus een plane kan hoop ik uitkomst bieden.
(https://i.postimg.cc/8J8LTdCf/VOC1.png) (https://postimg.cc/8J8LTdCf)
(https://i.postimg.cc/yWHrPcTN/VOC2.png) (https://postimg.cc/yWHrPcTN)
(https://i.postimg.cc/jwrvMYP1/VOC3.png) (https://postimg.cc/jwrvMYP1)
-
Veel succes er mee en ik ben benieuwd naar het resultaat.
-
Een andere setup aan het testen alles uitlijnen met planes. Dit werkt wat zuiverder.
Deze setup is wat overzichtelijker kost wel wat tijd elke plane heeft de buitenmaat van de foto die er op is geprojecteerd en daarna de schaling resetten, hier is alles op ware grote 14meter bij een 56 meter .
De pivot heb ik overal op dezelfde plek neergezet de plane op de juiste plek gezet en daarna terug gezet met alt G zodat ik de planes alleen over de y verschuif om ze in positie te zetten want alt G zet ze over de x as goed..
(https://i.postimg.cc/ZBfcDpjB/planesetuppivot.png) (https://postimg.cc/ZBfcDpjB)
over de y as (https://i.postimg.cc/WdhxTpxJ/Capture.png) (https://postimg.cc/WdhxTpxJ)
Straks met het model denk ik dat ik ga voor een bezier curve in plaats van normaal modeleren .
Het voordeel is dat je dan gestroomlijnt kunt werken van schot naar schot,anders moet je alles met de hand bewerken.
De curve omzetten naar een mesh en je hebt een perfecte belijning,tenminste zo was de gedachte.
(https://i.postimg.cc/wtrGr57y/planesetup.png) (https://postimg.cc/wtrGr57y)
(https://i.postimg.cc/TpF8FXFY/planesetup2.png) (https://postimg.cc/TpF8FXFY)
-
Een kleine update 1 ding weet ik wel het is lastig lol, komt tijd komt raad het is een puzzel. De standaard cube 2x2 meter laat de schaal zien.
(https://i.postimg.cc/TLnqpJWK/vooc4.png) (https://postimg.cc/TLnqpJWK)
(https://i.postimg.cc/dDmpf8SQ/voc5.png) (https://postimg.cc/dDmpf8SQ)
-
Mooie aparte stijl dat gaat de gouden eeuw in een ander daglicht zetten ;)
-
De setup op deze manier werkt goed de tekening is bijzonder geschikt om zo te werken.
Toch zijn veel onderdelen nog tijdelijk ,zoals de dekvloeren hebben nu inkepingen voor de spanten dat verander ik later wat ten goede komt aan de MB's die ik gebruik, veel onderdelen komen in een nieuwe file terecht bijvoorbeeld de dekvloer die maak ik op hoge resolutie en modeleer elke dek plank om ze een hoge resolutie texture te kunnen geven.
De scheepsbouw van toen kende een vloerenplan 3 of 4 verschillende lengtes van planken en om de 4 of om de drie planken een herhaling van dit. Authentiek proberen na te maken.
Ik ben nu bezig om de romp voor te bereiden om dicht te kunnen bouwen, en daarna weer in een nieuwe file dezelfde methode te gebruiken.
Eerst alles wat in het zicht komt dicht bouwen :P
(https://i.postimg.cc/jWtnzv4N/voc6.png) (https://postimg.cc/jWtnzv4N)
(https://i.postimg.cc/3dKvgBj2/voc7.png) (https://postimg.cc/3dKvgBj2)
-
Wat mooi om op deze manier te leren hoe zo'n schip echt in elkaar steekt.
-
Wat een lastige uitdaging als dit is , incomplete gegevens en lastig modeleer werk,diverse methodes gebruikt deze week om de planken evenredig te laten lopen internet afspeuren enz, als ik wil bouw je het zo dicht maar om het te bouwen hoe het hoort :P
De voorkant is me niet helemaal duiidelijk en de tekening klopt niet helemaal ,van te voren wist ik dat het lastig ging worden.
Voor de start had ik me ingeprent om dit in een maand of 5 te maken dus ik heb alle tijd lol.
(https://i.postimg.cc/vxDFV0Ds/voc8.png) (https://postimg.cc/vxDFV0Ds)
(https://i.postimg.cc/nsxykFMT/voc9.png) (https://postimg.cc/nsxykFMT)
(https://i.postimg.cc/dLqdKNn5/voc10.png) (https://postimg.cc/dLqdKNn5)
-
Spant image 1 tot en met 7 bevatten 32 loops of planken na image 7 loopt dit op tot 6 planken meer dus de belijning wordt anders.
Even uitzoeken hoe te doen met schalen want een aantal planken mogen weer niet geschaald worden.
(https://i.postimg.cc/TKgtH4PC/voc11.png) (https://postimg.cc/TKgtH4PC)
-
Succes met je gepuzzel en leuk dat je ons op de hoogte houdt van je strijd met de materie.
-
Eindelijk een beetje vaste vormen.
Nu het schip zijn vorm begint te krijgen breng ik een 2de laag hout aan aan de buitenkant van het schip.
Balken die uitsteken enz Die 2de laag is in het echt dicht dus later kan ik de tijdelijk body die je nu ziet ook weer weg halen, handig en makkelijk om op een body te werken en voorlopig deze heldere hout texture er op gezet zodat de scene wat rustiger oogt werkt prettig als je in materiaal modus werkt.
De body is bijna af dan de 2de laag.
(https://i.postimg.cc/B8gtF1B9/voc12.png) (https://postimg.cc/B8gtF1B9)
(https://i.postimg.cc/QKBMvYGh/voc13.png) (https://postimg.cc/QKBMvYGh)
(https://i.postimg.cc/mhqk74CD/voc14.png) (https://postimg.cc/mhqk74CD)
(https://i.postimg.cc/FYj3zzf3/voc15.png) (https://postimg.cc/FYj3zzf3)
(https://i.postimg.cc/1f303wwF/voc16.png) (https://postimg.cc/1f303wwF)
(https://i.postimg.cc/5HMwQqgN/voc17.png) (https://postimg.cc/5HMwQqgN)
(https://i.postimg.cc/zH3WYdzp/voc18.png) (https://postimg.cc/zH3WYdzp)
(https://i.postimg.cc/7fG7BQQZ/voc19.png) (https://postimg.cc/7fG7BQQZ)
-
Zo Ruud een knap stukje werk dit bouw werk.
-
Knap stukkie werk. Ik wil wel een opmerking plaatsen, hoewel het misschien wat voorbarig is en ik totaal geen verstand heb van scheepsbouw. Is de verhouding van de houttexture wel goed? Het lijkt mij dat de nerfstructuur veel kleiner moet zijn.
-
Dit model is een eerste opzet en een hulp model.
Het werkt ook wat veiliger dan heb je het origineel achter de hand zonder dat deze aangetast wordt.
Omdat ik schaal 1:1 werkt alle ruimte om te zien wat je doet tijdens het beplakken met balken op dit model.
Na itensief modeleren was ik een beetje aan het spelen met dit mode en er een hout texture op geplempt.
Het model is nu in de juiste vorm om uit te bouwen
Ik moet nu balken het zogenaamde berghout in scheepsbouw termen aanbrengen en de geschutspoorten.
De gaten voor de kanonnen zijn geen gaten maar de planken er omheen en berghout van de 2de laag.
Het model wat je nu ziet is puur voor de vorm weer te geven in 3d in plaats van een image op een plane,
Nu kun je goed werken.
De tweede laag is aanzienlijk minder werk een kwestie van wat looplijnen kopiëren en met separate gebruiken in de tweede laag om er balken of planken van te maken.
Als beplanking gedaan is blijft er beeldhouwen over, veel krullen en siersels :P
Nog een lange weg te gaan.
Textures gedragen zich goed met unwrappen alles standaard unwrapt en eigenlijk al goed, straks als ik aan de materialen ga werken zal de texture een paint texture zijn. Hier zie je een hout texture en hoe het zich gedraagt het schip is 56 meter lang dus high resolution textures zijn wel gewenst als je kwaliteit wil laten zien en een juiste seamless texture doet wonderen, Ik dacht aan 3000x3000 ook rekening houden met de pc :P
Een mooie foto van het originele model.
https://www.rijksmuseum.nl/en/collection/NG-NM-11911
-
Ik heb ooit, als kind een dergelijke boot in elkaar gelijmd, ik denk van Airfix of iets dergelijks. Denk er met veel plezier aan terug. Dit is wel heel wat stappen complexer en gedetailleerder. Heel mooi dat je dit doet.
-
Dank alle ja het is een complex gedoe door vele dingen uit te proberen en puzzelen hebben we zicht op wat we aan het doen zijn :P
Blij met het resultaat toch is dit slechts de start een schip is een bijzonder grote scene zowel buiten als binnen.
binnen kun je files maken van een gedeelte van het schip (of in 1 file als je pc sterk is) kombuis of kapiteins hut en deze scenes zijn ook weer groot.
Eerst buiten maar :D Een klein filmje schaal 1:1 laat de mogelijkheden zien binnen , https://www.youtube.com/watch?v=JJBLasNvfPA&feature=youtu.be
-
Beetje oriënteren op de prullaria.
(https://i.postimg.cc/HcZRBnDS/v0c21.png) (https://postimg.cc/HcZRBnDS)
(https://i.postimg.cc/CZmMSqQh/vpx21.png) (https://postimg.cc/CZmMSqQh)
-
Nu het werkelijke model aan het bouwen rondom het eerdere model.
En de kanons gaten die vergen wat werk.
(https://i.postimg.cc/V0BsF0F3/voc24png.png) (https://postimg.cc/V0BsF0F3)
-
Aardig wat werk deze texture :P
(https://i.postimg.cc/Z9Pdd5CM/VOC25.png) (https://postimg.cc/Z9Pdd5CM)
(https://i.postimg.cc/VSwSmPDB/VOC26.png) (https://postimg.cc/VSwSmPDB)
(https://i.postimg.cc/zbXVHSmy/VOC27.png) (https://postimg.cc/zbXVHSmy)
-
Luik 2 is klaar voor het grotere dek, een geduldig werkje archie erbij geplaatst (1.8m) volgens mij moet het schip breder door indeling met kanonnen enz komt dat vanzelf naar voren de tekeningen zijn ook fotos dus schaal zien we bouwende heen.
De luiken heb ik gelijk afgemaakt alle UV bewerkt,Anders als het scheeps dek die texture moet zodra het dek gereed is worden bewerkt in paint.
Om de kopshout naden in te tekenen en dat kan met de clone brush in die texture die je nu ziet of een kopie daarvan .
(https://i.postimg.cc/MvQgVNPn/voc28.png) (https://postimg.cc/MvQgVNPn)
(https://i.postimg.cc/G95xdpjD/voc29.png) (https://postimg.cc/G95xdpjD)
Hier de schaal verdeling kleiner over de y as oogt veel rustiger.
(https://i.postimg.cc/gXpJR1Pd/voc30.png) (https://postimg.cc/gXpJR1Pd)
-
Een kanon bouwen gaat dan weer snel :P
(https://i.postimg.cc/BXMhGxQC/VOC31.png) (https://postimg.cc/BXMhGxQC)
-
Mooi werk je gaat als een speer.
-
Als een speer,echt niet :P
Ik ben aan het bouwen allemaal probeersels inmiddels file nummer 4 geopend van het zelfde schip andere technieken proberen en inzicht te krijgen van war er zich allemaal bevind op dit schip.
Nu ik een paar weken verder ben krijg ik eindelijk een beetje vat op de vele beeldhouwwerken balusters deuren ramen de plaats bepaling van dingen, Wat ik wel wel doe in de tussen tijd is de vaste gegevens bouwen zoals de kanonnen , dek luiken die ik moet veranderen nu wat duidelijkere referentie foto's gevonden eerst nog een berg studie maar wel bouwende heen :P
En wat bouw je ,Het originele schip bevatte 24 kanonnen wat later aangepast is naar 40 kanonnen dus meer gaten of niet enz :)
-
Is het alleen voor je plezier of heb je er ook nog een bestemming voor?
-
De 40 kanonnen ga je toch wel als Collections Instance plaatsen om zo minder vertex te creëren in je project?
-
Alleen voor studie niet echt een doel of verkoop dit soort modellen levert een 175 euro op mits klaar lol, bij een groter project komt veel om de hoek kijken inderdaad het reduceren van polygons behoort daarbij :)
Bezig met de achterkant de indeling van de consoles en de beeldhouwwerken en info proberen te vinden valt nog niet mee.
De markering met hout worden consoles monniken als steun pilaren en hun hogere hand tenslotte was de kerk toen nog machtig helaas weinig te vinden op het net over dit soort beeldhouw werken..
Op het moment is de file een 900 MB groot met veel hulpmaterialen aanwezig dus ik denk dat het volbracht kan worden met een redelijk te werken scene, aan de hand van de boot scene met het kasteel heb ik wel wat opgestoken over de trucjes die je kan toepassen om de MB;s laag te houden.
(https://i.postimg.cc/S2JFmVXn/voc35.png) (https://postimg.cc/S2JFmVXn)
-
Gaaf! Weet niet of het echt een 1:1 model is? Anders zou ik de hout texture wel flink verkleinen voor meer realisme ;)
-
Het model is 1:1 hoewel de tekeningen niet helemaal klopte een drama maar nu heb ik het voor elkaar denk ik.
Aan de hand van tekenen was het schip 56 meter aan de info die ik opstak 46 meter terug geschaald en verdere problemen :P .Nu weer terug op de 56 latere info die ik las was het weer 56 meter.
De textures zijn een bijzaak puur om het wat smoel te geven, Het is het hulp model nu kan ik verder met de balken en de beplating om dit model heen zoals de plank met de gaten er in. Texture en materiaal is nog niet bekend wat ik ga gebruiken :P
Eerst de spiegel afmaken de achterkant ,ik verkeek me op dit schip er zijn niet zoveel foto's of info in omloop of wat ik zoek hiervoor op het net .
-
De belijning inmiddels aangebracht nu er tussen planken bouwen.
Een hoop werk met alle glooiingen in dit model terwijl het maar een paar balkjes zijn.
De balk die door de kanonnen loopt is in het echt ook zo maar vervangen door ijzeren luiken die gelijk met de balk lopen.
De zeeg van de kanonnen loopt met het midden dek mee zodat je buiten de belijning anders ziet als de balken.
(https://i.postimg.cc/hzwVV9xw/voc36.png) (https://postimg.cc/hzwVV9xw)
(https://i.postimg.cc/G9yyZTvL/voc37.png) (https://postimg.cc/G9yyZTvL)
-
Als je van SM houd modeleer een VOC schip wat een drama.
Organisch modelleren mensen dieren is het moeilijkste wat er is dan valt hardsurface modelleren mee in het niet tot dit model :P
Het model is complex met de ronding die alle kanten oploopt dat het niet vlak en smooth te krijgen is, drie weken elke dag een paar uur.
De kleinste verschuiving van 1 vertex heeft in zicht een grote uitwerking ,Zodra je over de x as schaalt of verschuift gaat wat over de y as loopt mee alles moet je met de hand corrigeren. maar na al het onvruchtbare werk komt het licht in de tunnel in zicht als de vorm klaar is kunnen we weer bouwen. Per onderdeel van balk tot balk werkt.
(https://i.postimg.cc/vg6r3RHJ/voc38.png) (https://postimg.cc/vg6r3RHJ)
(https://i.postimg.cc/G81fFjbx/voc39.png) (https://postimg.cc/G81fFjbx)
-
Dat ziet er goed en strak uit Ruud.
ik weet dat het is een vervelend werkje is met het smooth vertices, Looptools/ flatten en gstretch om alles mooi strak te krijgen.
En dan ook nog met extra loops aan de gang om mooie strakke hoeken te maken en dan te zorgen dat het ook nog mooi is met Subdivision Surface het is een hele klus.
Er zou eigenlijk een knopje in Blender moeten zijn dat alles mooi en netjes strak maakt. ;)
Maar je hebt het goed voor elkaar het ziet er top uit.
-
Eindelijk resultaat waar ik achter sta. :)
De smooth is geen probleem Wil ,De looplijn eenmaal geplaatst niet meer aankomen ook niet met de gaten dus G G command werkt hier niet. ,verschuif je een loop en je vorm veranderd.
Dit model kent een ongeëvenaarde complexiteit omdat het zo gestroomlijnd is.
(https://i.postimg.cc/XrbcbYQv/voc40.png) (https://postimg.cc/XrbcbYQv)
Inmiddels foto 41 lol
(https://i.postimg.cc/23fznqjG/voc41.png) (https://postimg.cc/23fznqjG)
-
Eindelijk klaar voor de volgende fase 360MB zover met een subdivide op1 een teken dat het schip voledig gebouwd kan worden op mijn 6 gig systeem blij mee.
(https://i.postimg.cc/hQ8F1kWM/voc43.png) (https://postimg.cc/hQ8F1kWM)
-
De volgende puzzel de voorkant, Eerste oriëntatie hoe alles een beetje zit.
(https://i.postimg.cc/zb6Gjmyx/voc44.png) (https://postimg.cc/zb6Gjmyx)
(https://i.postimg.cc/1g6kTf3h/voc46.png) (https://postimg.cc/1g6kTf3h)
(https://i.postimg.cc/30rzd1CY/voc45.png) (https://postimg.cc/30rzd1CY)
-
De uitlijning begint te vorderen dit maakt tevens een hoop duidelijk met bouwen,in ieder geval weer een succesje nu alles juist uitlijnen de vloer en de zij balken en versiersels aanbrengen.
(https://i.postimg.cc/VJpqKNbP/voc47.png) (https://postimg.cc/VJpqKNbP)
(https://i.postimg.cc/FdZJXF1R/voc48.png) (https://postimg.cc/FdZJXF1R)
(https://i.postimg.cc/hfwQB549/voc49.png) (https://postimg.cc/hfwQB549)
(https://i.postimg.cc/CBj9FXVd/voc50.png) (https://postimg.cc/CBj9FXVd)
-
Begint al mooi vorm te krijgen, Ruud! Gaaf hoor!
-
Het is wel een hoofdpijn dossier Rezzy :) het vergt zeer veel discipline proberen uit te lijnen opnieuw beginnen en weer pogen tot vervelens toe.
Wat dan weer de drijfveer is dat het schip al zover is ,ik schat dat dit het laatste gedeelte is wat zo moeilijk is.
Hierna is het een kwestie van deuren maken trapjes het de ankermolen stuur makkelijk te modelleren objecten.
De beeldhouwwerken kun je manipuleren door textures te gebruiken.
Straks het touwwerk voor de zeilen zal nog een uitzoekerij zijn, maar inderdaad nu het vordert begint het er mooi uit te zien ,boven mijn verwachting .
-
Maar wel de moeite waard!
Mocht je ergens advies bij kunnen gebruiken, dan hoor ik (we) het wel!
We zitten niet voor niks op een forum he ;)
-
De eerste foto is genomen vanaf de poepdoos :D dit schip had luxe 2 poepdozen in beidde hoeken en een stuk touw om je reet af te vegen lol,je leert nog is wat met modelleren.
Na veel probleempjes met de constructie die niet helemaal correspondeerde met elkaar eindelijk de top vloer gereed ,nu het aan brengen van de zijwanden binnen en buiten maar dat is het werk niet.
(https://i.postimg.cc/1VSdG8V0/voc53.png) (https://postimg.cc/1VSdG8V0)
(https://i.postimg.cc/SJSSqs1z/voc51.png) (https://postimg.cc/SJSSqs1z)
(https://i.postimg.cc/Wtjj6zvf/voc54.png) (https://postimg.cc/Wtjj6zvf)
-
(https://i.postimg.cc/bDNC0Rbz/voc55.png) (https://postimg.cc/bDNC0Rbz)
Na al de werk foto's een resultaat foto. materiaal nagelaten.
-
Applaus! Goed bezig. Een genot om de ontwikkeling te volgen.
-
Een kleine update. We kunnen nu ook kakken :)
(https://i.postimg.cc/ftTQcdNc/voc56.png) (https://postimg.cc/ftTQcdNc)
-
Nu de bovenbouw aan het vervangen voor de werkelijke planken.
Een hoop werk al dat getweak omdat je op grote afstanden werkt is het lastig met zoomen. de langste zijn gedaan kost een paar uurtjes.
Alle luiken zijn voorzover klaar de UV goed ingesteld ,En de dek vloer nu op de juiste proporties geschaald dacht ik.
Naarmate je aan het werk bent met de details komt de schaling van de textures vanzelf naar voren.
(https://i.postimg.cc/zLFrFZj4/voc57.png) (https://postimg.cc/zLFrFZj4)
(https://i.postimg.cc/Cnzp0ZgV/voc58.png) (https://postimg.cc/Cnzp0ZgV)
(https://i.postimg.cc/jCtdTFG8/edit.png) (https://postimg.cc/jCtdTFG8)
Nu kan de reling gemaakt worden met balusters
(https://i.postimg.cc/s1HS3qRP/voc59png.png) (https://postimg.cc/s1HS3qRP)
(https://i.postimg.cc/mhncv9Q8/voc60.png) (https://postimg.cc/mhncv9Q8)
-
Eerste test nog aan het zoeken naar een mooie vorm van de balusters.
Werken met een array,vergeet het maar door de belijning die alle kanten getoogd is :)
Tussen de eerste en de tweede reling komt straks weer een beeldhouwwerk als sluiter.
(https://i.postimg.cc/SJtN1h7z/voc61.png) (https://postimg.cc/SJtN1h7z)
-
Je maakt een zeilboot, maar gaat als een ijsbreker door alle problemen gestaag door. Petje af!
-
Het voordeel van bouw ervaring :) ,De praktijk van oplossen zit wel gegoten door het werk als aannemer steenhouwer dan leer je er over heen te kijken en komt tijd komt raad gaande weg zie je ineens het licht :)
De aftimmering is gedaan later komt er een beeldhouwwerk op de ronding als kers op de taart .
(https://i.postimg.cc/kBXr8fG5/voc62.png) (https://postimg.cc/kBXr8fG5)
-
Voorlopig zit ik rond de 450 MB valt me niks tegen .
Open GL
https://www.youtube.com/watch?v=TC7rmyewDzA&feature=youtu.be
-
Matcap Het schip is in middels zo groot als werkvloer dat het fungeert als een lamp veel te fel wit om mee te werken ,Dit geeft weer rust Nu in de hoogte aan het bouwen .
De kraaiennesten in de mast is het porring punt van de touwen en dit bepaald mijn plank (balk) aan flank van het schip.
Deze balk zat verankerd aan het schip .
De voorbereiding om dit te maken zijn de masten, eerste setup. https://www.youtube.com/watch?v=4wJEMljIda8&feature=youtu.be
-
(https://i.postimg.cc/941j0W2B/voc63.png) (https://postimg.cc/941j0W2B)
(https://i.postimg.cc/ftLh1kF9/voc64.png) (https://postimg.cc/ftLh1kF9)
-
(https://i.postimg.cc/BPFkb5c9/voc65.png) (https://postimg.cc/BPFkb5c9)
(https://i.postimg.cc/64xzHkRg/voc66.png) (https://postimg.cc/64xzHkRg)
-
Het ziet er naar uit dat dit heel erg goed gaat worden. Eventjes volhouden nog.
-
Eventjes :) Ik had er een maand of 5 voor uit getrokken,
Voor zover zo goed het valt me niks tegen nu is het moeilijkste achter de rug.
Nu alle UV's van de romp goed ingesteld de gaten bewerkt met extra loops de luiken aangebracht.
Als je ziet hoe groot het schip is en hoeveel onderdelen die in het zicht komen moet je overzicht houden.
Systematisch werken per onderdeel proberen af te maken en soms moet je een ander onderdeel maken voor de maatvoering.
Het is geen onaardig model om mee te werken dat geeft het plezier om in deze scene te werken , met de materialen moet je ook voorzichtig zijn.
Het vreet MB's en laat de performance van de computer zakken,gisteren een test gedaan ook met de environment 3 hdri textures ingeladen, bij elkaar had ik 1 GB tot 1,5 GB met een render ,maar mooie fotos . De file zelf is een 400mb het laat zien dat materiaal ook vreet als je gaat tweaken.
De UV had ik zo ingesteld dat de ruimte tussen de kanonsgaten gelijk stond aan de texture grote.
Het schip is 68 meter dus de textures vragen om een hogere resolutie, zoals het er nu uitziet in resolutie is mij goed .
De luiken en de wand moet ik nog op elkaar afstemmen.
De masten zijn nu aan de beurt.
Subdivide uit.UV klaar.
(https://i.postimg.cc/8FG7ngbQ/voc67.png) (https://postimg.cc/8FG7ngbQ)
-
(https://i.postimg.cc/qNYZDJ3m/voc70.png) (https://postimg.cc/qNYZDJ3m)
(https://i.postimg.cc/3yvfPsj3/voc69.png) (https://postimg.cc/3yvfPsj3)
(https://i.postimg.cc/r02Zcfgx/voc68.png) (https://postimg.cc/r02Zcfgx)
-
Ik krijg plotseling zin om mijn Roodbaardstrips weer eens te voorschijn te halen.
-
Tot zover van wat er van gebakken is :D
(https://i.postimg.cc/94NTr8Ff/voc71.png) (https://postimg.cc/94NTr8Ff)
(https://i.postimg.cc/8fLrXTdF/voc72.png) (https://postimg.cc/8fLrXTdF)
-
Wat mij betreft mag je er een gebakje op nemen, dat heb je wel verdiend.
-
Mooi gemaakt , ook die touwen , het klimmerek.
Het word echt een mooi schip.
-
Knap stukje werk tot nu toe afgeleverd Ruud het ziet er goed uit.
-
Dank jullie wel,Het touw ben ik nog niet over uit ,diverse methoden gebruikt het is en blijft gewoon handwerk.
Inmiddels de gaten bewerkt en spijkers met koppen aan het slaan :)
Aankomende week was het plan om de boeg textures te gaan maken deze tijdelijke gaat dus weg.
(https://i.postimg.cc/SXCBB0L5/voc75.png) (https://postimg.cc/SXCBB0L5)
(https://i.postimg.cc/D4yR4SVk/voc74.png) (https://postimg.cc/D4yR4SVk)
(https://i.postimg.cc/nCWNMV0g/voc73.png) (https://postimg.cc/nCWNMV0g)
De kleinste mast is klaar op het touwwerk na, in het filmpje zie je ook hoe hoog het schip is, Het klimrek naar de eerste mast is al 30 meter in de echte wereld :)
https://www.youtube.com/watch?v=orlTYnxZazc&feature=youtu.be
-
In Blender bouw je het op schaal 1 op 1?
-
Ja 1:1 wel zo makkelijk en blender bied de ruimte, voordeel is als ik een cube pak weet ik dat die 2 meter is.
De scene werkt goed ,zie het als een scene met honderden onderdelen :)
Spijkers aanbrengen alles is hand werk, een geduldig werkje ,ook de reden waarom ik 5 maanden nam omdat het ontzettend veel werk is en telt eigenlijk voor alles handwerk.
Op deze foto zie je ook het verschil in klimrek goed, 2 methoden.
(https://i.postimg.cc/bDmLp27W/voc76.png) (https://postimg.cc/bDmLp27W)
-
Waarschijnlijk weet je dit allang Ruud, maar toch nog een tip waar ik zelf veel aan heb gehad:
Door het gebruik van Linked Duplicates (toets 'Alt+D') maak je een scene een beetje lichter,
maar door het gebruik van Group Instances maak je een scene veel (!) lichter.
Ik heb dit zelf voor een grote scene gebruikt van zo'n 2,5 GB waarbij ik maar moeizaam door de Viewport bewoog.
Na van veel objecten Group Instances gemaakt te hebben, werd het bestand niet alleen stukken kleiner (nog maar 200 MB),
maar kon ik opeens ook veel beter door de Viewport bewegen! Dit maakt echt een enorm verschil!
Het is maar een tip ;)
-
Mijn scene vraagt niet zoveel op het moment 260 mb., de renders lopen op tot 1,3 G vanf 450 MB al te renderen ,ik heb geen klagen met dit :)
Het wordt vanzelf weer lichter door te joinen materiaal die vreet wel veel als je niet oppast met normal bump mappen . Wat ik wel moet gaan doen is een hiërarchie neerzetten met alles een naam te geven objecten als materiaal inmiddels ook al 36 verschillende materialen. ,nog geen last op het moment om wat op te zoeken maar moet wel gebeuren.
(https://i.postimg.cc/fSD4gF4Z/Capture2.png) (https://postimg.cc/fSD4gF4Z)
-
Wat bedoel je met het 'joinen van een Material'? :)
-
Nee apart modellen joinen en materiaal vergt voorzichtigheid :)
-
Subdivide op 3 nu rekent een foto 10,7 giga byte het maximale op deze pc. van 1,3 af naar de eerdere foto's, even getest.
(https://i.postimg.cc/18FfLVHP/voc78.png) (https://postimg.cc/18FfLVHP)
(https://i.postimg.cc/McbXGkNF/voc79.png) (https://postimg.cc/McbXGkNF)
https://www.youtube.com/watch?v=Jctfy8n7xvU&feature=youtu.be
-
:Prachtig
-
Ben het met koos eens en het is een knap stukje modelleer werk.
Top!
-
Maar nog lang niet af :)
https://sketchfab.com/3d-models/voc5-aa9322bc47ff40cdb6a8d0aa173915f7
-
Inmiddels foto 82 :) Het kasteel tenminste ik dacht dat ze deze benaming gebruikte voor dit onderdeel is half af en naar eigen inzicht, De originele is te complex voor de pc.
Het dakje boven de deur wordt voorzien van een koperen beplating in de vorm zoals ze leisteen in die tijd maakte wat ronder als latere periodes.De lijsten bij de deur komen krullen aan en aan de achterkant moet er een beeldhouwwerk op van een vent die daar ligt
(https://i.postimg.cc/zb4t9pBy/voc82.png) (https://postimg.cc/zb4t9pBy)
(https://i.postimg.cc/0bzW9Tmb/voc83.png) (https://postimg.cc/0bzW9Tmb)
-
Een eerste setup van het kasteel van wat ik in gedachte had nog een hoop werk dit hoekje, Ik denk dat mijn schatting juist is 5 maanden nu zijn er 2 verspilt.
De joker is ook ingezet met zijn pokke mentaliteit of was het VOC :D
(https://i.postimg.cc/56T4Pc0c/voc84.png) (https://postimg.cc/56T4Pc0c)
Eerste indruk zoals je onder bij het deurtje ziet zijn de snijlijnen van de aansluitingen juist er moet een schaduw lijn komen om afvlakking te voorkomen, de rest moet nog bewerkt worden. Het is een beetje een onnatuurlijke verbinding net of alles scheef staat,komt door de schuinte van alle zijde maar zo bouwde ze.
De deurpost met de lijst moet ik nog bekijken wat ik er mee doe.
De gehengen(Scharnieren) staan hier ook wat te laag.
(https://i.postimg.cc/Kk6fqvdk/voc85.png) (https://postimg.cc/Kk6fqvdk)
(https://i.postimg.cc/sB76SWBQ/voc86.png) (https://postimg.cc/sB76SWBQ)
-
Zolang mogelijk uitgesteld ,Ik moet er toch aan geloven beeldhouwwerken, eerste opzet.
Toch makkelijk na zoveel jaar is er een bibliotheek waar ik items uit kan pakken , het leeuwen deel is al klaar van het beeld
(https://i.postimg.cc/8JBpLKvr/voc87.png) (https://postimg.cc/8JBpLKvr)
-
Vrijdag vis dag :)
(https://i.postimg.cc/Cnxy2RX1/voc88.png) (https://postimg.cc/Cnxy2RX1)
(https://i.postimg.cc/D8DVCygv/voc89.png) (https://postimg.cc/D8DVCygv)
(https://i.postimg.cc/ygnt0Vxz/voc90.png) (https://postimg.cc/ygnt0Vxz)
-
Leuk die vooruitgang. Dat gaat als een trein !
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Ik mag wel op een paar mooie renders hopen toch...
-
Wat een groot project het gaat vlot maar door de hoeveelheid duurt het evengoed lang lol. ,nu de achterkant aan het bewerken.
(https://i.postimg.cc/tZznZQsq/voc92.png) (https://postimg.cc/tZznZQsq)
(https://i.postimg.cc/RWn31nWb/voc91.png) (https://postimg.cc/RWn31nWb)
(https://i.postimg.cc/YLFtTQQv/voc93.png) (https://postimg.cc/YLFtTQQv)
-
Wordt mooi zeg! Wat een werk.
-
Dank je wel, Mijn schatting van 5 maanden was denk ik wel juist zoveel, nu een 2 maanden bezig 8 september begonnen, nu is het geen tijd race het vergt gewoon tijd en ik ben heel blij dat de pc het nog steeds trekt dat is mijn grootste zorg . Voorlopig rendeert het nog redelijk snel de werkvloer kent wat strubbeling maar op te lossen met subdivide te verlagen. Groot maar door de vele onderdelen geen vervelend werk om te maken op wat onderdelen na, Ik probeer ook alle onderdelen apart te bewerken geen eenheidsworst met array zodat alle afvlakt juist de imperfectie maakt het. Kost wel tijd :)
-
Dank je wel, Mijn schatting van 5 maanden was denk ik wel juist zoveel, nu een 2 maanden bezig 8 september begonnen, nu is het geen tijd race het vergt gewoon tijd en ik ben heel blij dat de pc het nog steeds trekt dat is mijn grootste zorg . Voorlopig rendeert het nog redelijk snel de werkvloer kent wat strubbeling maar op te lossen met subdivide te verlagen. Groot maar door de vele onderdelen geen vervelend werk om te maken op wat onderdelen na, Ik probeer ook alle onderdelen apart te bewerken geen eenheidsworst met array zodat alle afvlakt juist de imperfectie maakt het. Kost wel tijd :)
Wat zijn de specs waar je op draait?
-
Met 6 GB I5 eerste generatie en gtx 750ti kaart.
-
(https://i.postimg.cc/Mnxq376G/voc94.png) (https://postimg.cc/Mnxq376G)
(https://i.postimg.cc/WFDvqSn5/voc95.png) (https://postimg.cc/WFDvqSn5)
(https://i.postimg.cc/56KDL8XG/voc96.png) (https://postimg.cc/56KDL8XG)
(https://i.postimg.cc/KkbWxNWK/voc97.png) (https://postimg.cc/KkbWxNWK)
-
Eerste opzet van de zeilen, schaal en plaats kloppen nog niet.
(https://i.postimg.cc/7CDtCHCH/voc99.png) (https://postimg.cc/7CDtCHCH)
(https://i.postimg.cc/jWXgPpNz/voc98.png) (https://postimg.cc/jWXgPpNz)
-
Een testje in Eevee.
https://www.youtube.com/watch?v=W1RAQ_0xcuQ
-
Dat ziet er goed uit Ruud en ik heb deze boot pas nog gezien.
(https://i.postimg.cc/HrcqJRPb/amsterdam.jpg) (https://postimg.cc/HrcqJRPb)
-
Is dit echt het zelfde schip of een vergelijkbare?
Imposant is zijn ze in ieder geval beiden!
-
Binnenkort alle materialen herzien om het wat meer identiek te maken, Ik had even afstand genomen van het werk.
De laatste maanden was best wel intensief bouwen zonder dat je eigenlijk weet wat te maken :)
De achterkant moet nog voorzien worden van een paar leeuwen de zijkant nog wat beugels en luiken en beelden ,Dan de binnen kant nog met de indeling deuren trappen de zeilen met touwwerk ,70% is af , geeft ook de tijd om te experimenteren met materiaal :)
Volgende week is het alweer 3 maanden van af de start :)
(https://i.postimg.cc/Kk9hqsMx/Capture.png) (https://postimg.cc/Kk9hqsMx)
-
Nog 2 maanden te gaan dus. ;)
-
Weer nieuw leven inblazen :) Eens afmaken.
(https://i.postimg.cc/kD0RbNdg/nieuw.png) (https://postimg.cc/kD0RbNdg)
-
Bruut ! ::)
-
Wauw!
-
Hij is al heel mooi dus dat wordt dan helemaal een top stuk.
-
Deze week de touw texture gemaakt hoewel ik alle mappen nog moet bakken zoals de normal map,
De texture is een render met een transparante achtergrond, dus geen map gemaakt met bake .
De UV aangepast zodat er een rij van touw ontstaat.
Het materiaal voorzien van een transparant shader zodat de texture de transparante achtergrond gebruikt die het bezit.
Dan onderscheid je de rijen touw van elkaar met een texture,
(https://i.postimg.cc/MfTsLBQ9/cube3.png) (https://postimg.cc/MfTsLBQ9)
(https://i.postimg.cc/gxQPHYf9/1.png) (https://postimg.cc/gxQPHYf9)
Ik heb een cube gebruikt met een subdivide modfier met wat loops je kunt extra loops toevoegen om model wat meer op touw te laten lijken.
(https://i.postimg.cc/KkcQKTJm/cube4.png) (https://postimg.cc/KkcQKTJm)
(https://i.postimg.cc/JsbQPxF1/Screenshot-2020-09-21-044426.png) (https://postimg.cc/JsbQPxF1)
(https://i.postimg.cc/f3zY5NXK/Screenshot-2020-09-21-052250.png) (https://postimg.cc/f3zY5NXK)
Omdat het schip zo groot is kun je kiezen om dit model eenvoudig te houden of wat hoger poly werken, zoals op dit schip moet ik deze rol een keer of 70 denk ik kopiëren elke mast heeft ze.
(https://i.postimg.cc/n9B1g1LY/Screenshot-2020-09-21-052910.png) (https://postimg.cc/n9B1g1LY)
(https://i.postimg.cc/GTmyJJym/cube2.png) (https://postimg.cc/GTmyJJym)
De zeilen worden later gekoppeld aan deze rollen met pin in de cloth tab.
(https://i.postimg.cc/pm1M2DxM/cube5.png) (https://postimg.cc/pm1M2DxM)
Het ziet er nog wat statisch uit ik denk als ik de texture mappen heb gebakken van het touw en aanbreng dat het meer tot leven komt, met de normal en displacement map. Materialen zijn hier nog niet af, de gording mast heb ik een texture gegeven en uitgeschaald ter groote van de afstand van de rollen deze is klaar .
(https://i.postimg.cc/p9F0j8Nj/cube6.png) (https://postimg.cc/p9F0j8Nj)
De textures gebakken en aangebracht werkt dus niet lol ,hoewel deze texture ook leuk is.
(https://i.postimg.cc/VdhJdZjK/cube7.png) (https://postimg.cc/VdhJdZjK)
-
Het vereist niet alleen een grondige kennis van Blender, maar je moet ook echt veel en gedetailleerd weten over deze schepen. Wat een klus, maar het ziet er prachtig uit en het gaat volgens mij nog veel mooier worden.
-
Ja het is een heel project, en dan de overgang naar 2.9 is ook wennen.
(https://i.postimg.cc/3k1yBrpx/Screenshot-2020-09-21-081517.png) (https://postimg.cc/3k1yBrpx)
(https://i.postimg.cc/XZvrDMcc/Screenshot-2020-09-21-081620.png) (https://postimg.cc/XZvrDMcc)
(https://i.postimg.cc/p9S5HkPF/Screenshot-2020-09-21-085754.png) (https://postimg.cc/p9S5HkPF)
-
Knap gemaakt Ruud 8)
-
Inmiddels de zeilen van de eerste mast gepind en de gordingen goed geplaatst.
2 zeilen per mast in plaats van 3.
Als de zeilen goed staan gaat het je voor de wind :)
Dan wordt het wat overzichtelijker waar ik de verbinding touwen plaats van mast naar mast enz,
een heel gepuzzel zoveel touw als ze gebruikte.
Ik zie nu een beetje het licht van dit tuig :) Katrollen en touw De bedoeling is nu om 1 mast compleet af te maken.
Alle onderdelen het juiste materiaal de juiste UV enz,
Na het wisselen van een pc daardoor elke texture of wat ook opnieuw toewijzen en dit schip is groot,
plus de nieuwe pc had strubbelingen en blender totaal vernieuwd en rtx als video kaart waardoor ik niet meer terug kon naar 2,79 daar werkt die niet.
Nu ben ik weer een beetje op de rit om verder te kunnen bouwen.
(https://i.postimg.cc/sQ5gDhWK/zeil.png) (https://postimg.cc/sQ5gDhWK)
-
(https://i.postimg.cc/6TZB72Tx/1.png) (https://postimg.cc/6TZB72Tx)
Zonder denoise
(https://i.postimg.cc/ykXBPMFf/2.png) (https://postimg.cc/ykXBPMFf)
Met optix denoise niet het beste middel
(https://i.postimg.cc/mh4THZ9c/3png.png) (https://postimg.cc/mh4THZ9c)
Met NML denoise stukken beter, Materiaal is nog niet af kleur en reliëf.
(https://i.postimg.cc/G8FsdcBW/4png.png) (https://postimg.cc/G8FsdcBW)
De cloth instellingen is even wennen in combinatie met je model ook de plaats van de polygon is belangrijk voor een mooi resultaat te krijgen .
De tool laat snel zenuwachtige bewegingen zien even wennen aan het gebruik het werkt best goed,
https://www.youtube.com/watch?v=jA0BQqKl2iM&feature=youtu.be
-
Diverse testjes aan het maken met het materiaal voor het zeildoek.
Met de node setting kun je veel met het maken van patronen op een gegeven moment heb je iets leuks.
Als je dan de boom met node settingen ziet wordt je niet goed lol.
Nu kun je dit eenvoudig omzetten naar een texture van hoogwaardige kwaliteit met bake voor de colormap normal map enz.
Eigen materialen maken is best leuk om te doen en op het schip is een texture welkom in plaats van weer een materiaal met een hele boom aan nodes .
Het schip is zo groot dat het rekenwerk met alles langer duurt met de vele materiaal settings die je dan gebruikt.
Dus alles wat eenvoudiger maken dmv bake en verschil zie je amper in kwaliteit .
Ook afhankelijk hoe je de texture bakt en dit process kan even duren bij hoge kwaliteit.
Echter je maakt deze texture maar 1 keer.
ik gebruik een leeg veld om materialen te maken op een plane en is het klaar dan bakken en de mappen overbrengen naar de scene van het schip.
Een leeg veld nieuwe scene en je plane kan hoogwaardig in resolutie afgebeeld worden en werkt prettiger als het in de scene van het schip te doen.
Deze is gebruikt op het schip.
(https://i.postimg.cc/Thz3Dbzj/Colorrmap-Zeil.png) (https://postimg.cc/Thz3Dbzj)
Hier een ander patroon aan het bakken op dit moment.
(https://i.postimg.cc/JGCRnLXP/Screenshot-2020-09-25-124456.png) (https://postimg.cc/JGCRnLXP)
(https://i.postimg.cc/1nCP3Vvf/nu1l.png) (https://postimg.cc/1nCP3Vvf)
(https://i.postimg.cc/B8JG5Byj/nu51l.png) (https://postimg.cc/B8JG5Byj)
-
Ruud lekker texturen aan het bakken voor het schip maar het theedoek textuur op de laatste foto zou ik zeker niet gebruiken.
Dus nog even verder bakken voor een tof schip.
-
Prachtig shot van de boot in actie. Heel mooi hoe de zeilen gebold staan.
-
Super. Eens met de theedoek opmerking maar zelfs dat laat het schip leven.
Leuk om te zien hoe zoiets eerst een leuk project is maar dan vlak voor het einde ineens gaat leven.
En een echt schip wordt. ::)