Dutch Blender Community

Algemeen => Over Blender => Topic gestart door: rozz op 26 februari 2016, 09:49:53 am

Titel: CPU en gpu samen
Bericht door: rozz op 26 februari 2016, 09:49:53 am
Zou het mogelijk zijn om je eigen systeem als renderfarm te gebruiken en dan bedoel ik de CPU en de gpu samen laten renderen.... of roep ik nou iets heel geks...
Titel: Re: CPU en gpu samen
Bericht door: Zaph op 26 februari 2016, 13:49:47 pm
Natuurlijk! Blender twee keer openen, de ene op CPU frame 1 t/m 10 laten renderen, en tegelijkertijd de andere op GPU frame 11 t/m 250!  :)
Titel: Re: CPU en gpu samen
Bericht door: rozz op 26 februari 2016, 15:03:20 pm
Soms is het zo simpel...thnx zaph...
Titel: Re: CPU en gpu samen
Bericht door: rozz op 26 februari 2016, 16:03:02 pm
Heb net trouwens een ticket gekocht voor een Tweakers meet up in Nijmegen over mobieltjes andere wearables in the future...Neus jij ook nog wel eens rond op Tweakers Zaph?
Titel: Re: CPU en gpu samen
Bericht door: Ezra op 26 februari 2016, 17:00:26 pm
Er is een betere (vergelijkbare) manier. Ik weet niet meer helemaal zeker of het zo werkt, dus je zult het moeten testen. Je begint hetzelfde met het twee keer openen van je scene, maar vervolgens moet je bij de render -> output tab (waar je ook de map waar het resultaat terecht komt selecteert) Overwrite uit- en Placeholders aanzetten. Vervolgens hoef je niks te veranderen aan welke frames worden gerenderd en kun je bij beide scenes op render animation klikken. Het idee is dat beide versies een lege afbeelding in de uiteindelijke map plaatsen zodra ze beginnen met een frame, en die vervolgens vervangen als het frame gerenderd is. De andere versie zal denken dat dat frame al gerenderd is doordat er al een (lege) afbeelding staat en zal verdergaan aan het volgende frame. Het enorme voordeel hieraan is dat je niet in hoeft te schatten hoelang je CPU en GPU er over doen, waardoor je niet hebt dat de een al lang klaar is terwijl de ander nog een hoop moet doen.

Nog wel een waarschuwing, GPU renderen werkt nog niet zo goed als CPU renderen, (wel sneller, maar er mist nog het een en ander) waardoor er kleine verschillen zijn tussen hetzelfde frame gerenderd door een CPU en een GPU. Het is daarom absoluut niet aan te raden CPU én GPU rendering te gebruiken in een animatie aangezien er dan constant gewisseld wordt tussen frames gerenderd door een CPU en een GPU.
Titel: Re: CPU en gpu samen
Bericht door: Zaph op 26 februari 2016, 17:01:33 pm
Yep, zie de hint overaan deze pagina: https://www.blender.org/manual/render/output/output.html

Neus jij ook nog wel eens rond op Tweakers Zaph?

Ach...nauwelijks - een keer of 10 per dag, meer niet.  ;)
Titel: Re: CPU en gpu samen
Bericht door: rozz op 26 februari 2016, 20:33:57 pm
En een mobotje met 2 xeon's....?
Titel: Re: CPU en gpu samen
Bericht door: rozz op 26 februari 2016, 21:39:49 pm
Ben aan het testen maar bij de gpu krijg ik, als ik de placeholder i.p.v. overwrite aanvink de melding: no frames rendered skipped overwrite
Titel: Re: CPU en gpu samen
Bericht door: rozz op 26 februari 2016, 21:55:17 pm
en soms snap ik de tijds aanduiding van blender niet helemaal...misschien ligt het aan mij maar kijk naar het rood omkaderde en wat voor tijdsduur wilt blender mij laten zien?


(http://s22.postimg.org/uk3y2ebql/screen2.jpg) (http://postimg.org/image/uk3y2ebql/)

uur:minuut:seconden....???  78 seconden zou dan toch als 00:01:18 weergegeven moeten worden...

Titel: Re: CPU en gpu samen
Bericht door: Zaph op 26 februari 2016, 22:11:18 pm
0,78 seconde...  ;)

Ben aan het testen maar bij de gpu krijg ik, als ik de placeholder i.p.v. overwrite aanvink de melding: no frames rendered skipped overwrite
"No frames rendered, skipped to not overwrite" - houdt in dat er wel frames overgeslagen zijn, maar niks gerendered. Ik denk dus dat je output map nog vol staat.
Titel: Re: CPU en gpu samen
Bericht door: rozz op 26 februari 2016, 22:43:35 pm
0,78 seconde...  ;)

rijmt niet, heb niet zo`n supersysteem die 0.78 seconden over mijn animatie deed.snap je...probeerde te tellen en duurde echt anderhalve minuut...
Titel: Re: CPU en gpu samen
Bericht door: rozz op 26 februari 2016, 22:44:52 pm
0,78 seconde...  ;)

Ben aan het testen maar bij de gpu krijg ik, als ik de placeholder i.p.v. overwrite aanvink de melding: no frames rendered skipped overwrite
"No frames rendered, skipped to not overwrite" - houdt in dat er wel frames overgeslagen zijn, maar niks gerendered. Ik denk dus dat je output map nog vol staat.

ga ik mee stoeien..thnx voor de input..
Titel: Re: CPU en gpu samen
Bericht door: rozz op 26 februari 2016, 23:09:00 pm
Er is een betere (vergelijkbare) manier. Ik weet niet meer helemaal zeker of het zo werkt, dus je zult het moeten testen. Je begint hetzelfde met het twee keer openen van je scene, maar vervolgens moet je bij de render -> output tab (waar je ook de map waar het resultaat terecht komt selecteert) Overwrite uit- en Placeholders aanzetten. Vervolgens hoef je niks te veranderen aan welke frames worden gerenderd en kun je bij beide scenes op render animation klikken. Het idee is dat beide versies een lege afbeelding in de uiteindelijke map plaatsen zodra ze beginnen met een frame, en die vervolgens vervangen als het frame gerenderd is. De andere versie zal denken dat dat frame al gerenderd is doordat er al een (lege) afbeelding staat en zal verdergaan aan het volgende frame. Het enorme voordeel hieraan is dat je niet in hoeft te schatten hoelang je CPU en GPU er over doen, waardoor je niet hebt dat de een al lang klaar is terwijl de ander nog een hoop moet doen.

Nog wel een waarschuwing, GPU renderen werkt nog niet zo goed als CPU renderen, (wel sneller, maar er mist nog het een en ander) waardoor er kleine verschillen zijn tussen hetzelfde frame gerenderd door een CPU en een GPU. Het is daarom absoluut niet aan te raden CPU én GPU rendering te gebruiken in een animatie aangezien er dan constant gewisseld wordt tussen frames gerenderd door een CPU en een GPU.

ben ermee aan het stoeien...
Titel: Re: CPU en gpu samen
Bericht door: Zaph op 27 februari 2016, 02:23:55 am
rijmt niet, heb niet zo`n supersysteem die 0.78 seconden over mijn animatie deed.

Wat er in je screenshot te zien is heeft echt geen anderhalve minuut geduurd. De tijd die daar staat is van de laatst gerenderde renderlayer, misschien zit het daarin?
Titel: Re: CPU en gpu samen
Bericht door: Maria op 27 februari 2016, 15:19:38 pm
Totaal nieuw wat hier staat en wat Ezra ook al aangeeft.
Probeer me er in te verdiepen. Echter nog hogere wiskunde voor mij..Wat ik er van begrijp nu.

Wel heb ik de verschillen inderdaad gemerkt, iets (bv animatie) gerenderd in CPU toont meer op het scherm als bij GPU (die inderdaad 'sneller' werkt , ook minder snel 'crasht' als GPU).
Titel: Re: CPU en gpu samen
Bericht door: rozz op 13 juli 2016, 17:45:00 pm
Er is een betere (vergelijkbare) manier. Ik weet niet meer helemaal zeker of het zo werkt, dus je zult het moeten testen. Je begint hetzelfde met het twee keer openen van je scene, maar vervolgens moet je bij de render -> output tab (waar je ook de map waar het resultaat terecht komt selecteert) Overwrite uit- en Placeholders aanzetten. Vervolgens hoef je niks te veranderen aan welke frames worden gerenderd en kun je bij beide scenes op render animation klikken. Het idee is dat beide versies een lege afbeelding in de uiteindelijke map plaatsen zodra ze beginnen met een frame, en die vervolgens vervangen als het frame gerenderd is. De andere versie zal denken dat dat frame al gerenderd is doordat er al een (lege) afbeelding staat en zal verdergaan aan het volgende frame. Het enorme voordeel hieraan is dat je niet in hoeft te schatten hoelang je CPU en GPU er over doen, waardoor je niet hebt dat de een al lang klaar is terwijl de ander nog een hoop moet doen.

Nog wel een waarschuwing, GPU renderen werkt nog niet zo goed als CPU renderen, (wel sneller, maar er mist nog het een en ander) waardoor er kleine verschillen zijn tussen hetzelfde frame gerenderd door een CPU en een GPU. Het is daarom absoluut niet aan te raden CPU én GPU rendering te gebruiken in een animatie aangezien er dan constant gewisseld wordt tussen frames gerenderd door een CPU en een GPU.

hier weer ff ingedoken...die cpu is echt traag...zit nu naar twee schermen te kijken..de 1 rendert de eerste 10 frames met de cpu en de ander de rest met de gpu...i love the gpu...

De cpu render beïnvloedt zelfs mijn hele systeem (logisch natuurlijk) maar je eigen systeem als renderfarm gebruiken..zou het niet doen...
Titel: Re: CPU en gpu samen
Bericht door: blenderbrammetje op 24 juli 2016, 00:32:12 am
Heb al wel een paar keer bedacht dat ik op mijn workstation 2 cores , dus 4 threads samen met mijn GPU één blender laat stampen , de eerste helft van het filmpje...
En dan de andere 10 cores , dus 20 threads , ook een Blender laat draaien en over de CPU stampen.
Dat zou moeten werken.
De GPU doet dat namelijk exact hetzelfde als mijn CPU , mits ik Nvidia gebruik. Er zit een 750Ti in , niet de snelste maar best OK....

Ik zal het eens proberen en metenhoeveel winst ik zo haal. ;)