Topic: nog meer ( maar nu nieuw) domme vragen  (gelezen 60465 keer)


Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #135 Gepost op: 15 juli 2015, 23:15:23 pm »
Hmm, dat is helaas niet heel kort uit te leggen maar een goede stelregel is dat alle IK-bones geparent moeten zijn aan de rootbone.

Als ik je een handige tip mag geven, plaats met Shift+A een Human Metarig in je file en kies daarna op de Object Data Tab in het Rigify Buttons panel "Generate".

Daarna kun je de Human Metarig deleten of naar een andere layer verplaatsen zodat alleen de nieuwe rig zichtbaar blijft. Nu kun je in Pose Mode bekijken welke bones aan elkaar geparent zijn en dan met name aan de rootbone. Niet vergeten om onder display de "Relationship Lines" (stippellijntjes tussen de bones) aan te zetten.

Door dit als studiemateriaal te gebruiken kun je een hoop leren.  ;)

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #136 Gepost op: 16 juli 2015, 00:25:38 am »
.... Joepie...  tis gelukt....

ik heb die main control, en het hele poppetje beweegt mee... hehe..pffff

en ik heb een control voor me wenkbrauwen...  en hij kan knipogen, maar daar moet ik morgen even een control shape aan hangen....

ik ga met een tevreden gevoel slapen...  ;D

en ik ga dat verhaal over een Human Metarig ? want daar snap ik nog niet veel van....? sorry

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #137 Gepost op: 16 juli 2015, 01:28:47 am »
Zo zie je maar dat de aanhouder wint.  ;)

De Rigify addon in Blender is bedoelt om je karakter wat makkelijker te kunnen riggen maar dat wordt in de link kort (en met plaatjes) uitgelegd.
http://blog.digitaltutors.com/rigging-minutes-blenders-rigify-addon/

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: 16 juli 2015, 15:19:56 pm »
Blender heeft een lange weg om te leren en stap voor stap komen we er :)
Elk vak heeft ongeveer 5 jaar nodig, Blender leren is echt wel een vak om te leren zo is mijn ervaring, Blender heeft 3 jaar nodig zoals ze zeggen.
En dit is het mooie van dit forum , we leren van elkaar.
En je animatie ziet er grappig uit, je bent bijna klaar om je volgende ronde op te pakken animaties lol, veel succes :D
Blender is zo groot, maar we leren het, inderdaad zoals iedereen zegt"de aanhouder wint!" en zelf met moeilijkheden zit :)
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2015, 15:23:25 pm door Ruud »

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #139 Gepost op: 16 juli 2015, 17:22:01 pm »
Zo zie je maar dat de aanhouder wint.  ;)

De Rigify addon in Blender is bedoelt om je karakter wat makkelijker te kunnen riggen maar dat wordt in de link kort (en met plaatjes) uitgelegd.
http://blog.digitaltutors.com/rigging-minutes-blenders-rigify-addon/

bedankt... ga ik allemaal eens bekijken....

Blender heeft een lange weg om te leren en stap voor stap komen we er :)
Elk vak heeft ongeveer 5 jaar nodig, Blender leren is echt wel een vak om te leren zo is mijn ervaring, Blender heeft 3 jaar nodig zoals ze zeggen.
En dit is het mooie van dit forum , we leren van elkaar.
En je animatie ziet er grappig uit, je bent bijna klaar om je volgende ronde op te pakken animaties lol, veel succes :D
Blender is zo groot, maar we leren het, inderdaad zoals iedereen zegt"de aanhouder wint!" en zelf met moeilijkheden zit :)

Inderdaad.... maar het is zo jammer dat tegenwoordig al die pakketten zo groot zijn.... Ik teken ook met Solid Works... ook zo'n pakket waar zo super veel mee kan... zeker als je je ga verdiepen in motion, of flow simulatie's ....

en ik heb een CNC machine... al die software pakketten zijn ook groot.... :-)....

En als werk ben ik PLC programmeur...  en ook die pakketten zijn groot..... Ik werk ook veel met ABB robot's....  en als je dat robot studio zie...dat is ook een super mooi pakket.....  dus tja...  kan wel zeggen dat ik me dagelijks door van die pakketten heen zit te worstelen....

maar ik geloof ook wel dat dat een van mijn goede eigenschappen is... bedoel als een ander het kan leren... moet ik het toch ook kunnen?!?

maar ik ben nu dus zover:
https://www.youtube.com/watch?v=dKmb_1RrQLM

ik erger me alleen nog aan die gele stip tussen ze benen, waarvan ik niet weet wat het is...  ;D

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #140 Gepost op: 16 juli 2015, 17:41:38 pm »
volgende probleem....  ik ben begonnen met animeren... maar  als ik op de I druk krijg ik bovenin de balk:

keying set failed to insert any keyframes

dat heeft hij in de tutorial niet... :-)  maar ik weet ff niet wat het betekend, en wat ik er aan doen moet....  baal baal....

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #141 Gepost op: 16 juli 2015, 18:03:41 pm »
Die melding betekend dat er al keyframes opgeslagen zijn op de timeline. Als je daarna niets veranderd en dan weer keyframes probeert te inserten dan lukt dat niet.

Ik weet niet of je autokeying aan hebt staan (dat rode stipje onderaan je scherm) maar daarmee kan het ook gebeuren dat er op de timeline keyframes zijn gemaakt doordat je iets verplaatst hebt en als je dan handmatig (dus I) keyframes probeert te inserten op dezelfde plek dan lukt dat ook niet.

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #142 Gepost op: 16 juli 2015, 23:21:41 pm »
Die melding betekend dat er al keyframes opgeslagen zijn op de timeline. Als je daarna niets veranderd en dan weer keyframes probeert te inserten dan lukt dat niet.

Ik weet niet of je autokeying aan hebt staan (dat rode stipje onderaan je scherm) maar daarmee kan het ook gebeuren dat er op de timeline keyframes zijn gemaakt doordat je iets verplaatst hebt en als je dan handmatig (dus I) keyframes probeert te inserten op dezelfde plek dan lukt dat ook niet.

gevonden.... beneden bij die sleutels... ik weet niet wat ik daar mee moet... maar daar stond iets  weg gehaald, en toen deed I het wel....
ben dus al ff aan het animeren....  nog ff die dope sheet en f curve door krijgen... maar het begint er op te lijken...

https://www.youtube.com/watch?v=hmNnkGTel1Y

als ik nu een filmpje wil renderen van een stukje lopen...  moet ik dan tig keer dit stukje achter elkaar zetten... of kan je ook dat lusje laten renderen? 10 x ofzo...

of 1x en kan je ze dan later achter elkaar zetten???   zie je ik heb steeds weer nieuwe (domme) vragen...  ;D
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2015, 23:24:20 pm door swets »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #143 Gepost op: 16 juli 2015, 23:37:19 pm »
Ja, dat kan. Als je een walkcycle maakt dan animeer je twee stappen (links en rechts). Daarbiij zorg je dat de eindpositie van je karakter hetzelfde is als de beginpositie.
Stel dat je walkcycle 30 frames is dan render je tot en met frame 29. Als je dit nu achter elkaar plaatst dan wordt het een vloeiend loopje.
Het laatst frame laat je weg om te zorgen dat deze er niet dubbel in komt want dan zou het zichtbaar worden dat er 2 exact dezelfde frames achter elkaar staan.

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #144 Gepost op: 17 juli 2015, 13:31:17 pm »
https://www.youtube.com/watch?v=V6-j73Krh_M

Das ook gelukt.... 4 hele voetstappen achter elkaar gezet, en een filmpje van gemaakt.....

nu kijken of ik de animatie's nog een beetje kan op poetsen....    ik vinnut steeds leuker...  denk dat ik hier me werk maar van maak.... :-)

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #145 Gepost op: 17 juli 2015, 14:00:41 pm »
Geinig manneke ziet er goed uit maar nog even door worstelen en je bent bijna een volleerd animator.
Daarna kun je je baan opzeggen.  ;)

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #146 Gepost op: 17 juli 2015, 23:38:23 pm »
best pittig dat animeren.....    eerste wat je zie is stil staan.... nog een beetje te zwaar ademend... dan loopje 1(open handen)  dan loopje 2(vuisten)   en dan rennen....
tis wel een beetje rommelig filmpje... 

https://www.youtube.com/watch?v=_8S7IYeqiEc&feature=youtu.be
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2015, 23:40:17 pm door swets »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #147 Gepost op: 18 juli 2015, 00:08:07 am »
Ziet er goed uit hoor. Je bent aardig aan de weg aan het timmeren!  ;)

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #148 Gepost op: 18 juli 2015, 00:35:04 am »
Ziet er goed uit hoor. Je bent aardig aan de weg aan het timmeren!  ;)

ik vind het wel leuk om te doen.....   ik loop al te verzinnen voor iets hierna...  zo dat ik iets heb om naar toe te werken....  speelfilm ofzo  ;)

geintje...  maar ik loop dus wel te verzinnen....


ik loop ook nog met zoiets in me hoofd...  Ik heb die titelrol altijd geweldig gevonden...

https://www.youtube.com/watch?v=LIGyu0U9HmU

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #149 Gepost op: 18 juli 2015, 11:15:23 am »
Geinig dit past precies bij dat kleine mannetje.