Topic: Blender en Python  (gelezen 34629 keer)


Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 13 mei 2014, 18:58:10 pm »
Zo hier nu mijn eerste medeling, toegelicht met een gif-plaatje.

De eerste bedoeling is het, om te laten zien hoe Blender eigenlijk (bijna) alles wat men met de muis en toetsen doet, onderwater (wel/ of niet?) via Python commando's doet!

Start Blender maar op en kijk dan naar het gif!


Er zijn 2 dingen te leren:
1) Een extra window van Blender te voorschijn halen waar men de Python commando's kan zien
2)Hoe het verwijderen van objecten, hier de Cubus, die er toch meestal na het opstarten van blender is met een Python commando zou kunnen verwijderen!

Alle 3 plaatjes in de gif blijven elk 2 sec staan (te kort of te lang?)
Het eerste laat zien waar je de muis kunt neerzetten om een extra venster, waar we later de commando's vandaan halen kunnen zien. Precies op de rand zodat de dubbele pijl te voorschijn komt en dan maar naar beneden slepen.
Het tweede, daar heb ik de standard Cube geactiveerd en met X en dan op Delete gebruiken verwijdert
Het derde plaatje laat zien hoe dat met Python er uit ziet!

Daarover MEER in het volgende deel.

Algemeen: voeg hier of in de shout-box commentaar toe, over wat beter kann, onduidelijk is ...OK?
Moeten we nog gaan leren of een forum geschikt is ...
(Mark hoe doet men dat?)
 



Edit1
Oh, het gif moet men downlaoden??? Nee slechter, werd als jpg geupload, gRRRRRRRRRR
Mark hoe kan dat beter????
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2014, 19:01:56 pm door PKHG »
Doei
       Peter

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2014, 19:03:26 pm »
Peter,

Ik krijg maar 1 plaatje te zien en dat ziet er beschadigd uit.



Klopt dit of doet hij het bij jou wel?

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2014, 20:39:44 pm »
Ja, deugd niet, het forum heeft het gif naar jpg geconverteerd .... ik zal het gif anders laten zien (en misschien zelfs later een wiki)

Kijk maar http://pkhg.nl/pictures/Nr1.gif
Doei
       Peter

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2014, 20:48:58 pm »
Dit werkt inderdaad wel. Bedankt.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 14 mei 2014, 06:38:56 am »
Twee dingen nu:
Ik ga er van uit, dat men weet hoe men 'Windows' in Blender kan aanmaken door via de rechter bovenhoek een window in tweeën te splitsen respectievelijk samen kan voegen (als het passt) door op de scheiding van twee Windows een dubbel pijl met de muis te laten ontstaan en dan met der RMB (rechter muisknop) voor in de ene of andere richting samenvoegen te kiezen?!

Tweede: Python kan men in Blender op 3 manieren gebruiken:
1) als addon, iets dat kant en klaar is gaan gebruiken, (Ctrl Alt U ==> addons en kiezen maar)
2) een window in een python-console wijzigen (Klik in de linker benedenhoek op en kies dan helemaal boven voor Python Console en aldaar (vooraan beginnen!) Python commando's te typen. Probeer het maar: [el for el in range(4)]  en dan Enter, dat levert dan dit: [0, 1, 2, 3] , en wat dit is komt zo aan de orde
3) een window in een Text Editor wijzigen, aldaar kan men Python commando's typen (heel veel mogelijk!) en dan via de knop Run Script of RMB en ook Run Script of de afkorting Alt P te laten uitvoeren. Probeer maar: print([el for el in range(4)]) in een text window (met New evt. aan te maken!) ... werkt maar waar is het te zien? In de Window Console  (op window boven klikken, misschien twee keer ...) en dan zou je hetzelfde moeten zien als onder 2) als resultaat te zien was.

Deze twee onderdelen zijn basis weten en zou men moeten kunnen dromen  :).

Dus: uitproberen en vragen als iets (nog) niet duidelijk genoeg, te nieuw voor je is.

Doei
       Peter

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #5 Gepost op: 14 mei 2014, 07:38:09 am »
check, duidelijk.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,386
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 14 mei 2014, 11:59:01 am »
Het heeft even geduurd maar het is duidelijk  :-[


Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 14 mei 2014, 14:03:46 pm »
En nu eventjes tussendoor .. een 4x3 sized plaatje

http://youtu.be/gYzaYuFJUwA

===================
Volgende stap: een mini oefening om een willekeurig object via een scriptje op verschillende 'layers' te hebben ... even geduld dan komt de hulp .

Dit naar aanleiding van de tutorial van Ray Mairlot. Zie boven een voorbeeld van mij gemaakte (bijna kant en klaar addon voor Blender) waar:
er een object in layer 5, een in layer 4 en en resultaat in layer 1 moest komen.

Dat gaan wij nu met een Mesh -> Plane al doende oefenen :-)

Wij starten Blender, het beste voor deze  en volgende oefening, klaar gemaakt starthier.blend

Zie plaatje ..


Richt je Blender a.u.b zo in ... (of moet ik een start_1.blend voor downloaden aanbieden?)
Er ontbreekt nog EEN iets:  je moet nog op op New van het Text-window klikken!

Zo nu ga je in het 3D-window een nieuwe Mesh-->Plane aan maken!
Dan verschijnt in het bovenste window zoiets als dit:
bpy.ops.mesh.primitive_plane_add(radius=1, view_align=False, enter_editmode=False, location=(0.691208, -3.39513, -4.02415), layers=(True, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False, False))

Het ziet er bij jouw bijna zo uit de getalletjes zijn zeker (hi hi) anders!
Het eerste stuk zegt:
bpy  = blenderpython  een punt . is altijd een scheidingsteken voor blender commando's,
ops komt van operators
mesh is duidelijk net als
primitive_plane_add

wat erna tussen ronde haakjes komt zijn opties war men aan kan en mag draaien of zelfs kan weglaten!

Zo en nu?
Om dit nog een keer met Python, in het Text gedeelte, te kunnen uitvoeren voegen wij helemaal boven links in het Text-window
import bpy
toe, we willen namelijk niet alleen Python gebruiken maar Python met Blender dingen!
Dit import bpy vertelt aan Python dat er Blender commando's (kunnen, moet niet maar hier wel) volgen.
Zo en nu dat rare commado naar het Text gedeelte kopiëren!
Een rechter muisklik helemaal boven waar bpy.ops... staat maakt het licht blauw: geselecteerd!
Nu dus met Ctrl-C en Ctlr-V naar het Text-window kopiëren!
wijzig bij jouw wat achter location staat (plaatje (0.691208, -3.39513, -4.02415) )b.v.
zo:  location=(1, 1, 0)

Nu een na laatste stap: uitvoeren! zie eerder: Alt P of knop gebruiken.( muis in het Tex-window)!
En wat gebeurt er? Een nieuwe plane op een ANDERE (hopelijk, hihi) plaats in het 3D View!

Laatste stap: Ga True met de derde False in het Text-window verwisselen en weer Alt P voor uitvoeren!
Tja, het plane is dan in een andere, afhankelijk welke False je voor verwisselen gebruikte, layer aangekomen, een nieuwe plane.

En nog een afsluitende (voor vandaag) opmerking: gaat vergelijkbaar met de anderen objecten! Uitproberen!
Doei
       Peter

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #8 Gepost op: 14 mei 2014, 14:52:59 pm »
Vanavond even mee aan de slag!

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 14 mei 2014, 15:30:34 pm »
Voor het gemak:
http://www.pkhg.nl/blender/start_python.blend
Aldaar staat links in het Text-window de opdrachten noch eens!
Doei
       Peter

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 784
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #10 Gepost op: 14 mei 2014, 15:59:59 pm »
Volgens mij doet het wel hoor.



Klik op het plaatje en voila!

Wat het misschien kan zijn: laat je het plaatje op originele grootte uploaden?
anders weet ik het ook niet.

MAD
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 14 mei 2014, 17:22:27 pm »
Mark snap ik niet bij jou staat ook jpg en klik maar helemaal boven op de geuploadde gif
totaal slecht ????

Peter
Doei
       Peter

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 784
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #12 Gepost op: 14 mei 2014, 19:18:58 pm »
Mark snap ik niet bij jou staat ook jpg en klik maar helemaal boven op de geuploadde gif
totaal slecht ????

Peter

Dat is het plaatje was als link fungeert. Als je op mijn plaatje klikt, krijg je in een nieuwe tab de gif te zien.

MAD
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #13 Gepost op: 14 mei 2014, 19:21:45 pm »
Zo, weer een oefeningetje gedaan!  ;)

P.S. Gif werkt nu inderdaad.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 14 mei 2014, 19:44:22 pm »
Volgens mij doet het wel hoor.

Klik op het plaatje en voila!

Wat het misschien kan zijn: laat je het plaatje op originele grootte uploaden?
anders weet ik het ook niet.

MAD

Ik heb jouw link en die van Post 1 hier maar ingeplakt  zonder ...

Van jouw Mark wat WEL werkt
postimg.org/image/ale6rov85/
s18.postimg.org/ale6rov85/Nr1.jpg

Maar dit is ontstaan bij uploaden van het gif en duidelijk anders, en werkt NIET
postimg.org/image/a1q64vtzt/
/s12.postimg.org/a1q64vtzt/Nr1.jpg

Dus graag uitleggen wat je gedaan hebt!



JvL: de *.blend gehaald en uitgevoerd? Duidelijk of niet?
Doei
       Peter