Topic: Meten in blender  (gelezen 10235 keer)


Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 29 december 2014, 12:06:18 pm »
ik ben al verschillende keren tegen een probleempje gelopen.

Voorbeeld: ik heb een muur getekend in blender de maten kan ik wel ingeven dat is niet het probleem.
Nu wil ik b.v. in deze muur 85 cm vanaf de linker zijde een deur maken.
Hoe kan ik de positie van die lijn (loopcut) exact 85 cm ingeven? (dus niet ongeveer naar 85 cm verschuiven)
Ik heb al verschillende tutorials bekeken maar daarvoor vindt ik geen oplossing.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 29 december 2014, 12:21:24 pm »
Heb je deze ook gezien?

 http://cgcookie.com/blender/2010/01/13/measuring-objects-and-distances-in-blender/

Ik heb hem zelf nog niet kunnen kijken maar er staat ook een link naar een addon bij dus hopelijk heb je hier iets aan.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #2 Gepost op: 29 december 2014, 14:06:53 pm »
Ik neem aan dat je deze basistools al gebruikt?



Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 29 december 2014, 14:07:57 pm »
Heb je deze ook gezien?

 http://cgcookie.com/blender/2010/01/13/measuring-objects-and-distances-in-blender/

Ik heb hem zelf nog niet kunnen kijken maar er staat ook een link naar een addon bij dus hopelijk heb je hier iets aan.

Ik heb de tutorial beken. Het gaat hier hoofdzakelijk over de layout van de maten. Dus niet over het meten zelf.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #4 Gepost op: 29 december 2014, 14:11:05 pm »
Voor het exact positioneren van de loopcut kun je de edge slide gebruiken. Deze meet ten opzichte van de positie bij plaatsing.



Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 29 december 2014, 14:18:56 pm »
Ik heb alleen dit menu:
Waar vindt ik het menu wat jij gebruikt??


Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #6 Gepost op: 29 december 2014, 14:32:37 pm »
Bij user preferences de onderstaande addon inschakelen. Deze is standaard aanwezig in Blender alleen niet geactiveerd.



Of bedoelde je de layout van mijn menu's zelf? Dat ziet er bij mij anders (voller) uit door alle addons die ik gebruik.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2014, 14:38:22 pm door JvL »

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 29 december 2014, 15:02:42 pm »
Ik heb de addon geselecteerd zoals je kunt zien maar toch heb ik niet hetzelfde menu???






Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #8 Gepost op: 29 december 2014, 15:32:18 pm »
Ik zie al wat het probleem is. Aangezien ik met een speciale testbuild werk zit daar de ruler addon standaard in en die verwarde ik met de measure addon.
De ruler addon is niet los te downloaden volgens mij. Maar de ruler is niets anders dan 2 meetlatjes langs je scherm dus daar mis je nu ook weer niet heel veel aan.

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 29 december 2014, 16:30:15 pm »
Ook nu kom ik er niet uit.
De eerste loopcut lukt wel maar als ik daarnaast dan op b.v. 10 cm een lijn wil plaatsen lukt dat weer niet omdat de loopcut iedere keer vanuit het midden van dat nieuwe vlak rekend.

Het is zijn wel zeer moeilijke handeling voor zo'n simple opgave.
Ik heb in het verleden veel met sketchup gewerkt daar is dat soort handelingen een fluitje van een cent. Vreemd dat dit in blender zo veel moeite kost.  :-\
Toch bedankt voor de reacties :)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #10 Gepost op: 29 december 2014, 17:06:18 pm »
Het is inderdaad een beetje behelpen in Blender maar er is wel omheen te werken.

Kun je niet bv. de loopcut met edge slide naar de zijde van waaruit je wilt meten en dan met bv. G,X,(afstand) de loopcut op de juiste positie zetten?


Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 29 december 2014, 17:27:00 pm »
Wat wel lukt is b.v. Een lijn selecteren-extrude-G-Y-.10
Maar dan zitten die lijnen los over elkaar heen en snijden ze niet de andere lijnen.
Ik heb geprobeerd om die lijnen met join met remove doubles en recalculate aan elkaar te koppelen maar dat lukt ook niet.
Wat wel kan is de lijnen verwijderen en de verts  met  F weer te verbinden. Dat gaat tot nog toe het beste.

Offline IJpe

  • *
  • *
  • Berichten: 4,010
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #12 Gepost op: 29 december 2014, 17:36:38 pm »
Ja als je een muur hebt en je plaats een loopcut dan sleep je die helemaal naar de linker zijde.
En druk nu G daarna X  en toets nu 0.85 enter.
Plaats rechts van de 0.85 weer een loopcut en trek deze naar links zodat deze op de 0.85 staat en van hieruit kun je bv weer G  X  0.1 en de lijn staat op 0.95
 
Wil je werken van de rechterkant zet dan een min voor de -0.85

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 29 december 2014, 18:03:25 pm »
Mijn dank is groot Ijp.  :D

Ik had dit ook al geprobeerd maar als ik de loopcut tegen de linkerkant had gezet niet bevestigd met de linker muisknop.

Ik ga nu weer helemaal gelukkig een nieuw jaar in.  ;)
« Laatst bewerkt op: 29 december 2014, 19:22:17 pm door P D »

Offline IJpe

  • *
  • *
  • Berichten: 4,010
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #14 Gepost op: 29 december 2014, 19:50:51 pm »
Hier nog wat tutorials om even snel door te lopen.