Topic: Water  (gelezen 2801 keer)


Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 14 oktober 2014, 20:26:44 pm »
Een vraagje:
Ik wil een kleine movie maken, geen bewegende beelden behalve wat kabbelend water.
Dit wil ik zo maken dat ik de movie kan laten repeteren maar dan zo, dat de beweging in het begin en het einde aansluiten zonder een verspringende bewegingen.
Is daar een instelling voor?

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,408
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 14 oktober 2014, 20:44:00 pm »
Het is al weer een tijdje geleden dat ik een golvend wateroppervlak gebruikt heb voor een animatie en ik kan mij geen standaard instelling herinneren.
Als ik zo achter mijn pc zit (over ca. 15 min.) zal ik eens kijken.
Het kan nooit moeilijk zijn want er zit altijd een repeterend patroon in.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,408
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #2 Gepost op: 14 oktober 2014, 21:36:41 pm »
Ik hoop dat je hier wat mee kan. Het is helaas in het engels maar het wijst zich vanzelf in combinatie met de afbeelding.
Ik wist dat ik het al eens tegen was gekomen.

Instead of using one Ocean Modifier, use two identical ones. The following values are the ones used in this example.

Key Frames on frame 1 and frame 21. Since these frames will be identical, the loop will only include frames 1 to 20.

First Ocean Modifier:

Animate the time from 15 to 20
Animate the scale from 0.0 to 3.0
Second Ocean Modifier:

Animate the time from 20 to 25
Animate the scale from 3.0 to 0.0
  Since both Modifiers are identical, one starts exactly with the shape the other one ends with. And the scale is used to blend between them.

Set the interpolation in the F-graph Editor to Linear (T) to get a constant motion.

The Geometry of the second modifier must be set to Displace, to avoid overwriting the first.




Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 15 oktober 2014, 09:07:38 am »
JvL bedankt voor de tip,

Heb het even heel eenvoudig even uitgeprobeerd en het werkt.
Het is me nu ook duidelijk geworden wat de functie Time in ocean doet.
Ik word iedere dag weer wat wijzer :)

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,629
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #4 Gepost op: 15 oktober 2014, 13:44:51 pm »
Misschien kun je iets uit deze tuorial halen.

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 15 oktober 2014, 16:21:33 pm »
Hoi Ijp

Een mooie tutorial, ik ben er meteen aan begonnen maar ik loop vast in de tutorial, op 8:30
Als de Vector van de mapping node op de vector van de noise texture node aansluit, verdwijnen de golven in het water.
(de Node van de tutorial ziet er wel wat anders uit, een andere blender versie.)
ik heb allerlei andere aansluitingen uitgeprobeerd maar als ik die vector verbinding maak verdwijnen de golven.
Kun je me helpen????



Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,629
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 15 oktober 2014, 17:34:16 pm »
Als je de mapping node op de Detall aansluit van de noise texture dan kun je wel de mapping node instellen.
Succes. ;)

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 15 oktober 2014, 17:57:53 pm »
Dat had ik dus ook al geprobeerd.
Je blijft dan inderdaat wel de golven zien, ook kan ik de mappingnode wel instellen.
Bij het eerste frame op xy en z op 0 en het laatste frame op 1. Dat lukt allemaal wel maar het water komt niet in beweging.
Ook heb ik texture point vector en normal geprobeerd ook dat lukt niet.

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,629
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #8 Gepost op: 15 oktober 2014, 18:14:03 pm »
Sluit de Vector van de mapping node op de vector van de noise texture node.
Selecteer je plane en ga in edit mode en ga nu in top ortho view, druk U voor unwrap en kies Project from view (bounds)
Nu zie je de golven wel als hij aan de vector aangesloten zit.
Ik hoop dat het nu werkt. ;)

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 15 oktober 2014, 18:48:09 pm »
Bedankt Ijp

Dat was het probleem, het werkt nu :D

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 17 oktober 2014, 12:29:15 pm »
Eindresultaat:

Ik heb de tutorial van ijp gemaakt. en het advies van JvdL.

Het doorlopen van de film is relatief eenvoudig.
Ik heb 2 movies gemaakt, en daarna met behulp van de video editor samen gevoegd.
In de eerste movie heb ik in de mapping node de z locatie van 0 naar 1 laten verlopen.
In de tweede movie andersom van 1 naar 0
Het is wel belangrijk dat die twee movies dezelfde aantal frames hebben omdat je anders 2 verschillende snelheden van de goven hebt.


Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,408
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #11 Gepost op: 17 oktober 2014, 12:48:24 pm »
Grappig gemaakt!

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,629
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #12 Gepost op: 17 oktober 2014, 13:22:09 pm »
Mooi gemaakt P D,
Ik ga dit ook nog een keer proberen met een vakantie foto maar eerst mijn topology afmaken.

Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 215
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 17 oktober 2014, 18:48:00 pm »
Whoo, dat ziet er cool uit! Mooi experiment.

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 18 oktober 2014, 19:17:38 pm »
Nog wat verder geborduurd op de bovenstaande tutorial.
Een combinatie van Mapping en de Wave Modifiere.