Topic: Bal aan het rollen krijgen  (gelezen 1230 keer)


Offline digi

  • Member
  • *
  • Berichten: 1
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 09 juli 2014, 14:14:33 pm »
Hallo iedereen,

Ik probeer een paar eenvoudige animaties te maken in blender.
De bedoeling is een sphere met texture te laten roteren. Daartoe heb ik een sphere op de juiste grootte gemaakt, en ik heb er een camera op gericht. Ook de belichting is goed. De texture is ook in orde.

Ik heb 36 frames gepakt, en op frame 0 een rotation keyframe gezet. ( x 0 graden, y 0 graden, z 0 graden )
op frame 36 heb ik een rotation kerframe gezet ( x 180 graden, y 180 graden, z 0 graden )

Als het goed is rolt de bal dan over zijn eigen as. Het lijkt alleen te schommelen en niet netejs 1 kant op te rollen.

Doormiddel van trial en error heb ik wat dingen geprobeerd.

Uiteindelijk heb ik op frame 0 een rotation keyframe gezet ( x 0 graden, y 0 graden, z 0 graden )
en op frame 18 ( x 90 graden, y 90 , z 0 graden )
en op frame 36 ( x 0 graden, y 180 graden, z 0 graden )

als ik deze render lijkt het al iets beter maar de bal rolt niet over zijn as, en schommelt nog steeds.

Weet iemand hoe ik de bal op correcte wijze over zijn as laat rollen?

In principe is het de bedoeling dat het schuin rolt. ( in vier richtingen, rechtsboven, rechtsonder, linksboven, linksonder )

( als ik deze vier animaties klaar heb, wil ik er sprite sheets van maken, om te gebruiken in een applicatie )

Alvast bedankt!

Digi.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,410
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 09 juli 2014, 14:47:53 pm »
Ik weet niet hoe je cameraopstelling is en hoe je de bal over het scherm veplaats maar nu laat je hem om 2 assen ( x en y) en dus 2 richtingen.
Misschien kun je hem beter om 1 as laten draaien.

Daarnaast zou het ook kunnen zijn dat je origin niet exact in het midden ligt van je bal. Ga naar de toolshelf en kies Origin>to geometry.
Controleer ook even of je bal in alle richting dezelfde afmetingen/schaalfactor heeft. 

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,494
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 09 juli 2014, 14:52:41 pm »
In grapheditor kun je het regelen
 als het goed is.
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2014, 15:12:10 pm door Ruud »

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,687
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #3 Gepost op: 09 juli 2014, 16:15:57 pm »
Ik heb hierover in mijn favorieten nog een paar tutorials staan, misschien heb je er nog wat aan. ;)