Topic: sculpten animeren?  (gelezen 2863 keer)


Offline frankje

  • Member
  • *
  • Berichten: 25
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 02 juli 2014, 19:41:21 pm »
hallo, is het ook mogelijk om tijdens het sculpten keyframes in te voegen zodat het een animatie wordt?


bij voorbaat dank, Frank

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,687
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 02 juli 2014, 19:46:43 pm »
Ik heb geen idee :o
Maar ze zeggen dat je in Blender alles kunt animeren dus add een paar keyframes en test het even uit.
Ik ben wel benieuwd of het lukt. ;)

Ik heb het geprobeerd maar mij lukt het niet :-[
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2014, 19:55:44 pm door ijp »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,410
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #2 Gepost op: 02 juli 2014, 20:00:25 pm »
Ja dat kan met behulp van shape keys. Je moet dan wel steeds switchen tussen sculpt mode en edit mode. En natuurlijk niet vergeten om steeds een volgende keyframe te selecteren.

Offline frankje

  • Member
  • *
  • Berichten: 25
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 02 juli 2014, 20:31:45 pm »
ok, maar als ik in Edit mode zit, en op I druk voor de keyframes, gebeurt er niets...



grtn, Frank

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,410
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #4 Gepost op: 02 juli 2014, 21:05:45 pm »
- Eerst in object mode een shape key aanmaken (vertex panel).
- In Toolshelf onder AnimAll Shape aanvinken.
- In edit mode vertices van je mesh selecteren.
- In de toolshelf insert klikken.
- Volgende keyframe selecteren.
- Vervorm je mesh in edit of sculpt mode.
- Insert in toolshelf.

Dit blijf je steeds herhalen.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,494
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 03 juli 2014, 13:21:08 pm »
Het nadeel van sculpten is dat je met zeer hoge resoluties moet werken, het werkt goed als je de PC van het pentagon in huis hebt :)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,410
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #6 Gepost op: 03 juli 2014, 19:07:34 pm »
Ik mag het misschien niet zeggen op een Blenderforum maar Zbrush is een ideaal programma als je veel wilt sculpten en je kunt de modellen gewoon in Blender binnenhalen.

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,687
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #7 Gepost op: 03 juli 2014, 20:08:04 pm »
Zbrush wordt door top sculpters gebruikt maar ik moet zeggen dat Blender 2.70 een toch een perfecte sculpt mode heeft.
Ruud dat verleden tijd dat je in een zeer hoge resoluties moest sculpten er is nu een optie in sculpt mode Dyntopo/ enable Dyntopo.
Hiermee kun je op een speciale plaats op een opject een sculpt plaatsen en de rest blijft onaangetast dus ga je daar goed mee om dan heb je geen Pentagon pc nodig ;)

Mij is opgevallen dat sculpt mode in Blender 2.71 heel wat beter werkt dus leef je eens uit. ;)

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,494
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 03 juli 2014, 20:11:22 pm »
Ok weer een nieuwtje dan:)
Ik blijf nog even hangen op de 2.7 aangezien ik de nieuwe functies nog niet nodig heb in dit project.
Hierna laad ik het en ga me uitleven op de nieuwe smoke engine of verbetering.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,410
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #9 Gepost op: 03 juli 2014, 20:43:19 pm »
Zbrush wordt door top sculpters gebruikt maar ik moet zeggen dat Blender 2.70 een toch een perfecte sculpt mode heeft.

Daar heb je zeker gelijk in ijp, ik heb zelf ook geen problemen met de sculpt mode in blender. Nadeel van ZBrush is natuurlijk ook dat het geen gratis programma is en ook niet bepaald goedkoop. Maar de snelheid die je er mee haalt zal in Blender niet snel gehaald worden op een standaard pc.

Offline frankje

  • Member
  • *
  • Berichten: 25
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 05 juli 2014, 19:29:44 pm »
heb inmiddels ZBrush uitgeprobeerd, maar kan de 'undo' knop niet vinden...


grtn, Frank

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,687
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #11 Gepost op: 05 juli 2014, 20:02:54 pm »
Ctrl  z  ;)

Of

Ctrl  y
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2014, 20:17:47 pm door ijp »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,410
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #12 Gepost op: 05 juli 2014, 20:32:11 pm »
Bovenaan je scherm onder edit.

Offline frankje

  • Member
  • *
  • Berichten: 25
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 06 juli 2014, 12:37:18 pm »
nog een klein vraagje, eigenlijk hoort het niet bij dit forum, maar hoe moet je met zbrush je creatie opslaan, want ik deed export as bmp, en er werd alleen een leeg veldje opgeslagen...


bij voorbaat dank, Frank

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,410
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #14 Gepost op: 06 juli 2014, 14:32:28 pm »
Wat bedoel je met creatie opslaan?

Wil je hem opslaan zodat je er nog aan verder kunt werken? Dan kies je Save As onder Document.
Wil je een plaatje opslaan? (daar lijkt het wel op want je kiest .bmp) Dan kies je Export onder Document. Kies .bmp of .png
Wil je je model exporteren om in Blender verder te gaan? Kies 3Dprintexport onder Zplugin. Kies .stl of .obj.