Topic: Probleem met geëxporteerde STL's  (gelezen 65 keer)


Offline Léon

  • Member
  • *
  • Berichten: 26
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 03 september 2018, 14:53:58 pm »
Hallo,

Ik loop tegen een ‘raar’ fenomeen aan. Wie kan het mij uitleggen?

Via FreeCAD heb ik van een STEP bestand een STL gegenereerd om te kunnen bewerken in Blender. Na bewerking exporteer ik deze terug naar een nieuwe STL, zodat ik deze kan opsturen om daar bijv. een 3D-print van te kunnen laten maken. De nieuwe STL open ik daartoe eerst in Meshmixer voor een laatste check en om hem solide te maken. Dit werkt allemaal prima.

Wanneer ik nu echter de gewone, standaard Blenderkubus als STL exporteer en deze open in Meshmixer, dan ziet alles er heel anders uit èn ik kan hem niet solide maken. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld een loft welke is gemaakt mbv. de standaard Blendervlakken.
Het werkt weer wèl wanneer ik vóór het exporteren eerst de remesh-modifier op de kubus of loft los laat.

De standaard cilinder, bol, conus en donut daarentegen laten zich wèl door Meshmixer solide maken! Oók een loft vervaardigd uit de standaard Blendercirkel laat zich probleemloos door Meshmixer bewerken.

Is dit een bekend probleem, of betreft het hier een bug?

Groet,
Léon

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,698
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 04 september 2018, 09:48:54 am »
Een heel specialistische vraag. het is bijna 5 jaar geleden dat ik een print gemaakt heb. Ik kan me niet eens herinneren of ik Meshmixer gebruikt heb of iets anders. Dus, hoe zeer het mij ook spijt, ik kan je niet helpen. Wel prettig, wanneer je de oplossing zelf gevonden hebt, dat je het hier dan ook zet, wie weet help je een ander er dan mee.

Offline Léon

  • Member
  • *
  • Berichten: 26
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 04 september 2018, 10:36:22 am »
Ik denk dat ik de 'oplossing' al gevonden heb.

Naar alle waarschijnlijkheid is dit een Meshmixer-probleem. Ik heb namelijk de STL van de Blenderkubus ingelezen in verschillende andere applicaties (Meshlab, FreeCAD en 3DS Max) en allen hebben daar totaal geen moeite mee.

Ook heb ik in FreeCAD van de mesh een shape gemaakt, deze geconverteerd naar een solid en vervolgens weer geëxporteerd naar een STL. Als ik die daarna open in Meshmixer, dan treedt wederom dat rare fenomeen op.

Kortom, ik houd het er maar op dat Meshmixer hier een beetje messy is.   ;)