Topic: Branched Path Tracing  (gelezen 393 keer)


Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 120
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Gepost op: 20 juli 2018, 15:53:07 pm »
Waarschijnlijk maakt iedereen er op dit forum al jaren gebruik van, maar wat werkt dat Branched Path Tracing ('BPT') toch super zeg! Ik had er al ervaring mee vanuit Cinema 4D (Arnold Renderer), maar ik kwam er pas achter dat Blender dit ook gewoon heeft!  ;D

Toen ik gisteren vanuit mijn werk naar huis ging, had ik een render aangezet die vanmorgen nog niet klaar was (± 15 uur gerenderd).
Vandaag heb ik BPT zo goed mogelijk ingesteld en nu zit de render na 10 minuten al op 5% !
Ik verwacht mijn haarscherpe render nu veel sneller klaar te hebben!  8)

Aanradertje!
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2018, 17:36:22 pm door Rezzy777 »

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,689
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 20 juli 2018, 16:51:22 pm »
Branched Path Tracing :o Nog nooit gebruikt ik maak voornamelijk stills.
Maar ben heel benieuwd naar je render en hoe dat Branched Path Tracing werkt.

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 120
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #2 Gepost op: 20 juli 2018, 17:32:26 pm »
BPT heeft niet te maken met stills of animaties, maar met sampling.

Het komt erop neer dat je met de standaard Path Tracing-methode de samples moet blijven opvoeren om een mooi, scherp eindresultaat te krijgen. Hiermee worden automatisch de samples voor ALLE SAMPLING-GEBIEDEN (Glossy, Diffuse, Transmission, AO, Mesh Light, Subsurface, Volume, Lamps en HDRI) opgevoerd.

Maar wat nou als je bijvoorbeeld een render hebt waarbij alleen het Glossy-material er lelijk uitziet, terwijl de andere typen Materials (Diffuse, Glossy, etc.) er al prima uitzien? Dan zit er niks anders op dan nog meer samples toe te blijven voegen, totdat je render eindelijk op alle gebieden mooi scherp is. Met Branched Path Tracing oftewel 'BPT' kun je in zo'n geval ALLEEN de Glossy-samples verhogen, wat enorm scheelt in de rendertijd.

Het kost wel wat tijd om goed in te stellen (met de bijbehorende testjes), maar daarna heb je een veel snellere (en net zo mooie!) render  8)

(Ik deel alleen mijn ervaringen, maar ik ben ook geen expert hoor)
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2018, 17:38:06 pm door Rezzy777 »

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,689
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #3 Gepost op: 20 juli 2018, 20:48:03 pm »
Ik ben ook geen Blender expert  :'( dus blijf gewoon lekker delen.

Ik kom er nu wel achter dat ik Path Tracing al eens heb gebruikt maar dan alleen de sampling presets ik zal het eens meer gaan toepassen.

Online koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,726
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 21 juli 2018, 14:28:46 pm »
Ik had er nog nooit van gehoord, ga er binnenkort naar kijken. Bedankt!

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,737
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 22 juli 2018, 19:50:58 pm »
Klinkt interessant, is het een add on?

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,410
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #6 Gepost op: 22 juli 2018, 21:41:18 pm »
Nee, het zijn render instellingen die standaard in Blender zitten.

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 120
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #7 Gepost op: 23 juli 2018, 08:29:01 am »
Is inderdaad geen addon maar gewoon ingebouwd.

Heb mijn rendertijd teruggebracht van zo'n 15 uur renderen (en nog maar een half resultaat)
tot een volledige, haarscherpe render in nog geen 4 uurtjes.  ;)