Topic: Split faces/Deellijnen na Knife project  (gelezen 127 keer)


Offline Josella

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 04 mei 2018, 14:29:38 pm »
Hoi!

Als hier toch eens iemand mij mee zou kunnen helpen; al 10 uur gegoogled naar het antwoord maar nog niks gevonden.

Nadat ik knife project heb gebruikt om een cirkel te krijgen op een oppervlakte, wordt de face opeens opgedeeld in meerdere faces. Weet iemand waarom dit zo is? En kan ik dit ook voorkomen?



Als ik daarna namelijk transparante materialen ga renderen, dan blijf je die deellijnen namelijk zien, en dat is lelijk.



Ik heb al van alles geprobeerd, zoals make Face, maar niks lukt om van die lijnen af te komen.

Bedankt alvast!


Josella


Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,519
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 04 mei 2018, 14:56:31 pm »
Gebruik Booltool. ;)


Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,519
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 04 mei 2018, 15:12:40 pm »
Die cirkels worden een geheel met je oppervlak en dat wil zeggen dat er extra lijnen bijkomen om contact met de zijkanten te maken.
Ik heb ook zoiets gemaakt om het te testen en het met glas materiaal gerenderd maar er zijn bij mij geen deellijnen te zien ???
Dus er is iets ander aan de hand bij jou.
je kunt je blend.file even doorsturen dan kan ik er eens naar kijken.

Offline Josella

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 06 mei 2018, 10:20:06 am »
Hallo Wil,

Bedankt voor je bericht en leuk om op je website te zien wat je gemaakt hebt.
Gek dat de deellijnen bij mij wel in de render voorkomen en bij jou niet. Ik heb geprobeerd om met Boolean de gaten te maken, maar dan krijg ik problemen als ik met Freestyle render, want dan maakt Blender geen lijnen om de gaten.
Ik zal je de file opsturen.

Groet,

Josella


Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,609
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 06 mei 2018, 11:38:43 am »
Ik denk dat je voor freestyle de boolean moet toepassen. Weet het niet zeker.
Ik kan me voorstellen dat je de deellijnen te zien krijgt omdat de normals niet goed staan. In dat geval naar de uv unwrap tab en dan op recalculate ofzo drukken.

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,519
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #5 Gepost op: 06 mei 2018, 16:50:33 pm »
Ik heb de je blendfile bekeken maar het is een animatie in zou de laptop apart willen hebben want de gaten in de laptop zijn niet goed gemodelleerd de lijnen die naar de hoeken van de laptop lopen komen samen in op een punt.
Dus de topology klopt niet.
De gaten hebben niet hetzelfde martiaal en je moet wat meer Remove Doubles Gebruiken.

In dit filmpje kun je zien hoe de topology van gaten/gleuven er uit zou moeten zien


Als ik de laptop uit je animatie haal en aanpas kun jij die dan later weer in je animatie plaatsen dan wil ik de laptop wel even aanpassen.

Offline Josella

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 06 mei 2018, 19:01:59 pm »
Het toepassen van de boolean heeft niet geholpen en de recalculation van de uv unwrap ook niet.
Wellicht dat het veranderen van de topology uitkomst biedt.
Ik kan de laptop later weer in de animatie plaatsen :)

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,519
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #7 Gepost op: 06 mei 2018, 20:42:19 pm »
Ik heb de laptop aangepast en een nieuw martiaal gegeven en dit is het resultaat.



Ik heb hem al gemaild nu kun je kijken of hij bij jou ook goed is.
Succes.
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2018, 20:53:10 pm door ijp »

Offline Josella

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 08 mei 2018, 22:45:23 pm »
Yes!
Ik heb net het bestand dat je hebt gestuurd ingevoegd in mn animatie en het werkt! Er zijn geen deellijnen meer zichtbaar.
Ik ga me binnenkort eens verdiepen in topologie, zodat ik zelf ook zulke meshes kan maken.
In ieder geval heel erg bedankt dat je mn probleem opgelost hebt!

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,519
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #9 Gepost op: 09 mei 2018, 09:43:13 am »
Mooi dat het nu werkt misschien kunnen we de animatie hier nog eens zie  ;)

Hier nog wat Topology