Topic: python hoe ?  (gelezen 578 keer)


Offline bluatigro

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 03 mei 2018, 06:14:15 am »
hallo
ik heb een probleem :
ik zie 30%
ik kan het menu syteem van blender
daarom niet gebruiken
tnt werk ik in pov ray
dat is ook n raytracer maar dan met script's
in pov ray kan geen natuurkunde sim of
finite state machine
dat heb ik echter nodig
vraag :
kun je de libray van blender ook
aansturen vanuit python 2.7 ?

bmp is gemaakt met pov ray 3.6



Offline JamieVanCadsand

  • Member
  • *
  • Berichten: 148
  • Blender Project: Geen
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 03 mei 2018, 10:07:05 am »
hallo
ik heb een probleem :
ik zie 30%
ik kan het menu syteem van blender
daarom niet gebruiken
tnt werk ik in pov ray
dat is ook n raytracer maar dan met script's
in pov ray kan geen natuurkunde sim of
finite state machine
dat heb ik echter nodig
vraag :
kun je de libray van blender ook
aansturen vanuit python 2.7 ?

bmp is gemaakt met pov ray 3.6



Sorry... ik werk niet in POV Ray..., dus ik kan je dus niet helpen...
Ik heb wel een klein beetje verstand van python, maar niet veel van python in blender...

Wil je python leren, kun je misschien naar deze link gaan: https://www.sololearn.com/
Met SoloLearn kun je verschillende programeertalen leren, hoewel... alleen de basis dacht ik!...

Succes, Jamie.


« Laatst bewerkt op: 03 mei 2018, 10:13:57 am door JamieVanCadsand »
Ik ben aan het leren programeren en gebruik hiervoor om te beginnen 'Pure Basic'... Nu nog het spelletje 'Bouncing Ball' verder programeren en ga naar niveau II. Dan krijg ik nog moeilijkere opdrachten en moet ik dacht ik ook codes leren analyseren, op papier zetten en her-programeren...

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,713
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 03 mei 2018, 11:39:51 am »
https://www.youtube.com/watch?v=ALfl4tebiQM
Er zijn meer van dit soort tutorials, misschien heb je hier iets aan.

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,671
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #3 Gepost op: 03 mei 2018, 12:45:26 pm »
30 % zien.
Je kunt Blender helemaal aanpassen
A B C D E F

Offline bluatigro

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 03 mei 2018, 14:23:19 pm »
python kan ik al redelijk :
ik doe er wat AI in
o.a. geneties programmeren

ik ben al +-33 jaar bezig met het schijven van
script's dus dat doe ik veel liever dan
blender's menu leren

ik denk in code niet in menu's

hoe koppel ik de blender.lib aan python ?

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,671
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #5 Gepost op: 03 mei 2018, 16:24:58 pm »
Ik zou het niet weten maar ben je hier al geweest.
https://docs.blender.org/api/2.79/

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,713
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 03 mei 2018, 16:40:03 pm »
Volgens mij wordt de samenwerking met Blender en Python in de eerste 2 minuten van de tutorial voorgedaan.

Wil je het helemaal buiten Blender om doen?

Wel heel cool dat je veel van programmeren weet. Jammer dat ik dar nooit aan toe kom. (Behalve dan een beetje Javascript)

Offline bluatigro

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 04 mei 2018, 10:23:06 am »
ik heb de script plek gevondeh
ik kan zelfs de letters groter zetten
er is echter een probleem :
mijn toetsaanslagen worden  niet gezien :
de script sceen blijft leeg

wat doe ik fout ?

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,713
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 04 mei 2018, 11:09:27 am »
Heb je wel op de knop "new"geklikt?

Offline bluatigro

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 04 mei 2018, 14:11:21 pm »
de new knop heb ik gevonden

rem :
de sub screen hebben geen close X
de python monitor letters kunnen niet groter
blender onthoud de letter instellingen niet

gevonden werking van :
mathutils.Vector
mathutils.Matrix

ik weet echter nog niet hoe je
meer objecten in bpy.data.object [ een dict ]
krijgt | creeert | stopt
of ze eruit haalt
welke 3d objecten zijn er en hoe maar ik ze
met python ?

ik ben bezig met een gevrichten systeem
zodat ik avatars kan bouwen
die geanimeert kunnen worden
dat kan ik al in freebasic en povray

« Laatst bewerkt op: 04 mei 2018, 14:15:11 pm door bluatigro »

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,713
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 04 mei 2018, 21:20:07 pm »
Ik ben een leek op dit gebied, maar volgens mij kun je het script gewoon met worpad maken of welk programma je daar het liefst voor gebruikt en dan importeren in Blender.

Spannend waar je allemaal mee bezig bent.

Offline bluatigro

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 06 mei 2018, 13:57:10 pm »
update :
ik heb wat freebasic code vertaald
en wat python code toegevoegd
die ik op WWW gevonden heb

dit is een poging tot een supersphere
error :
de IDE herhenk utils niet
import utils
from math import pi , sin , cos , abs

verts = list()
faces = list()

def sphere_mesh( m , n , a , b ) :
    for col in xrange( m ) :
        for row in xrange( n ) :
            i = row * pi * 2 / n
            j = col * pi * 2 / m
            x = sin( i ) * cos( j )
            y = sin( j )
            z = cos( i ) * cos( j )
            point = ( abs( x ) ** da * sgn( x )
            , abs( y ) ** db * sgn( y )
            , abs( z ) ** da * sgn( z ) )
            point = surface(u, v)
            verts.append(point)
            # Connect first and last
            # vertices on the u and v axis
            rowNext = (row + 1) % n
            colNext = (col + 1) % m
            # Indices for each qued
            faces.append(((col*n) + rowNext,
            (colNext*n) + rowNext,
            (colNext*n) + row, (col*n) + row))
    #print('verts : ' + str(len(verts)))
    #print('faces : ' + str(len(faces)))
    # Create mesh and object
    mesh = bpy.data.meshes.new(name+'Mesh')
    obj  = bpy.data.objects.new(name, mesh)
    obj.location = origin
    # Link object to scene
    bpy.context.scene.objects.link(obj)
    # Create mesh from given verts and faces
    mesh.from_pydata(verts, [], faces)
    #Update mesh with new data
    mesh.update(calc_edges=True)
    return obj




if __name__ == '__main__' :
    # Remove all elements
    utils.removeAll()
    # Create camera
    bpy.ops.object.add(type='CAMERA',
    location=(0, -3.5, 0))
    cam = bpy.context.object
    cam.rotation_euler = Euler((pi/2, 0, 0), 'XYZ')
    # Make this the current camera
    bpy.context.scene.camera = cam
    # Create lamps
    utils.rainbowLights()
    # Create object and its material
    sphere = sphere_mesh( 12 , 12 , 2 , 2 )
    utils.setSmooth( sphere , 3 )
    utils.renderToFolder( 'rendering' ,
    'test_sphere' , 500 , 500 )


Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,713
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 06 mei 2018, 16:58:07 pm »
Moet je niet definiƫren waar de utils is, of zorgen dat ze op een logische plek staan?

Offline bluatigro

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 08 mei 2018, 13:20:46 pm »
dat weet ik niet
het stond niet by de voorbelden
op WWW