Topic: Fruit  (gelezen 7158 keer)


Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 27 november 2016, 13:59:16 pm »
Mijn uitdaging is om zo realistisch mogelijk fruit te maken.
ik wil ook nog wat ander fruit gaan maken.
Mijn eerste probleempje is; ik wil alleen de randen van de appels blurren, nu heb ik een blur filter over alles heen maar ik wil dat hij binnenin scherp blijft.
Het is een techniek die ik ook in de schilderkunst gebruik, om een niet zo'n scherp uitgesneden appel te maken zodanig hij een beetje met de achtergrond wordt samengevoegd.
Weet iemand daarvoor een oplossing.


Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 27 november 2016, 15:28:07 pm »
Dat ziet er al weer uit als een originele PD.  ;)

Ik weet de node setup zo niet uit mijn hoofd maar google even op 'edge blur' en 'light wrap' en dan moet het wel lukken denk ik.

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,917
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 27 november 2016, 20:07:56 pm »
Mischien kun je wat aan de appel doen met deze node die je dan zelf maakt.
Wel even kijken dit maakt echt wel een verschil.

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 27 november 2016, 21:02:47 pm »
Mischien kun je wat aan de appel doen met deze node die je dan zelf maakt.
Wel even kijken dit maakt echt wel een verschil.

Ik heb al een fresnel node gebruikt maar niet het gewenste resultaat. Waarschijnlijk omdat de achtergrond te donker is. Morgen ga ik de tutorial eens goed bestuderen.

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 28 november 2016, 11:56:30 am »
Ijp; ik had deze tutorial al eens bekeken en ook die fresnel node gebruikt.
Het effect van de fresnel is alleen goed zichtbaar als de glans heel sterk is.
Nu heb ik de glans wat versterkt en de kleur van de glans wat meer de kleur van de achtergrond wat aangepast.
Het is niet helemaal het effect wat ik met schilderen bereik maar het lijkt er wel een beetje op.
Normaal met schilderen, poets ik de kleuren van de achtergrond rondom in de appel in elkaar.
Nu is die kleur overal hetzelfde. Als dat effect, met fresnel wil bereiken glanst de appel weer te veel.
Zelf ben ik nu wel tevreden.


Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #5 Gepost op: 28 november 2016, 12:20:37 pm »
Zoals ik al zei in mijn vorige post: zoek op edge blur en lightwrap. Dat is volgens mij exact wat je zoekt.

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,917
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 28 november 2016, 12:51:07 pm »
Dit is volgens mij wat JvL bedoeld.


Maar probeer ook eens mijn simpele node setup die ik in elkaar heb geknutseld. ;)



Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #7 Gepost op: 28 november 2016, 13:31:57 pm »
Dat bedoelde ik inderdaad ijp. Bedankt voor de bijbehorende tutorial.

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 28 november 2016, 15:49:45 pm »
Ijp-JvL;
Het verschil is dat in die tutorials en het voorbeeld van jullie dat er met images wordt gewerkt. ik heb in mijn voorbeeld geen images gebruikt.
Het effect heb ik wel kunnen bereiken maar alleen als de appels te veel glans hebben.
Ook vreemd is; als ik dezelfde nodes op mijn drie appels kopieer dat ik de meest vreemde vertekeningen (verschuivingen) krijg.
Het lijkt wel dat deze techniek alleen maar werkt op 1 voorwerp.
Toch bedankt voor jullie hulp.


Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,917
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #9 Gepost op: 28 november 2016, 18:01:44 pm »
Voor mij nog een knutsel poging dit gaat wel beter met 3 opjecten.



Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,935
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 28 november 2016, 19:11:02 pm »
Nog even de ver van mijn bed show. ;)

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 28 november 2016, 23:07:04 pm »
Voor mij nog een knutsel poging dit gaat wel beter met 3 opjecten.

Ik vind wel dat je veel van je rondingen mist, het worden platte schijfjes.
Ook een groot verschil is; je gebruikt een witte achtergrond, dat werkt heel anders dan een donkere.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #12 Gepost op: 29 november 2016, 07:49:15 am »
Ijp-JvL;
Het verschil is dat in die tutorials en het voorbeeld van jullie dat er met images wordt gewerkt. ik heb in mijn voorbeeld geen images gebruikt.
Het effect heb ik wel kunnen bereiken maar alleen als de appels te veel glans hebben.


Oh oke, mijn vergissing. Ik dacht dat je het effect aan de afzonderlijke render layer van de appel wilde toevoegen (wat na het renderen een image is).
Hiermee zou je wel weer het probleem van teveel glans kunnen voorkomen omdat je dan niets aan het materiaal of de shaders hoeft te wijzigen.

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 29 november 2016, 09:51:08 am »

Oh oke, mijn vergissing. Ik dacht dat je het effect aan de afzonderlijke render layer van de appel wilde toevoegen (wat na het renderen een image is).
Hiermee zou je wel weer het probleem van teveel glans kunnen voorkomen omdat je dan niets aan het materiaal of de shaders hoeft te wijzigen.

Dan kan ik het eenvoudiger maken in PhotoShop.
Hier het resultaat.


Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,935
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 29 november 2016, 10:05:27 am »
Het resultaat mag er weer zijn.