Topic: Mijn blenderleer topic  (gelezen 1553 keer)


Offline reekje

  • Member
  • *
  • Berichten: 141
    • Bekijk profiel
    • reekje.nl
« Gepost op: 03 november 2016, 14:45:57 pm »
Hoi allemaal
Mijn begelijder en ik hebben afgesproeken dat de donderdag mijn vaste blender dag wordt .
tenzij het heel mooi weer is of dat er verplichtingen zijn.

Nu was ik een tijdje geleden met een ovening van sgcooky begonnen
deze ga ik van begin af op nieuw doen
Daar het in het engels is en niet alles even goed te zien is  zal ik regelmatig vragen hebben bij deze oevening en daar op volgende
daarom begin in maar een eigen draadje voor de lessen waar ik mee bezig ga

Hier zijn mijn eerdere draadjes over deze les:
http://dbc-3d.nl/index.php?topic=1510.msg14773#msg14773
http://dbc-3d.nl/index.php?topic=1516.msg14816#msg14816

nu loop ik al metteen tegen een heel dom beginners vraagje aan :
hoe kan je er voor zorgen dat de als ik dingen verplaats en naast elkaar zet dat ze automatich aansluiten n?
Ik heb het geweten maar ben het even kwijt

aan het begin van deze les:
https://cgcookie.com/exercise/modeling-a-stylized-building/
Geeft hij een plane een mirrormodefire mee  die
dan dupliceerd hij de eerste keer die op de x as
vervolgens verscijnen er twee naast elkaar op de y as
dan klikt hij clipping aan  in het dialoog van de mirror modefire
maar als ik dat probeer krijg is de planes niet aan elkaar  zoals in het filmpje onder aan deze les
Ik heb gedaan wat ik hier boven beschreven heb wat hij deed in het filmpje
Wellicht heeft hij ergens nog een knopje aan geklikt dat ik niet gezien heeft of 
komt het dat ik het voorgaande lesmateriaal niet heb kunnen volgen

kan iemand mij vertellen hoe ik toch bij het rezultaat kan komen wat hij daar heeft ?

reekje
IK ze ziet met een oog!. Geef de armen ook een kans!
 Dell Precision T1700 SFF
 Intel Xeon E3-1246 v3, 3.50 GHz, 8M Cache
16 gb geheugen en  nVidia Quadro nvs510
daar op draait Dabian blender 2.74 gimp2.8 Makehuman1.1.0

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,721
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 03 november 2016, 15:09:32 pm »
in edit mode en de 3d cursor als referentie shift c  en je cursor staat in het midden en selecteer de cursor als pivot punt dan moet het werken.


Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,964
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 03 november 2016, 18:09:09 pm »
Ik begrijp niet wat je bedoelt met naast elkaar aansluiten.

Offline reekje

  • Member
  • *
  • Berichten: 141
    • Bekijk profiel
    • reekje.nl
« Reactie #3 Gepost op: 03 november 2016, 19:14:40 pm »
Het is me gelukt
ad plane
dat dubbele balletje benecen op 3d cuser gezet en shift c gedaan
en toen kon ik inderdaad de plane middels slepen dupliceren en vervolgens
 de vier delen aan elkaar zetten middels de clipping

dank je wel nu kan ik het volgende onder de knie gaan krigen namelijk de loopcut

daar voor ga ik eerst het draadje lezen wat daar al over is

koos2 met naast elkaar aanluiten bedoel ik clipping maar dan niet zo als bij de modefiers maar als je bijvoorbeeld twee kubbesen strak tegelelkaar wilt zetten en er dan ook strak twee dakjes op wilt zeten zodat het een huisje wordt
zodat dat huis je er strak uit ziet en dat de lijnen van de onderdelen strak tegen elkaar aan zitten

reekje

IK ze ziet met een oog!. Geef de armen ook een kans!
 Dell Precision T1700 SFF
 Intel Xeon E3-1246 v3, 3.50 GHz, 8M Cache
16 gb geheugen en  nVidia Quadro nvs510
daar op draait Dabian blender 2.74 gimp2.8 Makehuman1.1.0