Topic: Het in elkaarschuiven van 3 objecten  (gelezen 3547 keer)


Offline marcorion

  • Member
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 24 maart 2016, 20:07:48 pm »
Hallo,

Ik ben een absolute noob met blender  8) Maar ik heb al veel filmpjes op youtube gekeken en dergelijke.
Maar ik kom er met mijn huide project niet uit...

Ik heb een Xp Deus (lowpolly) gemodelleerd (metaaldetector) en zou inschuifbaar moeten kunnen en de schotel inklapbaar.
De schotel inklapbaar animeren en de stangen te roteren lukt wel met armatures.
Maar de stangen en de handvat in elkaar schuiven lukt mij gewoon niet. Ik heb het geprobeerd met emptys and parenten, maar krijg het niet voor elkaar.

Mijn 2e probleem: Als ik de detector in elkaar en gepositioneerd heb, vervolgens opslaan (foto Deus1). dan sluiten. Dan Blender en save weer openen, dan zijn alle 4 objecten weer uit elkaar (foto Deus2), i.p.v. zoals ik het gesaved heb.

Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen, want ik raak een beetje gefrustreerd zo  :-\

Als het opgelost is dan laat ik de uiteindelijke animatie hier ook wel zien  ;D

Groet
Marc




Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2016, 21:28:28 pm »
Zolang je objecten niet hoeven te vervormen zou ik gewoon parenten gebruiken. Als je dan de onderdelen via de lokale assen is plaats van de globale assen animeert beweegt alles dat er aan vastzit vanzelf mee.

Geen idee waarom het niet werkt, maar het is de eenvoudigste manier, en zou gewoon moeten werken.
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2016, 21:30:43 pm door Zaph »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2016, 23:03:14 pm »
Zit je met armatures te werken.
Dat is onnodig en frustrerend voor dit soort klusjes.
Beter doe je zoals Zaph zei , gewoon parenten , en een constraint toevoegen , bv een look at constraint op allebei de objecten , zodat ze altijd naar elkaar wijzen.

Ctrl+P am te parenten , ( keep transform ) en bij het kettingsymbooltje naast je modifiers en object-info kun je allerlei soorten constraint kiezen....

Succes !

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2016, 23:10:43 pm »
Als het drie objecten zijn zou ik op de twee Buitenste objecten een look at constraint toepassen met als target de middelste... :)

Offline marcorion

  • Member
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 25 maart 2016, 18:47:06 pm »
Bedankt voor de reacties. Ik ga ermee aan de slag komend weekend  8)