Topic: Bij render animatie 1. komt in beeld wat ik niet wil 2. ontbreekt de smoke  (gelezen 4086 keer)


Offline Maria

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 15 februari 2016, 21:45:05 pm »
Beste mensen,

Wie o wie kan mij uithelpen. Wat ik ook doe ik kom er niet uit.
Er zijn drie lagen die ik wil renderen.

Als je het bestand in OBJECT MODE afspeelt, dan klopt alles zoals ik wil.
Ook is daar de SMOKE zichtbaar op het juiste moment.

Als ik het bestand render (in 'render animation' - zie printscreen) wordt het bestand juist niet zoals ik wil.
Laag 2,waarin de bewegende 'particles' , dan een 'onderliggende' laag die ik kennelijk niet uit kan schakelen en die in object mode niet zichtbaar was bij het afspelen.

Tevens mis ik dan de 'smoke' die in laag 3 wél zichtbaar is in object mode en niet in de gerenderde versie.



« Laatst bewerkt op: 16 februari 2016, 10:26:50 am door Maria »

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2016, 22:47:31 pm »
ik ga er nu naar kijken sé

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #2 Gepost op: 15 februari 2016, 23:07:15 pm »
Eerste ding dat ik zo al gevonden heb:

Ik merk dat er een object verborgen is in object mode, dat wel zichtbaar is in de render. meer bepaald nogmaals je logo en de tekst die zachtjes van onder naar boven stijgt. Waarschijnlijk wil je enkel dat opbouwende logo hebben?

Via de lettercombo H kan je geselecteerde objecten verbergen in de 3D view. Maar dat is dus enkel in de viewport. Via alt+H krijg je die terug te zien. Je kan ook in de lijst kijken (de 'outliner' editor), rechts boven in je scherm. Scroll je daar helemaal naar boven, dan zie je de twee bovenste objecten 'IG logo shield blue little.000' staan. Rechts daarvan staan 3 symbolen: een oog, een pijltje en een camera. Dat oogje doet hetzelfde als de H en Alt+H combo's. Zet je het pijltje af, dan kan je het object niet meer selecteren. de camera bepaalt of een object ook gerenderd wordt.

Wat is dan nog het tweede probleem? De smoke zag er op het eerste gezicht juist uit bij mij.

Hier een render van mij.

Komt dit wat overeen met wat je wilt? (op lage resolutie wel hé)
(frame 169 en ja, met die transparantie ziet het er op een witte achtergrond echt niet uit.)

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2016, 23:14:02 pm »
Ah en ik zie dat je een heel gelijkaardig probleem hebt met een ander object helemaal onderaan de outliner, nogmaals het logo. Meer bepaald het object 'IG logo total logo layer 1-4'. Daar heb je het oogje geanimeert. Maar je moet eigenlijk ook het cameratje animeren. Nu blijft de camera wel continu het logo zien.

Offline Maria

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 16 februari 2016, 10:21:22 am »
Hallo Nick,

Alvast ontzettend bedankt dat je wil meedenken.

Het 'van onder uit opkomen' van het logo is juist NIET mijn bedoeling! Wél de partikels die naar voren komen om het logo samen te stellen.

Zometeen ben ik onderweg.
Als ik terugkom ga ik verder 'graven' in jouw reactie.
Ook zie ik, dat bij het logo ik eigenlijk meer als alleen het logo had moeten animeren.
Wordt vervolgd! :)
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2016, 10:26:01 am door Maria »

Offline Maria

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 20 februari 2016, 19:40:50 pm »
Met dank aan de feedback van Nick ben ik weer gaan uitproberen wat er aan de hand was.
Dit heb ik er van geleerd:

Lampen op elke laag. Lamp op een laag met SHIFT naar andere laag/lagen  in beeld brengen.
Niet alleen 'oogje' animeren, ook de 'camera' animeren. :-[
Nick tipte: renderen in CPU (tot dan had ik gerenderd in GPU), om de rook in beeld te krijgen. Terwijl ik nu aan het renderen ben, zie ik inderdaad gerenderde beelden met de rook, waar ik die niet zag in GPU render, terwijl object mode wél de rook toonde.
CPU lijkt dus idd. de oplossing hier. Bedankt Nick!